https://tummennuskalvot.fi/

BYD Atto 3 sähköauto.

Jos sentään koko merkin kohtalo ole vaakalaudalla, niin nykyisten mallikirjo tulee kyllä muuttumaan.
 
Kannattaa laittaa instasta seurantaan "carsfromchina" niin pääsee vähän kärryille miten monta ja laadukkaan oloista automerkkiä kiinassa tällä hetkellä on. Ihan pätevän näköistä peliä usealla merkillä.
 
Eivät ne olisi muiden merkkien surma, mikäli ostajat olisivat valistuneita ja jättäisivät kommunistisen diktatuurin autot kauppaan. Ostamalla kiinalaisten omistamien firmojen autoja, tuet diktatuuria ja samalla lisäät Kiinan vahvuutta ja lännen riippuvuutta siitä. Itse en voi hankkia siksi enää edes Volvoa, en vaikka tietty malli tehtäisiinkin Euroopassa (juu koeajoin C40 uteliaisuuttani mutta siihen se jäi, edes tarjousta en halunnut pyytää).

Nyt olisi korkea aika saada lääkkeidenkin osalta riippuvuus Kiinasta (ja Intiasta) pois.
 
Niin BYD pysyy pystyssä lähinnä Kiinan kommunistisen puoleen lainotuksen turvin. Vaikka BYD on yksityisomistuksessa, kommunistinen puolue kuitenkin päättää mikä firma menestyy ja mikä ei. Puolue aina välillä osoittaa voimansa ja tämän sai viimeksi kokea Jack Ma (joka oli mm. Alibaban pääomistaja). BYD joutui viime vuonna ikävään valoon työntekijöiden yllättävien kuolemien johdosta. Selvisi, että BYD teetätti 12h työpäiviä kuutena päivänä viikossa ja päälle yötyöt. BYD on myös "syytettyjen" penklllä keskitysleirien työvoiman käytöstä tai niinkuin puhutaan uudelleen koulutusleirien työvoiman käytöstä. Käytännössä BYD kuuluu niihin, joka käyttää pakkotyöleirien uiguuri työvoimaa autojen kasaamisessa.  Vähän niinkuin natsi-saksassa missä keskitysleirien vangit kasasivat V2-ohjuksia yms. BYD on myös tärkeä koboltin myyjä. Koboltin BYD saa Kongosta, missä Kiinalla on isot kaivokset. Nykyisin kaivoksilla on Kongon armeijasta värvättyjä sotilaita,jotka estävät ulkopuolisten pääsyn kaivoksille. Kiinahan on hyvin aktiivinen Afrikan politiikassa eikä apua ole pyyteetöntä. Sama liittyy Kiinan autojen tulemiseen EU markkinoille, se rahoitetaan kuitenkin Kiinan valtion kassasta. Pyyteetöntä se ei ole. Itse pysyisin kaukana. Venäjä ja Kiina ovat iso riski. Venäjän riskit ovat nyt totetuneet, Kiinan ei vielä. Sotilaallliset Kiinalla on vaatimuksensa Taiwanin suhteen ja Etelä-Kiinan meren suhteen. Intian kanssa on taas kiistaa missä kohti Kiinan ja Intia raja menee. Tilanne siellä on herkkä..viimeksi Intia syytti Kiinaa rajakohtausten järjestämisestä alueella.
 
BYD Seal, sisältä ja ulkoa freesi ja hinta kohdillaan. Nyt saattaa aidosti Kiinalaiset autot ottaa markkinaa myös euroopassa.


Ei ole hullumpi XPengin autopilottikaan

 
Näiden kiinalaismerkkien suurin ongelma Euroopassa tuntuu nyt olevan se, että hinta ei ole halpa. Autot ovat parhaimmillaan tasoa "ihan ok, mutta tylsä". Ruotsissa MG sai pari vuotta sitten hyvän aloituksen, joka perustui huippuhalpaan yksityisleasinghintaan ja Hedinin myyntiverkostoon. MG:n menestyksestä rohkaistuneena moni Norjaan ensin rantautunut kiinalaismerkki on tänä vuonna aloitellut myös Ruotsissa.

Teknikens Världin vuoden viimeisessä numerossa on aina mainio osio, jossa kukin toimittaja listaa vuoden ilmiöitä. Niillä joiden mielestä vuoden suurin pettymys ei ollut uusien BMW-mallien rumuus, vuoden pettymys oli hinta, jolla uusia kiinalaismerkkejä yritetään Ruotsissa myydä. Myös mainitun MG:n malli 4, joka on ID.3:n suora kilpailija, on myös hinnaltaan kutakuinkin ID.3:n tasolla. Kovin paljon tuntuu nyt tulevan kiinalaistarjontaa isojen sedanien ja tila-autojen luokkiin. Kumpikaan näistä ei ole nyt kuuminta hottia Euroopassa.
 
Jos sähköautojen toimitusajat on luokkaa vuosi tai kaksi, kuten ainakin joillakin merkeillä, niin ei ole mitään tarvetta kilpailla hinnalla, jos pystyy lisäämään markkinoille saatavilla olevaa kalustoa. Riittää, että sen auton saa nopeammin kuin kilpailijoiden autot. Joskus riittää ihan vaan se, että sen saa.

Farkkukori on pienen eurooppalaisen vähemmistön autoonsa haluama ominaisuus. Globalisaatio on tullut automalleihinkin, eikä massamarkkinoille kannata tehdä pienelle vähemmistölle omia korimalleja. Johonkin possuun vielä voi tehdä näennäisen farkkukorin, kun valmistusmäärät on joka tapauksessa pieniä ja auton hinta kompensoi niitä.