https://yliteippaus.fi/

Citroën ë-C3

Osa herkuista meinaa sittenkin jäädä maahantuojan käsiin, 26 kappaletta jäljellä. Löytyy karvalakkia ja tuota pitkäksi hinnoiteltua. Toivottavasti Auto-Bonnilla varastointitilaa palautuvien hullu-pösöjen vieressä riittää. 😉
 

Liitteet

  • Screenshot_20240120_105411_Chrome.jpg
    Screenshot_20240120_105411_Chrome.jpg
    63,3 KB · Katsottu: 67
Onkohan kaikki you perusvarustetason autoja joissa ei ole penkinlämmittimiä...
Vai mikähän lienee tullut peruutuksien syyksi... Ensin osto-innostus ja sitten krapula :)
 
Böö-miehellä tai lähinnä vaimollaan jäi kans kaupat tekemättä noiden penkinlämmittimien takia. Myyjä/maahantuoja ei uskaltanut videolla noita varmaksi luvata jälkiasennuksena
 
Onkohan kaikki you perusvarustetason autoja joissa ei ole penkinlämmittimiä...
Vai mikähän lienee tullut peruutuksien syyksi... Ensin osto-innostus ja sitten krapula :)
Tuo you-malli on uudessa hintaluokassa, mutta talvivarustein hinta on 29k€ ja se on sama summa minkä e-Golf maksoi syksyllä 2019. Toki e-golfin hinnassa on 2k€ tukea, mutta silti.
 
Ite kyllä ennemmin ostaisin Mg:n kun citikan. 6v takuu vs. 3 ja Koska tuo 25t versio on niin karvalakki, kun vaan voi, että pakko olisi ostaa tuo 29t versio.
 
Automotive News Europen mukaan ë-C3:n toimitusten alkaminen viivästyy kuukausia softaongelmien takia. Tilauksia on tähän mennessä saatu 30 000 kappaletta,
 
Mielenkiintoista nähdä kuinka kauppa käy? Halvimmasta sähköautosta Suomessa lienee kyse, vaikka hinta ei pre-inflaatio aikaan verrattuna kovin halvalta kuulostakaan. Perusvarustelu on aika karu, mutta toisaalta kaikki eivät kaipaa edes radiota autoonsa.
 
Onko rahanarvo muuttunut jotenkin
On. Ennen hinnan perässä oli markka ja nyt saman hinnan perässä on euro. Harva asia on muutenkaan halventunut viimeiseen 20 vuoteen.

Edit. Esimerkkinä oma tontti oli 12 vuotta sitten 2,5 kertaa halvempi neliöhinnaltaan kuin mitä nyt pitäisi maksaa 50 metrin päässä uudesta tontista. Myyjänä molemmissa kunta.
 
Viimeksi muokattu:
On. Jos nyt pyöreästi viedään vaikka vuoden 2018 hintaindeksiin, niin tuo olisi silloin ollut alle 20k euron auto.
Silloin 18,5k€:llä sai Ibiza TGI stylen talvirenkaineen ja vieläpä muutamalla lisävarusteella (mm LEDit).
Homma ei oikein toimi, kun huomioi, ettei YOU:ssa ole sähkölämmittimiä. Pikkuakkuisen kaupunkipelin tärkeimmät varusteet. Suomeen sopiva versio, jossa nuo lämppärit on maksaa 30k€. Minusta se on jo aika paljon. Muutaman satasen varusteiden poisjättö pilaa monta kauppaa tässä.
 
Ihan mielenkiintoinen auto. Paremmin varustellussa tulee ainakin penkinlämmittimet, näyttö, kahdessa osassa taittuva takaselkänoja, kaksivärinen ulkoväri, aluvanteet etc. Eli aika tärkeitä ja "tärkeitä" varusteita. Taitaa nykyään olla lähtö tuolle mallille yli 30k€ ja talvirenkaat vielä päälle.

Mutta sitten kun rupeaa vertaamaan, nii millaista sähköautoa saa edullisemmin? Tai kuinka paljon maksaa joku kilpailija bensavehje automaattina?
 
Silloin 18,5k€:llä sai Ibiza TGI stylen talvirenkaineen ja vieläpä muutamalla lisävarusteella (mm LEDit).
Homma ei oikein toimi, kun huomioi, ettei YOU:ssa ole sähkölämmittimiä. Pikkuakkuisen kaupunkipelin tärkeimmät varusteet. Suomeen sopiva versio, jossa nuo lämppärit on maksaa 30k€. Minusta se on jo aika paljon. Muutaman satasen varusteiden poisjättö pilaa monta kauppaa tässä.
Niin melkoinen shrinkflaatio käynyt samaan aikaan, kun rahan arvo on muuttunut. Mutta en enempää hämmästele asiaa, kun en ole ajanut, niin sitten voisi jaella enemmänkin mielipiteitä. Näin paperilla ei vaan vaikuta kiinnostavalta.
 
Yaris hybrid active toimituskuluineen 25k€. Nykyään hintaan kuuluu jo ratinlämmitin, joka pre-facelift-karvalakista puuttui.
En ole viime aikoina Yarikseen tutustunut, mutta oman käsityksen mukaan C3 olisi luokkaa isompi kun Yaris. Olisiko koon puolesta lähempänä Yaris Crossia.

Ja hintoja kun pohtii niin 25€ Yariksesta kuulostaa sekin paljolta, jos nyt unohdetaan että joku maksaa 3v vanhasta 100tkm ajetusta Yariksesta 23k€.
 
Maksumuurin takana, mutta ei kovin mairitteleva arvio.
Penkeissä ei ole korkeussäätöä eikä minkäänlaista sivuttaistukea. Jos sisään istahtaa yhtään vauhdikkaammin, meinaa horjahtaa apukuskin puolelle, kun keskikonsolissa ei ole käsinojaa, josta voisi ottaa tukea.
Böömieskin huomautti videollaan tuolien ominaisuuksista, tai niiden puutteista.

Painetaan kaasua. Onkohan Sitikkaan iskenyt kausiflunssa? Voimaa tulee niin nuhaisesti, ettei aluksi edes uskoisi ajavansa sähköautoa.

Jopa vanha Nissan Leaf kiihtyy ketterämmin. Perusauton ei todellakaan tarvitse olla mikään tehohirmu, mutta nykyajan mittapuulla Sitikka on varsin veltto etenijä. Poljinta saa painaa syvään ja antaumuksella, eikä risteyksessä kannata yrittää pujahtaa kovin pieneen väliin.
Vanhalla Leafilla toimittaja viittaa artikkelin linkin perusteella siis ykköskoppaiseen Leafiin. e-c3n moottori on 113 hp/120 Nm ja varsinkin tuo vääntö on sähkömoottorille todella vähän. Ilmeisesti auton+kuskin 1 500 kg massa vaikuttaa niin, ettei edes sähkömoottorin välitön maksimivääntö riitä kompensoimaan sitä.

Testiviikolla on viitisen astetta pakkasta. Pikalataus 20 prosentista 80 prosenttiin ottaa lähes tunnin, siis tuplasti kauemmin kuin myyntiesitteessä. Sataan prosenttiin lataus vie jo puolitoista tuntia ja latauskäyrä on kehnoimpia ikinä näkemiäni – latauksen keskiteho jää alle 30 kilowattin!

Siitäkin huolimatta, että latasin autoa aina lämpimässä kauppakeskuksen hallissa.
Autossa ei ole myöskään esilämmitysmahdollisuutta. Noh, tämän toki saa ratkaistua kun asentaa sisätilalämmittimen.

Loppukaneettina todetaan, että e-c3 on puutteistaan huolimatta kelvollinen kaupunkiauto ja miksei olisi. Pieni, yksinkertainen kauppakassi. Tosin yli 25 000 EUR kauppakassista on aika paljon. Tällä foorumilla varmasti monellakin olisi vara ostaa tämä kakkos- tai kolmosautoksi, mutta ei keskimääräisellä suomalaisella. Ja kun huomioi, että noin 4 500 euron lisäpanostuksella saa Stellantiksen katalogista Opel Fronteran, joka arvioiden perusteella on kelpo auto, niin herää kysymys, haluaako joku tällaisen vain katsastusvarusteet sisältävän akkukotelon ostaa. Toki Frontera on samalla voimalinjalla vielä vähän laiskempi.
 
Tosin yli 25 000 EUR kauppakassista on aika paljon. Ja kun huomioi, että noin 4 500 euron lisäpanostuksella saa Stellantiksen katalogista Opel Fronteran, joka arvioiden perusteella on kelpo auto, niin herää kysymys, haluaako joku tällaisen vain katsastusvarusteet sisältävän akkukotelon ostaa. Toki Frontera on samalla voimalinjalla vielä vähän laiskempi.

Fronteran tulo ja etenkin hinnoittelu vesitti paljon e-C3:n ideaa. Hintaa pitäisi saada viisi tonnia pois.

En toki ole Fronteraa vielä nähnyt saati kokeillut. Vielä bonuksena senä, että nimessä tökkii yhteys tunnettuun poliitikkoon, joka oli Frontera-kuskeja. 🙄

Eikö E-C3 Aircross ole Fronteran velimalli? Hintaa 27 tonnia.
 
Viimeksi muokattu:
e-c3n moottori on 113 hp/120 Nm ja varsinkin tuo vääntö on sähkömoottorille todella vähän. Ilmeisesti auton+kuskin 1 500 kg massa vaikuttaa niin, ettei edes sähkömoottorin välitön maksimivääntö riitä kompensoimaan sitä.

ë-C3ssa on sekä poikkeuksellisen väännötön että myös poikkeuksellisen vähän kierroksia ottava kone.

Maksimikierrokset ovat vain 9000 rpm, jolla auto kulkee 135 km/h. 120 Nm väännöllä 83 kW vaatii kierroksia 6600 eli huipputeho saavutetaan vasta 99 km/h nopeudessa.

Tuo tarkoittaa sitä, että esimerkiksi 40 km/h nopeudessa tehoa on 34 kW. Ei mitenkään ihme jos auto tuntuu nahkealta jos kaupunkinopeuksissa operoidaan tehovälillä 0…34 kW.
 
Välillä on naureskeltu joissakin hybrideissä tai täyssähkäreissä olevia kaksinopeuksisia alennusvaihteistoja että ovat ihan turhia kun sähkömoottorissa on niin paljon vääntöä ja kestää kierrättää. Citroeniin olisi ehkä kannattanut laittaa. Sitä en toki tiedä, onko edullisempi laittaa useampinopeuksinen alennusvaihteisto, vai kiertävämpi ja vääntävämpi sähkömoottori.
 
Välillä on naureskeltu joissakin hybrideissä tai täyssähkäreissä olevia kaksinopeuksisia alennusvaihteistoja että ovat ihan turhia kun sähkömoottorissa on niin paljon vääntöä ja kestää kierrättää. Citroeniin olisi ehkä kannattanut laittaa. Sitä en toki tiedä, onko edullisempi laittaa useampinopeuksinen alennusvaihteisto, vai kiertävämpi ja vääntävämpi sähkömoottori.

Vaihteet sähkössä ovat paikallaan jos haetaan

a) äärimmäistä kiihtyvyyttä
b) suurta huippunopeutta
c) jossain määrin energiataloudellisuutta optimoitaessa

mutta vaikea uskoa että ë-C3:ssa perusteltua. Varmasti kalliimpaa kuin vaikkapa moottori joka kiertäisi 50% korkeammalle (olisi edelleen suht matalalle kiertävä) ja 50% vääntävämpi. 180 Nm ja 13500 rpm tarkoittaisi sitä että 40 km/h nopeudessa tehoa olisi käytössä 75 kW ja huipputeho saavutettaisiin jo 44 km/h kohdalla. Olisi taatusti aivan erilainen ajaa hyvin pienellä muutoksella.
 

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1