https://tummennuskalvot.fi/

COTY - Car of the Year 2017

Mikä on Sinun suosikkisi vuoden 2017 autoksi Euroopassa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    68
  • Äänestys suljettu .

Paha71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
24.12.2013
Alun perin Vuoden Auto 2017 -tittelistä hyväksyttiin kisaamaan 30 ehdokkaan valiojoukko. Mukana olleista automalleista karsiutuivat mm. Hyundai Ioniq, Kia Niro, Škoda Kodiaq ja Seat Ateca. Autojen saamia ääniä ja niiden keskinäistä järjestystä ei julkisteta, jotta tulos ei vaikuttaisi seuraavan kierroksen äänestykseen.

Finaaliin selvinneet autot ovat aakkosjärjestyksessä:

Alfa Romeo Giulia
Citroën C3
Mercedes-Benz E-sarja
Nissan Micra
Peugeot 3008
Toyota C-HR
Volvo S90/V90

Tuomariston jäsenillä (58 autotoimittajaa 22 Euroopan maasta) on nyt kolmisen kuukautta aikaa keskittyä finalistien ominaisuuksiin. Helmikuun 20.-21. päivinä tuomaristo ja autot kokoontuvat vielä yhteiseen koeajotilaisuuteen ja vuosikokoukseen Pariisin lähelle Mortefontainen koeajoradalle, ja lopullinen äänestys pitää tehdä 3. maaliskuuta mennessä. Voittaja julkaistaan Geneven autonäyttelyn aattona 6. maaliskuuta 2017.

http://tekniikanmaailma.fi/autot/euroopan-vuoden-auto-2017-finaaliin-valittiin-seitseman-autoa/
 
Olisin kuvitellut, että Ateca ja Kodiaq olisivat päässeet finaaliin ja jompikumpi top3:ssa.

Oma veikkaus että Giulia tai Volvo vie voiton...ehkä Giulia uudelleen perusversioissa käyttöön otetun takavetoisuuden ja tietyn perinteisen alfamaisen hengen löytämisen ansiosta. Volvo ehkä muun ns. asemointiharppauksen ansiosta. No, mene ja tiedä...
 
Volvoa veikkasin mutta harkitsin myös villinä korttina että josko Micra nappaisi toisen kerran tämän palkinnon :D
 
Jos ihan tilastojen valossa tarkastellaan tätä valintaa, niin Volvo ei ole koskaan voittanut. Kerran se on ollut toinen (XC90 vuonna 2016) ja kahdesti kolmas (760 ja V40).

Mercedes-Benz on voittanut kerran, siitäkin aikaa yli 40 vuotta kun 450SE valittiin Euroopan vuoden autoksi. Kahdesti mersu on tullut toiseksi ja neljä kertaa kolmanneksi. Näistä yksi kolmassija on E-sarjalla, kaksi kolmatta sijaa C-sarjalla ja loput S-sarjalaisilla tai S-sarjan edeltäjillä.

Alfa Romeo on kaksinkertainen voittaja (156 ja 147), kerran toinen (Giulietta) ja kolmesti kolmas (1750, Alfetta, 159)

Citroen on kerännyt voiton kolmesti (GS,CX,XM) omaperäisillä ratkaisuillaan. Lisäksi AX; Xantia, C4 ja C4 Cactus ovat tulleet toiseksi ja SM, XA, C3 ja C4 Picasso ovat olleet kolmanteja.

Nissan Micra ja Leaf ovat vieneet kumpikin kerran voiton ja Primera on ollut toinen.

Peugeot on kerännyt voiton 504, 405, 307 ja 308 II malleillaan. Kakkoseksi ylsivät 205 ja 406 ja kolmannelle sijalle jätettiin 505 ja 206.

Toyotan menestysmallit tässä äänestyksessä ovat olleet Yaris ja Prius voitoillaan, iQ ja GT-86 kakkossijoillaan ja Prius on myös ollut kerran kolmas.

Finaaliin päässeistä merkeistä Peugeot on siis ottanut eniten voittoja, mutta tuorein voitto on vain kolmen vuoden takaa, joten se voi vaikuttaa, vaikka onhan mm. Fiat ottanut voittoja peräkkäisinä vuosinakin, eikä Renault Meganen ja Clion valintojen välissäkään ollut kuin se kolme vuotta.

SUV-boomi on nyt vahva ja Euroopassa joka neljäs myytävä uusi auto on SUV ja finalisteista Peugeot ja Toyota kuuluvat tähän joukkoon. Citroën ja Nissan edustavat pikkuautoluokkaa, jonka osuus automarkknoista on lähellä SUVien osuutta, mutta tämä luokka tipahtikakkoseksi ensimmäistä kertaa vuonna 2015, kun SUVien markkinaosuus ylitti pikkuautoluokan kaupanteon. Mercedes-Benz ja Volvo edustavat kuolevaa autoluokkaa, jollaisen edustaja ajaa autokaupasta ulos vain joka 50. kerta kun uusi auto rullaa ulos kaupasta. Alfa Romeo ja erityisesti Giulia on vahvassa nousukiidossa omassa luokassaan ja saattaa hätyytellä tänä vuonna jo top-5 sijoitusta keskikokoisten sedan ja farmarimallien myynnissä Euroopassa.

Sanoisin että Mercedes-Benz E-sarja ja Volvo S90/V90 marginaalilaiteina putoavat pois, vaikka kuinka ovat hienoja ja E-sarjaan saa lisävarusteena osapuilleen kaiken mitä autoon voi kuvitella tarvitsevansa ja vielä senkin mitä ei edes osaa kuvitella. Samoin käy Toyotalle, mutta siitä syystä että se nyt vaan on niin marginaalinen merkki ja tässä äänestyksessä tuskin Pohjois-Eurooppaa ja muutamaa suomalaista lukuunottamatta löytyy sille paljon sympatiaa. Citroenin en usko voittoa vievän. Se on liian samannäköinen kuin isommat veljensä, eikä siinä oikeasti ole hirveästi uutta. Se on vain jälleen uusi eri näköinen C3, joka näyttää saman näköiseltä kuin muut sitikat.

Näin olleen top-3:ssa olisivat Alfa Romeo Giulia, Nissan Micra ja Peugeot 3008. Micra on alkanut näyttää vähemmän alienilta ja enemmän eurooppalaiseen makuun muotoillulta pikkuautolta. Se toki voi aiheuttaa hyljeksintää perinteisiltä Micra-faneilta. Onhan se muutenkin vain Nissanin logon ja vähän erilaiset muodot saanut Renault Clio, joka on valmistettu Ranskassa. Giulia on Italian ylpeys jo omassa kokoluokassaan sillä on Italiassa yli 50 % markkinaosuus. Italialaiset äänestävät Giuliaa se on selviö. Onhan se myös aivan mielettömän kaunis auto ja mutkaisilla eteläisen Euroopan teillä on nautinto painaa eteenpäin takavedolla. Yhtä selvää on että ranskalaiset pitävät omiensa puolta. Heidän vaan pitää valita äänestääkö Citroënia, Peugeotia vai Renaultia (siis Nissania). Sitikka on ufo, kuten merkin perinteisiin kuuluu, Peugeot on suorastaan härskin röyhkeän näköinen ja Nissan on kovin ujo.

Tästä muuten päästäänkin siihen että missäs nämä finalistit on valmistettu:
  Alfa Romeo Giulia              Italia
  Citroën C3                        Slovakia
  Mercedes-Benz E-sarja      Saksa
  Nissan Micra                      Ranska
  Peugeot 3008                    Ranska
  Toyota C-HR                      Turkki
  Volvo S90/V90                  Kiina/Ruotsi

Tässä äänestyksessä painoarvo on etelässä ja sitä tulevat myös historiallisesti äänestyksen lopputulokset. Ranskaisten äänet hajautuvat ja se näkynee lopputuloksissa. Saksalaiset tietty äänestävät omiaan, joskien sielläkin voi hajaannusta esiintyä, sen verran mennään premium-osastolle E-sarjalaisen kanssa. Sehän ei ainakaan perusvasemmistolaisille toimittajille ole sopivaa.

Takaisin TOP-3:een ja lopulliseen järjestykseen. Voiton tulee viemään Alfa Romeo Giulia, kaikkien etelä-eurooppalaisilla äänillä. Toiseksi tulee Peugeot 3008 ja kolmanneksi Nissan Micra. Micra tosin on kovin tavallinen pikkuauto, mikä ei tässä tapauksessa ole mikään haitta, mutta Micran sijoitus saattaa tässä eniten heilua, jos joku yllättäjä nousee loppujoukosta kolmanneksi.

1. Alfa Romeo Giulia
2. Peugeot 3008
3. Nissan Micra
 
^
Voisi melkein Penquin kirjoittamaasi sanoa tiedemiesmäiseksi; paneutumalla tarkasti ja historiataustankin huomioimalla. Saatat muuten hyvinkin olla oikeassa top3:sta, kun tuota k.o. kilpailun valintahistorian taustaa vasten tarkastelee.

Pian näemme asian! :)
 
Kyllä, voittaja on ranskalainen tai italialainen "poliittisella" päätöksellä.

Alfa on ehkä vähän liikaa preemiumiin kallellaan voittaakseen, kansanautothan tuolla yleensä menestyy. Ehkä sitruuna voittaa, kun on ranskalaisista pidempi aika edellisestä voitosta.

Villinä korttina Volvo saattaisi kolkutella top-kolmea.
 
Giulia mutta voi olla myös 3008. Volvon voittokulku on loppunut ollessaan jatkuvasti viimeisenä vetailutestien sijoituksissa.
 
Volvossa on tapahtunut iso muutos verrattuna S80/V70, mutta riittääkö se, kun mukana on muitakin kovia uutuuksia?
Peugeot on myös mennyt isolla rykäyksellä eteenpäin, siinä on potentiaalia voittajaksi, kuten myös Alfalla. Ehkä annan ääneni Giulialle. Alfa on palannut takavetoon, ja muutenkin kyseessä on ns ajajan auto.

Mersu, saati kumpikaan japsi nyt ainakaan ei tule voittamaan.
 
Kyllähän se Volvo on voittaja  :)

Volvolla on tässä mallissa suurin edistys tapahtunut teknisesti / ulkonäöllisesti vs. edelliset.
Muissa lähinnä vain ulkonäöltään uudistuneet mallit.

Safety on päivän sana ja siinä Volvo on edelläkävijä, ja sillä mennään pitkälle nykyään asiassa kuin asiassa...
Muotoilu & testimenestyskin kun on hyvä niin homma on selvä  8)
 
Annoin oman ääneni Giulialle. Kärkikolmikon täydentävät 3008 ja S/V90.  :-X  :)
 
Volvon asema äänestyksessä olisi parempi ellei jo viime vuonna olisi ollut ehdolla XC90
 
Kaapo sanoi:
Kyllähän se Volvo on voittaja  :)

Volvolla on tässä mallissa suurin edistys tapahtunut teknisesti / ulkonäöllisesti vs. edelliset.
Muissa lähinnä vain ulkonäöltään uudistuneet mallit.

Safety on päivän sana ja siinä Volvo on edelläkävijä, ja sillä mennään pitkälle nykyään asiassa kuin asiassa...
Muotoilu & testimenestyskin kun on hyvä niin homma on selvä  8)

Höpöhöpö, Micra on aivan varmasti kokenut suuremman muutoksen...
 
Kaapo sanoi:
Muissa lähinnä vain ulkonäöltään uudistuneet mallit.

Jos 3008 on vain ulkonäöltään uudistunut, niin 90:nen Volvo on sitten vain pikkainen kasvojenkohotus. Kyllä se uudistuminen on siitä 3008:ssa ihan yhtä perusteellinen, kun kyse on mallinumeroa lukuunottamatta täysin eri autosta kuin aiemmin. Myös Citroën C3 on täysin eri auto kuin aiemmin.
 
^japsit ja patongit hyppään automaattisesti yli.
asennevika... ;)
 
Aamulla katselin kun joku erikoiskuljetus oli tulossa kehä III:lta vt3:lle, että onkos siinä Volvon V90 lastattu kyytiin, kun lasti näytti painavalta ja oli oikein saattaajat matkalla "leveä kuljetus" kyltit katolla. Eipä ollut kuitenkaan Volvo, vaan joku vähän Volvoa ketterämmän näköinen tankki siellä lavetin päällä oli, vaikka ei siinäkään näkynyt kääntyviä pyöriä olevan. Minä kun en noita niin tunne, niin merkistä ja mallista en osaa tarkemmin sanoa, mutta melko varma olen tuosta, ettei se Volvo ollut.
 
Vielä ehtii äänestää, voittaja julkistetaan huomenna.  8)
 
Äänestin Giuliettaa, mikä tuskin oli yllätys.
En ole näistä mitenkään tolkuissani, joten on kysyttävä.
Onko joku vuoden autoksi valinta merkittävä titteli, onko siitä mittavaa hyötyä?
Tai toisaalta, onko joku vuoden autoksi valittu joskus flopannut myynnillisesti, tai todettu pitkässä juoksussa epäkelvoksi jostain syystä, tai päin vastoin?
 
Kettu sanoi:
Onko joku vuoden autoksi valinta merkittävä titteli, onko siitä mittavaa hyötyä?
Tai toisaalta, onko joku vuoden autoksi valittu joskus flopannut myynnillisesti, tai todettu pitkässä juoksussa epäkelvoksi jostain syystä, tai päin vastoin?

Ensimmäiseen kysymykseesi: varmaan lähinnä tittelin voittaneen autovalmistajan markkinointiosastolle.  ;) 

Toinen onkin hyvä kysymys. Sellaisiakin varmaan löytyy, kun tutkii valituksi tulleiden automallien listaa kautta aikain.

Tuolla lisäinfoa englanniksi: https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Car_of_the_Year