https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Castrol mullistaa autojen öljynvaihdon

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
http://www.jokamies.fi/castrol-mullistaa-autojen-oljynvaihdon-uusi-suodatin-ja-oljyt-vaihdettu-90ssa-sekunnissa/

Castrol mullistaa autojen öljynvaihdon – uusi suodatin ja öljyt vaihdettu 90:ssä sekunnissa

castrol-nexcel-2-1024x675.jpg


Castrol on kehittänyt tuotteen, joka mullistaa autojen öljynvaihdon. Nexcel -järjestelmän ansiosta autoon voidaan vaihtaa öljyt todella nopeasti, käsiä likaamatta.

Nexcel on järjestelmä, jonka vaihdettava yksikkö sisältää tuoreet öljyt ja suodattimen. Yksikön vaihto kestää Castrolin mukaan noin 90 sekuntia, kun taas perinteinen öljynvaihto ottaa pajalla aikaa 15-20 minuuttia.

Nexcel-järjestelmää on testattu pienistä kaupunkiautoista superautoihin. Vaikka Nexcel on suunniteltu käytettäväksi aivan tavallisissa henkilöautoissa, ensimmäinen automalli, mikä tulee saamaan Nexcelin käyttöönsä, on ratakäyttöön suunniteltu Aston Martin Vulcan -superauto. Nexcel kestää siis kovempaakin käyttöä.

Mullistavasta järjestelmästä on hyötyä myös korjaamoille ja ympäristölle. Öljynvaihto on todella nopeaa ja jäteöljystä huolehtiminen helpottuu. Käytetyt säiliöt, öljyineen ja suodattimineen lähetetään tehtaalle kierrätettäväksi. Vanha öljy jalostetaan uudelleen käytettäväksi ja siitä tehdään voiteluainetta muihin tarkoituksiin. Jos järjestelmä olisi käytössä jokaisessa maailman henkilöautossa, se tarkoittaisi 200 000 säiliöauton verran säästöä raakaöljyn vuosituotannossa, summataan Castrolilta.


”Uskomme, että tämä on öljyteknologian suurin harppaus sitten polttomoottorin keksimisen.”, toteaa Castrolin toimitusjohtaja Paul Waterman.

Nexcel tulee käyttöön uusiin henkilöautoihin viiden vuoden sisällä.

castrol-nexcel-4.jpg
 
Minäpä veikkaan, tätäkään typerää keksintöä ei kukaan muista vuoden kuluttua.
 
Juu, ei tule yleisemmin käyttöön, pelko pois. Toisekseen on aika tumpula huolto, jos öljynvaihtoon saa vartin kulumaan. Sillä samalla tumpuloinnilla tuon lootan vaihtaminen ei olisi sen nopeampaa.

Mihinkäs Ford Ecoboostin akkukoteloon tuo öljylaatikko on sijoitettu kuvassa?
 
Ainakin jäteöljyn varastointi tuolla menetelmällä tulee viemään huomattavasti enemmän tilaa. Vai meinaako huoltamot yksitellen niitä lähetellä takaisin. Suomessa muutenkin hyvin kierrätetään öljyt jo nyt joten tuskin tuolla juurikaan säästetä mitään. Mustista tulee uutta raaka-ainetta Teboilille ja kirkkaat menevät teräketjuöljyksi.
 
Käytetyt säiliöt, öljyineen ja suodattimineen lähetetään tehtaalle kierrätettäväksi.

Tässäpä on tiivistettynä se ansa, mikä tuohon pakettiin on viritetty. Nuo moduulit saadaan korvattua vain tilaamalla tehtaalta uuden paketin tilalle, eikä autoilijalla tai korjaamolla ole muuta mahdollisuutta kuin olla Castrolin luoman järjestelmän vankina aina ja ikuisesti. Nykyisin öljyt ja suodattimet ovat sentään standardikamaa, joiden hinta on suhteellisen alhainen kovan kilpailun takia eikä öljynvaihto edes korjaamolla tehtynä maksa paljoakaan. Kun öljyt suodattimineen aletaan paketoida johonkin Castrolin patentoimaan epästandardiin moduuliin, jonka voi korvata vain uudella samanlaisella (ja monimutkaiset elektroniset järjestelmät pitävät huolen, että kopiotuotteet eivät tule toimimaan autossa), ei kuluttajan öljynvaihdosta maksama hinta varmuudella ainakaan halpene, vaikka varsinainen työn hinnan osuus jääkin minimiin. Samalla Castrol saa tuon systeemin piirissä olevien asiakkaiden keskuudessa käytännössä monopolin ja kerää huikeat voitot.

Kyseessä mustekaseteista, markettien partahöylistä, pölypusseista ym. tuttu "vendor lock-in -ilmiö"
https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

Verratkaapa vaikka partaterien hintoja. Gilletten joku viisiteräinen vai paljonko niissä naurettavimpien uusien höylien teräkaseteissa teriä nyt onkaan, teräyksiköt maksavat 5 kpl paketti yli kaksi kymppiä. Yhtä hyvin tai jopa paremmin leikkaava perinteinen vanhan mallin standardi metalliterä, joita yhä on saatavana monilta valmistajilta kuten myös niiden kanssa toimivia höyliä, maksaa ostopaikasta ja merkistä riippuen 0,1 - 1 euroa / kappale. Tarinan opetus: Kuluttaja ei ikinä hyödy siitä, että joku valmistaja alkaa tehdä tuollaisia suljettuja epästandardeja järjestelmiä, joilla estetään mahdolilsuus vapaasti valita ja käyttää kilpailevia tuotteita.

Edit: pakko sekin todeta, että öljynvaihto on autoilun säännöllisistä vakiokuluista ja auton ylläpidon vaivasta pienimmästä päästä nykyisenä longlife-aikana. Plus sitten ne muut mainitut ongelmat kuten jäteöljyjen käsittelyn uudet hankaluudet tuollaisten mutikoiden kanssa. Voisihan tuolla tavalla tietysti tumpeloinkin vaihtaa öljyt itse, jos haluaa riesakseen tuollaisen boksin kierrätyksen jne. mutta eiköhän tuo öljynvaihto useimmille ole jotain joka tapahtuu muitakin asioita sisältävän auton huollon kanssa. Ja ne jotka auton kokonaisvaltaisesti huoltavat itse nykyisinkin, tuskin pitävät öljynvaihtoa ongelmana. Kenen tuosta olisi tarkoitus hyötyä? No, Castrolin tietty.
 
Kunhan ne nyt ensin roudaa tuon paketin kolaritestiin ja polttaa pari autoa niin voivat palata uudelleen asiaan....