https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Citroën Berlingo e-HDi 92 Edition BMP6 Automaatti Stop and Start 2013

M

manni

Vieras
Kävin syksyllä Raision Veholla koeajamassa otsikon mukaista uutta autoa. Olin tuolloin katsomassa uutta autoa itselleni ja tuo oli yksi Roomsterin vaihtoehto.

Yleisvaikutelma autosta oli moderni. Edessä on tilaa joka suuntaan hyvin eikä penkki tuntunut lyhyellä ajolla huonolta. Takapenkillä oli yllättäen Roomsteria ahtaampi tunnelma, vaikka auto on pidempi. Tavaratila taas on ilman laajennusta Roomsteria isompi.

Autossa oli 1,6-litrainen HDi-perheen diesel, josta taiottu noin 92 hevosvoimaa mallimerkinnän mukaisesti. Kone riittää peruspyöritykseen, muttei tarjoa mitään mullistavaa voiman tunnetta. Konetta merkittävämpi komponentti ajossa oli robottivaihteisto. Se hoitaa hommansa asiallisehkosti, jos ajaa rauhallisesti ja ennakoivasti. Tällöinkin huomio kiinnittyy välillä hitaisiin vaihtoihin.

Vähänkään sporttisemmassa ajossa tuo vaihteisto vaihtaa todella ikävästi nykyien. Madeltaessa kohti liittymää jossa liikennettä, kun liikennetilanne antaa myöden liikenteeseen liittymisen, tykkään saada auton ripeästi liikkeelle. Kun runttaa kaasua hiukan, vaihteisto ei tajua että nyt haluttaisiin liikkeelle. Kun odotan sekuntin tai parin, mitään ei tapahdu vieläkään, tällöin runttaan kaasun pohjaan, sitten vaihteisto päättääkin vaihtaa ykköselle rysähtäen ja renkaat ulvoo.

Vaihteisto ja käyttäjä ei olleet tässä tapauksessa yhteistyökykyisiä. DSG taasen tuntuu heti mun jutulta.

Sisustus jätti myös autossa toivomisen varaa. Kojetaulun yleisilme on moderni, mutta käden vienti lähemmäs paljastaa että noin kaikki näkyvä on kovaa muovia ja useat säätimet tuntuivat käteen erityisen halvoilta ja jopa heikoilta.

Ajettavuus vaihteisto poislukien oli normaaliajossa täysin hyväksyttävää, ohjaus jätti asiallisen tuntuman ja jousitus hoiti hommansa normaalisti.