https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

BMW X1 ja iX1 (U11) 2023-

Alkaa menemään suht pienellä, X1 25e.
Ei ihan optimi reissu, ruuhka-aikaan liikenteessä joten aivan liikaa nopeuden pumppaamista ja liian hitaita kiihdytyksiä muiden tielläliikkujien takia mutta kohtuu lukemat kuitenkin.
Muun liikenteen tahdissa siis mentiin, kehällä ja motarilla ohi kaikista jotka ajoi alle nopeusrajoituksen.
Kitkarenkailla mennään vielä, huomenna samankokoiset kesärenkaat alle joten oletan että tulee olemaan parempi myös kulutuksen suhteen.
IMG_2376.jpeg
 
Nyt pääsi jo melkein omaa tahtia ajamaan, hieman pystyy vielä kiristämään jos vain ei olisi tientukkoja edessä liikenteessä.
14,2 kWh/100, ilmastointi pois päältä ja ajoin maantietä moottoritien sijasta, yksi pitkän yhdistelmän ohitus jossa paloi harmittavan paljo energiaa 😄
Kyllä tuon vielä puristan 13 alkaviin lukemiin.
Eilinen ajo + aamun etappi antoi sähkörangeksi yht. 93,5km, pääsisinköhän 100km.....
 
Alkaa menemään suht pienellä, X1 25e.
Pienellä kyllä menee sulla 👍

Eilisaamulle taisi osua oma toistaiseksi alhaisin 17,1 kWh/100 lukemalla (kehää + sisäänajomotaria 100km/h rajoituksella), mutta muuten menee vielä ajot pääosin yli kahdenkympin kulutuksella. Maksimirangelukema ollut 77 km. Huhtikuussa ajoja yhteensä 2400 km, joista 90% sähköllä.

1715069583436.png
 
Muutama huomattu asia nyt parin kuukauden ajamisen jälkeen, kertokaa jos on vastaavia kokemuksia/vastauksia näihin.
  1. Auto ei tunnista automaattisesti käyttäjää kun luotuna useampi profiili
    • Itsellä pääprofiili, vaimolle toinen profiili. Vaikka menisin yksin autoon (puhelinavain käytössä, sekä fyysinen taskussa), pyytää auto aina valitsemaan profiilin klikkaamalla. Onko normaalia useamman profiilin ollessa käytössä?
  2. Pelkällä puhelinavaimella auto pyytää aina profiilin varmentamisen QR-koodilla uudelleen.
    • Tämä vaikuttaa enemmän ongelmalta kuin ominaisuudelta. En siis saa ilman fyysistä avainta koskaan profiilia käyttöön, ellen lue kameralla QR-koodia My BMW aukeaa, odottaa hetken, kirjautuu automaattisesti sisään ja tämäne jälkeen vasta profiili valikoituu. Tässä menee aina ~20-30sek mikä vaikuttaa typerältä, ja vielä typerämmältä jos onkin ominaisuus eikä bugi jossain.
  3. Adaptiivisen akionopeudensäätimen säätö + x määrää yli nopeusrajoituksen
    • Ymmärtääkseni tuo on mahdollista eli säätää vakkari automaattisesti vähän yli nopeusrajoituksen (esim. 80 alueella aina 90 nappia painamalla), mutta ei täyttä varmuutta, omastani ei ainakaan löydy. Mietin onko tuo "parempien" mallien vaihtoehto, vai tuleeko ominaisuus mukana esim. Driving Assistant Professional-paketissa?
  4. Storesta ladattu Spotify ei toimi
    • Latauksen jälkeen toimii sillä kerralla, mutta kun sovelluksen sulkee ja avaa seuraavan kerran, jää "Ladataan..." tilaan loputtoman pitkäksi aikaa. Ongelma ratkeaa luonnollisesti CarPlayllä, mutta tässäkin huomattu vähän ongelmaa (varsinkin pitkillä matkoilla) että CarPlay kytkee itsensä irti jossain vaiheessa, ja yhteys muodostuu takasin 5-10minuutin kuluttua itsestään.
 
Muutama huomattu asia nyt parin kuukauden ajamisen jälkeen, kertokaa jos on vastaavia kokemuksia/vastauksia näihin.
  1. Auto ei tunnista automaattisesti käyttäjää kun luotuna useampi profiili
    • Itsellä pääprofiili, vaimolle toinen profiili. Vaikka menisin yksin autoon (puhelinavain käytössä, sekä fyysinen taskussa), pyytää auto aina valitsemaan profiilin klikkaamalla. Onko normaalia useamman profiilin ollessa käytössä?
  2. Pelkällä puhelinavaimella auto pyytää aina profiilin varmentamisen QR-koodilla uudelleen.
    • Tämä vaikuttaa enemmän ongelmalta kuin ominaisuudelta. En siis saa ilman fyysistä avainta koskaan profiilia käyttöön, ellen lue kameralla QR-koodia My BMW aukeaa, odottaa hetken, kirjautuu automaattisesti sisään ja tämäne jälkeen vasta profiili valikoituu. Tässä menee aina ~20-30sek mikä vaikuttaa typerältä, ja vielä typerämmältä jos onkin ominaisuus eikä bugi jossain.
  3. Adaptiivisen akionopeudensäätimen säätö + x määrää yli nopeusrajoituksen
    • Ymmärtääkseni tuo on mahdollista eli säätää vakkari automaattisesti vähän yli nopeusrajoituksen (esim. 80 alueella aina 90 nappia painamalla), mutta ei täyttä varmuutta, omastani ei ainakaan löydy. Mietin onko tuo "parempien" mallien vaihtoehto, vai tuleeko ominaisuus mukana esim. Driving Assistant Professional-paketissa?
  4. Storesta ladattu Spotify ei toimi
    • Latauksen jälkeen toimii sillä kerralla, mutta kun sovelluksen sulkee ja avaa seuraavan kerran, jää "Ladataan..." tilaan loputtoman pitkäksi aikaa. Ongelma ratkeaa luonnollisesti CarPlayllä, mutta tässäkin huomattu vähän ongelmaa (varsinkin pitkillä matkoilla) että CarPlay kytkee itsensä irti jossain vaiheessa, ja yhteys muodostuu takasin 5-10minuutin kuluttua itsestään.
1. Kyl se tunnistaa, meet autoon, kirjaudut sisään (valitset profiilin) ja sit on joku asetus siinä "muista minut" henkisesti. Silloin se profiili kytketään aktiiviseen avaimeen tai puhelimeen. Toimiiko tää paremmin jos meet ilman puhelinta tai ilman avainta?
2. Sulla taitaa olla digitaalinen avain jossain ihan omissa tiloissa ...
3. varmasti se on ja jostain löytyy, kun toi on olut bemareissa ihan pelkän aktiivivakkarivarusteen kanssa pitkäänkin.
4. En ole varma mikä on toi "storesta ladattu spotify" --- mulla ainakin on spotify autossa ihan silleen yksi vaihtoehtoinen medialähde tai siis kuvake valikoissa. Tää voi kyl tietty liittyä tohon sun yllä mainitsemaan kuskin profiilin sekoiluun.



Mut joo, pitäis sen kyllä toimia niin, että kun meet avaimen tai puhelin kanssa autolle niin tulee sun profiilit. Oma avain/mobiililaite kaikille käyttäjille, muuten joutuu sekoilemaan profiilien valinnan kanssa.

Spotifyn pitäisi ihan "it just works" kun oot kirjautunut sisään profiilillasi autoon ja sit spotify tiliin, eikai siinä mitään sen jälkeen.
 
1. Kyl se tunnistaa, meet autoon, kirjaudut sisään (valitset profiilin) ja sit on joku asetus siinä "muista minut" henkisesti. Silloin se profiili kytketään aktiiviseen avaimeen tai puhelimeen. Toimiiko tää paremmin jos meet ilman puhelinta tai ilman avainta?
2. Sulla taitaa olla digitaalinen avain jossain ihan omissa tiloissa ...
3. varmasti se on ja jostain löytyy, kun toi on olut bemareissa ihan pelkän aktiivivakkarivarusteen kanssa pitkäänkin.
4. En ole varma mikä on toi "storesta ladattu spotify" --- mulla ainakin on spotify autossa ihan silleen yksi vaihtoehtoinen medialähde tai siis kuvake valikoissa. Tää voi kyl tietty liittyä tohon sun yllä mainitsemaan kuskin profiilin sekoiluun.



Mut joo, pitäis sen kyllä toimia niin, että kun meet avaimen tai puhelin kanssa autolle niin tulee sun profiilit. Oma avain/mobiililaite kaikille käyttäjille, muuten joutuu sekoilemaan profiilien valinnan kanssa.

Spotifyn pitäisi ihan "it just works" kun oot kirjautunut sisään profiilillasi autoon ja sit spotify tiliin, eikai siinä mitään sen jälkeen.
Pitää testata ilman puhelinta. Ilman fyysistä avainta laitoinkin, et koko homma vaatii aina uudelleen skannauksen. Sovellus kuitenkin toimii ihan normaalisti, komennot menee perille yms.
Jotain syvemmin jumissa noissa avaimissa varmaan. Pitää poistella varmaan kaikki avaimet ja profiilit ja aloittaa koko homma alusta.

Tarkoitan ihan sitä BMW:n oman järjestelmän Spotify:ta. Juuri myös sitä joka tulee medialähteeksi. Voi liittyä joo myös profiileihin. Jos ei tule kuntoon niin ajettava Bavarialle johonkin hard resettiin koko laitos.
 
Kävin selaamassa nettiautosta näitä käytettyjä iX1 autoja. Kun pistin hakukriteeriksi vetokoukun ja mukautuvan vakkarin niin eipä ollut paljon vaihtoehtoja.

Pelkällä vetokoukulla kyllä ehkä "riittävästi" mutta onko toi a-vakkari ollut jossain arvokkaassa paketissa auton tultua markkinoille?
 
X1 25e työmatka moottoritietä välttäen 12,8kWh/100km, harmillisesti yhdessä kiihdytyksessä painoin poljinta liikaa ja polttomoottori pärähti käyntiin, sen jälkeen starttasi jostain syystä vielä pariin kertaan tuon lisäksi ja 40,9km matkasta meni 0,8km bensalla. Kaipa tuolla voisi optimioloissa päästä puhtaasti sähköllä 12,x lukemia jos oikein tosissaan yrittäisi.
 
X1 25e hybridi ollut nyt kuukauden ja 5tkm verran sijaisautona, vuokraamon auto perusvarusteilla lukuunottamatta M-sport pakettia.
Auton sisätilat on olleet positiviinen yllätys, tavaratila sen sijaan tuntuu pieneltä perhekäytössä. Msportpaketin penkit, ratti ja muu sisusta; olen tykännyt ja jos tällaisen laittaisi niin ehdoton varuste. Tosin alusta on ärsyttävän kova.
Oma ajoprofiili on maantiepainotteista ja autoedun takia en ole juurikaan lataillut akkua, muutaman kerran testimielessä. Kulutus on pyörinyt kuuden litran tuntumassa, nopeustajoitukset min+10 ja reipasta ohittelua, eli vähäisellä kulutuksella menee. Tuosta saa litran pois helposti ja lataamalla pääsisi omalla ajoprofiililla 3-4 litran keskikulutuksiin. Autosta löytyy ihan mukavasti potkua ohituksiin sähkön ansiosta. Adaptiivisen vakkarin puute varustelistalta tuntuu kivikautiselta ominaisuudelta, luulisi että nykyään nämä kaikissa vakiovarusteena. Kokonaisuutena tämä herätti pientä autokuumetta, edellinen kokemus baijerilaisista reilun kymmenen vuoden takaa.
 
X1 25e hybridi ollut nyt kuukauden ja 5tkm verran sijaisautona, vuokraamon auto perusvarusteilla lukuunottamatta M-sport pakettia.
Auton sisätilat on olleet positiviinen yllätys, tavaratila sen sijaan tuntuu pieneltä perhekäytössä. Msportpaketin penkit, ratti ja muu sisusta; olen tykännyt ja jos tällaisen laittaisi niin ehdoton varuste. Tosin alusta on ärsyttävän kova.
Oma ajoprofiili on maantiepainotteista ja autoedun takia en ole juurikaan lataillut akkua, muutaman kerran testimielessä. Kulutus on pyörinyt kuuden litran tuntumassa, nopeustajoitukset min+10 ja reipasta ohittelua, eli vähäisellä kulutuksella menee. Tuosta saa litran pois helposti ja lataamalla pääsisi omalla ajoprofiililla 3-4 litran keskikulutuksiin. Autosta löytyy ihan mukavasti potkua ohituksiin sähkön ansiosta. Adaptiivisen vakkarin puute varustelistalta tuntuu kivikautiselta ominaisuudelta, luulisi että nykyään nämä kaikissa vakiovarusteena. Kokonaisuutena tämä herätti pientä autokuumetta, edellinen kokemus baijerilaisista reilun kymmenen vuoden takaa.
Alustasta siinä mielessä samaa mieltä, että tuntuu kovalta, tosin itselläni on M-Sport paketti ja alusta. Ennen hankintaa kävin koeajolla X-Line:lla, ja siinä tuntui menevän todella hiljaisesti joidenkin hidastetöyssyjen yli. Näin jälkikäteen ainoa asia jota kadun hankinnassa on se ettei tullut otettua tuota M-Sport alustaa pois sillä oletuksella (ja muistikuvalla), että ajaminen olisi pehmeämpää. Jotenkin muistelen että tuon M-alustan poisjättö olisi ollut mahdollista aiemmin, mutta voi olla että muistan väärin.
Muuten näin 6kk jälkeen ollut kyllä tyytyväinen. Aina kaipaisi vähän lisää tehoa tietyissä hetkissä, mutta silloin hintaero olisi ollut melkein 5 000 euroa ja lisänä olisi ollut ainoastaan sekunnin nopeampi 0-100 kiihdytys, ei ollut sen arvoinen. Nyt kun tyhmänä menin vertailemaan, niin näkyy että x30e:ssä lisävarustepaketit ovat jostain syystä edullisemmat tuossa mallissa kuin x25e:ssä. Mielestäni näin ei ollut vuosi sitten autoa tilatessani. Hinnatkin tosin tainneet muuttua jonkin verran.
 
Alustasta siinä mielessä samaa mieltä, että tuntuu kovalta, tosin itselläni on M-Sport paketti ja alusta. Ennen hankintaa kävin koeajolla X-Line:lla, ja siinä tuntui menevän todella hiljaisesti joidenkin hidastetöyssyjen yli. Näin jälkikäteen ainoa asia jota kadun hankinnassa on se ettei tullut otettua tuota M-Sport alustaa pois sillä oletuksella (ja muistikuvalla), että ajaminen olisi pehmeämpää. Jotenkin muistelen että tuon M-alustan poisjättö olisi ollut mahdollista aiemmin, mutta voi olla että muistan väärin.
Muuten näin 6kk jälkeen ollut kyllä tyytyväinen.

Näin oli valitettavasti jo aiemmassa mallissa F48. M-sport alusta ilman adaptiivisuutta on todella epämukava hidastetöyssyissä ja kuopissa. Sama ominaisuus ykkös- ja kolmossarjassa jos auto ei ole hybrid m-sport. X-line tulee vakioalustalla joka on hyvä.
 
Alustasta siinä mielessä samaa mieltä, että tuntuu kovalta, tosin itselläni on M-Sport paketti ja alusta.

X1:ssä on vakioalusta ja lisävarusteena 2VF adaptiivinen M sport. Muita passiivisia sportti-alustoja ei ole tarjolla.

Muiden mallien eli iX1, X2, iX2 kanssa 2VF on vakiovaruste.

En ole kyllä täysin varma onko sen tarkempia teknisiä eroja eri malllien välillä. Aika usein bemareissa on ollut eri tolppaa ja jousta mallista riippuen.

Omaan makuun toi 2VF on tosi jees muuten, mutta se ottaa terävät heitot aika jyrkästi, varsinkin sportilla ajettuna. Toi on semmonen klassinen virhe korkealla, painavalla autolla, jonka ylös-alas liikkeet halutaan muuten hitaaksi. Mutta tossa vannekoolla ja rengaspaineilla on iso merkitys. Meillä on vaan 18" mutta toisaalta rengaspaineet vähän "suositusta" korkeammat. Auton painollakin ehkä, toki en nyt muista on plug-in hybridi yhtään kevyempi kuin täyssähkö. Puhtas polttomoottori ois ainakin kevyempi.
 
Viimeksi muokattu:
X1:ssä on vakioalusta ja lisävarusteena 2VF adaptiivinen M sport. Muita passiivisia sportti-alustoja ei ole tarjolla.

Muiden mallien eli iX1, X2, iX2 kanssa 2VF on vakiovaruste.

En ole kyllä täysin varma onko sen tarkempia teknisiä eroja eri malllien välillä. Aika usein bemareissa on ollut eri tolppaa ja jousta mallista riippuen.

Omaan makuun toi 2VF on tosi jees muuten, mutta se ottaa terävät heitot aika jyrkästi, varsinkin sportilla ajettuna. Toi on semmonen klassinen virhe korkealla, painavalla autolla, jonka ylös-alas liikkeet halutaan muuten hitaaksi. Mutta tossa vannekoolla ja rengaspaineilla on iso merkitys. Meillä on vaan 18" mutta toisaalta rengaspaineet vähän "suositusta" korkeammat. Auton painollakin ehkä, toki en nyt muista on plug-in hybridi yhtään kevyempi kuin täyssähkö. Puhtas polttomoottori ois ainakin kevyempi.
Tämä on ensimmäinen BMW itselle, joten en osaa sanoa muuta kuin muutaman koeajon pohjalta (330e/x1) fiiliksiä, mutta nyt kun tuo adaptiivinen alusta on itsellä, tuntuu juuri pienissä töyssyissä tosi kovalta, esim. katukivetysten ylityksissä. Tosin laiskana yleensä en jaksa varmaankaan hidastaa vain tarpeeksi 😁
Itselläkin 18" vanteet, paineet on auton BMW:n suositukset auton tarrasta.

Pitäisi käydä ajamassa peräkkäin tuo oma ja normialustalla oleva niin voisi poimia eroja paremmin.

Tuossa täysvarustellussa i4 M50:ssä olleena, en muista mikä alusta/jousitus siinä on mutta on aika mukava. Olisi tullut liisariksi jos olisi nelikkoa saanut millään muulla kuin M50-versiolla.
 
Tuossa täysvarustellussa i4 M50:ssä olleena, en muista mikä alusta/jousitus siinä on mutta on aika mukava. Olisi tullut liisariksi jos olisi nelikkoa saanut millään muulla kuin M50-versiolla.

i4 m50 adaptiivinen alusta on yksinkertaisesti parempi kuin toi meidän iX1, koska se on samaan aikaan mukavampi ja sekä parempi ajaa kovaa.
 
Terve! Hiljattain sain käyttööni ensimmäisen hybridini, joksi tällä kertaa valikoitui X1 xDrive 30e M-sport. Tässä on nyt pari kertaa peräkkäin ladatessani akkua tapahtunut niin, että auto on jostain syystä keskeyttänyt latauksen 63 %:iin, vaikka lataustavoite on minulla säädetty 100 %:iin, eikä minkäännäköisiä ajoituksia ole asettanut. Kyseessä on siis ollut Helenin 22 KW laturit ja molemmilla kerroilla on tullut ilmoitus, että lataus on keskeytetty auton toimesta. Mikököhän tähän mahtaisi olla syynä?
 
MIetin iX1 hankintaa mutta huomasin että missään ei ole mainintaa lämpöpumpusta. Kaippa se sitten niin on että sitä ei todellakaan ole. Kummallista.
 
Mistä tuon yleensäkään tietää jostain yksittäisestä autosta että onko siinä ilmalämpöpumppu vai ei? BMW:llä sitä ei kai yleensä mainita VIN-koodin perusteella saatavassa lisävarustelistassa, vai mainitaanko?
 
MIetin iX1 hankintaa mutta huomasin että missään ei ole mainintaa lämpöpumpusta. Kaippa se sitten niin on että sitä ei todellakaan ole. Kummallista.
Kaikissa bemarin 5th gen malleissa on lämpöpumppu. Eikai siitä hirveesti mainita kun vakiovaruste kaikissa bemarin myynnissä olevissa täyssähköissä. Ja kaikin puolin kyllä todella epäoleellista keskimääräiselle asiakkaalle.
 
Pohjoinen -30 astetta ja siis tarkenee varmasti ?
Toivottavasti joku muu tietää, sillä ennoo varmasti ajanut sähköautolla ikinä noin kylmässä.

Mut siis joo, tarkenee. Mut sähköä tietty kuluu alkulämmityksessä rutkasti. Niinpä kyllä kaikissa muissakin. Bemarilla on kovin yliammuttu toi lämpöhomma, kun kaikissa malleissa on 9 kW lisälämmitintä nestekierrossa. Tai ainakin i4 autossa on ja en ole huomannut mitään eroa lämmön suhteen meidän iX1 kanssa. Eiköhän molemmissa siis ole kun tekniikka on aikalailla identtinen.