https://tummennuskalvot.fi/

Citroen C-Elysée Blue HDi 100

Pepeto

Klassikkoainesta
Liittynyt
23.12.2013
Italian lomalla tuli jälleen netistä ennakkoon varatun pienemmän luokan tilalle pykälää isompi auto alle. Tällä kertaa saatiinkin auto, jota ei ole Suomessa edes saatavilla. Auto oli dieselmoottorinen Citroen C-Elysée, joka on neliovinen porrasperämalli.

Auto on alunperin suunniteltu Turkin ja Pohjois-Afrikan markkinoille, joten etusijalla ei ole ollut premiumfiilis, vaan käytettävyys. Varustelu oli ihan riittävä peruskäyttöön. Autosta löytyi manuaali-ilmastointi, sähkösäätöiset peilit, sähköikkunat joka ovesta (napit vaihdekepin edessä kaikille ikkunoille ja takana säätimet keskellä molemmille takalaseille), vakionopeudensäädin, USB/AUX-liitin, peruutustutkat takana, kyynärnoja etuistuimille ja lisäksi löytyi ulkoa vielä alumiinivanteet renkaista. Tavaratila oli tosi iso ja sisälläkin oli ihan hyvät tilat.

Ohjauspyörä oli muovia ja siinä ei ollut mitään säätimiä. Oli kuitenkin ihan käteen sopiva. Auto ei todellakaan sovi kojelaudan tai ovien verhoilujen hiplaajille, sillä molemmat ovat kovaa muovia tai kuten premiummiehet sanovat "ämpärimuovia". Sisätiloissa ei kuitenkaan ollut niin muovinen tuntu kuin esimerkiksi Daciassa.

Ajoltaan auto oli perustasoa. Kulkupuoli oli normaaliajoon riittävä ja autostradalla ei jäänyt jalkoihin, vaan jaksoi pitää semmoista 150 km/h mittarinopeuttakin matkavauhtina. Vuoristossa tiukissa mutkissa ja nousuissa koneen puhti riitti hyvin sujuvaan etenemiseen, kunhan piti oikean vaihteen pesässä. Kulutus oli noin kuusi litraa satasella, mutta siinä on kolmisen sataa kilometriä nopeaa autostradalla ajoa ja loput kylissä ja vuoristossa ajelua.

Kaiken kaikkiaan ihan positiivinen kokemus. Tämmöinen olisi ihan järkivalinta omiinkin ajoihin. Siirtää ruhon pisteestä A pisteeseen B ilman mitään suurempia tunteita.

http://www.citroen.it/modelli/citroen/citroen-c-elysee.html#sticky
 

Liitteet

  • IMG_20160707_111503.jpg
    IMG_20160707_111503.jpg
    50,4 KB · Katsottu: 200
Noita näkyy aika usein noissa Etelä-Euroopan ja Kanarian lomakohteissa. Varmasti, kuten kirjoitit, asiallinen perusauto, eikä mielestäni mitenkään hullumman näköinenkään. Näyttää olevan Italiassa varsin edullinenkin.

Sedan korimallina miellyttää itseäni, vaikka ko. korimallin suosio on aika lailla hiipunut takavuosista. On sedanissa kuitenkin puolensakin: yleensä viisiovista tai farkkua hiljaisempi, takalasi pysyy talvella ja kurakeleillä puhtaana sekä korirakenne on (yleensä) vääntöjäykempi kuin isommalla takaluukulla varustettujen vastaavien mallien.
 
Säästääköhän valmistaja siinä oikeasti mitään, kun jättää ilmastoinnilta termostaatin pois? Mutta ei siinä, varmaankin auto asiansa ajaa..
 
Tuossa oli kuitenkin vielä digitaalinäyttö, josta näki lämmön pylväänä ja puhaltimen nopeuden ja puhalluksen suunnan. Ei ollut pyöritettäviä nappuloita, kuten yleensä manuaali-ilmastoinneissa.