Jos ihan tilastojen valossa tarkastellaan tätä valintaa, niin Volvo ei ole koskaan voittanut. Kerran se on ollut toinen (XC90 vuonna 2016) ja kahdesti kolmas (760 ja V40).
Mercedes-Benz on voittanut kerran, siitäkin aikaa yli 40 vuotta kun 450SE valittiin Euroopan vuoden autoksi. Kahdesti mersu on tullut toiseksi ja neljä kertaa kolmanneksi. Näistä yksi kolmassija on E-sarjalla, kaksi kolmatta sijaa C-sarjalla ja loput S-sarjalaisilla tai S-sarjan edeltäjillä.
Alfa Romeo on kaksinkertainen voittaja (156 ja 147), kerran toinen (Giulietta) ja kolmesti kolmas (1750, Alfetta, 159)
Citroen on kerännyt voiton kolmesti (GS,CX,XM) omaperäisillä ratkaisuillaan. Lisäksi AX; Xantia, C4 ja C4 Cactus ovat tulleet toiseksi ja SM, XA, C3 ja C4 Picasso ovat olleet kolmanteja.
Nissan Micra ja Leaf ovat vieneet kumpikin kerran voiton ja Primera on ollut toinen.
Peugeot on kerännyt voiton 504, 405, 307 ja 308 II malleillaan. Kakkoseksi ylsivät 205 ja 406 ja kolmannelle sijalle jätettiin 505 ja 206.
Toyotan menestysmallit tässä äänestyksessä ovat olleet Yaris ja Prius voitoillaan, iQ ja GT-86 kakkossijoillaan ja Prius on myös ollut kerran kolmas.
Finaaliin päässeistä merkeistä Peugeot on siis ottanut eniten voittoja, mutta tuorein voitto on vain kolmen vuoden takaa, joten se voi vaikuttaa, vaikka onhan mm. Fiat ottanut voittoja peräkkäisinä vuosinakin, eikä Renault Meganen ja Clion valintojen välissäkään ollut kuin se kolme vuotta.
SUV-boomi on nyt vahva ja Euroopassa joka neljäs myytävä uusi auto on SUV ja finalisteista Peugeot ja Toyota kuuluvat tähän joukkoon. Citroën ja Nissan edustavat pikkuautoluokkaa, jonka osuus automarkknoista on lähellä SUVien osuutta, mutta tämä luokka tipahtikakkoseksi ensimmäistä kertaa vuonna 2015, kun SUVien markkinaosuus ylitti pikkuautoluokan kaupanteon. Mercedes-Benz ja Volvo edustavat kuolevaa autoluokkaa, jollaisen edustaja ajaa autokaupasta ulos vain joka 50. kerta kun uusi auto rullaa ulos kaupasta. Alfa Romeo ja erityisesti Giulia on vahvassa nousukiidossa omassa luokassaan ja saattaa hätyytellä tänä vuonna jo top-5 sijoitusta keskikokoisten sedan ja farmarimallien myynnissä Euroopassa.
Sanoisin että Mercedes-Benz E-sarja ja Volvo S90/V90 marginaalilaiteina putoavat pois, vaikka kuinka ovat hienoja ja E-sarjaan saa lisävarusteena osapuilleen kaiken mitä autoon voi kuvitella tarvitsevansa ja vielä senkin mitä ei edes osaa kuvitella. Samoin käy Toyotalle, mutta siitä syystä että se nyt vaan on niin marginaalinen merkki ja tässä äänestyksessä tuskin Pohjois-Eurooppaa ja muutamaa suomalaista lukuunottamatta löytyy sille paljon sympatiaa. Citroenin en usko voittoa vievän. Se on liian samannäköinen kuin isommat veljensä, eikä siinä oikeasti ole hirveästi uutta. Se on vain jälleen uusi eri näköinen C3, joka näyttää saman näköiseltä kuin muut sitikat.
Näin olleen top-3:ssa olisivat Alfa Romeo Giulia, Nissan Micra ja Peugeot 3008. Micra on alkanut näyttää vähemmän alienilta ja enemmän eurooppalaiseen makuun muotoillulta pikkuautolta. Se toki voi aiheuttaa hyljeksintää perinteisiltä Micra-faneilta. Onhan se muutenkin vain Nissanin logon ja vähän erilaiset muodot saanut Renault Clio, joka on valmistettu Ranskassa. Giulia on Italian ylpeys jo omassa kokoluokassaan sillä on Italiassa yli 50 % markkinaosuus. Italialaiset äänestävät Giuliaa se on selviö. Onhan se myös aivan mielettömän kaunis auto ja mutkaisilla eteläisen Euroopan teillä on nautinto painaa eteenpäin takavedolla. Yhtä selvää on että ranskalaiset pitävät omiensa puolta. Heidän vaan pitää valita äänestääkö Citroënia, Peugeotia vai Renaultia (siis Nissania). Sitikka on ufo, kuten merkin perinteisiin kuuluu, Peugeot on suorastaan härskin röyhkeän näköinen ja Nissan on kovin ujo.
Tästä muuten päästäänkin siihen että missäs nämä finalistit on valmistettu:
Alfa Romeo Giulia Italia
Citroën C3 Slovakia
Mercedes-Benz E-sarja Saksa
Nissan Micra Ranska
Peugeot 3008 Ranska
Toyota C-HR Turkki
Volvo S90/V90 Kiina/Ruotsi
Tässä äänestyksessä painoarvo on etelässä ja sitä tulevat myös historiallisesti äänestyksen lopputulokset. Ranskaisten äänet hajautuvat ja se näkynee lopputuloksissa. Saksalaiset tietty äänestävät omiaan, joskien sielläkin voi hajaannusta esiintyä, sen verran mennään premium-osastolle E-sarjalaisen kanssa. Sehän ei ainakaan perusvasemmistolaisille toimittajille ole sopivaa.
Takaisin TOP-3:een ja lopulliseen järjestykseen. Voiton tulee viemään Alfa Romeo Giulia, kaikkien etelä-eurooppalaisilla äänillä. Toiseksi tulee Peugeot 3008 ja kolmanneksi Nissan Micra. Micra tosin on kovin tavallinen pikkuauto, mikä ei tässä tapauksessa ole mikään haitta, mutta Micran sijoitus saattaa tässä eniten heilua, jos joku yllättäjä nousee loppujoukosta kolmanneksi.
1. Alfa Romeo Giulia
2. Peugeot 3008
3. Nissan Micra