https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Citroën C5:n suosio

Äitimuori päätti kesällä laittaa Alfa Romeonsa vaihtoon ja diesel-automaatti farkku C5 lähti Vehosta matkaan. Kovasti yritimme äitiä taivutella että olisi DS5 ostanut mutta C5 kaasuneste jousitus oli koeajolla niiiin mukava että DS5 tippui kilvasta pois heti alkuunsa. Mutta ilmeisen tyytyväinen on hän C5 ollut, kulkee kuulemma kohtuu vähällä, on hiljainen ja mukava vs. 159 Alfa.
 
Vilkaisin Trafin kuukausitilastoja tältä vuodelta. DS5 myy täällä vielä huonommin kuin C5. Ei montaa kymmentä tänä vuonna.
 
Ei kai DS5:sta mitään massamenestystä (vrt. Passat tai edes C5) odotettukaan mutta silti veikkaan, että vähän alle 50000 Euroopassa myytyä DS5:ttä vuosina 2011-14 on saattanut olla kuitenkin Citroenille pieni pettymys. Ainakin Suomessa Citikan vanha maine ja nykyäänkin kehno vaihtohyvitys pitävät huolen siitä, että merkki on ja pysyy (täällä Härmässä) kuriositeettina. Käytetyn ostajalle sen sijaan tilanne on parempi, mutta kuten tuo C5:kin kanssa niin DS5:ttä ei juurikaan ole parhaimmilla varusteilla (Sport Chic) käytettynä kaupan.
 
Viitaten edellä olleisiin kirjoituksiin, Peugeot 407 ja 508 ja Citroen C5 ja C6 ovat kaikki samalle PF3-alustalle rakennettuja automalleja ja varsin paljon rakenteellisesti sukua toisilleen. Uudet EMP2-pohjalevyn pohjautuvat 508- ja C5-mallit esitellään luultavasti 2016 syksyllä. Tuon kokoluokan auto vaan on pakko olla valikoimassa, vaikka niiden myynti ei Euroopassa olekaan nousussa, päinvastoin. D-segmentin autossa on kuitenkin huomattavasti parempi kate kuin C-segmentissä, valmistuskustannusten ollessa suunnilleen samat.
 
Olikos näissä kaikissa uusimmissa C5 malleissa se ratti jossa keskiö ei pyöri kun rattia kääntää?
 
Eskoop sanoi:
Olikos näissä kaikissa uusimmissa C5 malleissa se ratti jossa keskiö ei pyöri kun rattia kääntää?
Tais olla vain c nelosessa.
Ei ole mun mielestä mikään juttu, vaan erikoisuudentavoittelua.
Tosin sitä on hyvä ollakin.
Tylsää, jos kaikki ovat samaa puuta.
 
Kettu sanoi:
Tais olla vain c nelosessa.
Ei ole mun mielestä mikään juttu, vaan erikoisuudentavoittelua.
Tosin sitä on hyvä ollakin.
Tylsää, jos kaikki ovat samaa puuta.

Jos en nyt ihan väärin muista niin äitini uuden karheassa C5 ei ratin keskiosa pyöri.. Kerran sillä olen kurvaillut joten en nyt aivan varma ole. Mutta jos se nyt on liikkumatonta mallia niin eipä siitä traumoja jäänyt kun ei kerta edes muista että pyöriikö keskiosa vai ei 😃
 
Ei pyöri keskiosa. 2010 ajelin muutamalla farkulla noin 1500 kilsaa ostoajatuksella, mutta ei oikein napannut.
 
Hyvinkin voin olla väärässä.
Vaan haittaa se ei.
Syystä tai toisesta, vaikka se omasta autohistoriasta ei näy,
olen aina ihallut Sitikoita ja Alfa Romeoita.
Oli ilon aihe nähdä viime kesänä Saksassa vielä käytössä oleva DS.
Siis se aito, jumalatar.
 
Kettu sanoi:
Tais olla vain c nelosessa.

C4:säkin se jäi yhteen mallisukupolveen. Nykyisessä keskiö pyörii ratin mukana.

Oli yllätys viime keväänä, kun Espanjassa Malacan lentokentältä antoivat Sixtin C4:n ja ratti olikin normaali. Jonkinlaisena automiehenä itseään pitävälle oli hyvä näpäytys, kun avaintiskin ja auton välillä päässä risteillyt ainoa ajatus C4:sta eli kiinteästä keskiöstä, ei pitänytkään paikkaansa. Muutoin oli kyllä perustylsä pulkka, enkä keksi yhtään syytä, miksi olisin Citroënin ostanut. Siitä se on kiinni C5:kin suhteen.

2014-01-17-230.jpg


LXebsvJDoFdFwIZlgY0x9Dtwlhg5GaL8mhYFHgt4q0g=w756-h567
 
Kettu sanoi:
Ei ole mun mielestä mikään juttu, vaan erikoisuudentavoittelua.

On sille itse asiassa yksi järkiperustekin, nimittäin se että ratin air bagin suunnittelun kannalta kiinteä keskiosa on optimaalinen - ei siis tarvitse rajoittua vain perinteiseen pyöreään bagiin. Muuten tuo keskiö onkin sitten vähän sellainen, että sen voi kokea olevan tiellä rattia veivatessa.
 
^Eipäs tuo tullut mieleen.
Ja toki jos ratissa on nappuloita, ne pysyvät mukavasti paikoillaan.
Vaikka tuskin niitä kovasti mutkissa ropeloitaisiin.
 
RoccoScientist sanoi:
On sille itse asiassa yksi järkiperustekin, nimittäin se että ratin air bagin suunnittelun kannalta kiinteä keskiosa on optimaalinen

Jos en väärin muista, niin tuo oli se alkuperäinen selityskin Sitikalta tuohon ratkaisuun päätymisessä.

Eipä mulla ollut tuohon pahaa sanottavaa niissä kahdessa Picassossa, joissa tuo meillä oli. Päinvastoin, juurikin tuo Ketun mainitsema namiskoiden pysyminen vakiopaikoillaan oli itseasiassa erittäin mukavaa.
 
Minusta ne napit juuri eivät pysy paikoillaan, jos eivät pyöri ratin mukana. Itse ainakin tykkään, että siinä peukalon alla löytyy sama nappi vaikka rattia vähän kääntäisikin ja ilman että käsiä tarvitsee irrottaa ratista.
 
^Samat fiilikset, kuin Pinkulla. Voisihan niihin pidemmän päälle tottua, niin kuin yleensä melkein kaikkeen. Olisi kuvitellut 1500 kilsan ajoilla tottuvan, mutta aina niitä sain katseella hakea. Lukuun ottamatta tietenkään suoraa tietä :) Isolla dieselillä ja tomaatilla C5 on makee matka-auto, mutta sen verran tykkään ajaa mutkaista tietä ettei natsannut ostoon asti. Rautajousilla ajelin myös, mutta ei siinä sitten taas ollut sitä fiilistä, mitä olisin Citikasta halunnut.
 
Kyllähän C5 HDI240 (V6 diesel) olisi ollut ihan makea peli, jos alustan olisi saanut pysyvästi sport-asentoon. Ei vaan saanut muuten kauppaa Vehon kanssa aikaiseksi, mikä ei ollut omalla kohdallani ensimmäinen kerta. Nythän tuota moottorivaihtoehtoa ei enää ole saatavilla C5:eenkään.
 
Penguin sanoi:
Kyllähän C5 HDI240 (V6 diesel) olisi ollut ihan makea peli, jos alustan olisi saanut pysyvästi sport-asentoon. Ei vaan saanut muuten kauppaa Vehon kanssa aikaiseksi, mikä ei ollut omalla kohdallani ensimmäinen kerta. Nythän tuota moottorivaihtoehtoa ei enää ole saatavilla C5:eenkään.

Vähän käytetty oli kokeilussa ja olihan se jotenkin vaikeata palauttaa takaisin riviin. Vaimolla varsinkin oli vaikeuksia saa pyöreitä mutkia aikaiseksi, kun ei perstuntuma riittänyt heilumisen hanskaamiseen.
 
Penguin sanoi:
Minusta ne napit juuri eivät pysy paikoillaan, jos eivät pyöri ratin mukana. Itse ainakin tykkään, että siinä peukalon alla löytyy sama nappi vaikka rattia vähän kääntäisikin ja ilman että käsiä tarvitsee irrottaa ratista.

Samaa mieltä, että nappuloiden on parempi seurata ratin liikkeitä.
Aikanaan 3 vuotta nykymallin C5:lla ajaneena, olen edelleen tätä mieltä.
Sinänsä tuo kiinteä keskiö ei ajoa haitannut, mutta olisin kyllä ottanut normaalilla ratilla, jos olisi vaihtehto ollut, mutta auto sinänsä oli vallan mainio, niin ei sen takia viitsinyt jättää autoa valitsematta ;)
 
Penguin sanoi:
Minusta ne napit juuri eivät pysy paikoillaan, jos eivät pyöri ratin mukana. Itse ainakin tykkään, että siinä peukalon alla löytyy sama nappi vaikka rattia vähän kääntäisikin ja ilman että käsiä tarvitsee irrottaa ratista.

Joo, niin minustakin silloin kun rattia kääntää _vähän_. Mutta enemmän kääntäessä kädet eivät kuitenkaan pysy vakiopaikoillaan ja silloin paikoillaan pysyvä keskiö on parempi.

Mutta kovin tilannekohtaista, eikä omasta mielestäni kumpikaan ole yksiselitteisesti ylivertainen ratkaisu.
 
skt1 sanoi:
Samaa mieltä, että nappuloiden on parempi seurata ratin liikkeitä.

Juuri näin. Mitä järkeä on rattinappuloissa, jotka vaativat otteen irrottamisen ratista???

Minulle rattinamiskojen tärkein funktio on se, että voin käyttää niitä ilman katsekontaktia.
 
Vempula sanoi:
Minulle rattinamiskojen tärkein funktio on se, että voin käyttää niitä ilman katsekontaktia.

Jos ratti on vaikkapa 270 astetta käännettynä, niin kyllä mulla jää ilman vilkaisua rattinapit pyörivästä keskiöstä löytämättä, kun otetta on joutunut jo kuitenkin muuttamaan.
 
Liikenteessä rattia ei juurikaan tarvitse niin paljon kääntää, että otetta joutuisi vaihtamaan. Jossain parkkipaikkavekslailuissa ja U-käännöksissä tarvitsee, mutta silloin en ainakaan itse jouda muutenkaan mitään nappuloita painelemaan. Peugeotissa tuo ongelma on muutenkin ratkaistu niin, että kaikki samat toiminnot löytyvät myös keskikonsolista tai kojelaudasta tai viiksistä. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) sama toiminto löytyy kolmesta eri hallintalaitteesta. Taitaa ratissa olla tasan yksi toiminto, joka ei toimi mistään muualta. Se on ajotietokoneen asetusten säätäminen, joka ei edes toimi yli 10 km/h nopeudessa.

No jaa, on siellä vakionopeussäätimen nopeuden asettaminen. Poishan se saa myös jarrupolkimeen koskemalla ja näin talvella polkaisemalla kaasun pohjaan.
 
Penguin sanoi:
noinkohan Citroën kuoppaa C5:n tähän nykyiseen versioon,
Kyllä vahvasti siltä vaikuttaa, että C5-mallille ei enää suoraa seuraajaa tule. Nykymalli varmaankin ollaan jo lopettelemassa. Ainakaan Suomen hinnastossa ei ole enää mitään konfiguroitavaa. Varusteluvaihtoehtoja on vain Premium, eikä mitään lisävarusteita saa enää ruksattua. Sama näyttää olevan CrossTourerin kohdalla.

Minusta tuli Citroën-fani pehmeän kulun tähden. DS ei siinä mielessä mielestäni täytä ison Citikan saappaita. Sitten aikanaan - onneksi vasta monen vuoden päästä - kun oman auton vaihto tulee taas ajankohtaiseksi voi olla, että joudun vakavasti harkitsemaan merkin vaihtoa. Nykytietämyksellä vaihtoehto saattaisi löytyä paremminkin toisesta sisarmerkistä.
 
UK-hinnastossa on uudet moottorit, tosin muuten on sielläkin mallisto karsittu varsin vähiin. Ei kuitenkaan niin vähiin kuin Suomessa, jossa selvästi on taas Veho-logiikalla toteutettu kampanja käynnissä. Joo, ymmärrän minä sen, että kun niitä autoja on varastoon otettu, niin pakko niistä on päästä myös eroon. Jos tehdastilauksena saisi "uudemman", niin kuka sitä vanhaa enää ottaisi.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -