https://tummennuskalvot.fi/

CT 200h

ClintMeatwood

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Avataan tällä kotterolle oma aiheensa. Itseäni on jostain syystä alkanut kiinnostaa kyseinen auto. Lexuksen sivuja ja nettiautoa tullut jo jonkin verran selailtua. Muutamat YouTube pätkät kävin myös väijymässä. Onko kukaan käynyt koeponnistamassa tuota? Olisi mukava kuulla mielipidettä, erityisesti jos joku talvella kyseisellä autolla ajellut.
Itseäni eniten mietityttää kulkupuoli. Tehoja ei juurikaan ole vaikka 1.8 litranen bensakone ja vielä sen lisäksi suhteellisen tehokas sähkömoottori. 0-100km/h oli 10 ja risat, eli ikuisuus. Lexuksen huoltohinnat myös aika korkeat samoin kuin vakuutukset mutta ainahan sitä rahaa palaa.
Joltain Lexus keskustelupalstalta löytyi kyllä jotain juttua mutta se nyt oli perinteistä merkkiuskovaisten ylistystä...
 
Itselläni oli 2012 syksyllä tuollainen 3päivän koeajossa. Lisäksi omistuksessa oli uusi koppainen auris hybridinä 8kk ajan joka on käytännössä sama auto (tekniikaltaan).

Tuo 10sek 0-100 ei kerro oikestaan yhtään mitään. Sillä kun liipaiset valojen vaihtuessa lapun lattiaan, niin olet toisella puolella risteystä ennen kuin muut edes kunnolla liikkuu.
Lisäksi vetopito liukkaalla on ihan tajuton (lähes nelivedon veroinen). Johtuu varmaan siitä, että voimansiirto on täysin portaaton ja antaa vetoa ns.kokoajan maksimin mitä pyörät pystyy tiehen siirtämään.

Kulutushan tuolla on n.4litraa kaupungissa ja sama talvirajoituksilla tienpäällä. Kesärajoituksilla vie maantiellä sen 4,5ltr ja 120km/h konetiellä 5litraa satkulle.

Huollot noihin minun mielestä mitenkään erityisen kalliita ole. 15,45,75tkm jne. Ovat alle 150€ ja 30,60,90tkm n.220€. Muutahan tuohon ei sitten menekään. Jarrupalat tulee vastaan jossain 150 ja 200tkm välillä. Alustan niveliä aikaisintaan ehkä 500tkm kohdilla ja sähkömoottori on täysin huoltovapaa. Tiedän yhden taksin (prius) jolla kohta 600tkm takana eikä siihen ole laitettu yhtään uutta osaa jarrupalojen ja etulevyjen lisäksi.

Käy kokeilemassa ja tutustu, jos vielä sitten tuntuu että jäät jalkoihin ja on laiska niin älä sitten osta.
 
Jep jep kyllähän se paikaltaan valoista varmasti lähtee livakkaan kun sähkömoottori tarjoaa kaiken tehon heti. Mitenkäs maantiellä ohitukset 100 tai 80 vauhdista? Olen yrittänyt pysytellä etäällä autoliikkeistä, koska mitään tarvetta ei uudelle autolle ole. Pololla tuli juuri vuosi täyteen omassa omistuksessa, eli perinteinen autokuume taas vaihteeksi päällä. Jos tyhjä lompakko otsalla ei auta pitää varmaan käydä tätäkin kokeilemassa. Millaiset muuten sinulla on kokemukset hybridi tekniikasta talvella? Lähinnä kabiinin lämpiämisen osalta. Oliko Toyotassa käytössä lohkoa/webastoa?
 
ClintMeatwood sanoi:
Jep jep kyllähän se paikaltaan valoista varmasti lähtee livakkaan kun sähkömoottori tarjoaa kaiken tehon heti. Mitenkäs maantiellä ohitukset 100 tai 80 vauhdista? Olen yrittänyt pysytellä etäällä autoliikkeistä, koska mitään tarvetta ei uudelle autolle ole. Pololla tuli juuri vuosi täyteen omassa omistuksessa, eli perinteinen autokuume taas vaihteeksi päällä. Jos tyhjä lompakko otsalla ei auta pitää varmaan käydä tätäkin kokeilemassa. Millaiset muuten sinulla on kokemukset hybridi tekniikasta talvella? Lähinnä kabiinin lämpiämisen osalta. Oliko Toyotassa käytössä lohkoa/webastoa?
Kortistaan pääsee hyvin eroon ohituksissa. Hyvä talviauto, ei tarvitse palella.
 
Lohkoa tai webastoa? Hah miksi?

Laittaa auton käyntiin niin tulee lämmintä n.10sek.päästä, eikös se ole helpompaa noin kuin turata joidenkin lämmittimien kanssa?

Joskus -25 (tai enemmän) keleillä pidin lohkossa lähinnä sisälämppärin vuoksi,meinaa jos oli tytön vienti aamulla hoitoon. En viitsinyt laittaa vähissä vaatteissa lasta kyytiin kylmään autoon. Muuten ei kannata tuosta huolta kantaa etteikö lämmintä riittäisi jos ei ole tuonti hybridi, niissä ei nimittäin välttämättä ole ns.nordic varusteita.
 
Sähkövastukset lämmityslaitteella,penkin lämmittimet ja pissapoika järjestelmässä on sulanapito.

Muutenkin kuulemma joitain pieniä eroja on pohjola mallilla. Ilmeisesti kennot lämppärillä ovat erilaisia mitoituksiltaan ja kuulemma jopa hybrid järjestelmän asetukset/ohjelma ovat poikkeavia erilaisiin olosuhteisiin tarkoitetuissa malleissa. Tuosta viimeisestä olen kuullut vain huhua enkä ole ns.satavarma. Toisaalta ohjelman voi varmastikin muuttaa tietokoneella.
 
Jos tehoista jää kiinni, kannattaa odotella saadaanko is:n tekniikka tuohonkin. Ehdottomasti myös is kannattaa kokeilla, koska hintaero on todella pieni riippuen mitä varusteita haluaa.
 
jf sanoi:
Ehdottomasti myös is kannattaa kokeilla, koska hintaero on todella pieni riippuen mitä varusteita haluaa.

+1 CT 200h on kokeilematta, mutta IS 300h F-Sportista tykkäsin paljon. En kyllä itse usko, että IS:n tekniikkaa laitetaan CT 200h:hon. Hintaero kutistuisi tällöin todennäköisesti aivan liian pieneksi, että puuhassa olisi järkeä.
 
RoccoScientist sanoi:
En kyllä itse usko, että IS:n tekniikkaa laitetaan CT 200h:hon. Hintaero kutistuisi tällöin todennäköisesti aivan liian pieneksi, että puuhassa olisi järkeä.
Puuhan järki on siinä, että premiumeissa pitää kuulemma olla myös sporttia, joten samalla tavalla kuin gs:ään tuli eco ja se vähän ripeämpi ja rx:äänkin saadaan mahdollisesti eurooppaan molemmat...  :)
 
Kävin tänään ottamassa nopeat kylmätyypit 200h:sta. Varustetaso taisi olla Esteem ja sisätilat tuntuivat etuistuimilta varsin laadukkailta. Vaaleata nahkaa, puujäljitelmää ja (keino?)nahkaa valituissa paikoissa. Ei paljon jäädä 300h:sta jälkeen ja vaikka pragmaattisuus tuntui äkkiseltään joissain yksityiskohdissa unohtuneen (esim. mahdollisen USB-tikun paikan sijainnin suhteen), tykkäsin omalaatuisuudesta. Tiedä sitten miltä tuo tuntuisi arkikäytössä. Oikeastaan ainoa miinus on mittaristo, jota en nyt päässyt näkemään livenä, mutta joka kuvien ja videoiden perusteella ei innosta lainkaan niin kuin premium-auton mittariston pitäisi. 300h:ssa on sama vika, mutta siinä se korjaantuu speksaamalla F-Sport -varustetaso.

Takapenkillä asiat olivat vähän huonommin. Ovipahvi ja sitä myöten oven kahva elivät hieman kun oven veti kiinni, eivätkä istuimet ole kummoiset. Jalkatilaa oli tällaisen reilun 170 cm pitkän kuskin takana ihan kohtalaisesti, mutta istuin on matala ja liian levymäinen, mistä johtuen reisituki oli olematon ja muutenkaan olo ei ollut kuin herran kukkarossa. On niitä toki huonompiakin takapenkkejä nähty, mutta premium-fiilis ei yltänyt tuonne asti.

Tavaratila on tuossa myös aika onneton. Kun tavaratilan pohjan alla olevan kotelon laskee mukaan, on litroja esitteen mukaan 275 tavaratilan peitteeseen saakka lastattuna. Koska pohjan alla olevaa tilaa on hankala käyttää matkalaukuille tai repuille, lienee todelinen litralukema jossain 250:n ikävämmällä puolella.

Kaipa tämä kuitenkin pitää jossain vaiheessa käydä koeajamassa. Faceliftin hinnasto on ilmeisesti tulossa kevään aikana, joten käytettyjen hinnat saattavat notkahtaa parin kuukauden sisään.
 
Tutkailin eilen saamaani CT200h:n hinnastoa vähän tarkemmin ja jälkiasenteisten lisävarusteiden listasta kaksi varustetta hyppäsivät silmille:

-Madallusjousisarja (1042,00 e)
-Sport poikkituet eteen ja taakse (890,95 e)

Hieman yllättävää (joskin positiivisessa mielessä), etenkin noiden poikkitukien osalta - tosin pieni epäilys on, että kyse on sittenkin kallistuksenvakaajista. Yritin eilen nopeasti googletella näitä osia, mutta kovin nihkeästi tuntuisi löytyvän tietoa. Esitteessäkin mainitut jouset saattavat madaltaa 3/4", mutta varma en ole, koska itse esite ei mitään speksejä tarjoa. Sattuisiko kenelläkään olemaan näistä lisätietoja? Muuten pitää kysäistä koeajon yhteydessä myyjältä, mutta vähän epäilen, ettei myyjillä ole näistä hirveästi hajua.
 
No niin, CT200h Esteem on nyt ollut maanantaina ajossa ja aamulla pitäisi palauttaa. Autokuume on kyllä tainnut kuittaantua, mutta katsotaan nyt. Lyhyesti sanottuna autoa on minusta parjattu sekä turhaan että aiheesta ja että hyviä ideoita tasapainottavat täydet idiotismit.

Parjaus 1 eli aivan liian kova alusta. Alusta päästää tosiaan läpi pientä värinää ja on jämäkän oloinen. Toiminta on kuitenkin sivistynyttä verrattuna Velosterin pintakovaan ja tärskäyttelevään alustaan. Sellaiset raitiovaunukiskot, jotka Velosterin kera ylittää hieman irvistäen, menevät CT:llä ohi ilman kummempaa dramatiikkaa. Samaten tietyt töyssyt eivät saa perää hermostumaan samoin kuin korealaisessa, mistä lienee osin kiittäminen erillisjousitusta. Kaiken kaikkiaan laadukkaan oloinen alusta ainakin 16" renkailla (en tiedä onko eco-paineet vaiko ei), vaikka tuo pieni tärinä tuntuukin vähän turhalta kauneusvirheeltä. Pehmeyttäkin kuitenkin löytyy, joten ei tämä mikään auton pilaava ominaisuus ole, kuten useammassa arvostelussa on maalailtu.

Parjaus 2 eli rengasmelu Tätä on tosiaan hitunen liikaa, ainakin taajamanopeuksien tuolla puolen tyypillisellä suomalaisella tiellä. Meluisampiakin autoja on tullut tosin ajettua.

Parjaus 3 eli tehottomuus Voimalinjan voimavarat ovat toki rajalliset. Viivalta tuo kuitenkin irtoaa ihan kivasti, kun vääntöä on sähkömoottorista tarjolla heti se reilu 200 Nm. Urheiluautoksi tästä ei ole, mutta kaupungissa ei jää jalkoihin. Maantiellä meno ainakin tuntuu verrattain verkkaiselta. Varmasti tälläkin pärjää, mutta Veloster vienee lievästi pidemmän korren ohituskiihtyvyydessä.

Parjaus 4 eli kehno ohjaustunto Ei, ohjaus ei tosiaan kommunikoi hirveästi. Vaste on kuitenkin looginen, vaikkain ehkä aavistuksen turhan raskas tietyissä olosuhteissa, kun kyse on kuitenkin ihan keinotekoisesta asiasta. Huonompiakin löytyy ja tällä varmasti pärjää. Useimpia ei se informaation puute varmasti haittaa yhtään, kunhan ratin pyörittely ei ole kuin ruorissa olisi. Ohjaus myös keskittää ihan hyvin. Ainoa selkeä miinus on keskialue, jossa auto tuntuu olevan oudolla tavalla vaappuva. Samaa vikaa oli IS 300h:ssa eli välillä huomaamattomat ohjausliikkeet aiheuttavat outoa kiikkeryyttä. Kun ohjaukseen tottuu, ongelma vähenee.

Sitten vielä plussia ja miinuksia. Pahoittelut mahdollisesta toistosta.

+Mittariston selkeys
+Laadukkaan ja jykevän tuntuinen
+Voimalinjan vaivattomuus
+Etupenkit
+Säilytystilat edessä
+Hiljaisuus sähköllä ajettaessa
+Kaupunkinopeuksissa pirteä (sport-moodissa)
+Alustan toiminta varauksin
+Pihistelypotentiaali
+Vetelyn vähyys

-Ei vähäisen pesunesteen varoitusvaloa
-Rengasmelu karkealla pinnalla
-Ohjaamoon tien epätasaisuuksista välittyvät värinät
-Kiihtyvyys isommissa nopeuksissa, jota portaattomuus fiilispuolella epäilemättä korostaa
-Kaasupolkimen vaste pl. sport-moodi
-Moottorin ulina maltillisissakin kiihdytyksissä
-Vakiostereoiden äänenlaatu auton hintaluokkaan nähden pettymys
-Vakiostereoiden yhden rivin LCD-näyttö, etenkin kun musiikkia soittaa USB-tikulta
-Suunnittelukummallisuudet: Istuinlämmittimien säätimet, vakkarin käyttö estää kierroslukumittarin näyttämisen sekä siirtää ajotietokoneen näytön näyttämään pientä "set" -sanaa kulutuksen tai jonkin muun järkevän sijaan, kuskin oven kyynärtuki keskikonsolin kyynärtukea alempana, kuskin ovessa ei samanlaista vetokahvaa kuin apparin ovessa, vaihteiston vaihdekaavio ja sen käyttö (jne.)
-Jalkakäyttöinen käsijarru
-Takalasin pissapojan käyttö
-Ei kaistanvaihtovilkkua
-Takatilat: Penkki liian lievästi muotoiltu, reisituen puute, oven kyynärnojan täydellisen käyttökelvoton korkeus, ei keskikyynärnojaa taikka mukitelineitä.
-Kulutus näyttäisi lyhyeltä koeajolenkiltä asettuvan kuuden litran tuntumaan. Mukana maantietä, liittymäkiihdytyksiä ja keskusta-ajoa. Käytännössä pelkässä sport-moodissa ajettu, koska muuten kaasupoljin reagoi liian laiskasti. Pidemmän ajan keskikulutus oli auton ottaessani yli seitsemän litraa sadalla.
-Tavaratilan pienuus
-Vakkarin käyttökytkimet omassa viiksessään oikealla alaviistossa (joutuu irroittamaan toisen käden ratista, että saa säädettyä)

Vielä kiinnostaisi koeajaa F-Sport, jotta tietäisi miten poikkituet ja jäykemmät iskarit vaikuttavat ajokokemukseen.
 
Jos "vikalista" on noin pitkä, niin eihän se alusta mitään auta? Kerta vain sportilla voi ajaa, niin kannattaa unohtaa hybridi ihan suosiolla, ei siinä ole mitään järkeä silloin.
 
Auto palautettu. Tuskin tulee F-Sportia koeajettua, sen verran epäinnostava tuo aamuinen palautusreissu oli. Keskikulutukseksi jäi 6,1 l/100km, mikä ei ole absoluuttisena lukuna huono jos nyt ei hybridille todellakaan mikään haamutulos, mutta ajotietokoneesta löytynyt pidemmän ajan keskiarvo 7,3 l/100km on jo suoraan sanoen huono suoritus auton luonne huomioiden.

Koeajon viimeinen vaihe eli kotimatkan aloittaminen omalla autolla vain alleviivasi päällimmäisiä fiiliksiä. Veloster tuntuu monella tavalla halvemmalta autolta, kuten syytä onkin, mutta toisaalta jotkut asiat ovat vastaavasti paremmin kuin CT 200h:ssa. Esimerkiksi voimalinja on hauskempi ja ohjaus miellyttävämpi sekä kommunikoivampi (vaikkakin kaukana täydellisestä). Alustan tärskäyttely, melutaso ja kulutus ovat asioita, joissa olisi eniten parannettavaa, mutta tuo CT 200h ei kaikkinensa tuntunut ihan rahallisen lisäpanostuksen arvoiselta. Tietyt suunnitteluvalinnat saivat myös epäilemään josko IS 300h:stakin olisi pidemmällä koeajolla paljastunut niitä ärsyttäviä piirteitä.

Faceliftin hinnat tulevat kaiketi maaliskuussa. Kun noita saadaan liikkeeseen, on todennäköisesti revanssin paikka.

Edit:

jf sanoi:
Jos "vikalista" on noin pitkä, niin eihän se alusta mitään auta? Kerta vain sportilla voi ajaa, niin kannattaa unohtaa hybrodi ihan suosiolla, ei siinä ole mitään järkeä silloin.

Oikeassa olet, ei alusta noita korjaa. Tosin kysehän on aika pitkälti pikkuasioista, eikä tuo auto nyt kuitenkaan missään nimessä huono ole.

Ei tuo sport-moodin käyttö tee hybridistä järjetöntä minun mielestäni. Toki sillä voi olla pieni vaikutus kulutukseen, kun vaihteisto säätää herkemmin lyhyemmälle välitykselle, mutta kyllä se hybriditekniikka silti hyötyä tarjoaa. Myönnettäköön, että tässä autossa fiksuimmalta tietysti tuntuisi, jos normal-moodin kaasunvaste olisi vain parempi. Voi olla, että facelift tuo tähän parannusta. Pitää kuitenkin huomauttaa, että  myöskin isoveljeä eli IS 300h:ta tulisin todennäköisesti (F-Sport -varusteisena) ajaneeksi käytännössä pelkästään sport- tai sport+-moodissa, koska alusta ja ohjaus tukevoituvat tuolloin. Comfort-moodi oli tuossa autossa minun makuuni ihan liian vempulan oloinen. "Ongelma" ei siis ole vain CT 200h:n.
 
Tuosta IS 300h:sta tykkäsin tosiaan ensikokeilun jälkeen todella paljon eli en minä nyt ihan kokonaan toivoani heitä Lexuksen suhteen. ;) Valitettavasti IS on tällä hetkellä reilusti oman budjetin ulkopuolella, muuten olisi F-Sport paremmilla stereoilla voinut jo lähteä tilaukseen.

BRZ on muuten koeajettu jo vähän sen jälkeen, kun malli rantautui Suomeen. Ilman muuta hyvä ajaa, mutta voisi päivittäisessä käytössä käydä vähän väsyttäväksi (ja kalliiksi, kaupungissa kun asun) ja lisäksi auto on liian epäkäytännöllinen omiin tarpeisiin. Kakkosautoksi olisi ilman muuta vaihtoehto, mutta kahta autoa ei ole varaa pitää.
 
CT 200h:n faceliftin hinnat ilmestyivät tuossa jokin aika sitten. Käytettyjen hintoihin tällä on toistaiseksi ollut vaihteleva vaikutus. Tai no, eihän sitä varmuudella tiedä mikä on noiden hintoja ajanut alas, mutta osa myyjistä tuntui reagoivan hinnaston julkistamiseen kun taas osa on pitänyt hinnat samana. Facelift ei kyllä päällisin puolin tarjoa hirveästi uutta, lähinnä rumemmat puskurit. Pinnan alla pitäisi kuitenkin olla jäykempi kori yhdistettynä hiljaisempaan äänimaailmaan ja uudelleen viritettyyn alustaan. Ei ole koeajomahdollisuuksia tullut vielä kyseltyä, joten en tiedä onko noita saapunut jo liikkeisiin.
 
Samaa mieltä tuon vanhemman version osalta. Etenkin 17" vanteilla ja led-ajovaloilla (halogeenit katkaisevat huomiovalorimpsun vähän ikävästi) näyttää nätiltä. Toki tuota uutta kun ei ole vielä nähnyt luonnossa, ei voi ihan täysin tyrmätä faceliftiä, mutta kuvien perusteella vanha oli tyylikkäämpi.
 
Näyttäisi olevan harvinainen liikenteessä. Vantaalla kerran bongasin tuollaisen ja totesin, että ihan kivan näköinen peli. On alkanut kiinnostaa, koska seuraavassa hankinnassa aion panostaa taloudellisuus vs suorituskykyyn, laatuun ja haluttavuuteen. Facelift malli on saanut parannuksia mm. melunvaimennukseen. Houkuttelevin asia Lexusen markkinoinnissa on se, että auton saa koeajattavaksi kotiovelle saakka netin välityksellä. Jos autonvaihto olisi ajankohtainen niin tilaisin koeajon samantien. Millaisia kokemuksia tuosta facelift mallista?
 
Hieman sivusta:
Tuulilasin Merkkien merkki kyselyssä Lexus jälleen selkeä ykkönen. Kaikilla osa-alueilla kattaen myynnin, huollon, itse auton, haluttavuudet sun muut.
Ei huono.
 
Ottaen huomioon tuon olevan melkein kokonaan Auris niin se ei ole nähnytkään hienoa autoa.
Yleensä Lexukset olleet huomattavasti paremman näköisiä. No ajat muuttuu.

Tämähän on vain minun mielipide. Jos et tykkää siitä niin ei tartte kommendoidakkaan. Jos sinä tykkäät niin se on sinun mielipide joka taas minua ei kiinnosta  :)