https://tummennuskalvot.fi/

BMW:n vaihteistotyypit

P

pokkus

Vieras
Tässä ketjussa voi keskustella yleisesti BMW:n eri vaihteistotyypeistä ja niiden ominaisuuksista ja ongelmista.

Omassa X3:ssa on ZF:n 8-pykäläinen automaattilaatikko momentinmuuntimella. Erinomainen vaihteisto yleisesti ottaen, mutta toissapäiväisellä pidemmällä ajomatkalla tuli yksi kummallisuus esiin. Ajoin siis moottoritietä ja vaihtelin kokeeksi vaihteita ratin takana olevista rattivaihteista. Tasakaasulla vaihdot olivat tasaisia ja huomaamattomia. Mutta kun kaasua antoi hiukan reippaammin (=auto kiihtyi) ja vaihtoi vaihteista ylöspäin rattivaihteesta, niin vaihto oli nykäisevä siten, että sen tunsi ihan istuimessa asti. Alaspäin vaihtaessa nykäystä ei tullut.

Onko kukaan muu huomannut samaa ja kuuluuko vaihteiston toimia näin? Itsellä on siis vaihteiston sport-versio ja auton moottorina 35i-kone.
 
pokkus sanoi:
Mutta kun kaasua antoi hiukan reippaammin (=auto kiihtyi) ja vaihtoi vaihteista ylöspäin rattivaihteesta, niin vaihto oli nykäisevä siten, että sen tunsi ihan istuimessa asti. Alaspäin vaihtaessa nykäystä ei tullut.

Voisiko olla että tuossa tilanteessa vaihtoja nopeutetaan ja terävöitetään kiihtyvyyden maksimoimiseksi?
 
Karvis sanoi:
Voisiko olla että tuossa tilanteessa vaihtoja nopeutetaan ja terävöitetään kiihtyvyyden maksimoimiseksi?
Tätä juuri mietin itsekin syyksi, mutta varmuutta asiasta ei ole. Toisaalta vaihteiston ollessa sport-asennossa mitään nykäyksiä ei tule edes lähellä punarajaa, kun vaihteisto tekee itse vaihdot.
 
pyllerö sanoi:
Onko sama ilmiö rattiläpyskässä ja kepissä?
Kepistä en hoksannut edes kokeilla enkä sitä pääse kokeilemaan seuraavaan 3 viikkoon. Mutta rattivaihteista vaihtamalla ilmiö oli sama, jos vaihteisto oli asetettu joko sport- tai comfort-moodiin.
 
Huomasin aivan saman ilmiön 428i:n koeajolla. Täydellä kaasulla ja läpysköistä ylös vaihtamalla vaihto oli todella kova. Sellainen Oksat pois -meininki :)

En enää muista, että oliko Sport-vaihteisto vai ei. Rattiläpyskät joka tapauksessa oli.
 
Ainakin minun Bemussa, jossa oli sport vaihteisto toimi täsmälleen kuten kerroit Pokkus. Autoni oli vain 320iA xDrive. Mielestäni nämä rattiläpyskät terävöittävät ja nopeuttavat vaihdot.
 
Vempula sanoi:
Huomasin aivan saman ilmiön 428i:n koeajolla. Täydellä kaasulla ja läpysköistä ylös vaihtamalla vaihto oli todella kova. Sellainen Oksat pois -meininki :)

En enää muista, että oliko Sport-vaihteisto vai ei. Rattiläpyskät joka tapauksessa oli.

Jos on rattiläpyskät niin on sportvaihteisto :)
 
Samoin se toimii minulla vaikka tehoa ei olekkaan. Luulen että se on haluttu tuollaiseksi että saa sporttista tuntumaa kiihtyvyyteen kaasua enemmän painettaessa.
Kepin +/- toimintaa ei kyllä tule käytettyä kun on noi läpyskät, joten en tiedä tulisiko kepin kautta pehmeämmät vaihdot?
 
Kiitos vastauksista kaikille. Vaikuttaa siis siltä, että kyseessä on aivan suunniteltu toiminta eikä vika. Pitää vielä itse kokeilla, että toimiiko vaihteisto samoin kepistä vaihtamalla.
 
8-pykäläisen ZF:n omistajat huomio. Onko normaalia, jos hitaassa nopeudessa ja pienessä kiihtyvyydessä ykköseltä kakkoselle vaihto on hiukan kulmikas? Sellainen siis, että vaihtotapahtuman tuntee lievästi kuskin penkillä persauksessa ja vaihteita pitää vaimean äänen. Vaihto on omassa satunnaisesti tuollainen kepin ollessa D-moodissa. Se muistuttaa hiukan siis sitä kun täykaasulla kiihdyttää ja latoo rattivaihteista isommalle.
 
Tuossa mun ex 320iA:ssa "tökkäsi" kakkosta sisään aina kylmänä pihasta lähtiessä. Mutta ei sitten lämpimänä vissiinkään, kun siitä ei ole jäänyt mitään mielikuvaa...
 
pokkus sanoi:
8-pykäläisen ZF:n omistajat huomio. Onko normaalia, jos hitaassa nopeudessa ja pienessä kiihtyvyydessä ykköseltä kakkoselle vaihto on hiukan kulmikas? Sellainen siis, että vaihtotapahtuman tuntee lievästi kuskin penkillä persauksessa ja vaihteita pitää vaimean äänen. Vaihto on omassa satunnaisesti tuollainen kepin ollessa D-moodissa. Se muistuttaa hiukan siis sitä kun täykaasulla kiihdyttää ja latoo rattivaihteista isommalle.

Ainoastaan silloin kun auto on seissyt päivän -pari niin ihan ensimmäinen vaihto voi olla tuollainen.
 
Omalla kohdalla en ole huomannut eroa kylmällä tai lämpimällä moottorilla eli jotain häikkää tuossa voi olla. Pitää seurata nyt viikon verran muuttuuko, koska uusi ohjelma laitettiin juuri sisään ja auton oppimisvaihe on vielä kesken. Muuten ei auta kun taas raahata tämä pajalle... :-\
 
Minä tunnistan vastaavan vaihtamistilanteen meidän ex-Bemuista F10 ja F30. Erityisesti kylmällä koneella. Ei mitenkään haittaava, mutta havaittava nykäys. Hieno vaihteisto tästä huolimatta.
 
Mesussani nykäisee yleensä kolmoselle vaihtaessa. Erityisesti kun runttaa kaasua kovemmin. Kyse on mahdollisesti muuntimen lukittumisesta. Olisiko Bemussa sama juttu?
 
Eihän Pokkus nyt ajattele vaihteen vaihtumiseksi turbiiniin lukkiutumista?

Minulla ei ole 8-lovisesta ZF:stä kokemusta kuin koeajon verran, mutta vaihdemääräänsä lukuunottamatta samasta laatikosta kahdesta autosta omistajatasolta, toinen disun ja toinen bensan perässä.

Molemmissa laatikko toimii niin että normaalisti kakkonen solautetaan sisään varsin nopsaan, oikeastaan heti kun auto on nytkähtänyt liikkeelle ja tätä vaihtoa ei käytännössä huomaa lainkaan. Ei edes kierroslukumittarista kun tapahtuu niin nopsaan.

Jos taas teetkin ripeämmän lähdön, en tarkoita mitään liikennevalokisaa vaan normaalia selvästi ripeämmän lähdön, niin kakkosta ei heti laitetakaan pesään vaan ykkösellä mennään ja kun tuossa turbiini lukittuu myös ykkösellä, niin tuon lukittumisen tuntee selkeänä. Ei ärsytä, mutta sen tuntee aivan selkeästi. Jos kaasun lyö heti pohjaan (liikennevalokisa) tuota ei niin noteraa mutta tuollaisessa "semipyrkivässä" lähdössä havainto varsin selkeä. Koeajon perusteella 8-lovinen versio toimii täsmälleen samoin.

Tämä ei sitten pakkasaamuina, varsinkin kun sitä on sitten reippaasti. Tuolloin laatikko ei lukitse turbiinia ykkösellä lainkaan, liekkö kakkosellakaan kun vatkaa ensimmäiset pari kilsaa öljyjään lämpimäksi. Vaihdot toki huomaamattomia tuolloinkin mutta huomaa ihan selkäytimessä että nyt vatkataan öljyjä notkeaksi eikä suinkaan edetä. Vähän kuin vanhalla jenkillä ajaisi.
 
Hmmm... voisikohan tosiaan olla tuosta lukittumisesta johtuva ilmiö. Toisaalta se tapahtuu aina minusta vaihdon yhteydessä ja Bemun mekaanikkokin totesi, ettei sen pitäisi tuollainen olla. Mistään isosta jutusta ei ole kyse, mutta minusta eikä vaimosta tuota ilmiötä ole ollut aiemmin.

Huoltoneuvojalta tuli kuitenkin viestiä, että jos asia ei korjaannu lyhyen ajan sisällä (uudelleensopeutusaika) niin ei muuta kun auto takaisin pajalle ja ottavat yhteyttä BMW:n "vaihteistopäämajaan" ja kysyvät heiltä mitä asialle tehdään. Kuulemma pitäisi tuoda auton OEM renkaat ja vanteet, koska jälkiasenteiset renkaat voivat aiheuttaa ongelmia... :rolleyes: Jotenkin arvasin, että näitä uusia renkaita aletaan syyttämään, vaikka ovat täydellisesti BMW:n suositusten mukaisessa koossa. No muistutin heitä, että valitin samasta asiasta jo auton edellisessä huollossa kun alla oli se BMW:n OEM-setti... ;) Sama ilmiö kun oli jo silloinkin havaittavissa. Alkaa mennä nykyautot aika naurettaviksi, jos muutaman millin heitolla renkaan halkaisijassa tulee tämmöisiä ongelmia. Suuremmat heitot tulee jo renkaiden valmistustoreransseista tai kulumisesta.
 
pokkus sanoi:
8-pykäläisen ZF:n omistajat huomio. Onko normaalia, jos hitaassa nopeudessa ja pienessä kiihtyvyydessä ykköseltä kakkoselle vaihto on hiukan kulmikas? Sellainen siis, että vaihtotapahtuman tuntee lievästi kuskin penkillä persauksessa ja vaihteita pitää vaimean äänen. Vaihto on omassa satunnaisesti tuollainen kepin ollessa D-moodissa. Se muistuttaa hiukan siis sitä kun täykaasulla kiihdyttää ja latoo rattivaihteista isommalle.

Enpä ole koskaan moista huomannut ja kaksi autoon on ollut/on joissa on tuo ZF8:n.
 
Hmmm... voisikohan tosiaan olla tuosta lukittumisesta johtuva ilmiö.

Harvinaisen helppo kokeilla. Ota rauhallinen lähtö liikkeelle ja sitten päätätkin edetä hieman ripeämmin kun tuntuu ettei mene oikein liikenteen tahtia. Siis heti, kun auto on vaan vapautunut jarrulta ja alat painamaan kaasua. Pitäisi tuntua.

Ota perään "hanat kaakkoon" lähtö niin ei tunnu. Tarkoitan siis sitä että lyöt sen kaasun arkailematta pohjaan heti kun keltainen välähtää.

Tuosta vaan selkäytimeen oppia missä se raja kulkee. Ainakin itsellä todella helppo edetä liikenteen tahtia ilman "lukittumisen" tunnetta tai turhaa luistoneston välkyttelyä. Ihan sama kaikissa ZF lootissa joilla olen ajanut, omat ja vieraat mukaan lukien. Tuohon ei vaan omistajatasolla kiinnitä mitään huomiota. Painotan vielä, että tuo turbiinin lukittuminen ei ole mikään "rytkäys" vaan sen vaan aistii. Kyydissä istuja ei välttämättä edes noteeraa. Jos joku "rytkäys" tuntuu, niin kyse jostain muusta.

Minäpä käyn purkamassa ostoskassit ja koitan saada tuon aikaiseksi sen jälkeen.
 
Olipas hankala omistajatasolla saada tuo minun ilmiö esiin. Vähän päinvastoin kun edellä kirjoitin. Tuon turbiinin lukittumisen tuntee kun vapauttaa jarrun ja sitten lähtee kovaa kiihdyttämään. Se tulee heti kun pedaalia painaa reilummin. Normi liikkeellelähtö laittaa kakkosen heti pesään ja tuota vaihtoa ei kyllä edes huomaa.

Samoin, jos vielä jarrulla ollessa lyöt kaasun pohjaan niin ei huomaa, vain luistonesto välkäyttää ja näin kesällä kuivalla 325i voima ei riitä pidon irtoamiseen mutta rengas myötää sen verran että luistoneston valo välkkyy.

Kallistun siihen suuntaan että jotain on vialla Pokkuksen laatikossa, en tiedä vikaa raudassa vai softassa. Yritin saada aikaan Pokkuksen kuvaamaa efektiä ja en onnistunut siinä millään.

Mutta, pitää muistaa että testailin vanhemmalla 6-lovisella. Tuskin tuo 8 kuitenkaan huonompi on.

Kaikki nuo em. asiat joista itse kirjoitan, tapahtuu niin välähdyksen pituisessa ajassa että jos sitten yrittää, niin ei vaan ihmismieli ehdi laatikon mukaan.
 

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1