https://tummennuskalvot.fi/

Car & Driver: Lightning Lap

P

pokkus

Vieras
Car and Driver-lehti järjestää vuosittain suuren numeron, jossa he koeajavat ja kellottavat kovimman kierrosajat uusille automalleille Virginia International Raceway (VIR)-radalla. Kyseessä on siis perinteinen Lightning Lap-kilpailu ja tänä vuonna on vuorossa jo lehden kahdeksas kisa. Vuoden 2014 tulokset on juuri julkistettu ja mukana oli jälleen kerran hurja joukko autoja kisaamassa. Alla linkki uusimpaan artikkeliin:

2014 / 8: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2014-feature

Tässä vielä linkkinä aikaisemmatkin tulokset:

2013 / 7: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2013-hot-cars-hot-track-hot-laps-feature
2012 / 6: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2012-feature
2011 / 5: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2011-feature
2009 / 4: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2009
2008 / 3: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2008-feature
2007 / 2: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2007
2006 / 1: http://www.caranddriver.com/features/lightning-lap-2006
 
Tämän vuoden tuloksia kun katsoo, niin pakko todeta, että on Chevy luonut aikamoisen parivaljakon uudella Corvetella ja Camaron Z/28 mallillaan. Nuo erottuvat tuolta niin selkeästi muusta porukasta rata-ajallaan kun hinnan ottaa huomioon.

Camaro oli jopa nopeampi kuin Porsche 911 Turbo S ja jäi kymmenyksen päähän Ferrarista. GT-R olikin sitten jo 1.5 sekuntia Camaroa nopeampi. Porsche 918 Spyder oli toki ajallaan aivan omassa kastissaan, mutta niin se on myös sitä hinnaltaankin.

Porsche 918 Spyder 2:43.1
Nissan GT-R NISMO 2:49.4
SRT Viper TA 2:49.9
Ferrari F12berlinetta 2:50.8
Chevrolet Camaro Z/28 2:50.9
Porsche 911 Turbo S 2:51.2
Chevrolet Corvette Stingray 2:53.8
Audi R8 V-10 Plus 2:57.5
Jaguar XKR-S GT 2:59.1
Mercedes-Benz SL63 AMG 2:59.1
Mercedes-Benz E63 AMG S-Model 3:00.1
BMW M4 3:00.7
Jaguar F-type R Coupe 3:01.0
Porsche Cayman S 3:02.6
Audi RS7 3:03.0
Mercedes-Benz CLA45 AMG 3:05.9
Jaguar XFR-S 3:06.7
Cadillac CTS Vsport 3:06.8
BMW M235i 3:07.2
Subaru WRX STI 3:10.5
Lexus IS350 F Sport 3:13.4
Subaru WRX 3:15.5
Ford Focus ST 3:17.6
Volkswagen GTI 3:19.3
Ford Fiesta ST 3:20.4
 
Tämän vuoden tulokset on julkistettu. Uusi Z06 Vette teki aikamoisen ajan.

"Car and Driver just held their annual Lightning Lap competition for 2015 and according to the results, the 2015 Corvette Z06 not only won its class, but dominated the entire competition by finishing fastest overall. Not only that, the Corvette Z06 was so fast that in the nine years of Car and Driver’s Lightning Laps, only one other car has finished faster."

http://www.corvetteblogger.com/2015/09/10/2015-corvette-z06-dominates-at-car-and-drivers-lightning-lap/


Up to $34,999

Volkswagen GTI – 3:14.6
Mini Cooper Hardtop John Cooper Works – 3:15.4
Ford Mustang Ecoboost – 3:15.6
Mazda MX-5 Miata Club – 3:20.8

From $35,000 to $64,999

Cadillac ATS-V Sedan – 2:59.8
Ford Mustang GT – 3:05.2
Alfa Romeo 4C – 3:08.8
Audi S3 – 3:11.3
Volkswagen Golf R – 3:12.3

From $65,000 to $124,999

Chevrolet Corvette Z06 – 2:44.6
Cadillac CTS-V – 2:56.8
Cadillac ATS-V Coupe – 2:59.2
Mercedes-AMG C63 S – 2:59.2
Lexus RC F – 3:05.8

From $125,000 to $249,999

Porsche 911 GT3 – 2:50.4
Mercedes-AMG GT S – 2:51.0

From $245,000 and above

McLaren 650S Spider – 2:45.8
Lamborghini Huracán LP610-4 – 2:47.5
 
On kyllä kova, rataa sen enempi tuntematta. Pakko olla paketti kunnossa, kun jättää taakseen useampia "nopeita" autoja.

Oliko niin että ainoa nopeampi on edellisvuodelta 918? En availlut vanhempia testejä, mutta oliko niin että McLaren P1 ja LaFerrari ei ole tuolla ollut? Niiden "pitäisi" olla nopeampia, mutta en olis siitäkään niin varma kun 918 on aika lähellä. Mäkkiä ja Fefeä tuskin tuonne tulee ensi vuonnakaan kun 918 jo ollut.

Uus Corvette on vissiin tällä hetkellä paras hinta/nopeus suhteessa.
 
Se mikä minua jaksaa aina hämmästyttää, on se ikiaikainen usko, että jenkkilahnat ovat nopeita vain suorilla. Moni oikeasti uskoo edelleen tähän mantraan. Tämänkin testin teksteistä löytyy tähän uskomukseen liittyvä varsin mielenkiintoinen kohta:

“One of the interesting things about the Z06 is it proves the car with the highest top speed is not necessarily the fastest car around a race track. The McLaren (top speed: 204 mph), for example, was faster on the straights, but the Z06 with more down-force and grip just dominated on the more technical parts of the track.”

Vette jää siis suoralla eurosupersportin jalkoihin, mutta juurikin mutkissa kuroo sitten eron kasaan ja menee vielä ohi! Z06 tarjoaa kyllä mielettömän suorituskyvyn radalle hintaansa nähden. GT3:sen ja 650S:n peittoaminen on oikeasti todella kova suoritus.
 
ePa sanoi:
Mites ne jenkit taipuukaan mutkiin?

Ei helvetti kun ei ne taitu, ei sitten millään. Tuo Camarokin oli vain reilun sekuntin nopeampi kuin kolme kertaa kalliimpi 911 Turbo S. Ehkä ne jenkitkin alkaa joskus taittumaan samalla tavalla kuin eurooppalaiset veljensä... :)
 
Mutta ilman huumoria. Pitää katsoa tuo video ihan ajan kanssa ja tutustua tuloksiin kunnolla. Muutama vuosi jäänyt itsellä väliin.
 
pokkus sanoi:
Ei helvetti kun ei ne taitu, ei sitten millään. Tuo Camarokin oli vain reilun sekuntin nopeampi kuin kolme kertaa kalliimpi 911 Turbo S. Ehkä ne jenkitkin alkaa joskus taittumaan samalla tavalla kuin eurooppalaiset veljensä... :)

Juu, ei taitu ei.

Tälläkin kertaa joku taksi oli nopeampi.
 
Taas se aika vuodesta. Lujaa on ajettu valkoisten viivojen välissä. Ja välillä ulkopuolellakin.


Paljastetaanko jo nopein auto?

Sen verran voi jo varmaan sanoa, että ensimmäisen ja toisen auton välillä 1,7s. ja toisen ja kolmannen välillä 0,2s
 
En pääse tuonne Car and Driver sivustolle lukemaan juttua.  :(

Pelkät kierros videot vaan juutuubista.
 
Tulokset ovat kai nämä (luokittain):

2018 Lightning Lap Results

LL1: Up to $34,999

2019 Chevrolet Camaro Turbo 1LE – 3:05.6
2018 Subaru BRZ tS – 3:14.0
2018 Honda Accord Sport 2.0T – 3:18.4

LL2: From $35,000 to $64,999

2018 Ford Mustang GT Performance Package Level 2 – 2:53.8
2018 Honda Civic Type R – 3:03.9
2018 Subaru WRX STI Type RA – 3:04.9
2017 Audi RS3 – 3:05.6
2018 Kia Stinger GT – 3:11.6

LL3: From $65,000 to $124,999

2018 BMW M5 – 2:56.2
2018 Porsche 718 Cayman GTS – 2:56.7
2018 Audi TT RS – 2:58.5
2018 Dodge Challenger SRT Hellcat Widebody – 2:59.8
2018 Audi RS5 – 3:03.9

LL4: From $125,000 to $249,999

2019 Chevrolet Corvette ZR1 – 2:39.5
2018 Porsche 911 GT3 – 2:47.0

LL5: From $245,000 and above

2018 Porsche 911 GT2 RS Weissach – 2:37.8
2018 McLaren 720S – 2:39.7
2018 Lamborghini Hurracan Pefromante – 2:44.0
2018 Ford GT – 2:45.5

LLU/SUV: Unlimited

2018 Mercedes-AMG GLC63 S Coupe – 3:01.7
2018 Jeep Grand Cherokee Trackhawk – 3:06.9
 
Noista ajoista ehkä enempiä tietämättä tuo Mustangin veto on kovin. omassa luokassaan ~10s nopeampi kuin seuraava ja sitten Corveten aika. Onhan sitä jo aikaisimpinakin vuosina ollut jo viitteitä, että amerikkalaine muskeli alkaa kääntymäänkin, kun pistää koville oikeasti kovia autojakin.

Ja sitten vastaavasti RS5 on melko laiskaläski, kun citymaasturit menee ohi.
 
Myös tuon Challenger Hellcatin aika on melko hyvä tuollaiselle isolle takavetoiselle kiihdytyspelille, taakse jää mutkaradallakin mm. Civic Type R, RS3, RS5 WRX jne.

 
Joo, Corveten suoritus on minustakin odotuksiin nähden paras. Myös Kaimaani on pärjännyt hyvin omassa luokassaan selvästi alitehoisena.
 
Täysin turhake vertailu, otetaan pelkkiä suoria sisältävä rata ja vertaillaan kuka voittaa. Tämmöinen testi pitäisi tehdä useammalla radalla erilaisilla profiileilla, olen edelleen sitä mieltä että Ahveniston tyylisellä rataprofiililla paljastuu ne oikeasti ajo-ominaisuuksilla varustetut autot.

Mm se paljon kehuttu amerikanihmeen kääntyminen alkaa näyttäytyä paremmin...
https://tekniikanmaailma.fi/kierrosaikapankki-ford-mustang-50-v8-gt-fastback-a6/