https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Citroën ë-C3

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Citroën ë-C3 tulee olemaan hyvin myyvä malli, jos ja kun isoakkuisenkin mallin suomi-hinta asettuu alle 25 tonniin. Auto tullee olemaan monen ensikosketus sähköautoiluun tai kokoneempien sähköautoilijoiden kakkosauto.

 
Kovin on tylsäksi mennyt Citroëninkin muotoilu. Aivan kuin olisi otettu jokin kiinalainen halpismalli ja laitettu oma logo keulalle.
 
Citroen tekee tällä sen mitä VW lupasi id2:lla. Tosin näköjään saadaan hieman suomi-lisää hintaan.
 
Tämä voisi olla vallan passeli korvaaja Meganelle. Volvo EX30 kiinnostaa, mutta siinä tuntuu olevan ärsyttävän paljon kompromisseja -- tässä varmasti vielä enemmän, mutta hintakin on ihan jotain muuta (toivottavasti).

Megane on selkeästi jäänyt "nurkkapyörittimeksi" ja sillä ajetaan tosi vähän akun ulottumattomiin. DC-ladattu viimeksi elokuussa sitä sitä edellisen kerran kesäkuussa. Joku tällainen sen tilalle vapauttaisi pääomia ja kaveri voisi olla jokin EV9 tai EQE. Eli selkeämmin paluu "ykkös- ja kakkosautoon", vaikka periaatteessa se on periaatteideni vastaista -- mutta kun tarpeet ovat muuttuneet, niin voinee muuttaa ajatteluakin.
 
Eiköhän tästäkin nähdä konsernisisaruksia vähintään riittävästi. Fiat Panda, Opel Adam, Pösöä ja toivottavasti Jeepiä unohtamatta.
 
Kilpailijoista tuolle uskoisin Renault 5 EV:n ehtivän suunnitellusti ensi vuoden aikana tuotantoon ja pienempiakkuisena varmaan samaan hintaluokkaan. Id.2 tuskin ainakaan toimituksiin vielä 2024 pääsee, ellei Volkswagen ihan tosissaan ryhdistäydy.
 
Tuossa juuri mielenkiinnosta katsoin mitä tällä hetkellä maksavat Mii/Citigo vertailuna. Yli pari vuotiaina ovat edelleen 16k€ paikkeilla pyynneissä, joten hyvin ovat pitäneet hintansa "ostohintaansa" nähden. Tällainen pikkusähkis ja e-C3 olisi juuri sopiva tytönkin työajoihin, eikä halvan sähkiksen hinnanpudotus ole niin rajua. Kiinnostava malli olisi arkikäyttöön. Saisivat vaan saada ratkaistua nuo isompienkin mallien laturiongelmat, mitkä varmaan periytyvät edelleen näihinkin.
 
Citroen tekee tällä sen mitä VW lupasi id2:lla. Tosin näköjään saadaan hieman suomi-lisää hintaan.
Tämänhän ei pitäis olla ongelma, kun sähköauto on autoveroton, eli sen voi hakea mistä tahansa Euroopan maasta markkinahintaan eikä tarvitse ryhtyä verottajan autoveroarpajaisiin.
Artikkelin mukaan yhtenäistetty hinta keskeisissä Euroopan maissa on 23 300€, eli bränikän sellaisen voi varmaan ostaa Saksasta ja ajaa suoraan laivaan. Suomen alvista tulee vähän hintalisää ja laivalipusta. Persgrillimallejakin varmaan saa Saksastakin, jos sellaisen haluaa. Puolen vuoden jälkeen voi jo ostaa vähän ajettuja naapurimaista ilman alviveivaustakin.
 
Kovin on tylsäksi mennyt Citroëninkin muotoilu. Aivan kuin olisi otettu jokin kiinalainen halpismalli ja laitettu oma logo keulalle.
Tästä olen samaa mieltä. Citikalta olisi odottanut hieman räväkämpää designia. Luulen että tässä on lähdetty varmistelemaan, että "tylsä" perussähkäri halvalla markkinalla ja toivotaan/uskotaan että myy.
 
Muotokielessä näkyy se, että malli tulee samalla muotilla eri merkkilogolla varustettuna ja pienin eli halvoin muutoksin räätälöitynä. Kyllä tuo keski- ja etelä-Eurooppaan myy, joka on varmasti se varsinainen kohdekin.
 
Böön ensivideolla kiinnitti huomiota pienet renkaat. Käyttökulujen puolesta tämä on kiitollinen ratkaisu, mutta ulkonäköön valinta tuo samanlaista rimpuluutta kuin Dacia Springissä ja vanhassa Ford Ecosportissa on nähtävissä.
 
Böön ensivideolla kiinnitti huomiota pienet renkaat. Käyttökulujen puolesta tämä on kiitollinen ratkaisu, mutta ulkonäköön valinta tuo samanlaista rimpuluutta kuin Dacia Springissä ja vanhassa Ford Ecosportissa on nähtävissä.
Sitikan 195/65R15 on nykyään tavalliset kumet pieneen autoon. Ei tosiaan mitkään mahtivalssit jos joku sellaisia etsii.

Dacia Springissä 165/70R14.

Oliko pöön videoon linkkiä?
 
Citroën ë-C3 tulee olemaan hyvin myyvä malli, jos ja kun isoakkuisenkin mallin suomi-hinta asettuu alle 25 tonniin. Auto tullee olemaan monen ensikosketus sähköautoiluun tai kokoneempien sähköautoilijoiden kakkosauto.

Pitäisi vaan maahantuojan nyt ymmärtää viime aikojen pakkasten sähköautoilijoille antamat opit ja vaatia Citroenilta uutuuden arktiseen versioon ajoakun lämmitysmahdollisuus, vaikka tonnin lisävarusteena. Samalla pitäisi varmistaa että auto lataa riittävästi tavallista 12 V akkua, jottei ajaminen katkea täysin toisarvoisista syistä (ajoakku latingissa, mutta 12-volttinen hiipunut latauksen puutteessa).
 
Pitäisi vaan maahantuojan nyt ymmärtää viime aikojen pakkasten sähköautoilijoille antamat opit ja vaatia Citroenilta uutuuden arktiseen versioon ajoakun lämmitysmahdollisuus, vaikka tonnin lisävarusteena. Samalla pitäisi varmistaa että auto lataa riittävästi tavallista 12 V akkua, jottei ajaminen katkea täysin toisarvoisista syistä (ajoakku latingissa, mutta 12-volttinen hiipunut latauksen puutteessa).
Ei taida olla ihan maahantuojan vaatimuksista ilmestyviä ominaisuuksia ajoakun lämmitys enkä pidättäisi hengitystä sitä odotellessa. Hyvä tietenkin jos se tulee, mutta toisaalta pikkuautoille tyypillisessä lyhyen matkan pyörityksessä sellainen ei ole välttämättä ihan pakollinen ominaisuus. Pikkuautollekin talvikäytössä oleellinen on että 12V akkua ladataan riittävästi. Se ei onneksi ole varsuteasia, vaan ihan ohjelmistoista kiinni. En ole kuullut että Stellantiksen sähköautoissa tuo olisi ollut mikään erityinen ongelmakohta tämän talven pakkasilla, mutta en kyllä niin tarkasti ole asiaa seurannut.
 
Ei taida olla ihan maahantuojan vaatimuksista ilmestyviä ominaisuuksia ajoakun lämmitys enkä pidättäisi hengitystä sitä odotellessa. Hyvä tietenkin jos se tulee, mutta toisaalta pikkuautoille tyypillisessä lyhyen matkan pyörityksessä sellainen ei ole välttämättä ihan pakollinen ominaisuus. Pikkuautollekin talvikäytössä oleellinen on että 12V akkua ladataan riittävästi. Se ei onneksi ole varsuteasia, vaan ihan ohjelmistoista kiinni. En ole kuullut että Stellantiksen sähköautoissa tuo olisi ollut mikään erityinen ongelmakohta tämän talven pakkasilla, mutta en kyllä niin tarkasti ole asiaa seurannut.
Kyllä pienemmälläkin autolla ajaessa tulee talvella normaalikäytössä silloin tällöin tarve ladata julkisilla latureilla ja jos tällöin kylmästä akusta johtuen latausteho on alkuvaiheessa teholatauksessakin vain luokkaa 5-10 kW, niin kyllä se alkaa olla nykypäivänä täysin uudelta automallilta ala-arvoinen suoritus.

Etenkin kun on kyse uudesta mallista jonka pitäisi olla markkinoilla vuosikausia. Tuolta osin kun akunhallintatekniikka nopeasti kehittyy markkinoille tulevissa uusissa automalleissa voi hyvin arvioida, että e-C3 tulee kokemaan rajun hintojen pudotuksen jo vuodessa parissa vaihtoautomarkkinoilla.
 
Kyllä pienemmälläkin autolla ajaessa tulee talvella normaalikäytössä silloin tällöin tarve ladata julkisilla latureilla ja jos tällöin kylmästä akusta johtuen latausteho on alkuvaiheessa teholatauksessakin vain luokkaa 5-10 kW, niin kyllä se alkaa olla nykypäivänä täysin uudelta automallilta ala-arvoinen suoritus.

Etenkin kun on kyse uudesta mallista jonka pitäisi olla markkinoilla vuosikausia. Tuolta osin kun akunhallintatekniikka nopeasti kehittyy markkinoille tulevissa uusissa automalleissa voi hyvin arvioida, että e-C3 tulee kokemaan rajun hintojen pudotuksen jo vuodessa parissa vaihtoautomarkkinoilla.
Tuo 5-10kW on jo aika alakanttiin jos on edes vähän tyhjänpuoleinen akku vaikka akun koko onkin pieni. Ääriolosuhteissa kyllä voi jäädä hyvin alas ja on itselläni aiheesta kokemusta. Sen että onko e-C3:ssa jotain esilämmitystä tai edes latauksen aikaista lämmitystä, jää nähtäväksi. Epäilisin että vastaa aika tarkkaan Stellantiksen muita tuotoksia. Jos auto on tulossa tänä vuonna myyntiin, sen speksit on jo lukkoon lyöty, eikä mitään akun lämmityksiä ihan tonnin lisävarusteena siihen pultata, vaikka kuinka maahantuoja anelisi. Korealaisethan saivat esilämmityksen sentään softapäivityksenä, mutta MEB-alustaisilla ja vaikka Toyotalla näyttäisi vaativan isompia fyysisiä muutoksia.
 
Sen että onko e-C3:ssa jotain esilämmitystä tai edes latauksen aikaista lämmitystä, jää nähtäväksi.

Aikamoisena ihmeenä pitäisin jos esilämmitys olisi, jos heidän uusinta sähköautoarkkitehtuuriaan edustavassa ja tuplasti pikku-Sitikkaa kalliimmassa Pösön e-3008:ssa sitä ei ole, valmistajan näin tietoisesti päättäneenä "koska se ei ole tarpeellinen".

Itsekin kuitenkin uskon että hyvin harva ostaa ë-C3:n maantiesiivuille, vaan tuo on selkeästi kakkosauto tai kaupunkiauto.

Tuollaisessa halpiksessa esilämmityksen puute on minusta aivan perusteltua, jokainen säästetty penni saa hintaa alaspäin. Maantieautoissa sitten toisinpäin.
 
Ennakkomyynti on nyt alkanut, mutta vain ensimmäisen 100 kappaleen erän osalta. Auto on tilattavissa myös Citroën Store -verkkokaupan kautta, josta myös näkee paljon 100 kappaleen erästä on jäljellä.
 
Auto on tilattavissa myös Citroën Store -verkkokaupan kautta, josta myös näkee paljon 100 kappaleen erästä on jäljellä.

OT Onpa muuten mobiilikäyttäjälle aika vaatimaton esitys tämä verkkokauppa (auton mallin haku jne tehty hieman vaikeaksi). Kun yrittää avata isomman kuvan autosta, avautuu postimerkin kokoinen kuva tuotteesta.
 
IS:n hankkimien tietojen mukaan lukittuja tilauksia on tullut ensimmäisen kuuden tunnin aikana noin 30 kappaletta, joista osa koskee ë-C3:n paremmin varusteltua 28 990 euron hintaista Max-varusteversiota.


Luku on sinänsä myynnillisesti asiallinen, mutta mitenkään käsistä autoja ei ainakaan vielä ole revitty.
 
Katsoin päivällä verkkosivua ja silloin jäljellä oli 77kpl.
Nyt en löytynyt yhtään.
Joko ne 100kpl meni?
 

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1