Tällainen 22-mallinen 45e X5 tuli sitten hyvin palvelleen X3:n tilalle hankittua. Olin jo hankkimassa sähköautoa ja kävin ajamassa IX:n ja EQE SUV:in, mutta ei ne vaan sytyttäneet. I5 olisi voinut sopia, mutta vielä ei ole tietoa koska alkaa 40e xdriven tuotanto ja minun piti liisarin päättymisen vuoksi nyt tehdä päätös.
Kävin paria näitä ajamassa ja kiva autohan se on ja näitä tuodaan nyt Ruotsista ja Saksasta kovalla tahdilla, aika nopeasti tuli myyntiin tällainen riittävän uusi ja kattavasti varusteltu yksikö. Autossa on siis kaikki avustimet, hud, laservalot, comfort access, panoramakatto ja comfort-penkit kaikilla mahdollisilla säädöillä.
X3:een verrattuna on paljon samaa, mutta onhan X5 selvästi isompi auto ja sen tuntee kyllä myös ajaessa. Tilat on hyvät ja nyt mahtuu 190-senttinen juniori takapenkille mukavasti. Ilmajousitus on mukavampi kuin X3:n vakiojousitus, mutta perusasetuksella auto huojuu enemmän, sportilla jäykistyy. Rengasmelua kuuluu sisälle jopa hieman erittän hiljaista 19"-renkailla varustettua X3:a enemmän, mutta se johtunee valtavista 21"-renkaista (takana 315/35/21). Voimalinjassakin on paljon samaa, mutta tässä X5 on selvästi parempi. Siirtyminen sähköltä polttomoottorille on täysin huomaamaton ja iso kuutonen on perusmoodissa lähes äänetön. Sitten kun polttomoottori käy, voimaa on huikeasti.
Meille omaan ajoprofiiliin tämä isompi akku sopii myös hyvin, lataan autoa töissä ja sitten illan kaikki ajot päästään tällä sähköllä - näillä keleillä auto näyttää noin 65km rangea. Lataus on hidas ja uudessa tämä on korjattu, mutta auto on joka tapauksessä työpäivän latausjohdossa niin akku tulee täyteen.
Tällä mennään nyt muutama vuosi ja katsotaan sitten täyssähkövaihtoehtoja uudelleen.