https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

ConD:n Hakkapeliitta -blogi

Tilanne
Keskustelu on suljettu.

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Tervehdys minun puolesta täältä blogin reunalta.

Heitän tässä oman korteni tähän Autostadium ry:n sekä Nokian Renkaiden yhteistökuvioon mukaan. Käytössäni on siis Nokian renkaiden 2013 minulle testikäyttöön antamat renkaat, joista kirjoittelin kokemuksia VAGarenalla. Monet varmaan sieltä muistaakin minut kirjoituksineni. Nyt on kuitenkin kirjoituspaikka hieman vaihtunut mutta idea sama. Kokemuksia sensuroimattomina, that's what you get. :)

Lyhyesti minusta:
Nimimerkin ConD taakse piiloutuu Oululainen 32vee rakennesuunnittelija. Autolla tulee ajeltua vuoden mittaan työajoja omia ajoja pitkin pohjois-pohjanmaata, satunnaisilla reissuilla sitten kauemmaskin. Kilometrejä tulee n. 20-30tkm vuodessa. Kulkuvälineenä on tuo profiilistakin löytyvä 2011 vuosimallin VW Golf. Autossa tulee kuljeteltua oman kehon ja egon lisäksi myös perhettä kauppareissuilla ja viikonloppuisin mummoloita kohti.

Autossa alla pyörii nyt siis toista kautta alla olevat Nokian Hakkapeliitta R2 talvirenkaat, 205/55R16 koossa. Kokohan on VW Golfin alkuperäisrengaskoko. Huomionarvoisena seikkana nyt se, että nämä ovat täysin samat renkaat kuin edellisenä talvena ex-Jettassa. Vanteet ovat samat, renkaat ovat samat, vain auto on vaihtunut!

Edellisen vuoden tarinoita voi lukaista tuolta Arenan puolelta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17827.0

Kuvassa vielä tämän talven testisetuppi:
WP_20141106_11_18_05_Pro.jpg


Nokian Renkaat Oyj on antanut tälle foorumin kirjoittajalle veloituksetta renkaat arvioitavaksi. Kaikki foorumilla esitetyt kommentit ja mielipiteet renkaista ovat kirjoittajan omia.
 
Voinee sanoa että talvirengaskausi tosiaan on Oulusessakin startannut. Talvikumit tuli pyöräytettyä Golfin alle lokakuun alkupäivinä, kun tuli reilummanpuoleinen uhka päälle, että joutuu ihan lapin jänkhille ajelemaan - ja joutuihan sitä. Sen jälkeen on tullut ajettua n. 5000km nuilla R2:lla Suomen syksyssä ja alkutalvessa. Keliä on ollut jos jonkinlaista tähän mennessä.

Ensimmäiset ja merkittävimmät huomiot kuitenkin tuli tehtyä autosta heti renkaanvaihdon jälkeen kun kesäkumeista siirryttiin talvikkasiin. Ajomelu hiljeni tottakai, mutta verrattuna ex-Jettaan jossa nämä viimeksi pyörivät alla, niin TÄÄLLÄ ja täällä moittimani sivutuuliherkkyys tai ylipäänsä pieni "levottomuus" ohjauksessa tuntuu loistavan nyt poissaolollaan. Kuten tuossa jälkimmäisen linkin jutussa totesin, niin Jetta on kevyt auto etenkin keulansa osalta. Golf petraa painossa merkittävästi pistäen Jettaa päihin toistasataa kiloa per etuakseli, joten ei ihme jos ohjauksessa on eroa. Alustageometriassa ja rakenteessa on pieni ero autojen välillä, mutta sanoisin että paino tekee hyvää näiden renkaiden ajettavuudelle. Nyt ei ole tarvinut lähteä porsastelemaan ylikorkeilla ilmanpaineillakaan, kun toistaiseksi 2,4/2,5 bar on riittänyt mukavan ja napakan ajettavuuden takaamiseksi.

Eli sama rengas - eri auto - erilainen ajettavuus. En pysty rengasta moittimaan että se nyt ainakaan olisi huonontunut matkanvarrella, mutta nyt tuntuu huomaavan sen, että rengas tulee valita auton mukaan siten, että sen painoluokitus on kohdallaan. Nyt se on minulla lähempänä kohdallaan. Yleensä vakiorengas on ok, mutta erikokoisia renkaita miettiessä asia kannattaa pitää mielessä ettei ammu yli painoluokkaa - sitten etenkin talvirenkaan käytös muuttuu.

ps. Auton vaihdon myötä myös vaimokin on ruvennut autolla ajamaan. Jos hänkin hyvin vähäisestä ajokokemuksesta huolimatta on pärjännyt alkutalven kitkoilla, niin uskoisin että muutkin pärjäävät aivan varmasti. :)

Turvallisia alkutalven ajoja, ja muistakaa turvaväli!
 
Pikkuisen on taas tullut ajeltua ja ns talvikeliäkin koettua. Kilsoja renkailla on takana jo pitkästi toistakymmentätuhatta kappaletta eli ihan uusien renkaiden testistä ei enää ole kyse. Tuulilasit ja Tekniikan maailmat testaa kumit uusina tai keinotekoisesti ikäännytettyinä, tässä tulee luomuraporttia. :D

Nyt kuitenkin Oulussa on sivutiet olleet jossainmäärin lumiset tai liukkaat koko viikonlopun. Vaikka mitään ennätyskokeita ei liikenteessä tulekkaan enää harjoitettua, tulee renkaiden käyttäytymistä havainnoitua tuon tuostakin mutkissa, liikenneympyröissä jne. Mielestäni nyt alla oleat R2:t pelaavat Golfinkin alla johdonmukaisesti tiettyyn rajaan asti, jolloin auton kevyempi perä muistuttaa olemassaolostaan irroittamalla pidon. Kitkat ei tästä varoita vaan pito tuntuu varmasti lähtevän "yhtäkkiä" jos ns. Perstuntuma ei ole kalibroitu. Ok... Esp napsii nämä leikit kiinni eikä tästä vaaraa ole ollut. Kunhan ajelee siis järki päässä ja kelin mukaan niin no hätä.

Ylläoleva havainto tukee omakeksimääni teoriaa siitä, että renkaat vaativat riittävän massan suhteessa kantavuuteen toimiakseen optimaalisesti. Ajatuksia? Kommentteja?

Laittakaas taas "tehtäväideoita" tulemaan kommenttiketjuun. ;)
 
JJjjepp... liukasta on, voi jehna sentää. NYT on semmoset kelit että lipsuu. :D

Jonkin verran on tullut kyselyjä mimmonen näissä toista talvea alla pyörivissä kumeissa on pito. No onhan sitä... joskin ei noi mitkään liimarenkaat ole, mutta hyvin pärjää kuitenkin. Ajettavuus on varsin asiallinen eikä nuo kumit käytökseltään yllätä. Viikko sitten lykkäsi Ouluseenkin lunta joka sitten pääsi pakkaantumaan jäiseksi pinnaksi pikkuteille. Nyt on loppuviikosta sitten tullut vettä, jollon tuo jää muuttui varsin peiliseksi ja tänään vielä vetinen märkä pinta sitten veti jäähän kun pakastui.

Ei ollut ihan yksi tai kaksi risteystä eilen ja tänään missä tuli kokeiltua miten jarrutuspito ja vetopito käyttäytyvät. Myös hieman mutkakäytöstä tuli aika hyvin testattua, mutta mitään tahattomia pidon ulosmittauksia ei ole sattunut - onneksi. Se missä R2 selvästi häviää nastallisille kisasisarilleen on nastojen ropinan tuoma ääniefekti siitä että kohta pito loppuu. Se pitää haistella hanurilla, ja ehkä siihen ei ihan heti opi ainakaan oudolla autolla. Oman toki oppii tuntemaan.

Summa summarum... pintaa on kumeissa selvästi alta 8mm. Ei nuita ole tullut säästeltyä, ja ajatuksena onkin jos nuilla tulevan vuoden syksyn vielä ajaisi jos sitten tuntuu että lipsuu alla liikaa nii vaihtaa pois. Nyt mennään kuitenkin näillä:

06122014.jpg


Hyvää Itsenäisyyspäivää, ja ajelkaahan varovaisesti! Ei nämä kumit ihmeitä tee! :D
 
polarice sanoi:
Toivottavasti Oulun bloggaaja ConD on nyt liikenteessä. Alkaa ainakin syrjäsemmillä teillä kosteus jäätymään tiehen ja mukavan liukasta tuntui olevan. Kai tuommonen jää on kitkarenkaille se pahin mahdollinen keli? Naistoillakin oli tosiaan liukasta.
Kyllä olin liikenteessä, samanlainen keli oli lauantaina, mistä kirjoittelinkin blogiini
Eli iltasella taivas avautu ja tiet alkoi jäätymään päivän sateiden jälkeen.

Siis kyllähän tuolla liukasta on. Paikoin *keleen liukasta, paikoin pitävää. Kun lähdettiin perheen kanssa kaupoilla käymään, ei missään oltu suolattu. Esimerkiksi Oulun kiviniemessä risteykset ja tie Motonetiin oli aivan ja täysin peilijäällä. Nämä ovat käsittääkseni ne "tappokelit" kitkoille, mutta ei nastamiehet mitenkään sen kummemmin pärjänneet. Ropinaa, sutimista, luistelua ja hidastelua niilläkin oli... Eikä nuo mitenkään seinään pysähdelleet tai oikealta ja vasemmalta ohi kulkeneet kun ajeltiin.

Mitä tekee R2? No ei se yllätä... sen pidon irtoamisen kyllä huomaa, mutta kumi käyttäytyy auton alla silti varsin loogisesti. Mutkissa ja risteyksissä voi helposti ulosmitata pidon, jos ei aja järki päässä.

Summa summarum tästä... Kyllä kitkoilla pärjää. Siis parempaa termiä en keksi. Ei ne ylivertaiset ole, mutta niillä pärjää jokseenkin kelissä kuin kelissä, plus että lisäetuna nuo ei pidä sitä turkasen jollotusta ja ropinaa. :D

Katsotaan jos löytyy jotain ajovideota illalta. :) Stay tuned...

Kotipiha on murskeella nastoitettu, täällä pysyy pystyssä itekin:
2014-12-07%2010.29.22.jpg
 
No siis joo... kävin läpi kuvamatskua illalta tuossa, kävin ajelemassa vielä paria kuvaa huvikseni, ja sattui sitten se pieni hupsista kun uudella asuinalueella kävin ajelemassa, siitä sitten se videokin löytyi:


Ei mitään isoa hirveää sattunut, mutta tulipahan todettua, että liukasta tuo vesipintainen jää on.

IMG_2986.JPG
 
Talvi on täällä! :)

Valkoinen joulu on jälleen tosiasia Oulussa, ja kun sateiden jälkeen keli kääntyi pakkaselle ja nyt pari päivää kun on lunta ripotellut niin onhan se mielikin valoisampi. Työkiireet taaksejätettyä elämää syksyn ja alkutalven osalta ja jouluvalmistelutkin hyvällä mallilla.

Nokian Renkaat muisti tänävuonna sähköisellä joulutervehdyksellä - välitän ne lukijoillekin eteenpäin, eli kiitokset teillekin. Kiitokset myös Nokian Renkaille kuluneen vuoden talvirengastuksesta.

http://www.nokiantyres.com/xmas2014

Itse asiaan - kilsoja rupeaa olemaan takana näillä kumeilla n. 17 tkm. Tälle vuotta seitsemisen tuhatta... kuriositeettina vielä mainittakoot, että Golfilla on nyt ajettu hieman enemmän kuin mitä Jettalla oli. Km-määrältään siis pyörineet alla aika täsmälleen samanverran ajetuissa autoissa. Paras pito on ehkä häipynyt, mutta kummasti nuilla vielä vaan tiellä on pysynyt. Liikennevaloissa käytännössä vaan nelivedot häipyy edestä ja sivuilta horisonttia kohti, mutta muutan kyllä  Golf ja R2 pelaa varsin hyvin yhteen.

Päivän pyrytyksessä ajelujen jäljiltä auto alkoi muistuttaa jo pakastearkkua, mutta mustat pyöreät sentään vielä erottuivat. Hyvää joulua siis, palataan jossainvaiheessa taas juttuun! Nyt näitä häppeningejä taas tulee kun kelit talvistuu.  Turvallisia kilometrejä ja malttia joululiikenteeseen. :p

2014-12-20%2011.19.31.jpg
 
Talven pakollinen uutiskatsaus tältä aamulta:

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/henkiloauto-pyorahti-katon-kautta-ympari-pohjantiella-tie-peilijaalla/686262/
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nyt-kolaroitiin-kainuuntiella-onnettomuuden-raivaustyot-hidastavat-liikennetta/686270/
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kaksi-autoa-kolaroi-tupoksessa/686268/
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/aamuliikenteessa-rytisi-ulosajo-pohjantien-rampilla-ja-kylkikolari-pokkitormalla/686242/
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-kadut-kuin-pottupeltoja-autoilijoiden-karsivallisyys-koetuksella/686223/

Siis täh... onhan tuolla ihan normaali talvikeli, mutta ei kyllä mitään oikeasti extrahyperkummallista. Joutuuko tuolla eri renkailla erilaisiin tilanteisiin - en usko. Selviäminen tuolla talvessa on hyväkuntoisin nykyrenkain melko paljon kiinni kuljettajasta ja hänen asennoitumisesta ajamiseen kelin mukaan. Tästä syystä minulla ei ole kyllä ollut tänäkään talvena sitten niin minkäänlaista ongelmaa tuolla tienpäällä liikkeellelähdön, pysähtymisen tai tielläpysymisen kanssa. :) R2 vie kyllä sinne minne pitääkin siis.

Monessa paikkaa tykätään edelleen puhua Nokialaisen kitkarenkaan velttoudesta ja minultakin asiaa kysellään. Eihän kumi miltään mikroautomaisen tarkalta tunnu ajaa. Rattia voi "heilutella" puolisenttiä puolelleen ilman että suunta muuttuu, mutta heti kun ratin pysäyttää sen puolisenttiä "suoraan"-asennosta sivuun, rupeaa auto kääntymään. Onko tuo sitten vika? Ei mielestäni. Auto kulkee suoraan eikä ajettavuudessa mielestäni ole sanottavaa renkaista johtuen. Talvinen alusta on hankala kompromissi renkaan osalta... joko runko on jäykkä, jolloin menetetään pito-ominaisuuksia tai sitten runko on hieman periksi antava jolloin pidon rajat pehmenevät ja käytös muuttuu hieman turvallisemmaksi.

Mistä itse kukin sitten tykkää? Se on jokaisen oma asia... itse olen kyllä pitänyt näistä kumeista. Suurin asia mitä tässä kuluneiden kahden talven aikana on tullut päätettyä on se, että ihan hevillä en nastarengasta autooni enää ota.

ps. hyvää alkanutta vuotta kaikille!
 
Jälleen pikku päivitystä.

Talvea on tullut koko maahan tässä enempi ja vähempi. Kelit olleet normaaleja talvikelejä, mutta lumen ja rännän takia myös niitä erittäin huonojakin kelejä on kohdalle sattunut.

Toistaiseksi tämä toinenkin talvi on sujunut ilman kommervenkkejä tai sattumuksia. Renkaat on vieneet sinne mun ne on pitänyt kin päästä. Näin ei ole ollut kaikilla...

Viimeisen viikon aikana on kahta kuskia pitänyt auttaa kiipelistä pois. Pikkuisen pitää nyt peräänkuuluttaa talviautoilijlille paria juttua. Pieni lapio, köysi ja mahdollisesti lämmikettä mukaan. Itse kuljetaan mukana edellämainittuja ja kelin mukaan on tullut pistettyä kampetta päälle ettei nyt ihan russakaksi jäädy jos tien päälle jää.

Ei tämä talviautoilu niin vaikeaa ole, se vaan vaatii asennoitumista ja pikkuisen varustelua. Moneltako tuo lapio esimerkiksi löytyy kontista?
 
Tuoreen kuun kunniaksi ajatuksia renkaistakin vaihteeksi.

Nythän Oulussa on viimeisen viikon aikana lykännyt lunta ihan huolella ja aurauskalusto tuntuu olleen matkalla jossain muualla kuin siellä missä itse ajelee... tietyt risteysalueet on koitettu hoitaa suolalla, osa auralla ja kolmannet ei mitenkään. Hirveimpiä paikkoja tuntuu olevan ihan nimismiehenkiharalla olevat risteykset, missä tuntuu ettää paikatkin tippuu hampaista.

Kumma kyllä näistä 1,5v vanhoista kitkateista löytyy kummasti talviominaisuuksia. Siis edelleen ihmetyttää suhteellisen asiallinen vetopito tuolla liikenteessä, kun jalkoihin ei tarvitse jäädä. Kiertoliittymissä sitten sivuttaispidossa voi talvella liukkaaksi luistelluissa paikoissa tulla pikku "Oho"-efektejä, mutta varsin vähän muuten..

Voisin kai hehkuttaa myös ajettavutta sun muuta, mutta nyt täytyy sanoa että sitten syksyn on jäänyt ilmanpaineiden tarkastus tekemättä. Senverran tuossa viikolla kurkkasin, että syksyllä eturenkaissa selvästi näkyny 8mm merkki oli kulunut pois. Sen paikalla on nyt musta kumilätkä vaan. Kutonen loistaa hienosti. Ehkä ennen keskiviikon reissua ajan huoltiksen kautta siis...

Eteenpäin renkaat siis vie. Tälletalvea liki 10tkm mittarissa kitkoilla, eikä loppu ihan vielä ole näkyvillä. Tänä talvena on siis tullut ajettua about samanverran kitkoilla kuin viimetalvena koko talven aikana...

Oliko meillä Oulussa jotakuta "hullua" kun tahtoisi käydä kitkakoikalla jossain vaiheessa? :D Hirveän hiljaista ollut lukijarintamalla muuten minkäänsorttisten tehtävien tai ajatustenvaihdon kanssa...
 
Parikuukautta taas menty. Renkaat tuli pyöräytettyä tuossa kevätkautta ajatellen edestä taakse ja päinvastoin. Jotenkin sellainen kutina jäi, että erilailla pääsivät vuosi takaperin talvena kulumaan nuo nyt alkutalven takana olleet renkaat verrattuna tämän alkutalven edessä olleisiin renkaisiin. Pintaa on nyt aika tasaisesti sen 6-7mm luokkaa eli kulumista on tapahtunut, mutta mitään romahdusta ei mitenkään havaittavasti. Muuten autoilun ja rengastestauksen osalta on menty hyvinkin arkisella linjalla, sillä pääosa ajoista on ollut ihan taajamissa pendelöintiä töihin, tarhaan, kauppaan ja mummoloihin - sitä mihin perheet autoaan käyttävät. Mitään ennätyskokeita ei ole suoritettu. :)

Se mikä on kuitenkin ollut erittäin positiivista huomata kun pääosassa talvella olleet lumi- ja jääpintaiset tiet ovat siirtyneet historiaan on se kuinka nämä ovat mukavat vaihtelevissa keleissäkin ajaa. Kevään kelit ovat olleet kyllä mukavan vaihtelevat kun parhaimmillaan 24h aikana tai jopa työmatkalla on saanut kokeilla kaikki veden olomuodot renkaan alla. Toki aamun jäisten lätököiden kanssa saa olla tarkkana, mutta kun tietää että renkaat ovat varsin hyvin kotona vedessä, loskassa ja toisaalta pärjäävät jäälläkin niin mitään hirveää kiirettä kesärenkaille ei ole. Lisäksi tuntuu lähes ympäristöteolta olla ruopimatta tuota paljastunutta asfaltin pintaa nastoiin - etenkin kuivina päivinä kun katupöly on ihan uskomattoman sakeaa täällä Oulussakin.

Vaikka aiemmin tuossa jo tuumasin, että saattaa olla että kumit menisivät syksyllä vaihtoon, niin kyllä nämä ainakin ensi talven oikealle talvelle pitää alla pitää. Tutkaillaan siis syksyllä lähemmin missä mennään. Toistaiseksi siis kaikki hyvin, tiellä on pysytty, kulutus ollut kohtuullista ja melutaso erittäin mieluisaa.

Mitä sitten tahtoisin talvirenkaalta oikeastaan lisää tai enemmän tällä hetkellä? Ehkä yksi asia mitä kaipaan on nastojen varoitus siitä että pidon rajat lähestyy. Muuta en toistaiseksi osaa olla vailla kun ominaisuudet tuntuvat muuten olevan tasapainoisia. Tavallisessa ajossa kuuluvaa nastojen ropinaa en kyllä kaipaa yhtään, eikä kaipaa muukaan perhe. :)
Kulutuskestävyyskin suhteessa järkevään käyttöikään renkaalla taas on mielestäni ihan ok jos taso säilyy tällaisena. Ensi syksy on mielenkiintoinen siinäkin mielessä kun pääsee kokeilemaan miten kaksi kesää säilytyksessä ja kaksi talvea alla ovat kohdelleet kumiseoksia.

Koeajajat tälle talvea ovat olleet vähänä. Vaimon lisäksi oikeastaan kukaan muu kuin minä itse ei autoa ole ajanut. Viimeksi testaajia oli muutamia. Toisaalta tuttavapiirissä on ollut helppo oman kokemuksen perusteella nastatonta talvirengasta suositella, ja monet ovatkin R2:een päätyneet. Nyt vaan onkin jännä nähdä mitä kaudelle 2015/2016 Nokian renkaat keksii uutta, vai onko tarpeen keksiä? Omasta mielestä tuote on ollut hyvä - joskaan ylivertaisuutta kilpailijoihin en osaa verrata. Siihen on onneksi autolehdet kun sen homman tekee.
 
Tiskailin tässä pääsiäisenä autoa hieman ja tutkailin vähän renkaita lisää. Urasyvyydet ovat aika tasaisesti 6,5-7mm. Kulumaa on siis parin talven aikana tullut 2-2,5mm luokkaa. Jos sama tahti jatkuu niin kolmas talvi on järjellä ajatellen suurinpiirtein maksimi mitä nuilla kehtaa ajaa itse. Joku vääräleuka ajaisi vielä pari talvea. :)

Joten... mikä sitten on hyvää kulutuskestävyyttä ja mikä huonoa? Itse myönnän ajavani aika reippaasti, joten ehkä en sitä 10v kestotestiä renkaille ole paras mahdollinen kuski suorittamaan. Kesäkumeista löytyy kokemusta hieman myös, ja niistä myös eturenkaista hävisi pitästi toista milliä - jopa kaksi milliä yhden kesän aikana.

Mutta minulle laadukas ja hyvä rengastus autossa on oman mielenrauhan vuoksi tärkeä tekijä. Hyvä rengas on kestävyyden lisäksi mukava ajaa ja tekee tehtävänsä siinä auton alustan ja tien välissä. Voisin melkeen sanoa, että R2 on ollut mukava tuttavuus parin talven ajan, kahden eri auton alla. Syksyllä nuo varmasti vielä alle joutavat siis mutta katsotaan mennäänko koko talvi vai tuleeko tarpeita vaihtoon ennen kevättä. :)

Nyt kuitenkin vielä illan "topical shot" erästä tuttavaani lainatakseni:

2015-04-04%2019.43.27.jpg
 
Tänään vaihtui testirenkaat alta pois. Kuivilla tai märillä teillä menty pääasiassa täällä Oulun korkeudella. Yksi loskapäivä sattui vastaan tuossa perjantaina, mutta nytten ennusteet vaikuttaa jo siltä, että ei enää kumien sulattelua alle. :) Tällä talvirengaskaudella tuli matkaa hyvin tarkkaan 13tkm. Aiempi talvi meni siis n. kympin ajoilla. 23tkm, kaksi talvea siis...

Vaihtoajankohta oli n. 2vkoa myöhäisempi kuin viime keväänä. Toisaalta, viime keväänä oli kiire saada tuoreet kesäkumit alle - nyt ei sellaista henkistä painetta ollut. Toisaalta jokakeväisen renkaanvaihtorumban aikana alkaa jopa väsymiseen asti ärsyttää iltapäivälehtien ja joidenkin muiden ö-mappimedioiden otsikot siitä kuinka lähestulkoon HENGENVAARALLISTA on vaihtaa renkaat itse. Joku lehti jopa oli 7-kohtaisen listan mitä virheitä yleensä tehdään renkaanvaihdossa, tyyliin pohjan läpi tunkkaamisesta pyöränkulmien tarkastamattomuuteen. *Köh* Jaa, että kotonako ei homma onnistuisi jos yhtään tietää mitä on tekemässä? Pari pointtia kun pitää mielessä, niin on jo pitkällä:

1. Käytä kunnon tunkkia - ei auton mukana tullutta (yleensä) rimpulaa
2. Muista käsijarru ja vaihde päälle ennen vaihtoa.
3. Renkaat oikeisiin paikkoihin, huom. pyörimissuunnat - rengaspussit auttaa tässä, sillä niihin voi paikat merkitä
4. Oikeat pultit/mutterit tarpeen mukaan.
5. Aluvanteiden kirraukseen momenttiavain!

Lisäksi hifistellä voi auton rengasavainta paremmalla avaimella esim jatkovarren kera, mutta jos pultit/mutterit käsittelee esim. kuparitahnalla, ei ylimääräisiin voimainkoitoksiin ole ollut tarvetta ja pultit ovat pysyneet hyvin kiinnikin. Erikoisempien vanteiden kanssa myös muovipintainen rengashylsy on hyvä olla olemassa, ja jos lukkopultteja käyttää, kannattaa niiden avain pitää tallessa. :)

Tulos onnistuneen puuhastelun jälkeen:

2015-04-12%2015.57.25.jpg


2015-04-12%2015.57.34.jpg


Mitäs sitten näistä havaintoja tällä kertaa? Kulumaa on senverran, että 6mm merkin pohja on sekä etu- että takarenkaasta näkösällä. Kierrätystä tuli tänä talvena harrastettua senverran, että viimevuotiset takarenkaat matkasi edessä alkutalven. Kun lumet ja jäät sulivat, vaihtui renkaat "alkuperäisille paikoilleen". Näin ajettu matka on tuntumalta nyt samanlainen edessä ja takana kaikilla renkailla.
Lamellien kyljet on vielä varsin terävät, mutta etenkin vetävien renkaiden "vetosuunnassa" pinta on kulunut, ja rengas tuntuu sileältä. Vastakarvaan, eli jarruttavassa suunnassa taas renkaat on erittäinkin karheat. Urasyvyysmittaria en fillareille näyttänyt.

2015-04-12%2015.58.00.jpg


Mutta siis hyvät talvirenkaat nämä on olleet, ja ovat varmasti alkutalven 2015-2016. Matkaa on tullut siis ihan hyvin taitettua, eikä ajotapa talvella välttämättä aina se taloudellisin ole ollut. Nykyisen auton alla käytöskin on ollut erittäin mukiinmenevää, eikä joidenkin sanomaa "löysyyttä" sillä tavalla ole tullut havaittua. Tottakai paras ominaisuus on hiljaisuus... edelleen jaksaa huvittaa kuinka korva on tuohon kitkan hiljaisuuteen ehtinyt tottua. 18" kesärenkaiden vaihtuessa alle olo oli liki huvittunut. Tällaiset jyrätkö nämä olikin? :D

Mutta joo... testiä/blogia 2 talvea takana, kokemukset positiiviset edelleen, kitkat tulee jatkossakin autooni alle. Yksi "käännytys" suoritettu siis, ainakin omalla kohdallani. Mielipiteitä saa jokaisella olla, mutta omaan käyttööni en enää nastallista talvirengasta harkitsekkaan kun vaihtoehtojakin on - jopa hyviä sellaisia mielestäni.

Tällaisella setupilla kohti kesää ja uusia seikkailuja - palataan juttuun taas:
2015-04-12%2018.41.27.jpg
 
Terveisiä Oulusta taas tämänkin blogin muodossa. Joulukinkut on siirretty ilmasuojaan jo pääasiassa ja on ollut rauhallista aikaa miettiä syntyjä syviä autoilunkin muodossa. Tässätapauksessa nuiden renkaiden...

Keväällä jo ounastelin edellisessä postauksessa että ainakin alkutalvi blogikumeilla mennään ja niin on mentykin. Renkaat pyörähtivät alle hyvissä ajoin, tarkalleen 13.10. Tämän jälkeen kelit ovat olleet hyvin paljolti märkiä. Nyt sitten viimeisen parin viikon aikana tuloaan tehnyt talvi on tuonut oikeita töitäkin talvirenkaille näillä korkeuksilla. Mitään ihmeellistä ei tienpäällä ole sattunut onneksi, mutta muutaman kerran on kyllä tullut huomattua että paras pito loistaa jo poissaolollaan. Syy tähän löytyy kun kävin kurkkaamassa urasyvyyksiä:

Edessä 4.5-5mm ja takana 5-5.5mm. Kokonaisajomäärä karkeasti n. 30tkm näillä renkailla.

Monet suosittelee max. urasyvyydeksi talvirenkaille juurikin tuota viittä milliä, enkä kyllä yhtään ihmettele miksi. Pito vaan alkaa olla ohkaista, ja rengas on selvästi jo muuttunut erityyppiseksi ajaa kuin mitä se uutena oli. Nyt onkin sitten jo syksyllä alkanut pähkäily käynnissä että mitäs sitten alle? Ajatukset ja fiilikset ovat seilanneet laidasta laitaan. Muutaman kerran kun meinasi jäädä tasaiselle jäiselle parkkipaikalle kiinni vastasataneen lumen päälle, niin kävi mielessä jopa nastoitetut renkaat, mutta onneksi moiset tunteet ovat ohimeneviä. :)

Viimeisin niitti sille, että rengasliikettä kohti pitää lähteä ajelemaan on keltaisen rengaspainevalon ilmestyminen tauluun, jonka syypääkin löytyi kun kävi pyörittelemässä eturengasta.
Ruuvin löytäminen renkaasta vaati tosiaan jokaisen uran läpikäyntiä, sillä kiviä lamellien seassa oli reilusti, vai mitäs meinaatte... löytääkö nopeasti kurkkaamalla tästä ruuvia:

2015-12-25%2021.29.04.jpg


2015-12-25%2021.28.12.jpg


Eli lopun alkua tälle blogille ilmoilla. Katsotaan minkälainen tuomio rengasliikkeestä tulee, kun tuon käy paikkauttamassa. Uusiahan näistä kumeistä ei paikkaamallakaan enää saa, ja kun paras pito on matkanvarrelle haihtunut niin eipä se auta kun kumikauppaan lähteä.

Sitten oikeastaan pohdinnassa se seuraava askel onkin että mistä ja mitä alle. Mistä lähinnä siksi, kun rengasliikkeitäkin on moneen lähtöön. Osalla on nettisivut, osalla ei. Osa kertoo sivuilla mitä merkkiä myy ja osa ei. Osa kertoo mitä palveluita heiltä saa, osa ei puhu mitään niistä. Nyt tarve on alkuun paikkaukselle niin Oulussa kahdesta paikasta saisi paikkaa tarvittaessa.
Seuraavaksi tulee se valikoima. Osa liikkeistä kyllä hienosti kertoo että myyvät testivoittaja-Hakkapeliitta 8:a, mutta muista ei sitten ole juuri mitään mainintaa. Ehkä merkeistä ja sitten linkit heidän nettisivuilleen. Loppuviimein minun kannalta ikävintä on se, että kävin tuossa joulun alla kääntymässä huvikseni yhdessä isossa rengasketjun liikkeessä Oulussa,ja heiltä kuulin että ainuttakana 205/55R16 kitkarengassarjaa ei varastossa ole, kun niitä menee niin vähän.

...paluu taas tuonne speksaukseen ja ajatuksiin mitä alle näiden jälkeen. Jos nastat tahtoisi, ei ongelmaa olisi. Jos raha ei olisi ongelma, niin kaipa Vianorilta R2:t saisi alle suurinpiirtein heti. *köh* 750€... vähän suolaista minun makuuni. Tässä sitä sitten joutuu tekemään omia päätöksiä kun uusi vuosi tekee tuloaan.

Eli mukavaa uutta vuotta, ja pysykää ojien välissä! Talvi on kuitenkin vasta kunnolla tulossa osaan Suomea.
 
Tälle blogille joutunee laittamaan pisteen tänään. R2:t lähti tänään matkaan kohti rengaskierrätystä, ja tilalle tuli toisenmerkkistä rengasta. Ei siksi, että Nokian Hakkapeliitta R2 olisi huono, vaan miehellä teki mieli kokeilla muutakin.

Puuttumatta nyt tässä Nokian renkaiden sponssaamassa blogissa siihen mitä tuli alle, niin tyytyväinen näihin alla pyörineisiin renkaisiin tuli oltua. Matkaa tuli taitettua näillä renkailla hieman yli 31tkm, kahdella eri autolla, säätiloissa -30...+15. Kuivaa, märkää, lumista, sohjoista, jäistä, hiekkaista, soraista tai liki mitä tahansa kuviteltavissa olevaa tienpintaa pitkin. Missään tilanteessa renkaat eivät "pulaan" jättäneet, eikä sovituista menoista tarvinut rengasvalinnan vuoksi jäädä pois. Pienempiäkin peilijäisiä teitäkin tuli ajeltua - tänä talvenakin...

Mistä selviäminen talvikelissä sitten on johtunut? Asenteesta? Renkaiden hyvyydestä? Ehkä molemmista... mikään hullu pakko revittelyyn ei ole ollut, vaikkakin viimeisinä kilsoina tänä talvena keltainen merkkivalo onkin vilkkunut useammin kuin aikaisempina talvina. Tässä loppuviimein olikin se syy miksi renkaat saivat siirtyä tuoreempien alta pois. Pitoa ei vaan enää ollut - ei pitkittäis, eikä poikittaissuunnassa. Kun tähän osasi asennoitua jo syksyllä että koko kautta ei näillä pääse, niin valinta vaihtaa pois ei ollut vaikea.

Vaihdon hetkellä kävin kurkkaamassa renkaita vielä asentajan kanssa, ja hänen kommenttina oli, että renkaista näki sen että ne ovat kuluneet keskeltä enemmän kuin reunoilta. Etenkin nyt tämän syksyn edessä pyörineistä renkaistaan. Tämä tuntui hassulta, sillä paineina on tullut pidettyä Jettan alla n. 3bar, ja Golfin kanssakin 2,8bar. Tarkastakaa siis ilmanpaineenne renkaista kuukausittain, ja korjatkaa tarvittaessa. Ei tule liian nopeaa kulumaa sen vuoksi.

Mutta jos jotain niin tältä erää kiitos tämän blogin ääreltä Nokian renkaille ja kaikille lukijoille vuosien varrelta. Uudet kuviot pihassa jatketaan matkaa, mutta tyytyväisenä kitkakuskina edelleen. Pysykääs ojien välissä! :)
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.