https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Citroën ë-C3

Kuulemma ainakin e-C3 Aircross ja Frontera saa isomman akun ja tehokkaamman moottorin suht kohtsillään. Mutta onhan tämäkin ihan pätevä siihen käyttöön mihin se on tehty, ainakin sillä paremmalla varustuksella. Ja kuulemma esim. alusta on parempi mitä monissa moninverroin kalliimmissa autoissa.
 
Nämä tuntuu järjestäin lässähtävän nämä "odotetut" 25 tonnin sähkärit, kuten tämäkin nyt käytännössä, kun ensimmäiset rehelliset kokemukset tulee julki. Vai onko odotukset vaan liian kovia? Kai nyt 25k autolta on lupa odottaa muutakin kuin kylmä kyyti lähikauppaan. En usko missään nimessä siis liian koviin odotuksiin. Nämä sopivat rehellisesti paremmin viinimaiden kaupunkipyöritykseen kuin varjoissa liikkuville mämminsyöjille. Jos hintalappu olisi 16-18ke , tilanne olisi toinen. Suomessa 15 vuotias ja 15k Avensis vie edelleen pidemmän korren 95% tapauksista.
 
Vaihteet sähkössä ovat paikallaan jos haetaan

a) äärimmäistä kiihtyvyyttä
b) suurta huippunopeutta
c) jossain määrin energiataloudellisuutta optimoitaessa

mutta vaikea uskoa että ë-C3:ssa perusteltua. Varmasti kalliimpaa kuin vaikkapa moottori joka kiertäisi 50% korkeammalle (olisi edelleen suht matalalle kiertävä) ja 50% vääntävämpi. 180 Nm ja 13500 rpm tarkoittaisi sitä että 40 km/h nopeudessa tehoa olisi käytössä 75 kW ja huipputeho saavutettaisiin jo 44 km/h kohdalla. Olisi taatusti aivan erilainen ajaa hyvin pienellä muutoksella.
d) Citroënissä haettiin halpaa hintaa

Ei sähkötekniikka sitä muuksi muuta. Tähänkin asti santanderin valkoisilla business-Audeilla ajaneet ovat naureskelleet Citikka-kuskeille ja C3:lla ajavia on naurettu vielä senkin edestä.
 
Nämä tuntuu järjestäin lässähtävän nämä "odotetut" 25 tonnin sähkärit, kuten tämäkin nyt käytännössä, kun ensimmäiset rehelliset kokemukset tulee julki. Vai onko odotukset vaan liian kovia? Kai nyt 25k autolta on lupa odottaa muutakin kuin kylmä kyyti lähikauppaan. En usko missään nimessä siis liian koviin odotuksiin. Nämä sopivat rehellisesti paremmin viinimaiden kaupunkipyöritykseen kuin varjoissa liikkuville mämminsyöjille. Jos hintalappu olisi 16-18ke , tilanne olisi toinen.
Taisi inflaatio tulla väliin ennen kuin saatiin 18 tonnin sähkikset markkinoille. Nyt ne ovat näitä 25 tonnin autoja.

Samoin sillä 25 tonnilla ei enää saa perhefarkkua vaan nyt hintaa on vähintään 35 tonnia.
 
d) Citroënissä haettiin halpaa hintaa

Ei sähkötekniikka sitä muuksi muuta.

No niinhän mä tuossa koitin alleviivata. Toki silti mielenkiintoista olisi tietää montako markkaa kalliimpi edes naksun kiertävämpi kone olisi ollut. Mutta olisihan tuo voinut ketjureaktion aiheuttaa muihin voimalinjan osiin ja nostaa oikeastikin hintaa.
 

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1