https://yliteippaus.fi/

BMW X1 (F48) 2016-

Anzander

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.1.2015
Uusi X1 on eilen julkistettu. Näyttää kyllä erittäin hyvältä. Muotoilu on onnistunut mielestäni huomattavasti edellistä vähän puukenkämäistä versiota paremmin. Vaikkakin tuo SUV-muotoilu on kyllä parhaimmillaan luokkaa suuremmissa autoissa.
Alkaen-malli kakkossarjan tapaan etuvetoinen. Pituus on vähentynyt 4cm, leveyttä tullut pari lisää, ja korkeutta 5cm edellistä enemmän, mikä miellyttää ainakin omaa silmää (vrt. vaikka GLA jonka ulkonäköero A-sarjaan on eritoten mataluuden takia lähes olematon). Herättää kyllä omistamisen halua - pitää käydä kokeilemassa kunhan aikanaan saadaan liikkeisiin!

http://www.netcarshow.com/bmw/2016-x1/

bmw-x1-2015-iaa-01.jpg


bmw-x1-2015-01.jpg


bmw-x1-2015-02.jpg


bmw-x1-2015-03.jpg


bmw-x1-2015-iaa-08.jpg


bmw-x1-2015-iaa-09.jpg


06-2015-BMW-X1-Sperrfrist-fotoshowImage-976957b5-869130.jpg


bmw-x1-2015-suv-01.jpg
 
Ainakin mainosmiesten kuvissa erittäin hieno. Edellisen mallipolven X1 on mielestäni ollut rumin bemari, ikäänkuin muotoilu olisi jätetty kokonaan kesken.
 
On kyllä huomattavasti edeltäjäänsä paremman näköinen. Tämän voisi ainakin kuvien perusteella kyllä ostaa.
 
Tykkäsin kyllä tästä nykyisestäkin mallista, mutta onhan tämä paljon parempi. Hintaluokka on vaan sitä tasoa, ettei tarvitse edes kulimalleja miettiä. ;D
 
Palattu -80 luvulle...vaihdekepin pussi, muahhahhaaa.
Bemmimiehenä sanoisin että kamala....
 
dingdongpingpong sanoi:
Palattu -80 luvulle...vaihdekepin pussi, muahhahhaaa.
Bemmimiehenä sanoisin että kamala....

Minullekin pisti silmään, että mikä ihmeen ryhmysauva se tuossa keskellä sojottaa pystyssä...
 
Tämähän näyttää nyt hetkonen. Bemarilta joo. Eipä tuosta erota onko uusi vai vanha, X1 vai X3 kun ei ole nämä lelumaasturit koskaan kiinnostaneet.
 
Trollsten sanoi:
Tämähän näyttää nyt hetkonen. Bemarilta joo. Eipä tuosta erota onko uusi vai vanha, X1 vai X3 kun ei ole nämä lelumaasturit koskaan kiinnostaneet.

= kinderjeepit  ;)
 
dingdongpingpong sanoi:
Palattu -80 luvulle...vaihdekepin pussi, muahhahhaaa.
Bemmimiehenä sanoisin että kamala....

Mullakin on vaihdekepissä nahkapussi (automaatti). Maksoin siitä jopa lisähintaa (sport-automaatti)...Onhan ne nahkaiset vaihdekepin pussit ollut jo pitkään automaattivaihteisissa bemuissa. F10:kin saa, kun ottaa sport-automaatin. Tosin keppi itsessään on paremman näköinen lyhyempänä kuin nuo X1:n ja 2-sarjan automaattien kepukat.

http://cdn.wp.driving.co.uk/get/2014/04/P90113553_highRes.jpg

Minusta se peruskepin muovilevy on ihan hirveä ja se keppiosa mikä on kokonaan muovia. Sportkepukka on nahkaa myös kepukan taustasta.

Niin ja vastaava toteutus oli mm. E90/E91-malleissa ihan vakiovarusteena. Niissä oli nahkaiset vaihdekepin pussit, koska niissä ei ollut joystickia. Nykyään noihin joystickeihin saa myös nahkaiset pussit (sport-automaatti > lisävaruste).

Noi uusien X1:n ja 2-sarjan kepukat ei oo joystickit vaan taas perinteisesti siirreltävät. Vaihteistokaan ei ole sama kuin esim. nykyisen 3- ja 5-sarjan ZF8, vaan Aisinin loota, koska peruskonstruktio on noissa etuveto.
 
Children of the damned sanoi:
Noi uusien X1:n ja 2-sarjan kepukat ei oo joystickit vaan taas perinteisesti siirreltävät. Vaihteistokaan ei ole sama kuin esim. nykyisen 3- ja 5-sarjan ZF8, vaan Aisinin loota, koska peruskonstruktio on noissa etuveto.
Etuveto(pohjaisissa)malleissa kaikissa on tuollainen lampaanjalka vaihteenvalitsimena?
 
Otetaan pohjille pari lainausta:

New generation of engines, efficiency-optimised xDrive all-wheeldrive system

The weight-saving, compact and efficient system uses an electro-hydraulically controlled multi-plate clutch to distribute drive between the front and rear axle just as required for the situation at hand.


Nyt se aivan ensimmäinen huomio. Mainosteksteissä ei siis puhuta mitään voimanjaon prosenteista. Yleensä ne ovat hyvinkin selkeästi esillä, koska halutaan painottaa sitä, että bemun neliveto on takavetopainotteinen.

Toinen huomio kiinnittyy sanaan efficiency-optimised. Voiko olla mahdollista, että tämä Bemu on Haldextyyppinen, eli kuivalla käytännössä etuveto ja taakse jaetaan voimaa tarvittaessa? Tätä ratkaisuahan bemumiehet ovat solvanneet ja illkkuneet vuosikymmenet ;D

Mutta ulkonäöstä plussaa. Kuvien perusteella todella onnnistunut cittari!
 
Eikä vieläkään digitaalista nopeusnäyttöä....

Ainoa hyve mikä noiden kuvien perusteella pisti silmään. Kaikessa muussa onkin menty taaksepäin ja nyt ollaan sitten Datsun tasossa.

Edellinen oli sentään BMW.
 
HAHHAA! Tähänkin tulee kolmepyttynen motti saataville.

UberBMW:n ominaisuudet vuonna 2015:

- Haldextyyppinen neliveto
- Bensaturbo
- Kolme sylinteriä
- poikittain moottori
- (2-sarjassa 7-paikkainen perhekoppi)

Ei saakeli kun olisi jollekin bemufoorumille mennyt laukomaan 10-15 vuotta sitten, että jengi ostaa tohkeissaan tällaisia bemuja uutena kaupasta, niin olisi saanut harvinaisen räkäiset naurut päälle.
 
Vempula tuossa perustelikin aiemman kirjoitukseni.

Saat...na kun minua riepoo nämä kaikenmaailman viherpiiperöt!
 
Vempula sanoi:
HAHHAA! Tähänkin tulee kolmepyttynen motti saataville.

UberBMW:n ominaisuudet vuonna 2015:

- Haldextyyppinen neliveto
- Bensaturbo
- Kolme sylinteriä
- poikittain moottori
- (2-sarjassa 7-paikkainen perhekoppi)

Ei saakeli kun olisi jollekin bemufoorumille mennyt laukomaan 10-15 vuotta sitten, että jengi ostaa tohkeissaan tällaisia bemuja uutena kaupasta, niin olisi saanut harvinaisen räkäiset naurut päälle.

+1

Kyllä siinä fiilis katoaa kun painaa start-nappulaa ja nelosmoottori käynnistyy, puhumattakaan kolme sylinterinen :(
 
Makkis sanoi:
Vempula tuossa perustelikin aiemman kirjoitukseni.

Vahingonilo on yleensä pahasta, mutta voin avoimesti myöntää, että nämä BMW:n uutuudet ovat aiheuttaneet minussa ihan rehellistä vahingoniloa.

Viimeiset 15 vuotta sitä on kuitenkin saanut lukea foorumeilta ja nyysseistä miten:

a) Turbot ovat perseestä
b) Poikittainen motti on perseestä
c) Kaikki muut paitsi I6 on perseestä, varsinkin jos mennään pienempiin lukumääriin
d) Perhekopit on perseestä
e) Haldex on äärimmäisen syvältä
f) Etuveto on jotain niin alhaista, että sitä ei voi sanoin kuvailla

Ja nyt nämä kaikki on tarjolla bemumarmorilla "modernissa" paketissa. Ja bemumiehet kilvan kehuvat miten hienoja uudistuksia on taas tullut ;D

EDIT: Tämä alkaa olemaan offaria, joten voisi ehkä siirtää johonkin Yleistä BMW:stä ketjuun...
 
Vempula sanoi:
- Haldextyyppinen neliveto
- Bensaturbo
- Kolme sylinteriä
- poikittain moottori
- (2-sarjassa 7-paikkainen perhekoppi)
Nauruthan tuosta irtoaa, etenkin jos samassa lauseessa kertoo menevänsä BMW -kaupoille. Monenkaan muun merkin yhteydessä noissa ei ole mitään ihmeellistä. Nyt epäsuorasti jo myönnetään bemun joskus tehneen asioita tyylillä vaikka kilpailijat on aina ennen olleet "ihan yhtä hyviä" etuvetoineen ym.  8) Onneksi saa vielä tavallisiakin bemuja.
 
pokkus sanoi:
Bemareihin kai sentään on edelleenkin tarjolla ne kutos- ja kasikoneet (bensana!) niille, jotka sellaisen haluavat.

Tämä on ehdottoman iso plussa!

Mutta kun ne bemumiehet ovat vuosikymmenet niin hartaasti solvanneet muiden autotehtaiden ratkaisuja, niin minkäs teet, että se aiheuttaa hilpeyttä, kun ottavat niitä ratkaisuja nyt itse innokkaasti käyttöön.
 
a) Turbot ovat perseestä
b) Poikittainen motti on perseestä
c) Kaikki muut paitsi I6 on perseestä, varsinkin jos mennään pienempiin lukumääriin
d) Perhekopit on perseestä
e) Haldex on äärimmäisen syvältä
f) Etuveto on jotain niin alhaista, että sitä ei voi sanoin kuvailla

Jokaisen teesin allekirjoitan!

Tulin juuri surukaljan hakumatkalta (piti ihan oikeasti hakea surukaljapurkki tämän uutukaisen vuoksi) autolla jossa on:

a) turpo
b) poikittainen motti
c) I4
d) perhekoppi
f) etuveto, nolouden huippu

Lykkäänkin siis surukaljan juomista ja lähden ajelemaan fiilislenkin BMW:llä jossa on:

a) läpi kierrosaluueen tasaisesti vääntävä, värinätön, kaunisääninen, heti kaasuun reagoiva vapari (joka kuluttaa vähemmän kuin em- viherpiiperö, ituhipeille tiedoksi)
b) pitkittäinen moottori
c) I6
d) muotoilu joka ei ole museotasoa oikeastaan vieläkin (peräisin vuodelta 1995)
f) takaveto, loistava vetopito kesät talvet, kaarteissa ja suorilla

Joo, totta että bemarilta löytyy edelleen kuutosia, mutta niihin on ympätty turpo. Samoin kaseihin. Myös luomakunnan toiseksi paras moottori, vapari V10, on kuopattu. Ihme pihisiä tämä F10 M5.

Mutta, ei enää palkansaajan fyrkat riitä bemariin ja noihin nissaineihin joissa on BMW merkit, ne riittäisi, mutta eipä nappaa, joten valitaan pienempi paha: Skodillak. Tai vaikka se Nissan, Ei tule sitä henkistä vitutusta eikä tarvitse juoda kaljaa suruunsa koko ajan.

Tämä uusi X1 on fiasko!
 
Jokainen järkevä autonvalmistaja tekee sitä, mikä tuottaa ja mitä potentiaaliset ostajat kaipaavat. Jopa BMW, vaikka viimeisen vuosikymmenen aikana ei aina ole voinut olla kovin vakuuttunut siitä, että asiakkaita kuunnellaan.

Uusi X1 on tällä hetkellä käytettävissä olevien tietojen perusteella selvästi parempi auto kuin edeltäjänsä, joka oli aika heikko esitys ja kaiken lisäksi ruma.
 
nemos sanoi:
Jokainen järkevä autonvalmistaja tekee sitä, mikä tuottaa ja mitä potentiaaliset ostajat kaipaavat.

Mun mielestä BMW autotehtaana toimii täsmälleen oikein. Keskipäästöjä on saatava alaspäin ja näillä perhekopeilla saadaan varmaan uusia asiakkaitakin. Ja pisnisautoiljoille CO2-päästöt tulevat koko ajan vain tärkeämmäksi. Siis ihan kaikissa länsimaissa, ei vain Suomessa. Tämä kaikki erittäin loogista.

Mutta minussa herättää hilpeyttä ne bmwfanaatikot, jotka ovat haukkuneet ja solvanneet muita merkkejä vuosikymmeniä. Ja nyt sitten heidän Messiaansa alkaa valmistaa juuri sellaisia autoja 8)
 
Vempula sanoi:
Mutta minussa herättää hilpeyttä ne bmwfanaatikot, jotka ovat haukkuneet ja solvanneet muita merkkejä vuosikymmeniä. Ja nyt sitten heidän Messiaansa alkaa valmistaa juuri sellaisia autoja 8)

Nooh, ainahan sitä voi irvailla mutta monella automerkillä ja merkkisivustolla ei ole ikinä ollut henkselinpaukutteluun aihetta yhdelläkään mallilla, eikä ole välttämättä edes tänäpäivänä. Bemarin etuvetoinen perheloota oli oman koeajon perusteella erinomaisen onnistunut moneen verrokkiin vertailtuna, etuvetoisiin siis. Eikä häirinnyt yhtään se ruohonleikkurilta ulospäin kuulostava veneenmoottori ahdettuna jossa vetoalueet oli kohdillaan.

Bemulla on hienoja onnistumisia kuitenkin enemmän kuin fiaskoja, monella merkillä jälkimmäisiä on jopa koko tuotanto....
 
pokkus sanoi:
On tämä ainakin parempi kuin edeltäjänsä, joka ei ole kovin hyvännäköinen ilmestys. Jotenkin vaan ihmetyttää näiden materiaalien ja värien kanssa sotkeminen:

bmw-x1-2015-03.jpg


Tuossakin kuvassa takapuskurissa on ylhäältä alaspäin mentäessä ensin korin väriin maalattua pintaa, sitten mustaa ämpärimuovia, seuraavaksi ilmeisesti hopeaksi maalattua muovilistaa ja lopuksi taas korin väriin maalattua pintaa. Puskurin alta taitaa vielä pilkottaa rosteria äänenvaimentimen muodossa. Eikö tuossa nyt olisi voitu pysyä yhdessä tai kahdessa värissä, niin olisi tullut aika paljon rauhallisempi ja parempi lopputulos...?
No kai sitä pitää olla varattuna lisävarustelistalle parin tonnin hintainen ulkonäköpaketti, jolla saa mustan muovin korin väriseksi.  :p