https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Citroën C4 Cactus

monster sanoi:
Miksi ostaa ylihintainen Suomesta. (vrt. veroton hinta) Suomi ->

http://citroen.alkali.fi/hinnastot/henkiloautot/c4cactus/hinnat/index/pdf/citroen_c4_cactus_hinnasto.pdf?t=1406962004

vs. Saksa ->

http://www.autohaus24.de/neuwagen-kaufen/citroen/c4-cactus/kompaktwagen

Cactuksessa vakiona mm. vakionopeussäädin ja iso 7" multimediasoitin. Mitä maksaa vakkari vaikkapa Golffiin
500eur? Ja Golffissa 5" hikinen soitin...
Tuota hinnastoa katsoin, niin ovh verotonhinta Suomessa 15050€ vs Saksan 13390€, mistä jonkin verran varmaan on neuvotteluvaraa, joten ei se veroton hinta siellä Lidlin syntysijoilla nyt ostorynnistystä saa edes tuon Kaktuksen takia 8)
 
monster sanoi:
Eikös suomiautoliikekin peri maksun rekisteröinnistä. Ei tule hintaeroa kaventavia euroja sieltäkään.

Sisältyy toimituskuluihin. Hinnasta en osaa sanoa, mutta mitään katsastusta sille Suomessa uutena myydylle autolle ei suoriteta. Voin toki hyvin kuvitella, että jos uuden tuo itse maahan, niin se pitää katsastaa. Voin myös kuvitella tilanteen, jossa se malli jotenkin poikkeaa Suomessa myytävistä sen verran, että sille ei löydy tyyppihyväksyntätietoja Trafin tietokannasta ja rekisteröinti ei onnistu ilman rekisteröintikatsastusta ja hirveää paperishowta.
 
Penguin sanoi:
Voin myös kuvitella tilanteen, jossa se malli jotenkin poikkeaa Suomessa myytävistä sen verran, että sille ei löydy tyyppihyväksyntätietoja Trafin tietokannasta ja rekisteröinti ei onnistu ilman rekisteröintikatsastusta ja hirveää paperishowta.

Auton tyyppihyväksyntätodistus (COC) seuraa auton mukana kun se ostetaan uutena. Eli saat sen ensirekisteröintiä varten sen myyvältä taholta ilmaiseksi.
 
13332÷1,19*1,24+2943= 16835 €

+145€ rekisteröinti katsastus + kuljetus 800€?
= 17780 €

Suomihinta 17993 ja koska hinnastossa ei mainita toimituskuluja, niin silloinhan ne sisältyvät hintaan...  ;)
 
jf sanoi:
13332÷1,19*1,24+2943= 16835 €

+145€ rekisteröinti katsastus + kuljetus 800€?
= 17780 €

Suomihinta 17993 ja koska hinnastossa ei mainita toimituskuluja, niin silloinhan ne sisältyvät hintaan...  ;)

Oli siellä maininta "hinnat ovat vapaasti tuontikunnostamossa", eli toimituskulut päälle.
 
jf sanoi:
13332÷1,19*1,24+2943= 16835 €

+145€ rekisteröinti katsastus + kuljetus 800€?
= 17780 €

Suomihinta 17993 ja koska hinnastossa ei mainita toimituskuluja, niin silloinhan ne sisältyvät hintaan...  ;)
Thanks laskennasta  8)
Eipä taida kannattaa tuolla erolla kenenkään tuoda tuota Saksasta..
 
Näkyi olevan autokaupan pihalla useampikin Cactus rallien jäljiltä. Oli kyllä varsin vekkuli ilmestys. Keltainen väri sopi hienosti tuohon, myös valkoinen ruskeilla kolhusuojilla oli tyylikäs. Manuaalina tuo tosiaan pitäisi ottaa, mutta tulipahan pitkästä aikaa uudesta autosta sellainen wau, tuon haluan-fiilis.
 
Minäkin bongasin tänään valkoisen Cactukse ruskeilla bumbereilla... hinurin kyydissä!  ;)
 
1,4-litraisella VTi75 -koneella, joka on juoppo.

Piti oikein tarkistaa, kun alkoi epäilyttämään ettei tuota 1,4-litraista saa kilpiin EU:ssa enää päästöjen vuoksi ja näinhän se on. Tuo onkin 1,2 -litrainen VTi75 eli vähän kuristettu "ekoversio" VTi 82:sta ja näkyy Citroen myyvän tuota Saksassa Puretech 75 nimellä.
 
Tuorein car lehti antoi C4 Cactucselle neljä tähteä. Kokonaisuus koettiin paitsi hyvin toimivaksi, myös Citroënin paluuksi "juurilleen". Cactus oli toimittajan mielestä juuri sellainen oikealla tavalla persoonallinen, kekseliäs ja hauska auto, jollainen Citroënin kuuluukin olla. Kaiken lisäksi auto on halpa, mutta ei millään lailla halvan tuntuinen. Voimalinjaakin kehuttiin autoon sopivaksi, joskin testiversiossa oli malliston tehokkain bensakone eli 110-heppainen pikkuturbo, jota ei taida ainakaan vielä Suomessa saada.

Saapi nähdä ovatko asiakkaat samaa mieltä kuin autotoimittajat. Toivottavasti ovat.
 
Tuli eilen otettua kylmätyypit tästä Olarin Vehossa ja nosti kyllä hymyn huulille. Penkit olivat mukavat ja persoonallisia yksityiskohtia oli siellä täällä. Penkeistä löytynyt materiaali, värimaailma sekä muutamat yksityiskohdat veivät ajatukset 70- ja 80-luvun tunnelmiin, mutta silti kokonaisilme oli moderni. Ajoasennosta sai ihan kohtuullisen ja toisin kuin vaikkapa DS3:ssa, lepuutustuella tekikin jotain silloin kun penkki oli sopivalla etäisyydellä polkimista. Ratin etäisyyssäätö olisi kyllä parantanut tilannetta entisestään. Käsijarru oli sijoitettu ikävästi kyynärnojan alle ja se ei muutenkaan terävähköine reunoineen ollut ergonomialtaan paras. Takapenkillä oli ihan kivasti tilaa ja istuinmukavuus tuntui olevan kunnossa. Hintaluokka näkyi, jos katseli paikkoja vähän tarkemmin ja esimerkiksi tavaratilan kynnyksen kääntöpuolella oli maalattua peltiä - vain silmiin suoraan osuvat pinnat oli verhoiltu.
 
Turbokone löytyy näköjään nyt hinnastosta. Hinnat tuolle koneelle alkavat vajaasta 22 000 eurosta, mutta varusteita ruksimalla hinta nousee herkästi 25 000 euron kalliimmalle puolelle.
 
Cactus viehättäisi minuakin. Erilaisuus on positiivista, kiva saada hieman erilaisia autoja katukuvaan.

En koskaan käynyt koeajamassa tai katsomassa Cactusta, kun autoa etsin viime kesänä. Vain yhdessä osassa kaatuva takapenkki oli ylipääsemätön este.
 
Kävin ajamassa C4 Cactuksen tänään. Autossa oli  PureTech 110 -moottori ja manuaalivaihteet. Varustetaso oli Feel.

Kuskin paikalle päästyäni huomioin, että mittaristo on aika tylyn pelkistetty. Keskikonsolin monitoiminäytössä oli kyllä kokoa, mutta sekin näyttää vähän kojetauluun liimatulta lisävarusteelta.  Oven kankainen/muovinen pehmeä vedin toi mieleen vanhan pikkufiiatin lapsuusvuosilta.

Vaikka en ole moneen kuukauteen ajanut manuaalivaihteisella autolla onnistui liikkeelle lähtö hyvin. Puretech-mootori toimii tosi hyvin. Antoi anteeksi vaihtovirheeni risteyksessä. Lähti sen kummempia valitamatta kakkosella liikkeelle. Moottori vetää hyvin ja pikatielle päästyäni Cactus keräsi nopeasti 100km/h mittariin. Äänetkin pysyivät vaimeana. Hiljaisuus yllätti. Olen omaa C5-mallia pitänyt hiljaisuuden mestarina. Mutta ei Cactus kauaksi jää. Moottorin ääni on vähän karhea isommissa kiihdytyksissä, mutta ei sekään kovin voimalla matkustamoon kuulu.

Cactus on Citikkamaisen mukava. Rautajousista huolimatta kyyti oli oikein mukavaa. Keli oli jäinen ja kovin kuoppaista pätkää ei muutaman kilometrin koeajopätkälle osunut. Pari jäistä kuoppaa löysin, eikä niiden ylitys tuntunut ollenkaan pahalta.

Takapenkillä kävin istumassa. Hyvin jäi 180 senttiselle jalkatilaa. Saman verran kuin omassa c5:ssa. Kattokin on korkealla. Tavaratila näytti tilavalta, mutta nostokorkeus on suuri. Kuskin paikalla en löytänyt ergonomiasta paljoa vikaa. Kaasu- ja jarrupolkimien väli on sen verran pieni, että leveät talvikenkäni ei meinannut oikein sopia. Alun ihmettelyn jälkeen jalka oppi menemään kaasulta jarulle takeltelematta. Mutta jotain ahtautta siinä on. Monitoiminäyttö kokeilin ihan vähän. Sellainen olo jäi, että perinteiset nappulat olisivat parempia. Kosketusnäyttö tuppaa viemään huomion maantiestä. En siihen syvällisemmin tutustunut.

Pintapuolisen raapaisun autosta saa lyhyellä koeajolenkillä. Mutta olen todella tyytyväinen, että pääsin autoa kokeilemaan. Voin omalta osaltani vahvistaa monien muiden koeajoraporttien mielipiteet. Nyt, kun auton olen oikein kunnolla livenä nähnyt ja kokenut niin hyvä fiilis siitä jäi. Ennakko-odotukset täyttyivät ja osin ylittyivätkin loistavan moottorin ansiosta.
 
Auto sai muten car-lehdeltä neljä tähteä ja kehuja. Jonkun verran moitteitakin on kyllä arvosteluissa tullut. Esimerkiksi hiljaisuudessa auttanevat talvikelit ja kitkat, jotka oletan autossa olleen. TM:n koeajossa  (19/2014) rengasmelua moitittiin häiritsevämmäksi korkeissa nopeuksissa kuin mitä desibelilukemat antoivat odottaa (100 km/h: 68/68, 120 km/h: 70/71). Mitenkäs vaihteiston toiminta? Jossain youtube-arvostelussa sen liikettä moitittiin todella epämääräiseksi.
 
Tosiaan koeajamassani autossa oli kitkat alla. Kovin pitkää pätkää en ajanut maantienopeuksia. Voi antaa väärän kuvan. Muistinkin autoa väitetyn meluisaksi ja siksi kiinnitin asiaan huomiota. Minä en kokenut meluisaksi. Alustasta ei kuulunut mitään ylimääräistä. Havahduin siihenkin vasta eilen, kun olin vanhan V70:n kyydissä, joka kolisi jokaisessa kuopassa :) No, oli autoilla ajetuissa kilometrimäärissäkin 200tkm eroa...

En uskalla vaihteistosta sanoa oikein mitään. Niin jo tottunut automaatilla ajoon, että kaikki manuaalit on vähän hankalia. Sain vaihteet päälle. Mitään isompaa hämminkiä niiden kanssa ei ollut. Kytkin ja moottori olivat helpot hallita.

Minusta Cactuksessa on paljon järkeä. Ei se minunkaan silmään maailman kaunein auto ole. Mutta jotenkin sympaattinen se on. Ja erilaisuudesta huolimatta asiat on mietitty niin, että käytännöllisyys on säilynyt. Noh, kosketusnäyttö on vähän hmm...
 
Tuo voisi olla ihan asiallisen näköinen kun nuo pehmusteet ottaisi kyljistä ja nurkista pois. Muutaman vuoden päästä, mokomat pehmusteet ovat järkyttävän näköisiä repsottavia rättejä.
 
Minustakin tuo on enemmän sympaattinen kuin kaunis, mutta kolahtaa silti. Pitäisi varmaan eksyä koeajolle, vaikka tuossa on kyllä useampia arveluttavia seikkoja. Tosin hintaluokka on tietysti sellainen, että kompromisseilta ei voikaan välttyä. Saapi nähdä miten muuten nuo pehmusteet kestävät TM:n talvitertailun pakkasia (oletan siis Cactusin olevan mukana). Siellä on nyt taas ollut parhaimmillaan 40 astetta pakkasen puolella.
 
Ne pehmusteet ovat helposti vaihdettavissa ja tuskin maksavat maltaita, joten siitä ei kannata stressata. Minusta tässä on autossa parasta on se, että on yritetty tehdä jotain erilaista ja massasta poikkeavaa. Mielestäni siinä on myös onnistuttu hyvin. Ongelmana tuossa itselleni on kunnollisen automaatin puute ja liian kova hinta. Paremmin varusteluna 25000€ on tästä liikaa. On haluttu säästää ja minimoida kustannuksia, mutta kuluttajalle asti se hyöty ei ylety.
 
Antero sanoi:
Ne pehmusteet ovat helposti vaihdettavissa ja tuskin maksavat maltaita, joten siitä ei kannata stressata. Minusta tässä on autossa parasta on se, että on yritetty tehdä jotain erilaista ja massasta poikkeavaa. Mielestäni siinä on myös onnistuttu hyvin. Ongelmana tuossa itselleni on kunnollisen automaatin puute ja liian kova hinta. Paremmin varusteluna 25000€ on tästä liikaa. On haluttu säästää ja minimoida kustannuksia, mutta kuluttajalle asti se hyöty ei ylety.
Merkkiliikkeestä neljät pehmusteet, niin veikkaan, ettei alle 1000€ saa asennettuna :rolleyes: