https://tummennuskalvot.fi/

Borgward

Muistatko vielä Borgwardin?

  • Muistan hyvin, perheessä tai tutulla oli

    Ääniä: 1 5,9%
  • Muistan, mutta en ollut lähemmin tekemisissä merkin kanssa

    Ääniä: 7 41,2%
  • Muistan Hansan

    Ääniä: 1 5,9%
  • En ole kuullutkaan

    Ääniä: 8 47,1%
  • Kiinnostava merkki

    Ääniä: 2 11,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    17

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Harvoin kaivetaan kuollut ja kuopattu automerkki haudastaan ja yritetään elvyttää tuotantoon asti. Näin näyttää käyvän Borgwardille, jonka valmistaja teki konkurssin 1960-luvun alussa. Sama tehdas valmisti autoja myös Hansa-merkillä. Nuo olivat vahvan auton maineessa, muistan ne vielä lapsuudestani. Suuresti kyllä epäilyttää, mahtaako vielä yhdelle SUVille löytyä markkinarakoa ankarassa kilpailussa.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/henkiin-herannyt-automerkki-puuhaa-jo-tehdasta-saksaan/9H63jUn4

http://www.autobild.de/artikel/borgward-suv-iaa-2015-vorstellung-5733690.html
 
Muistan Borgwardin lapsuudestani hämärästi - tai ainakin luulen muistavani  :rolleyes:. Jotenkin sellainen mielikuva jäi, että se näytti samalta kuin silloinen Wartburg. Tämä siis ihan lapsuuden muistoja.

Silloin Suomessa nähty Borgward taisi olla tämä Isabella:

2005-08-26_Borgward_Isabella_(bearbeitet).jpg


Ja tällainen Wartburg oli lapsuuskaverin isällä. Muistan vaan, että siinä oli pehmeät ja mukavat penkit.

wartburg-311_1000-krupka.eu2.jpg
 
Markun laittama kuva on todella aito. Tuollainen juuri oli Borgward Isabella. Yhdennäköisyyttä toki oli Wartburgin kanssa, mutta olivathan ne kovin erilaiset autot rakenteeltaan ja myös maineeltaan.
 
Hienoja autonkuvia menneiltä ajoilta.
Wartburg oli ihan kohtuullisen hyvä auto, jos vertaa vaikkapa Trabantiin. Borgward Isabella Kombi oli eräällä kotikyläni "kossilla". Tehtiin siihen porukalla remppaakin, olen tainnut täällä siitä projektista jossain aiemmin kertoillakin?
 
Quality sanoi:
Markun laittama kuva on todella aito. Tuollainen juuri oli Borgward Isabella. Yhdennäköisyyttä toki oli Wartburgin kanssa, mutta olivathan ne kovin erilaiset autot rakenteeltaan ja myös maineeltaan.

Tuo minun mielessäni oleva samankaltaisuus on varmasti ihan pikkupojan mielen aikanaan luomaa mielikuvaa. Minusta ne näyttivät silloin samanlaisilta. Etupää onkin aika samanlainen lamppujen erottuvan rakenteen osalta kromatuilla lampunkehyksillä jne. Jännä vaan muistella, miten muutaman vuoden ikäisenä natiaisena olen tällaisen mielikuvan luonut. Olisko ollut automiehen vikaa jo lapsena  ;D.
 
Vaarivanhus sanoi:
Hienoja autonkuvia menneiltä ajoilta.
Wartburg oli ihan kohtuullisen hyvä auto, jos vertaa vaikkapa Trabantiin. Borgward Isabella Kombi oli eräällä kotikyläni "kossilla". Tehtiin siihen porukalla remppaakin, olen tainnut täällä siitä projektista jossain aiemmin kertoillakin?

Jos Vaari, muistat, missä tuosta olet tarinoinut, niin voisithan ne tarinat tähänkin ketjuun liittää tai linkittää (en haulla tuota löytänyt).
 
Taisi tuohon aikaan olla sama muotoilulinja kuuma juttu, kun Wartburgin keula jäi minulle lapsena mieleen saman näköisenä kuin Borgward. Tuota auton nimeä emme kavereiden kanssa koskaan oppineet kunnolla lausumaan, sen muistan. Samaten, kun yhden kaverin isällä oli auto nimeltä Standard - se oli vaan "tantartti" hänen omankin poikansa sanomana. Muistan, että tuolle Standardille hymyiltiin jo "noin kouluikäisinä", kun se näytti niin ikääntyneeltä. Kumma, että tällaisiakin vanha mies muistaa  :).

wartburg311geel.jpg
 
OT linjalla, mutta se minun kaverin isän auto ja porukan "naurama" Standard oli tämä. Aika julmia kai olimme jo silloin lapsina, kun muistan, että tätä pidettiin outona ja siitä jotain naljailtiin kaverille. Meillä taisi tuohon aikaan olla kotona VW kupla:

standard10.JPG
 
Quality sanoi:
Jos Vaari, muistat, missä tuosta olet tarinoinut, niin voisithan ne tarinat tähänkin ketjuun liittää tai linkittää (en haulla tuota löytänyt).
Löytyihän se, mutta olikin melkein kolme vuotta vanha ;) kirjoitus. Eipähän se pitkä ollut, mutta järkyttävä tapaus. Kopioin sen tänne.

Borgward Isabella, taisi lukea vielä lisäksi Kombi, oli eräällä kaverillani. Taisteltiin porukalla vauhtipyörän kanssa. Kampiakselin laipan ja vauhtipyörän välissä oli teräksiset tapit, joiden tarkoitus oli pyörimisenesto ja osien lukitus toisiinsa. Vauhtipyörän keskellä iso mutteri, jolla vauhtipyörä ja kampiakseli piti kiristää nippuun niin tiukalle kuin "sielu sietää". Eipä homma täysin onnistunut; tapit poikki, vauhtipyörä irti ja moottorista tuli sen jälkeen entinen.