P
pokkus
Vieras
Tässä ketjussa voi keskustella yleisesti BMW:n eri vaihteistotyypeistä ja niiden ominaisuuksista ja ongelmista.
Omassa X3:ssa on ZF:n 8-pykäläinen automaattilaatikko momentinmuuntimella. Erinomainen vaihteisto yleisesti ottaen, mutta toissapäiväisellä pidemmällä ajomatkalla tuli yksi kummallisuus esiin. Ajoin siis moottoritietä ja vaihtelin kokeeksi vaihteita ratin takana olevista rattivaihteista. Tasakaasulla vaihdot olivat tasaisia ja huomaamattomia. Mutta kun kaasua antoi hiukan reippaammin (=auto kiihtyi) ja vaihtoi vaihteista ylöspäin rattivaihteesta, niin vaihto oli nykäisevä siten, että sen tunsi ihan istuimessa asti. Alaspäin vaihtaessa nykäystä ei tullut.
Onko kukaan muu huomannut samaa ja kuuluuko vaihteiston toimia näin? Itsellä on siis vaihteiston sport-versio ja auton moottorina 35i-kone.
Omassa X3:ssa on ZF:n 8-pykäläinen automaattilaatikko momentinmuuntimella. Erinomainen vaihteisto yleisesti ottaen, mutta toissapäiväisellä pidemmällä ajomatkalla tuli yksi kummallisuus esiin. Ajoin siis moottoritietä ja vaihtelin kokeeksi vaihteita ratin takana olevista rattivaihteista. Tasakaasulla vaihdot olivat tasaisia ja huomaamattomia. Mutta kun kaasua antoi hiukan reippaammin (=auto kiihtyi) ja vaihtoi vaihteista ylöspäin rattivaihteesta, niin vaihto oli nykäisevä siten, että sen tunsi ihan istuimessa asti. Alaspäin vaihtaessa nykäystä ei tullut.
Onko kukaan muu huomannut samaa ja kuuluuko vaihteiston toimia näin? Itsellä on siis vaihteiston sport-versio ja auton moottorina 35i-kone.