Hetken mielijohteesta perjantaina paikallisen Seat-diilerin ohi ajellessa heräsi ajatus piipahtaa sisällä juttusilla, kun pihalla komeili otsikon mukainen peli "piikkipaikalla". Kurvattiin lasten kanssa parkkiin ja hipsittiin jututtamaan tuttua autokauppiasta aiheen tiimoilta: Maahantuojan Leon ST Cupra on siis Oulussa koeajettavana vielä ensi viikon. Automyyjä kauppasi jo perjantaina avaimia koeajolle, mutta lasten kanssa kun oli liikkeillä ja perjantai-illan kiireet painoivat päälle, kiitin kutsusta ja sanoin että palaan juttuun.
Tänään sitten sain raivattua kalenterista senverran aikaa, että tunnin lenkille järjestyi aikaa. Päivällä siis emäntä kirpparille ja itse kädet syyhyten autokauppiasta kohti, kun kerran mainitsi että oli tänäänkin paikalla. Paperien tekemisen jälkeen pääsi tutustumaan autoon. Hallintalaitteet ovat kuin mistä tahansa automaattivaihteisesta autosta, joten tien päälle lähtö oli helppoa.
Pienet yksityiskohdat erottavat auton perusmalleista.
Sisälle on ilo loikkia ajamaan, eikä tämä farmari minun silmään huonolta näytä takaakaan päin!
Leon ST Cupra on siis Leon-perheen farmaripainoksen menoversio. Alle valikoitui 280-hevosvoimaisella (206kW/350Nm) moottorilla ja 6-portaisella DSG-automaatilla varustettu versio. Kyseessä on siis Leon ST-malliston "hinnat päättyen"-malli, jota on esittelykäyttöön vielä hieman varusteltu.
Autossa oli kuvan mukaisesti musta metalliväri sekä ns. CUPRA Orange-line -paketti. Sisällä lisämausteina oli 6,5" navigaatiojärjestelmä High, jossa on mm. mirrorlink-toiminto, Seat Sound system, ACC-adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Näkyvin varuste oli tuo Orange-line paketti, joka nimensä mukaisesti tuo mm. oranssit vanteet ja peilinkuoret sekä tekstit takaluukkuun. Väritys jakaa varmasti mielipiteet, ja emännän kommentti häntä hakiessa olikin "meille ei tällaisia tulisi". Noh... mielipiteitä on erilaisia!
Ajossa ensin taajamassa valkkasin ajotilavalitsimesta "Comfortin" ajoon, sillä tahdoin tunnustella miten 19" vanteilla tällainen sporttiauto kulkee. Vietävä sentään, autoa voisi jopa taajamassa kutsua mukavaksi tuolla DCC-alustan comfortmoodissa, sillä poikittaisurat, kaivonkannet tai Oululaisittain mukulakivikadut eivät tuntuneet autossa käytännössä ollenkaan. Kun vauhtia nosti 60km/h tienoille, alkaa renkaista silti meteliä kantautua sisälle. Tämä on oikeastaan ongelma kaikissa farmariautoissa, jossa ei ole kunnolla terästettyä äänenvaimennusta. Meteli tuli selvästi esiin siis ja vain peräkontin suunnasta.
Mutta miksi tällaisia autoja tehdään. Moottoritien ramppi lähestyi... ajotilavalitsimesta Cupra-moodi päälle, ja keulaa ramppia kohti ja sitten lappua lattiaa kohti. Moottoritilassa alkaa tällöin tapahtua, kun ahdin, laatikko ja tasauspyörästön "lukko" alkavat miettiä miten edetään eteenpäin mahdollisimman nopeasti. Moottoritielle lähdettään alkuun 2:lla kiihdyttämään, mutta hyvin nopeasti loota kelaa vaihteita lisää ja meno yltyisi jopa ylinopeuden puolelle herkästi jos ei olisi tarkkana. Selkä kuitenkin löytää penkin selkänojasta hyvän tuen, mutta virnistystä ei meinannut estää mikään leviämästä. Täytyy sanoa, että tykkään...
Hetken ajeltua pääsi sitten miettimään miten lisävarusteinen ACC toimii. Viiksestä nappia vain kun vauhti on sopiva, ja auto pitää vauhtinsa. DSG:n yhteydessä käytössä on myös pysäytystoiminto, jota tuli kokeiltua rampista laskeuduttaessa ja voi jehna... epätodellinen fiilis tuli. ACC voisi olla varuste, mihin saattaisin jopa tottua, mutta ymmärrän sen myös jakavan mielipiteet.
Seat sound system ja Navijärjestelmä jäivät vähemmälle huomiolle, jotain konserttia tuli kuunneltua putkiston ja Sound actuatorin kautta senkin edestä, mutta koeajoautossa bassot oli säädetty varsin isolle. Menee siis nuorisolle siinä mielessä. Pääasiassa kuitenkin mutella ajelin.
Mukavuusvarusteet on kunnossa. Penkit tukivat suurinpiirtein normaalivartaloista, sekä hoikkaa rouvaa hyvin. Takapenkillä on hyvin tilaa, ja peräkontti on monikäyttöinen. Automaattinen ilmastointi on vakiona tässä mallissa, ja säilytyslokeroa ja tilaa on hyvin ripoteltu ohjaamoon. Emännälle ehdottomasti mieluisa asia, eli musta sisäkatto, on myös olemassa.
Postauksen kuvat otettiin sitten loppupäässä ajolenkkiä.
Pieni merkki tekee eron menossa muihin malleihin
Oranssit vanteet ja mustat CUPRA-tekstein varustetut pysäyttimet - lisärahaan saa myös nelimäntäiset Brembot ja Michelin Pilot Sport 2 sporttirenkaat.
Mikä fiilis autosta jäi? Ensivaikutelma kyllä erittäin positiivinen. Noin 41 000€ saa perushinnaltaan erittäin mielenkiintoisen ja suorituskykyisen auton. Ok... ehkä sisustan laatuvaikutelma ei pärjää esimerkiksi VW:n kilpasiskoilleen, mutta pitää muistaa mitä hinnalla SAA, eikä mitä sillä EI SAA.
Ajamisen helppous aiemmin viime kesänä ajamaani lyhytperäiseen 265-Cupraan on mainittava seikka. Mielestäni DSG parantaa normaalissa käytössä auton voimalinjan toimintaa, ja olisi itselleni ehdoton valinta. Auto sopii siis erittäin hyvin myös arkiajoon, ja sitä ei taajama-ajelussa ja muksuja tarhaan ajellessa erota malliston muista autoista. Sitten kun valitsee sopivasti asennon ajotilavalitsimesta ja kaasupolkimesta, rupeaa tapahtumaan asioita - joidenkin mielestä erittäin nautinnollisia asioita. Siitä tässä autossa on kyse. Cupra ST on pätevä tuote kyllä segmentissään, eikä se ole yksin vain moottorin ansiosta. Alusta ja koko voimansiirto tässä 280 DSG mallissa toimii erittäin hyvin.
Pienet asiat silti jättävät minulla Cupran kauppaan. Yksi merkittävimmistä on vetokoukun tarve, toinen pienempi sellainen on ehkä kuitenkin vielä hinta. Seatin Leon-mallistossa on minun elämäntilanteeseen sopivampiakin pelejä. Odotellaan seuraavaan autonvaihtoon siis vielä hetki.
Joten... jos olette ensi viikolla Oulussa, raivatkaa kalenterista tilaa ja käykää koeajamassa Cupra Oulun Pörhöllä Seat-keskuksessa. Sitä varten se siellä on.
Kiitokset koeajolle patistelusta Tomi Rahikkalalle Pörhölle. Olen helppo saalis kun tällaista koikkaa tarjottiin.
ps. Ajettavana muuten olisi myös uusi Peugeot 308GT dieselinä, joka kuulemma sekin on makea peli... ehkä seuraavalla kerralla.
Tänään sitten sain raivattua kalenterista senverran aikaa, että tunnin lenkille järjestyi aikaa. Päivällä siis emäntä kirpparille ja itse kädet syyhyten autokauppiasta kohti, kun kerran mainitsi että oli tänäänkin paikalla. Paperien tekemisen jälkeen pääsi tutustumaan autoon. Hallintalaitteet ovat kuin mistä tahansa automaattivaihteisesta autosta, joten tien päälle lähtö oli helppoa.
Pienet yksityiskohdat erottavat auton perusmalleista.
Sisälle on ilo loikkia ajamaan, eikä tämä farmari minun silmään huonolta näytä takaakaan päin!
Leon ST Cupra on siis Leon-perheen farmaripainoksen menoversio. Alle valikoitui 280-hevosvoimaisella (206kW/350Nm) moottorilla ja 6-portaisella DSG-automaatilla varustettu versio. Kyseessä on siis Leon ST-malliston "hinnat päättyen"-malli, jota on esittelykäyttöön vielä hieman varusteltu.
Autossa oli kuvan mukaisesti musta metalliväri sekä ns. CUPRA Orange-line -paketti. Sisällä lisämausteina oli 6,5" navigaatiojärjestelmä High, jossa on mm. mirrorlink-toiminto, Seat Sound system, ACC-adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Näkyvin varuste oli tuo Orange-line paketti, joka nimensä mukaisesti tuo mm. oranssit vanteet ja peilinkuoret sekä tekstit takaluukkuun. Väritys jakaa varmasti mielipiteet, ja emännän kommentti häntä hakiessa olikin "meille ei tällaisia tulisi". Noh... mielipiteitä on erilaisia!
Ajossa ensin taajamassa valkkasin ajotilavalitsimesta "Comfortin" ajoon, sillä tahdoin tunnustella miten 19" vanteilla tällainen sporttiauto kulkee. Vietävä sentään, autoa voisi jopa taajamassa kutsua mukavaksi tuolla DCC-alustan comfortmoodissa, sillä poikittaisurat, kaivonkannet tai Oululaisittain mukulakivikadut eivät tuntuneet autossa käytännössä ollenkaan. Kun vauhtia nosti 60km/h tienoille, alkaa renkaista silti meteliä kantautua sisälle. Tämä on oikeastaan ongelma kaikissa farmariautoissa, jossa ei ole kunnolla terästettyä äänenvaimennusta. Meteli tuli selvästi esiin siis ja vain peräkontin suunnasta.
Mutta miksi tällaisia autoja tehdään. Moottoritien ramppi lähestyi... ajotilavalitsimesta Cupra-moodi päälle, ja keulaa ramppia kohti ja sitten lappua lattiaa kohti. Moottoritilassa alkaa tällöin tapahtua, kun ahdin, laatikko ja tasauspyörästön "lukko" alkavat miettiä miten edetään eteenpäin mahdollisimman nopeasti. Moottoritielle lähdettään alkuun 2:lla kiihdyttämään, mutta hyvin nopeasti loota kelaa vaihteita lisää ja meno yltyisi jopa ylinopeuden puolelle herkästi jos ei olisi tarkkana. Selkä kuitenkin löytää penkin selkänojasta hyvän tuen, mutta virnistystä ei meinannut estää mikään leviämästä. Täytyy sanoa, että tykkään...
Hetken ajeltua pääsi sitten miettimään miten lisävarusteinen ACC toimii. Viiksestä nappia vain kun vauhti on sopiva, ja auto pitää vauhtinsa. DSG:n yhteydessä käytössä on myös pysäytystoiminto, jota tuli kokeiltua rampista laskeuduttaessa ja voi jehna... epätodellinen fiilis tuli. ACC voisi olla varuste, mihin saattaisin jopa tottua, mutta ymmärrän sen myös jakavan mielipiteet.
Seat sound system ja Navijärjestelmä jäivät vähemmälle huomiolle, jotain konserttia tuli kuunneltua putkiston ja Sound actuatorin kautta senkin edestä, mutta koeajoautossa bassot oli säädetty varsin isolle. Menee siis nuorisolle siinä mielessä. Pääasiassa kuitenkin mutella ajelin.
Mukavuusvarusteet on kunnossa. Penkit tukivat suurinpiirtein normaalivartaloista, sekä hoikkaa rouvaa hyvin. Takapenkillä on hyvin tilaa, ja peräkontti on monikäyttöinen. Automaattinen ilmastointi on vakiona tässä mallissa, ja säilytyslokeroa ja tilaa on hyvin ripoteltu ohjaamoon. Emännälle ehdottomasti mieluisa asia, eli musta sisäkatto, on myös olemassa.
Postauksen kuvat otettiin sitten loppupäässä ajolenkkiä.
Pieni merkki tekee eron menossa muihin malleihin
Oranssit vanteet ja mustat CUPRA-tekstein varustetut pysäyttimet - lisärahaan saa myös nelimäntäiset Brembot ja Michelin Pilot Sport 2 sporttirenkaat.
Mikä fiilis autosta jäi? Ensivaikutelma kyllä erittäin positiivinen. Noin 41 000€ saa perushinnaltaan erittäin mielenkiintoisen ja suorituskykyisen auton. Ok... ehkä sisustan laatuvaikutelma ei pärjää esimerkiksi VW:n kilpasiskoilleen, mutta pitää muistaa mitä hinnalla SAA, eikä mitä sillä EI SAA.
Ajamisen helppous aiemmin viime kesänä ajamaani lyhytperäiseen 265-Cupraan on mainittava seikka. Mielestäni DSG parantaa normaalissa käytössä auton voimalinjan toimintaa, ja olisi itselleni ehdoton valinta. Auto sopii siis erittäin hyvin myös arkiajoon, ja sitä ei taajama-ajelussa ja muksuja tarhaan ajellessa erota malliston muista autoista. Sitten kun valitsee sopivasti asennon ajotilavalitsimesta ja kaasupolkimesta, rupeaa tapahtumaan asioita - joidenkin mielestä erittäin nautinnollisia asioita. Siitä tässä autossa on kyse. Cupra ST on pätevä tuote kyllä segmentissään, eikä se ole yksin vain moottorin ansiosta. Alusta ja koko voimansiirto tässä 280 DSG mallissa toimii erittäin hyvin.
Pienet asiat silti jättävät minulla Cupran kauppaan. Yksi merkittävimmistä on vetokoukun tarve, toinen pienempi sellainen on ehkä kuitenkin vielä hinta. Seatin Leon-mallistossa on minun elämäntilanteeseen sopivampiakin pelejä. Odotellaan seuraavaan autonvaihtoon siis vielä hetki.
Joten... jos olette ensi viikolla Oulussa, raivatkaa kalenterista tilaa ja käykää koeajamassa Cupra Oulun Pörhöllä Seat-keskuksessa. Sitä varten se siellä on.
ps. Ajettavana muuten olisi myös uusi Peugeot 308GT dieselinä, joka kuulemma sekin on makea peli... ehkä seuraavalla kerralla.