https://tummennuskalvot.fi/

BMW X5 (G05)

En ulkoa muista g05 - mallissa, mutta joko keskellä keskisuutinta säätöruuvi tai sitten ilmastointivalikosta
Ilmastointivalikossa (CAR-asetukset-ilmastointimukavuus-lämmitys/tuuletus) ja sitten valinta kuljettaja tai etumatkustaja löytyy lämpötilan säätöä jolla voidaan säätää ylävartalon ilmaa omien mieltymysten mukaan, sininen viileämpi ja punainen lämpimämpi. Vaatii vähän pidemmän ajon että tuo vaikuttaa. Tuohon valikkoon pääsee suoraan myös ilmastoinnin napista "Menu/AC"

Itse laitoin nyt pakkasilla itseltäni kuljettajan kohdalla hiukan viileämmälle ja puhallusta pykälän isommalle. Näin oli ehkä hiukan mukavampi ajella kun pakkasta oli reilut parikymmentä. Edelleen jalkotilaan tuli liian kuuma ilmaa vaikka pyynti oli 18,5-19,5. Täytyy vielä hieman tutkia...
 
Onkos muilla tullut esille että yhtäkkiä auton radio näyttää DAB kanavia?

Ajelin Kehä II:sta siinä Nokian pääkonttorin tietämillä eli pohjoispäässä ja selailin inspiraatiota radiosta niin siellä olikin yli puolet kanavista merkattu DAB-merkillä mutta niistä ei kuulunut mitään.
Liittyisikö jotenkin tuohon Nokian kampuksen läheisyyteen jos siellä jotain testattaisiin?
 
Helsingissä kuuluu paikoitellen Tallinnan radiokanavia hyvällä säällä, ja mahtoikohan niistä osa olla myös DAB-kanaviakin? Itä-Pasilassa tai Jätkäsaaressa noita ainakin pystyy ihan näppärästi kuuntelemaan tuolla omalla kolmosella.
 
Suomessa ei DABia ole koskaan otettu käyttöön. Jos niitä kuuluu niin lähetys tulee ulkomailta, lähinnä silloin Virosta.
 
Tällainen 22-mallinen 45e X5 tuli sitten hyvin palvelleen X3:n tilalle hankittua. Olin jo hankkimassa sähköautoa ja kävin ajamassa IX:n ja EQE SUV:in, mutta ei ne vaan sytyttäneet. I5 olisi voinut sopia, mutta vielä ei ole tietoa koska alkaa 40e xdriven tuotanto ja minun piti liisarin päättymisen vuoksi nyt tehdä päätös.

Kävin paria näitä ajamassa ja kiva autohan se on ja näitä tuodaan nyt Ruotsista ja Saksasta kovalla tahdilla, aika nopeasti tuli myyntiin tällainen riittävän uusi ja kattavasti varusteltu yksikö. Autossa on siis kaikki avustimet, hud, laservalot, comfort access, panoramakatto ja comfort-penkit kaikilla mahdollisilla säädöillä.

X3:een verrattuna on paljon samaa, mutta onhan X5 selvästi isompi auto ja sen tuntee kyllä myös ajaessa. Tilat on hyvät ja nyt mahtuu 190-senttinen juniori takapenkille mukavasti. Ilmajousitus on mukavampi kuin X3:n vakiojousitus, mutta perusasetuksella auto huojuu enemmän, sportilla jäykistyy. Rengasmelua kuuluu sisälle jopa hieman erittän hiljaista 19"-renkailla varustettua X3:a enemmän, mutta se johtunee valtavista 21"-renkaista (takana 315/35/21). Voimalinjassakin on paljon samaa, mutta tässä X5 on selvästi parempi. Siirtyminen sähköltä polttomoottorille on täysin huomaamaton ja iso kuutonen on perusmoodissa lähes äänetön. Sitten kun polttomoottori käy, voimaa on huikeasti.

Meille omaan ajoprofiiliin tämä isompi akku sopii myös hyvin, lataan autoa töissä ja sitten illan kaikki ajot päästään tällä sähköllä - näillä keleillä auto näyttää noin 65km rangea. Lataus on hidas ja uudessa tämä on korjattu, mutta auto on joka tapauksessä työpäivän latausjohdossa niin akku tulee täyteen.

Tällä mennään nyt muutama vuosi ja katsotaan sitten täyssähkövaihtoehtoja uudelleen.
 
Suomessa ei DABia ole koskaan otettu käyttöön. Jos niitä kuuluu niin lähetys tulee ulkomailta, lähinnä silloin Virosta.
Kyllä niiltä DAB kanavilta kuului etelä-helsingin murretta. Ja kun signaali oli heikko viritti auton radio automaattisesti samannimiselle FM-kanavalle. Tänään kokeilin uudelleen.