Lomareissulla Kreikassa tuli tapojeni mukaan vuokrattua pieni auto, joka sopii paikallisille kapeille teille. Nyt vuokraamolla oli tarjolla uudenpuoleinen Chevrolet Spark (Daewoo) litraisella koneella. Tuosta on olemassa isolohko 1.2 myös, mutta Kreikassa autot ovat valtaosin hinnaston pienimmällä koneella varustettuja.
Tästä Sparkista jäi päällimmäisenä mieleen ihan uskomaton tehottomuus. Litraiselta vaparilta (16 -venttiilinen, tehoa 68 hv ja vääntöä 93 Nm) en paljoa odottanutkaan, mutta käytännössä auto oli niin tehoton, että kiihdytys esim. kolmosella 60-80 kmh tuntui kestävän liki 10 sekuntia tasamaalla. Ylämäkiin joutui vuoristoteillä hakemaan ykkösen. National Roadilla Chania - Rethymnon ei tuolla koneella saanut edes kolmoselle vaihtamalla pidettyä 80 kmh vauhtia ylämäkeen.
Sparkissa oli yllättävän hyvät tilat, ja 4 aikuistakin sillä matkustaisi sen puolesta. Ohjaus oli sähkötehosteinen ja siinä oli audimainen mutteri, mutta tiheämpihampainen - mutterin kulmat tulivat vastaan noin 1 cm välein. Muotoilultaan tuo oli melko outo myös, kustannussyistä halvalla tehty, ja kojelaudassa oli erikoinen mittarikyhmy. Bensaa tuo kulutti älyttömästi. Meidän ajeluissa meni lähes 9 litraa satasella. Verrokkina meillä oli yhtenä päivänä Fiat Panda 1.2, joka kulutti vastaavassa ajossa 6,5 litraa satasella. Sparkia joutui suuren osan ajasta kuskaamaan kaasu lattiassa ja pienellä vaihteella - aina ei siis pieni kone ole se taloudellisin.
Jännä ilmiö tässä Sparkissa olivat "elokuvarenkaat". Kapeat ja korkeaprofiiliset kumit kiljuivat todella kovaa vuoristoteiden mutkissa ihan pienissäkin vauhdeissa. Tuli sellainen olo, että renkaat kaatuvat alle. Enpä tullut katsoneeksi renkaiden kokoa ja merkkiä.....
Tästä Sparkista jäi päällimmäisenä mieleen ihan uskomaton tehottomuus. Litraiselta vaparilta (16 -venttiilinen, tehoa 68 hv ja vääntöä 93 Nm) en paljoa odottanutkaan, mutta käytännössä auto oli niin tehoton, että kiihdytys esim. kolmosella 60-80 kmh tuntui kestävän liki 10 sekuntia tasamaalla. Ylämäkiin joutui vuoristoteillä hakemaan ykkösen. National Roadilla Chania - Rethymnon ei tuolla koneella saanut edes kolmoselle vaihtamalla pidettyä 80 kmh vauhtia ylämäkeen.
Sparkissa oli yllättävän hyvät tilat, ja 4 aikuistakin sillä matkustaisi sen puolesta. Ohjaus oli sähkötehosteinen ja siinä oli audimainen mutteri, mutta tiheämpihampainen - mutterin kulmat tulivat vastaan noin 1 cm välein. Muotoilultaan tuo oli melko outo myös, kustannussyistä halvalla tehty, ja kojelaudassa oli erikoinen mittarikyhmy. Bensaa tuo kulutti älyttömästi. Meidän ajeluissa meni lähes 9 litraa satasella. Verrokkina meillä oli yhtenä päivänä Fiat Panda 1.2, joka kulutti vastaavassa ajossa 6,5 litraa satasella. Sparkia joutui suuren osan ajasta kuskaamaan kaasu lattiassa ja pienellä vaihteella - aina ei siis pieni kone ole se taloudellisin.
Jännä ilmiö tässä Sparkissa olivat "elokuvarenkaat". Kapeat ja korkeaprofiiliset kumit kiljuivat todella kovaa vuoristoteiden mutkissa ihan pienissäkin vauhdeissa. Tuli sellainen olo, että renkaat kaatuvat alle. Enpä tullut katsoneeksi renkaiden kokoa ja merkkiä.....