https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Citroen C5 CrossTourer

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Citroen esitteli Genevessä varsin mielenkiintoisen uutuuden, mikä on jäänyt varsin vähälle huomiolle. C5 CrossTourerin:

http://www.netcarshow.com/citroen/2014-c5_crosstourer/

http://www.automobilesreview.com/pictures/geneva/citroen-c5-cross-tourer-2014/

Vaikka kyseessä onkin vain etuveto, on kyseessä ainakin paperilla varsin asiallinen kokonaisuus. Juurikin Suomen huonoille teille. Maavaraa on vakioasetuksillakin riittävästi ja se vaihtelee nopeuden mukaan. Yli 70 km/h nopeuksissa auto laskee C5:n normikorkeudelle ja yli 110 km/h nopeuksissa laskeudutaan vielä alemmaksi.

Alle 40km/h nopeuksissa maavaraa voidaan kuskin toiveesta korottaa hulppeat 40mm. Ja tämän jälkeen voidaan ottaa käyttöön hetkellisesti vielä ylimääräinen 20mm.

Myös vakiovarustelu on erittäin kattava, mutta hinnat jäänevät silti karvan alle 40 tonnin. Vaikka arvonalenema on mahdollisesti kovaa, niin euromääräinen alenema jää pieneksi, koska auto on luultavasti ihan rehellisen halpa.

Ja autoon on saatavilla myös moottorikin, eli 204hv/450Nm diesel. Sitikalla kun ei ole väännön kanssa samanlaisia rajoituksia kuin esimerkiksi VAG:n DSG.

Enpä olisi joku aika sitten uskonut, että Citroen herättäisi meikäläisessä tällaista mielenkiintoa 8) Historiallista mainetta vikojen kanssa helpottaa kolmen vuoden takuu, mikä on vain märkä päiväuni vaggineissa.

http://news.cision.com/fi/auto-bon-oy/r/citroen-c5-crosstourer--epatasaisen-tien-tasoittaja,c9542531

 
Varmaan kumminkin hinta jonkinverran korkeampi kuin normi C5n niin saako rahalle oikein mitään hyötyä- tavallisessakin kun saanee maavaraa nostettua senverran kun etuvetoisella tarviikaan??

Onhan C5 karavaanarillekin mukavia vetoautoja juuri tuon jousituksen vuoksi.
 
On kyllä mennyt tuon esittely ohi. Neliveto olisi kyllä poikaa, onko Citroenilla missään mallissa?

Muutoin tuo kuulostaa hienolta! Säädettävä maavara ja kunnolliset koneet + automaatti.

Ulkonäkökin on kiinnostava, tykkään tuosta pakoputkiratkaisusta kovasti.
 
Toivottavasti hinta ei karkaa liian korkeaksi. Aluksi pidin tätä turhakkeena C5-mallistoon. Muoviset listat lokasuojiin ja vähän koristeita etu- ja takahelmoihin. Vakio ajokorkeus hitailla nopeuksilla normaalia C5-mallia vähän korkeammalla. Mutta ajan henkeen sopiva lookki autoon on toki saatu. Voi olla, että tämän ansiosta myynti täällä pohjolassakin kohentuu.

Ihme, kun Citroën vasta nyt on älynnyt hyödyntää tällä tavalla kaasunestejousituksen mahdollisuuksia. On pitkään vaikuttanut siltä, että pyrkivät vähentämään kehittämänsä Hydractive-jousituksen käyttöä. CrossTourerin esiin tuominen vahvasti jousituksen tuomia etuja painottaen yllätti minut iloisesti.

Valitsisin silti tavallisen CrossTourerin sijaan. Tai arvioidaan vasta sitten kun olen tuollaisen livenä nähnyt  :)
 
CeeViis sanoi:
Ihme, kun Citroën vasta nyt on älynnyt hyödyntää tällä tavalla kaasunestejousituksen mahdollisuuksia.

Olen samaa mieltä tästä asiasta. Ajonopeuden mukaan säätyvällä maavaralla saadaan kuitenkin paljon todellisia etuja. Ja jos kaikki toimii ongelmitta, ei haittoja ole lainkaan.

Hitailla nopeuksilla ja paikallaan ollessa auto on kuin pikkumaasturi, eli aurausvallit ja reunakivet eivät haittaa ja autosta on helppo nousta pois. Mutta kovemmissa nopeuksissa auto laskee alemmaksi ja ilmanvastus sitä myöten pienenee, eli kulutus ei nouse ja suorituskyky laske samalla tavalla kuin cittareissa.

Ja onhan näitä mahdollisuuksia toki ennenkin hyödynnetty muissakin merkeissä, mutta näiden autojen hintalaput ovat aivan eri planeetalta.
 
Niin siis kyllähän sitikka on pitkään hyödyntänyt noita maavaran muokkausmahdollisuuksia. Nyt homma on vain viety yhden pienen pykälän verran pidemmälle eli perusasetus on normaalia korkeampi ja säätövaroja on aavistuksen kasvatettu.

Itse tietysti toivoisin, että hommaa vietäisiin vähän toiseenkin suuntaan. Eli kun madallusjousia on tuohon mahdoton hommata, niin jousituksessa saisi olla sellainen sport-moodi, joka madaltaisi autoa parikymmentä milliä kaikilla nopeuksilla. Nythän sport-moodi vain jäykistää alustaa aavistuksen verran. CrossTourer on kyllä ihan fiksu veto firmalta ja varmaan tuo jonkin verran uusia asiakkaita.
 
Tulin kattotyömaalta saadekuuroa karkuun sisälle ja huomasin heti:
Citroën on uudistanut nettisivunsa!

On entistä toimivampi. CrossTourerkin on nyt hyvin esillä. Tavallisenkin C5:n esite on uusiutunut.
http://www.citroen.fi/autot/citroen-c5-crosstourer/

Nyt pääsee katsomaan noita värivaihtoehtojakin. Ihmetytti, kun aiemmin värejä ei nähnyt kuin kaupassa.