https://yliteippaus.fi/

Deltalle omamekaanikkopalvelu

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Kauppalehti tänään:

"Delta Auto laittaa mekaanikkonsa keskustelemaan jatkossa suoraan asiakkaiden kanssa. Huoltomyyjille on tiedossa lähtöpasseja.

Tulevaisuudessa mekaanikko, joka korjaa auton, kertoisi myös asiakkaalle tehdystä huollosta. Tällä hetkellä huoltomyyjä toimii välikätenä. Asiakastutkimusten mukaan asiakkaat haluavat keskustella suoraan mekaanikkojen kanssa.

Uudistus muuttaisi mekaanikkojen ja huoltomyyjien toimenkuvia ja palkkiomallia, jolloin samassa yhteydessä käynnistetään yhteistoimintaneuvottelut. Ne alkavat tänään torstaina ja koskevat Delta Auton jälkimarkkinointitoimintoja.

Yhtiöllä on työsuhteessa yhteensä noin 500 henkilöä töissä. Heistä jälkimarkkinoinnissa työskentelee noin kolmesataa ja arvio vähentämistarpeesta on enintään 45 toimihenkilöä.

"Lähes kaikki asiakkaamme arvostavat erityisesti asiantuntevaa huoltoa. Suunnitelmamme on nostaa meidän parhaat asiantuntijat, eli mekaanikot, esiin ja suoraan yhteyteen asiakkaidemme kanssa”, sanoo Delta Auton toimitusjohtaja Mari Onkamo.

“Tarkoituksemme on parantaa asiakaskommunikointia. Asiakkaamme haluavat keskustella suoraan mekaanikkojen kanssa. Samalla olisi mahdollisuus välttää 'rikkinäisen puhelimen' -ilmiötä ja vähentää myös virheitä.

"Mekaanikon olisi tarkoitus soittaa jatkossa asiakkaalle edellisenä päivänä ja varmistaa, että varauksessa on kaikki oikein. Mallia voisi verrata omalääkäri-ajatteluun. Asiakkaalla on jatkossa aina saatavilla henkilö auton huoltamiseen liittyen, samalla mekaanikko tuntee asiakkaan auton ja sen huoltohistorian."

Tällä hetkellä huoltomyyjä hoitaa asiakaspalvelun ja laskutuksen."


Hyvä uudistus. Veikkaan, että jollain aikavälillä muutkin seuraavat Bilian ja Deltan esimerkkiä. Veikkaan myös, että moni Deltan mekaanikko ei tuosta tykkää eikä siihen edes kykene, joten sosiaalisille mekaanikoille on pian työpaikkoja tarjolla.
 
Mietin vaan että montako autoa kerkee päivässä läpi kun pitää keskustella ja selvittää tämän päivän asiakkaille ja udella seuraavan päivän hommatkin.
Oisko sellainen välimalli parempi että hallissa olis työnjohtaja joka seurais mitä autoille tehdään ja hoitais nää asiakaskontaktit.
 
Jysky sanoi:
Mietin vaan että montako autoa kerkee päivässä läpi kun pitää keskustella ja selvittää tämän päivän asiakkaille ja udella seuraavan päivän hommatkin.
Oisko sellainen välimalli parempi että hallissa olis työnjohtaja joka seurais mitä autoille tehdään ja hoitais nää asiakaskontaktit.

Nimenomaan.
Mutta nykyisin myös huoltotoiminta pitää "personoida" asiakkaille (niille itsetietoisille vähän enemmän vaativille yksilöille) sopivaan muotoon...
 
Positiivinen suuntaus ehdottomasti. Täälläkin on kehuttu Bilian omamekaanikko palvelua, joten miksi se ei toimisi myös Deltassa. 8)
 
^ +1. Näytön paikka Deltalle että saavat homman toimimaan. Siirtymäkausi uusiin tapoihin voi kestää tovin mutta odotan tästä hyvää  :)
 
Vähän toisenlaisessa huollossa aikoinaan työskennellessäni arvostin, että työnjohto teki työnjohdolliset hommat ja itse sain keskittyä siihen huolto- ja korjaushommaan. Jos olisin joutunut ottamaan vielä kaikki työt vastaan, niin tuottavuus olisi laskenut aika paljon. Toki jotkut asiakkaat tulivat suoraan juttusille, he kun taas kokivat työnjohdon hidastavaksi / rajoittavaksi tekijäksi. Tottahan toki palvelin myös heitä, koska sekin oli mahdollista.

Autokorjaamon puolelta ei ole muuta kokemusta kuin työnjohdolliset korjaamot. En henkilökohtaisesti koe tarvetta olla suoraan yhteydessä huoltoa tekevään henkilöön. Väkisinkin tulee mieleen, että onko se henkilökohtainen mekaanikko yhtä hyvin tavoitettavissa kuin työnjohto? Loppupeleissä mikä tahansa toimintamalli käy minulle, kunhan hommat hoituvat.

Mielenkiinnolla odotan, että miten paljon tuollainen toimintamalli alkaa yleistymään jatkossa?
 
HoXXma sanoi:
Täälläkin on kehuttu Bilian omamekaanikko palvelua, joten miksi se ei toimisi myös Deltassa. 8)

Minä en taas - edelleen - ymmärrä miksi asiakkaan pitää asioida likaisessa ja meluisassa hallissa.
Se jos mekaanikko tulisi siistiin tilaan vastaanottamaan ja luovuttamaan auton olisi hyvä asia.
 
Taky sanoi:
Minä en taas - edelleen - ymmärrä miksi asiakkaan pitää asioida likaisessa ja meluisassa hallissa.
Se jos mekaanikko tulisi siistiin tilaan vastaanottamaan ja luovuttamaan auton olisi hyvä asia.

Tämän suhteen yllätyin kun asioin Bilia Herttoniemen omamekaanikkohuollossa. Vein auton aamulla, ja halli oli uskomattoman puhdas tuoden mieleen jonkin tuotekehityslabran. Iltapäivällä autoa hakiessani oli tietty työn touhu päällä, mutta silti erittäin siisti vaikutelma. Tähän ei tietty mikään vanha, öljyllä kyllästetty huoltohalli pikkurahalla taivu.
 
Markku J sanoi:
Iltapäivällä autoa hakiessani oli tietty työn touhu päällä, mutta silti erittäin siisti vaikutelma.

Hyvä niin, mutta jos viereisellä slotilla naapurimekaanikko paikuttaa paineilmapysyllä niin cleani fiineys on varsin rajallinen - mielestäni.
 
Mielestäni erittäin hyvä suuntaus, joka saisi levitä laajemminkin. Ihan jo sen takia, että tulee varmasti katsottua tarkemmin paljon niitä haalareita hieroo auton kylkiin tai muuta vastaavaa, kun itse joutuu naamatusten asiakkaan kanssa asioimaan.
 
Kappas tältä foorumiltahan löytää ensimmäisenä itseäkin koskevia uutisia :) Kuulostaa mielenkiintoiselta, ei olekaan aiempaa kokemusta omamekaanikkopalvelusta.
 
HoXXma sanoi:
Positiivinen suuntaus ehdottomasti. Täälläkin on kehuttu Bilian omamekaanikko palvelua, joten miksi se ei toimisi myös Deltassa. 8)

Tämä sama malli on käytössä myös Autosalpassa - ainakin Keravan huollossa.
 
Aika kummallista. Artikkelin mukaan työn määrä sekä vaativuus kasvaa ja palkka pienenee? Asentajista tehdään "palvelumestareita". Eipä tittelit paljoa lämmitä ruokakaupan kassalla.
 
Eiköhän se silti sielläkin ole 8h työpäivä.  Joten sama kait se kuinka paljon töitä yhdelle lykkää? Niinkuin tekijän kannalta. Enempäänsä ei ehdi ja hommat kusee. Jossain vaiheessa palkan maksajakin huomaa tämän. Tai sitten aikaa on riittävästi ja työ tehostuu.
 
tuRboman sanoi:
Eiköhän se silti sielläkin ole 8h työpäivä.  Joten sama kait se kuinka paljon töitä yhdelle lykkää? Niinkuin tekijän kannalta. Enempäänsä ei ehdi ja hommat kusee. Jossain vaiheessa palkan maksajakin huomaa tämän. Tai sitten aikaa on riittävästi ja työ tehostuu.
Eipä tietenkään kukaan määräänsä enempää kerkiä tekemään, mutta käykö niin, että laatu kärsii eli pakko jättää toimenpiteitä ajan puutteen vuoksi tekemättä? Onhan aikoinaan näitä autojen huoltoja testattu vaikkapa TM:n sivuilla ja harva firma sai kovinkaan mairittelevia pisteitä. Hommia jäi tekemättä. Oliko vika tekijöissä vai työnjohdossa, paha sanoa, mutta asiakkaan kannalta yhdentekevää, mistä tekemättömien töiden syy johtui.

Toisaalta, kun vastuuta laadusta sälytetään entistä enemmän tekijän hartioille, niin käykö niin, että velvollisuudentunnosta päivää on pakko jatkaa? Työssä on aikataulu ja asiakas tulee hakemaan autoaan, olet pakkoraossa. Maksetaanko ylitöistä tekijälle pikkupuljuissa? Todetaanko vain, että olet liian hidas hommissasi, oma vikasi? Portin takaa löytyy parijonossa nopeampia ja nuorempia.

Ja miten käy huoltoneuvojille, jos asentajat tekevät heidänkin työnsä? Auton alleko pohjaproppuja irrottelemaan vaiko kilometritehtaalle?

Minusta tuntuu, että autokorjaamot on vihoviimeisiä työpaikkana. Olet suoraan vaativan asiakkaan narinan kohteena, olkoon titteli ja toimenkuva mikä tahansa.
 
Vaikea uskoa että Delta olisi tähän ryhtynyt ellei jäisi työnantajana voitolle. Ehkä siellä on laskettu jotta halvemmaksi tulee vaikka laatu kärsisikin.

Laskupäitä tietysti on hyviä ja huonoja.  ;D
 
Eikös siellä (Delta) vastikään toimitusjohtaja irtisanoutunut. Onkohan tämä jälkilöylyjä tuosta vai uutta tulemista...
 
"Mekaanikon olisi tarkoitus soittaa jatkossa asiakkaalle edellisenä päivänä ja varmistaa, että varauksessa on kaikki oikein. Mallia voisi verrata omalääkäri-ajatteluun. Asiakkaalla on jatkossa aina saatavilla henkilö auton huoltamiseen liittyen, samalla mekaanikko tuntee asiakkaan auton ja sen huoltohistorian."

Aivan helve*** typerä keksintö. Minulle ei ainakaan tarvitse soitellaan edellisenä päivänä, ei ole koskaan ennneköön tarvinnut, eikö ole ollut tarpeellista. Tuo OMAmekaanikko muutenkin vaatisi sen että mekaanikkoa saa halutessaan vaihtaa. Kun verrataan omalääkäriin, niin sen konseptin suurin vika on juuri siinä ettei voi itse valita lääkäriä, vaikka olisi millainen idiootti osoitettu omalääkäriksi.
 
Ei todellakaan soitella tarvitse, tekstari riittää ed päivänä. Näin on toiminut useita vuosia. Delta autoa päin en enää kusekkaan heidän harjoittaman henkilöstöpolitiikan vuoksi. Siskoani kehoitin vaihtamaan Kia:nsa seuraavalla kerralla toisen merkkiseen.
 
Penguin sanoi:
"Mekaanikon olisi tarkoitus soittaa jatkossa asiakkaalle edellisenä päivänä ja varmistaa, että varauksessa on kaikki oikein. Mallia voisi verrata omalääkäri-ajatteluun. Asiakkaalla on jatkossa aina saatavilla henkilö auton huoltamiseen liittyen, samalla mekaanikko tuntee asiakkaan auton ja sen huoltohistorian."

Aivan helve*** typerä keksintö. Minulle ei ainakaan tarvitse soitellaan edellisenä päivänä, ei ole koskaan ennneköön tarvinnut, eikö ole ollut tarpeellista. Tuo OMAmekaanikko muutenkin vaatisi sen että mekaanikkoa saa halutessaan vaihtaa. Kun verrataan omalääkäriin, niin sen konseptin suurin vika on juuri siinä ettei voi itse valita lääkäriä, vaikka olisi millainen idiootti osoitettu omalääkäriksi.
Yritetäänköhän tässä vain autokorjaamon toimesta luoda asiakkaalle mielikuvaa, että asentajan elämäntehtävä ja sydämenasia on juuri minun rakas peltilehmäni ja voin jättää sen luottavaisin mielin heidän "palvelumestarinsa" hellävaraiseen käsittelyyn?

Ja pöh, rautaa kettinkiä ja kasa kuttaperkkaa ne autot vain ovat. Ammattitaitoisesta ja huolellisesta työnsuorituksesta itse olen varautunut laskun maksamaan, jotta pääsisin ilman ongelmia paikasta toiseen joutumatta kesken matkaa jalkamieheksi. Tai joutumatta itse sorkkimaan auton alta roikkuvia osia rautalangalla matkaan mukaan, kuten minulle kävi Boran kanssa parikin kertaa heti huollon jälkeen.