https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

CO2 päästöt ja vuosittaiset kilometrit

E

E92

Vieras
Olisi kiva tietää foorumin jäsenien autojen co2 päästöt ja paljonko tulee ajettua vuodessa? Itsellä BMW:n päästöt on 203 g/km ja kilometrejä tulee vuodessa noin 10t km. Vuonna 2007 päästöjen keskiarvo oli 177,4 g/km ja vuonna 2013 134,4 g/km. Pientä kehitystä siis tapahtunut. Omia korkeita päästöjä kompensoi onneksi pienet ajatetut kilometrit.
 
E92 sanoi:
Olisi kiva tietää foorumin jäsenien autojen co2 päästöt ja paljonko tulee ajettua vuodessa? Itsellä BMW:n päästöt on 203 g/km ja kilometrejä tulee vuodessa noin 10t km. Vuonna 2007 päästöjen keskiarvo oli 177,4 g/km ja vuonna 2013 134,4 g/km. Pientä kehitystä siis tapahtunut. Omia korkeita päästöjä kompensoi onneksi pienet ajatetut kilometrit.
Kilometrejä tulee noin 40tkm ja siihen Toyota pukkaa päästöjä ilmoille 287 g/km. Sen verran vanhempi auto ettei noita päästöarvoja meinannu löytää.
 
Ei nuo arvot kerro oikeasti mitään. Täytyy laskea vuotuinen keskikulutus ja kilometrimäärä. Yhden bensalitran palaminen tuottaa 2350 grammaa hiilidioksidia. Tästä saadaan laskettua aika lähelle vuotuinen CO2 päästö kyseisen auton kohdalta.

Eli meillä Subarulla vuoden Co2 päästöt (18500km / 9.8l/100km ) on n. 4260kg

Meniköhän tuo oikein?
 
Kilometrejä tulee hiukan yli 30 000 / vuosi.
Kulutus melko tarkkaan vitosen luokkaa.
Päästöt siis 37 kilon luokkaa.
Laskelma ei ole kovin pieteetillä tehty, mutta eiköhän tuolla lähelle pääse.

Mutta tuottaako tuRbomanin auto todella yli neljä tonnia saastetta tuolla kilometrimäärällä?
 
En nyt puhuisi hiilidioksidista saasteena. Tuo on aivopesun tuotetta. Sama olisi miettiä kuinka paljon saasteita itse kukin päästelee peräpäästään vuoden mittaan. Ja metaania vielä.  :eek:
 
tuRboman sanoi:
Ei nuo arvot kerro oikeasti mitään. Täytyy laskea vuotuinen keskikulutus ja kilometrimäärä. Yhden bensalitran palaminen tuottaa 2350 grammaa hiilidioksidia. Tästä saadaan laskettua aika lähelle vuotuinen CO2 päästö kyseisen auton kohdalta.

Eli meillä Subarulla vuoden Co2 päästöt (18500km / 9.8l/100km ) on n. 4260kg

Meniköhän tuo oikein?

Tämä on omastakin mielestä oikea tapa laskea CO2 -päästökiloja.

Eli NX:llä arvio CO2 päästöistä ajoilla 19 000 km vuodessa ja keskikulutuksella 7,0 lt/100 km

19000 x 7 /100 x 2,35 = 3125 kg
 
Hiacella 35tkm vuosi, 224g/km
Passat 2010 farkku 43tkm, 119g/km
Rouva uudella passatilla ehkä 15tkm vuosi 105 g/km
Caddyn arvoa en muista, mutta ei siihen pahemmin kilometrejä tulekkaan..
 
Luppis sanoi:
Kilometrejä tulee noin 40tkm ja siihen Toyota pukkaa päästöjä ilmoille 287 g/km. Sen verran vanhempi auto ettei noita päästöarvoja meinannu löytää.
Eli jos laskut pitää paikkansa niin 6580kg on vuoden saaste lukema.
 
jni sanoi:
En nyt puhuisi hiilidioksidista saasteena. Tuo on aivopesun tuotetta. Sama olisi miettiä kuinka paljon saasteita itse kukin päästelee peräpäästään vuoden mittaan. Ja metaania vielä.  :eek:

Jos ne eivät ole saastetta, niin miten se voi olla veron peruste?
Ja vielä varmaan pitäisi noita metaanipäästöjä verottaa?
Aivopesu. Sehän tuottaa puhdasta aivomateriaalia? Kuten rahan pesu, puhdasta valuuttaa?
 
Kannattaa tosiaan laskea todellisen kulutuksen mukaan se vuoden kokonaispäästöjen määrä eikä pelkän valmistajan ilmoituksen mukaan, meillä Volvo päästelee valmistajan ilmoituksen mukaan 167g/100km mutta tämänhetkisen keskikulutuksen mukaan todellinen päästö on 204g/100km. Tuo lukema toki sisältää myös webaston käytöt ja tulee laskemaan vielä kesän aikana, mutta varsin kaukana ollaan ilmoitetuista lukemista.

Jos oikein räknäsin, niin tämänhetkisellä kulutuksella koko vuoden päästömäärä olisi 4080kg kun ajoja tulee ~20tkm/vuosi.
 
Nyt ajettu 55tkm, 6.6. otettu käyttöön. Taitaa tehdä noin 75tkm vuodessa. 119g/km. Sairas lapsi sylissä, en pääse laskemaan totaalia.
 
Luppis sanoi:
Eli jos laskut pitää paikkansa niin 6580kg on vuoden saaste lukema.

Tuo 6580 kg vastaa 40 000 km ajoilla siis noin 165 g/km CO2:ta. Ja 165 g/km bensalla tuotettuna tarkoittaa keskikulutusta 7 lt/100 km. Tämä voi olla alakanttiin.

Toisaalta 287 g/km vastaa keskikulutusta 12,2 lt/100 km , joka vaikuttaa olevan yläkanttiin. Parhaiten tuon CO2-vuosipäästön laskee todellisesta vuoden keskikulutuksesta.

===============

NX:ssä tuo 121 g/km:n 'tehdasarvo' tarkoittaa 5,2 lt/100 km keskikulutusta (heheh...), mutta todellisuudessa tsempataan seitsemän tienoilla peräkärryn vetelyineen. Silti tavoitteena on vuositasolla päästä tuon seitsemän alapuolelle...
 
Kettu sanoi:
Mutta tuottaako tuRbomanin auto todella yli neljä tonnia saastetta tuolla kilometrimäärällä?

Kyllä se hiilidioksidia tuon verran jättää jälkeensä. Lukemaa viime vuodellekin nostaa asuntovaunu veto, jota tuli harrastettua n. 6500km. Joten pidän tuota lukemaa nelivetoiselle ja automaattivaihteiselle Bensa-autolle varsin kohtuullisena.
Ei täällä sattuis olemaan diesel-kuskeja jotka vetää vaunua? Miten mahtaa olla CO2 päästöt?

Meidän taloudessa on liikenteessä myös tuo toinen auto, mutta se ei ole ollut vielä vuotta, joten kokonais CO2 lukemaa autojen osalta ei voi laskea. Kun Subarun  ajomäärä väheni samalla kun toinen tuli mukaan kuvioon. Mutta mitsu kyllä n. 12.5 litran keskikulutuksella päästää aika reilusti. Täytyy puolen vuoden kuluttua laskea kokonaislukema uudestaan.

Hiilidioksidi saasteena. Hmm,  sehän ei kyllä suoranaisesti saaste ole. Mutta epäsuoraan väitetään aiheuttavan vaikka mitä. Mene ja tiedä. Itse en ihan usko näihin juttuihin. Uskon, että ilmasto lämpenis vaikkei meillä autoja olisi ollenkaan.
 
Mun ajomäärällä 8176 km päästöt ovat 183g/100km ja 1540kg. Autovalmistajan mukaan CO arvot ovat 123g/100km. Ajoa on pääsääntöisesti lyhyttä pyöritystä. Maantietä tullut ajettua vain n.540 km.
 
Valmistajan ilmoittamat co2-lukemat pihan kulkineista ovat:
- 129g/km (bensa), kilometrejä n. 1000-1500/kk
- 125g/km (diesel), kilometrejä n. 2000-3500/kk
- 117g/km (diesel), kilometrejä n. 2000-3000/kk

Todellisista ei pysty kovin tarkkoja arvauksia tekemään, koska olen tietoisesti lopettanut kulutusten seuraamisen samoin kuin polttoaineiden hintamuutosten seuraamisen asemilla. Vuosikilometrejäkään ei tarkasti osaa sanoa koska samat autot ei yleensä vuotta pihassa ole ja ajosuoritteiden määrä vaihtelee vuoden mittaan eri kuukausina paljonkin. Kai noita ilmoitettuja lukemia jollain tarkkuudella (ainakin omissa ajoissa) voi keskenään vertailukelpoisina pitää vaikka todellisuudesta varmasti poikkeavatkin.

Onhan tuosta vuodesta 2007/2008 tultu reippaasti alas, koska silloin kun näistä luvuista alettiin puhua, omat lukemat oli yli 200 tasoa kaikissa.
 
Kettu sanoi:
Jos ne eivät ole saastetta, niin miten se voi olla veron peruste?

Sitä kannattaa varmaan kysyä poliitikoilta. Aina pitää joku tekosyy olla.

Maailmanlaajuisesti liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat hieman pienemmät kuin maatalouden tuottamat. Ja mitä ne sitten ovat? Lehmien pieruja. Miksei niitä sitten veroteta?  :-\
 
Valmistajan ilmoittamat päästöt on vissiin 215g/km. Ajoa kertyy vuosittain jotain 13000-15000km ja keskikulutus on omien laskujen mukaan noin 10l/100km
 
jni sanoi:
Sitä kannattaa varmaan kysyä poliitikoilta. Aina pitää joku tekosyy olla.

Maailmanlaajuisesti liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat hieman pienemmät kuin maatalouden tuottamat. Ja mitä ne sitten ovat? Lehmien pieruja. Miksei niitä sitten veroteta?  :-\

No ne lehmät tuottavat kuitenkin ravintoa, suoraan.
Tuottaahan liikennekin, mutta välillisesti.
Jos liikenteestä ei olisi mitään hyötyä, se olisi jo kielletty ja vain harvojen huvi.

Mutta jostain tuokin päästöjuttu on vedetty. Liekö sitten vain mitattavissa oleva arvo,
joka kuitenkin jotain kertoo siitä saastuttamisen määrästä.
 
pantero sanoi:
Tuo 6580 kg vastaa 40 000 km ajoilla siis noin 165 g/km CO2:ta. Ja 165 g/km bensalla tuotettuna tarkoittaa keskikulutusta 7 lt/100 km. Tämä voi olla alakanttiin.

Toisaalta 287 g/km vastaa keskikulutusta 12,2 lt/100 km , joka vaikuttaa olevan yläkanttiin. Parhaiten tuon CO2-vuosipäästön laskee todellisesta vuoden keskikulutuksesta.

===============

NX:ssä tuo 121 g/km:n 'tehdasarvo' tarkoittaa 5,2 lt/100 km keskikulutusta (heheh...), mutta todellisuudessa tsempataan seitsemän tienoilla peräkärryn vetelyineen. Silti tavoitteena on vuositasolla päästä tuon seitsemän alapuolelle...
Toi 287gkm on tehtaan arvo ja keskikulutus 11l/100km eli eikö toi 6850kg sillon mene aika lähellä totuutta?
 
Omalla kohdalla todellista kulutusta on vaikea sanoa kun en sitä seuraa ollenkaan. Ajotietokoneen kulutuskaan on harvemmin valittuna esille.

Trafin lähettämän laskun perusteella taitaa ainoa kriteeri olla valmistajan ilmoittamat päästöt. Ei oteta huomioon todellista kulutusta, tuleeko kylmäkäynnistyksiä ja onko auto lastutettu tai muutettu vielä pidemmälle.
 
Valmistajan ilmoittamilla päästöillä on iso merkitys, koska niiden perusteella määräytyy uuden auton autovero ja sen oston jälkeen vuotuiset pakolliset maksut. Muihin päästöihin (ajomäärään, todelliseen kulutukseen, jne) voi jossain määrin itsekin vaikuttaa jos mieli tekee.

Ja saahan Helsingissä pysäköintimaksuista alennusta vähäpäästöisen auton kanssa
http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pysakointi/vahapaastoisten_alennus
Seuraavaksi pitää yksi alle 100g auto ostaa pihaan.
 
-V- sanoi:
Valmistajan ilmoittamilla päästöillä on iso merkitys, koska niiden perusteella määräytyy uuden auton autovero ja sen oston jälkeen vuotuiset pakolliset maksut. Muihin päästöihin (ajomäärään, todelliseen kulutukseen, jne) voi jossain määrin itsekin vaikuttaa jos mieli tekee.

Ja saahan Helsingissä pysäköintimaksuista alennusta vähäpäästöisen auton kanssa
http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pysakointi/vahapaastoisten_alennus
Seuraavaksi pitää yksi alle 100g auto ostaa pihaan.
Kauppakeskuksissa on oven vieressä kyltti että vähäpäästösille. Siihen oon parkkeerannu ilman huonoa omaatuntoa kun rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen  ;D Jos sakko tulee ikkunaan niin käräjillä puidaan että miten on ilmotettu kuinka vähäpäästönen pitää olla.
V%C3%A4h%C3%A4p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6isyys-kilpi+100913+HH.JPG
 
Luppis sanoi:
Kauppakeskuksissa on oven vieressä kyltti että vähäpäästösille. Siihen oon parkkeerannu ilman huonoa omaatuntoa kun rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen  ;D Jos sakko tulee ikkunaan niin käräjillä puidaan että miten on ilmotettu kuinka vähäpäästönen pitää olla.
V%C3%A4h%C3%A4p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6isyys-kilpi+100913+HH.JPG

Paljonkohan tuollaisen vähäpäästöisen raja on? Ocun 119Co2 ei taida vielä oikeuttaa tuohon.
 
JiiJii71 sanoi:
Paljonkohan tuollaisen vähäpäästöisen raja on? Ocun 119Co2 ei taida vielä oikeuttaa tuohon.

Taitaa kaikki katalysaattorilla varustetut pelit jo -90 luvulta alkaen olla vähäpäästöisiä, ainakin rekisteriotteen mukaan :rolleyes: