O
Oxalainen
Vieras
- 2.10.2014 klo 12:52 / Chevrolet Cruze -kokemuksia!
Okei, Cruze ei nauti ihan samanlaista haluttavuusarvoa kuin joku audibemarivolvoskoda Suomessa, mutta käytettyjä yksilöitä alkaa löytyä täältäkin markkinoilta ihan mukavaan hintaan, joten uskoisin että joku voisi olla kiinnostunut lukemaan ko. auton käyttökokemuksista enemmän. VAROITUS! Käsittelen asiaa subjektiivisesti!
Mulla on siis ollut Cruze ajossa nyt vähän reilun vuoden päivät. Hommasin vm. –12 yksilön, mittarissa oli ostohetkellä n. 53tkm ja nyt auto on menossa 90tkm:n huoltoon. Mun autoni on kaksilitraisella 120kW moottorilla, automaatilla, LTZ –varustelulla ja porrasperällä. Päädyin Seevuun pitkälti siksi, etten löytänyt listani ykkösvaihtoehdoista järkihintaista kohtuullisesti ajettua käytettyä ostohetkellä, koeajon jälkeen Cruzeen tykästyi senverran paljon että kaupat tuli pienen väännön jälkeen tehtyä.
Cruzen vahvuus on maantieajossa, siellä auto on rauhallinen, vaivaton ja mukava ajaa. Jousitus kolauttaa hivenen poikittaissaumoihin ja ohjauksessa voisi olla ehkä ripaus tuntoa lisää, mutta puutteet ovat kuitenkin pieniä. Meidän huushollissa tällä ajetaan just pitkää matkaa ja käytännössä 90% maanteillä. On hiljainen sisältä ja sisätilojen design tekee viihtyisän tunnelman, toisin kuin jossain kalliissakin autoissa missä kojelauta on kuin lemahdus 1980 –luvulta. Ajossa Cruze ei tunnu aasialaiselta autolta lainkaan, pikemminkin sijoittuisi jonnekin saksalaisen ja ranskalaisen väliin. Lähisukulaisuus Opelin Astraan tuntuu.
120kW diesel ei tunnu lähdöissä miltään raketilta, mutta ohitukset maantienopeuksissa ovat vaivattomia ja vielä motarivauhdeissakin kuskin pukille välittyy tunne voimareservien riittävyydestä. Metelivettä toki kuluu enemmän kuin jossain 105hv pikkudieselissä, mutta itse pidän omassa ajossani vähän kuuden litran molemmin puolin osuvaa keskikulutusta satasella suht’ hyvänä –ottaen huomioon moottorin ja vaihteiston yhdistelmän. Kesärenkaina on ollut 17-tuuman Kumhot, kovanpuoleiset mutta toimivat ja itse asiassa 16-tuumaiset Bridgestonen kitkat olivat mukavammat, hiljaisemmat ja tuntui jopa että polttoainettakin kuluisi vähemmän.
Ihan täysin viaton mun Chevy ei ole ollut, lähinnä ongelmat tuntuvat vaikuttavan sähkökomponenttiosastolla. Toistaiseksi kaikki ovat tietenkin korjattu takuuseen, eikä mitään supervakavaa ole ilmennyt (=ajoon vaikuttavaa). Plus sitten mitä itse selasin ko. osia Saksan eBayltä, löytyy sieltä samat osat mukavan halvallakin (n. 20-30eur/kpl, sis.pk.). Vaikuttaisi myös siltä että monet ongelmat tulevat Opel –painolastina, pikaisesti Opel -lautaa selaillessani löysin samoja vaivoja mm. Astrasta ja Insigniasta. Se, pitääkö parin kympin komponenttia suurena vikana, on jokaisen oma asia. Itse mieluummin vaihdan niitä pari vuodessa, vs. 4000-8000eur moottori/vaihteistoremppa kerran auton käyttöaikana. Huoltohinnat ovat marmoritiskeilläkin ilahduttavan edulliset, näin paljon ajavalle 15tkm:n huoltoväli on lyhyenpuoleinen mutta kaipa sillä varmistetaan auton pysyvän paremmin kunnossakin. Mene tiedä mikä on todellisuus.
Tiloja en mielelläni kommentoi, sen tarve on aina yksilöllistä ja tiedän että monet laskevat litrat pilkuntarkasti autoa valitessa, koska kyydissä kulkee puoli sukua ja pyykkikone harva se päivä. Meidän huushollissa pärjätään automedian tehokkaasti dissaamalla porrasperällä hyvin, hivenen lastausta suunnittelemalla mukaan mahtuu yllättävänkin paljon roinaa. Takaluukun pieni koko toki rajoittaa roudattavien tavaroiden ulkomittoja. Olisin joka tap. päätynyt tämän auton kohdalla tähän korimalliin, koska se on IMO tällä hetkellä oikeasti nuorekkaana sedanina ilahduttavan erilainen, farkkujen ja söpöjen pikku töppöperien massoittamissa autoympyröissä.
Cruzen “halpamaisuus” näkyy pienistä yksityiskohdista. Sisustusmateriaalien laatu ja sisustuksen viimeistely voisivat olla paremmat (tiedän että monet suomalaiset olettavat halpa-autonkin sisustuksen olevan premiumia), tosin omassa autossa oli varmaan kuskattu lehmiä sisällä, kun lyhyessä ajassa oli saatu sisätilat yllättävänkin kuluneen näköisiksi. Pissapojan säiliö on pieni, samaten polttoainetankki –ottaen huomioon ettei auto ole piheimmästä päästä kulutuksen puolesta. Ajovaloina toimivat vanhahtavat H4:t, eikä niiden teho ole päätähuimaava. Molemmat muuten pimenivät reilu vuosi sitten kun olin ajanut Cruzella ekan isomman reissun, vaihdoin ne (suht’ helppoa) ja nyt edelleen mennään samoilla polttimoilla! Aika hyvin, sanoisin, kun ottaa huomioon esim. H7 –polttimoiden yleisen kestävyyden.
Arvoa Cruze ei pidä tietenkään kovin hyvin. Monille Chevrolet –merkki nokalla luo heti mielikuvan bensarohjosta mikä hajoaa vartin välein. Autoja tuntevalle Cruze taas on korealainen halpiskippo, mikä hajoaa vartin välein. Ja toisethan vihaavat lähtökohtaisesti GM:n tuotteita, ne kun hajoavat vartin välein. Tosin, nyt Cruzea saa käytettynä mukavaan hintaan, joten jos hommaa auton ajoa ja käyttöä varten eikä sijoituskohteeksi, voisi Cruze olla kokeilemisen arvoinen peli. Meillä on huushollissa ollut paljon Sitikkaa, Pösöä ja Rellua, joten arvonalenemaan osataan yleensä varautua jo ostohetkellä.
En yritä käännyttää ketään, mutta itse yllätyin koeajolla positiivisesti ja olen edelleenkin autoon hyvin tyytyväinen!
- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
Mulla on siis ollut Cruze ajossa nyt vähän reilun vuoden päivät. Hommasin vm. –12 yksilön, mittarissa oli ostohetkellä n. 53tkm ja nyt auto on menossa 90tkm:n huoltoon. Mun autoni on kaksilitraisella 120kW moottorilla, automaatilla, LTZ –varustelulla ja porrasperällä. Päädyin Seevuun pitkälti siksi, etten löytänyt listani ykkösvaihtoehdoista järkihintaista kohtuullisesti ajettua käytettyä ostohetkellä, koeajon jälkeen Cruzeen tykästyi senverran paljon että kaupat tuli pienen väännön jälkeen tehtyä.
Cruzen vahvuus on maantieajossa, siellä auto on rauhallinen, vaivaton ja mukava ajaa. Jousitus kolauttaa hivenen poikittaissaumoihin ja ohjauksessa voisi olla ehkä ripaus tuntoa lisää, mutta puutteet ovat kuitenkin pieniä. Meidän huushollissa tällä ajetaan just pitkää matkaa ja käytännössä 90% maanteillä. On hiljainen sisältä ja sisätilojen design tekee viihtyisän tunnelman, toisin kuin jossain kalliissakin autoissa missä kojelauta on kuin lemahdus 1980 –luvulta. Ajossa Cruze ei tunnu aasialaiselta autolta lainkaan, pikemminkin sijoittuisi jonnekin saksalaisen ja ranskalaisen väliin. Lähisukulaisuus Opelin Astraan tuntuu.
120kW diesel ei tunnu lähdöissä miltään raketilta, mutta ohitukset maantienopeuksissa ovat vaivattomia ja vielä motarivauhdeissakin kuskin pukille välittyy tunne voimareservien riittävyydestä. Metelivettä toki kuluu enemmän kuin jossain 105hv pikkudieselissä, mutta itse pidän omassa ajossani vähän kuuden litran molemmin puolin osuvaa keskikulutusta satasella suht’ hyvänä –ottaen huomioon moottorin ja vaihteiston yhdistelmän. Kesärenkaina on ollut 17-tuuman Kumhot, kovanpuoleiset mutta toimivat ja itse asiassa 16-tuumaiset Bridgestonen kitkat olivat mukavammat, hiljaisemmat ja tuntui jopa että polttoainettakin kuluisi vähemmän.
Ihan täysin viaton mun Chevy ei ole ollut, lähinnä ongelmat tuntuvat vaikuttavan sähkökomponenttiosastolla. Toistaiseksi kaikki ovat tietenkin korjattu takuuseen, eikä mitään supervakavaa ole ilmennyt (=ajoon vaikuttavaa). Plus sitten mitä itse selasin ko. osia Saksan eBayltä, löytyy sieltä samat osat mukavan halvallakin (n. 20-30eur/kpl, sis.pk.). Vaikuttaisi myös siltä että monet ongelmat tulevat Opel –painolastina, pikaisesti Opel -lautaa selaillessani löysin samoja vaivoja mm. Astrasta ja Insigniasta. Se, pitääkö parin kympin komponenttia suurena vikana, on jokaisen oma asia. Itse mieluummin vaihdan niitä pari vuodessa, vs. 4000-8000eur moottori/vaihteistoremppa kerran auton käyttöaikana. Huoltohinnat ovat marmoritiskeilläkin ilahduttavan edulliset, näin paljon ajavalle 15tkm:n huoltoväli on lyhyenpuoleinen mutta kaipa sillä varmistetaan auton pysyvän paremmin kunnossakin. Mene tiedä mikä on todellisuus.
Tiloja en mielelläni kommentoi, sen tarve on aina yksilöllistä ja tiedän että monet laskevat litrat pilkuntarkasti autoa valitessa, koska kyydissä kulkee puoli sukua ja pyykkikone harva se päivä. Meidän huushollissa pärjätään automedian tehokkaasti dissaamalla porrasperällä hyvin, hivenen lastausta suunnittelemalla mukaan mahtuu yllättävänkin paljon roinaa. Takaluukun pieni koko toki rajoittaa roudattavien tavaroiden ulkomittoja. Olisin joka tap. päätynyt tämän auton kohdalla tähän korimalliin, koska se on IMO tällä hetkellä oikeasti nuorekkaana sedanina ilahduttavan erilainen, farkkujen ja söpöjen pikku töppöperien massoittamissa autoympyröissä.
Cruzen “halpamaisuus” näkyy pienistä yksityiskohdista. Sisustusmateriaalien laatu ja sisustuksen viimeistely voisivat olla paremmat (tiedän että monet suomalaiset olettavat halpa-autonkin sisustuksen olevan premiumia), tosin omassa autossa oli varmaan kuskattu lehmiä sisällä, kun lyhyessä ajassa oli saatu sisätilat yllättävänkin kuluneen näköisiksi. Pissapojan säiliö on pieni, samaten polttoainetankki –ottaen huomioon ettei auto ole piheimmästä päästä kulutuksen puolesta. Ajovaloina toimivat vanhahtavat H4:t, eikä niiden teho ole päätähuimaava. Molemmat muuten pimenivät reilu vuosi sitten kun olin ajanut Cruzella ekan isomman reissun, vaihdoin ne (suht’ helppoa) ja nyt edelleen mennään samoilla polttimoilla! Aika hyvin, sanoisin, kun ottaa huomioon esim. H7 –polttimoiden yleisen kestävyyden.
Arvoa Cruze ei pidä tietenkään kovin hyvin. Monille Chevrolet –merkki nokalla luo heti mielikuvan bensarohjosta mikä hajoaa vartin välein. Autoja tuntevalle Cruze taas on korealainen halpiskippo, mikä hajoaa vartin välein. Ja toisethan vihaavat lähtökohtaisesti GM:n tuotteita, ne kun hajoavat vartin välein. Tosin, nyt Cruzea saa käytettynä mukavaan hintaan, joten jos hommaa auton ajoa ja käyttöä varten eikä sijoituskohteeksi, voisi Cruze olla kokeilemisen arvoinen peli. Meillä on huushollissa ollut paljon Sitikkaa, Pösöä ja Rellua, joten arvonalenemaan osataan yleensä varautua jo ostohetkellä.
En yritä käännyttää ketään, mutta itse yllätyin koeajolla positiivisesti ja olen edelleenkin autoon hyvin tyytyväinen!
- Otsikkoa täydennetty. - Quality -