https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW-Mini

On ollut ajatuksissa hommata joku pieni ja näppärä, mutta hauska ja persoonallinen kippo syys, talvi ja kevätajoihin.

Niinpä kävin koeajamassa ensin F55 Mini Cooperin automaatilla. Tuohan on siis se uusi viisiovinen Mini 1.5 -litraisella turbokoneella. Omaan makuun tuo oli turhan pehmoinen eikä puhtiakaan tuntunut riittävästi (tai luvattujen kiihtyvyysarvojen mukaisesti). Mutta varmaan ihan kelpo käyttis. Mutta ei minulle.

Seuraavaksi kokeilin F56 John Cooper Worksia. Eli kolmiovinen ja ruudikkaampi/ruudikkain versio uudesta Ministä. Tässä oli manuaalivaihteisto, säädettävät iskarit ja ajoittain ehkä turhankin rouheaslundinen "pro" pakoputkisto. Puhtia oli jo riittävästi ja onhan se hauska peli, mutta jotenkin tuokin on mielestäni jopa turhan sivistynyt ja tunnoton. Särmä on kadonnut ja auto on ajettavuudeltaan enemmän mainstream kuin ulkonäkö antaa odottaa.

Tänään kävin heittämässä lenkin hienokuntoisella 2006 mallisella R53 Mini Cooper S:llä ja on pakko sanoa että näistä kolmesta autosta ei tarvisi miettiä hetkeäkään minkä ottaisin itselleni. Ilman muuta R53. Ylivoimaisesti paras ohjaus. Selvästi parempi tuntuma tiehen kuin F56 JCW:ssä. Remmiahtimen vinkuminen tuo mukavaa karismaa. Ja vaihteiston sekä kytkimenkin toiminta oli omaan makuun parempi kuin uudessa. Ihan mielettömän hauska peli.

Ainoat hommat joka jonkin verran askarruttaa tuossa R53:ssa ovat sen talviajo-ominaisuudet. Luistonesto on vakiona ja se on ymmärtääkseni aika agressiivinen. Mutta kaipa tuohon voisi Quaifen lukon laittaa ja kytkeä luistoneston pois ;D Ajovakaudenhallinta oli lisävaruste joka näyttää olevan ruksattuna aika harvassa myynnissä olevassa autossa. Hmm... Mietitään.
 
Vanhempien Minien - 2000-luvusta kuitenkin, niin jossain ketjussa muistaakseni oli varoituksen sana jostain moottorityypistä mutta mikä moottorityyppi/malli oli se mikä aiheuttaa ongelmaa?

Koskee joitain vuosimalleja?

Miten myynti-ilmosta voi havaita em ongelma malliston, teho, moottorintilavuus, VIN tms?

Ajatuksissa hankkia pienempi kakkospirssi ja Mini voisi olla yksi vaihtoehto.


EDIT: Haku löysikin seuraavaa
----
uuden (Pösön) moottorin joka olikin aikamoinen pommi

Muuten oikein, mutta moottori on BMW:n käsialaa.

Tuota konettahan löytyy ainakin seuraavista autoista:

Mini:
  Cooper S (2007–2010)
  John Cooper Works (154 kW, 2007-2011)

----

Muut Minit em ongelmakoneista vapaita?

Mikä ko moottorissa poikii?
 
Isoimmat ongelmat taitaa olla jakopäässä. Ketju venyy, kiristin pettää, jako hyppää... konevauriolta ilmeisesti säästyy, kun jakopään laittaa kuntoon heti kun ketju vähänkin rallattaa. Imusarjassa on ollut jotain huohotukseen liittyvää ongelmaa, johon on jo korjaus. Imuventtiilien karstoittuminen on myös jonkinasteinen ongelma näissä, siihen auttaa ilmeisesti vain säännöllinen puhdistus. Nämä siis 1.6 bensaturboissa (ns. Prince-moottori), joka tuli Mineihin 2007.

Mini-foorumilla on näistä pitkä ketju...
 
Igor sanoi:
Isoimmat ongelmat taitaa olla jakopäässä. Ketju venyy, kiristin pettää, jako hyppää... konevauriolta ilmeisesti säästyy, kun jakopään laittaa kuntoon heti kun ketju vähänkin rallattaa.

Nämä siis 1.6 bensaturboissa (ns. Prince-moottori), joka tuli Mineihin 2007.

2001 vuotinen Mini One kiikarissa.

Mitenkäs Tritec koneet? Luotettaviakin?
 
TaKy näkyikin jo löytäneen sekä Minin että Mini-foorumin. :)

Onhan Tritecissäkin ongelmansa, mutta ei mitään järin fataaleja tyyppivikoja. Omalle kohdalle osui kannen halkeaminen suunnilleen 175tkm kohdilla. Halkeamia oli kolmessa sylinterissä, ja ne päästi pakokaasut vesitilaan. Sen seurauksena laite sylki vettä paisarin painekorkista Ahveniston ykkösmutkassa. Vesi valui helmaa pitkin takarenkaan alle, ja ajolinjat meni aika jännäksi.

Ensimmäinen oletus oli, että vika on kannentiivisteessä, mutta kannen irroittaminen paljasti totuuden. Siitä sain hyvän tekosyyn isompireikäisen kannen hommaamiseen. Kansiremontin jälkeen ehdin ajelemaan vain muutaman tuhat km (reissu Belgiaan international mini meetingiin ja Nordschleifelle), kun kytkimestä petti painelaakeri. Auto meni pariksi kuukaudeksi seisontaan, jonka aikana pahin vitutus laantui, ja lompakko ehti vähän toipumaan. Kytkinrempasta sain taas yhden hyvän tekosyyn: tehtaan lukkoperä olisi samalla kätevä päivittää Quaifen lukkoon...

Kytkinrempan jälkeen kilometrejä on tullut reilu kymppitonni, ja nyt auto on taas seissyt pari kuukautta startin hajottua. :p
 
Omassani (-06, ~190tkm) ei ole sähkövikoja juuri tullut vastaan. Tai no, bensamittari ei toimi, kun tankin oikean puolen anturi antaa koko ajan samaa lukemaa (koho on joko jumissa tai irti). Ja onhan tuo starttivika toki tavallaan sähkövika, polttaa 50A sulakkeen kun vääntää avaimesta. :D
 
Airbag mrs4 moduli on box, toinen tilalle ja koodaus niin nyt taas mennään ilman häröjä.

Ties vaikka huomenna pääsisi jääraralla kokeilemaan kitkojen pitoa... Hiivatin kiva vekotin ajella huonommassakin kelissä.
 
Ei tule uutta miniä tähän talouteen ihan heti, kohta kolmatta kuukautta ollut korjattavana meidän kolmipyttyinen.

Ongelmana siis edelleen voimansiirto tai no tuolla nimellä tulee herja näytölle. Kone käy tuolloin siis kahdella pytyllä. Antaa vikakoodin ykkössylinterin missfirestä.

Korjaustoimenpiteet tähän mennessä:

Softat päivitetty
Tulppa vaihdettu ykkössylinteriin
Ruiskusuuttimet
Kaikki tulpat
Bensapumppu
Puolat

Seuraavaksi aletaan sähkövikojen etsintä, aikaa kuluu ja auto seisoo korjaamolla. [emoji13]

Että tämmöisiä...
 
FXT sanoi:
Antaa vikakoodin ykkössylinterin missfirestä.
Seuraavaksi aletaan sähkövikojen etsintä, aikaa kuluu ja auto seisoo korjaamolla. [emoji13]


Harmillista.

Sähköihin tuo äkkiseltään tuntuisi viittaavan - varmaan vikakoodit antaa tarkempaa infoa?

Onko laitteessa ollenkaan perinteisiä tulpanjohtoja - ainakaan niitä ei vaihdettujen listalla ollut?
 
Taky sanoi:
Harmillista.

Sähköihin tuo äkkiseltään tuntuisi viittaavan - varmaan vikakoodit antaa tarkempaa infoa?

Onko laitteessa ollenkaan perinteisiä tulpanjohtoja - ainakaan niitä ei vaihdettujen listalla ollut?
Ei kyllä mitään hajua, eivät maininneet kun kysyin missä mennään. Ehkäpä menevät kategoriaan sähköt? [emoji6] Anyways, luulisi nyt samalla kaikki vaihtavan.

Erikoinen järjestys kyllä noita osia vaihdella, jos tulpat vaihtaa, niin miksei samalla puolat ja johdot myös? Nyt pomppineet sytytyksen ja polttoaine puolen välillä.
Sen sanoivat konetta enempää avaamatta, että eivät osaa sanoa onko vika ykköspytyssä vai muissakin. Aika erikoista.

Alkaa vaan maku menemään koko hommasta, jatkuvaa juoksemista korjaamon ja himan välillä. Korjaavat yhden paikan ja taas mukamas toimii, mutta kun ei toimi...[emoji31]
 
Kyse kuitenkin uudesta autosta?

Jätät auton korjaamolle, vaadit sijaisauton ja ilmoitat, ettet ota vastaan ennen kuin on kunnossa.

Jos eivät suostu, niin sitten vaan tarkasti kirjaa kaikista kuluista ja ajanhukasta. Siitä sitten vaan korvausvaatimusta perään. Viallisen tuotteen korjaamisesta kun ei saa aiheutua kuluja ostajalle.
 
Melkoista kädettömyyttä huollolta, jos arpomalla vaihtelevat osia.

Onkos toi kolmipyttyinen PSA:n tekele, vai bemarin omaa tuotantoa?
 
Igor sanoi:
Melkoista kädettömyyttä huollolta, jos arpomalla vaihtelevat osia.

Onkos toi kolmipyttyinen PSA:n tekele, vai bemarin omaa tuotantoa?
Mistä näitä tietää, ymmärtääkseni bemun oma, "sama" :) i8:ssa. Nyt viimeisin tieto, että syypää olisi löytynyt.

Vaimon suusta kuultuna, joku sylinteriin liittyvä pultti venynyt ja ei pysty vaihtamaan, joten uusi kansi tulossa saksasta, oli yksityiskohtaisemminkin asia kertonut, mutta kuulemma niin teknistä jargonia, että meni ohi.

Reklamaatio tehty laskelmineen. Tosiaan koko hässäkkä alkanut 1.7. ja nyt mennään jo syyskuun puoliväliä.
 
Mini taas ajossa. Sylinterikansi vaihdettu ja ties mitä muuta. Tuntuisi toimivan tällä hetkellä, 3 kk siinä meni. [emoji31]

Hyvityksenä tarjosivat 200 euron huolto seteliä, mutta enhän minä sillä mitään tee kun huolenpitosoppari voimassa 2021 asti.

Olivat korjanneet korjauksen aikana konepeltiin tulleen lommon "hyvän tahdon eleenä". Ööö...mitähän tohon nyt sanoisi. [emoji849]
Ennen luovutusta olivat pesseet auton sisältä ja ulkoa. Pointsit siitä.

Jälleen kerran eivät ilmoittaneet missä mennään ja onko auto valmis. Itse sai mennä paikan päälle asiaa kyselemään. [emoji13]

BMW ilmoitti reklamaatioon kannaksi, että ei kuulu heille, vaan sopikaa asia korjaamon kanssa. [emoji85]

Kaiken kaikkiaan korjauksesta tuli semmoinen parin sentin pino A4. [emoji44]
 
Aika hiljaista Mini-osastolla.

Hieman omia kokemuksia. Kolme vuotta tuli täyteen Cooperilla (2016), edelleen hyvät fiilikset.
Moni edelleenkin karsastaa kolmepyttyistä konetta, mutta tämähän on todella pirteä menijä, toisin kuin monet litraiset koneet.
Ja sounditkin ihan mukavat kun antaa vähän hanaa (joo, unohdetaan oikeat moottorit). Itse ostin manuaalilaatikolla ja ostaisin vieläkin.

Laatuvaikutelmaa:

Kovaa muovia on ovissa, ei ole kolmessa vuodessa ajoa häirinnyt mitenkään. Mukitelineet ihan turhat (minulle),
voisi olla paremmin käytettävää tilaa missä säilyttää kaikkea kalisevaa, pienet roinat. Pehmustettuna, kiitos.

Keskikyynärnoja käytössä vain pitkää siivua ajettaessa, oikeastaan turha hankinta manuaalilaatikon kanssa, on vaihdekepin tiellä.
Sport-penkit, jokaisella erilainen ruoto, minulle selkänoja täys 10, istuinosassa voisi olla etureunan korkeussäätö.
Pituussäätö löytyykin, menee osin hukkaan kun sitsi lattiassa.

Maali(lakka)pinta todella laadukas. Käsin tulee pestyä usein ja vahattua myös, kolmen vuoden jälkeen moitteeton.

Jos nauttii hyvästä musasta ja äänentoistosta, Miniin kannattaa valita Harman Kardon. Jopa radiokanavat kuuluvat todella miellyttävästi.

Nyt kun etelärannikollakin talvikelit vuoden tauon jälkeen, kiva vetää kiertoliittymissä "vähän" kovempaa, toki niin
ettei muita näy lähimaillakaan, ruttuja peläten. Ei puske sitten yhtään vaan kääntyy etuvetoiseksi hienosti. Hienosti toimiva alusta ja ajonvakautus.

Käyttökuluiltaan Mini Cooper on edullinen, todellinen kulutus kolmelta vuodelta tankkauksista laskettuna 6,3l/100km säästelemättä sen kummemmin, maantiellä menee pitkä siivu jopa 4,1l/100 km tietsikan mukaan.
Vakuutukset alle 550 Eur/v ilman sijaisautoa, muuten kaikki, kilpailutettuna Helsingissä.

Mikä parasta, vikoja ei ollenkaan.
 
Murheet jatkuu. Nyt hajosi vaihteensiirto. [emoji85][emoji31]. Uutta palikkaa tilalle. Korjasivat 3 päivää, kun on kuulemma sekin työn ja tuskan takana vaihtaa. Huvittavana piirteenä piti nuppikin vaihtaa... [emoji23]

On kyllä uskomattoman huono vetopito täs sä ro..... 5 kertaa jäänyt tasaiselle pinnalle kiinni ei mihinkään.
 
FXT sanoi:
Murheet jatkuu. Nyt hajosi vaihteensiirto. [emoji85][emoji31]. Uutta palikkaa tilalle. Korjasivat 3 päivää, kun on kuulemma sekin työn ja tuskan takana vaihtaa. Huvittavana piirteenä piti nuppikin vaihtaa... [emoji23]

On kyllä uskomattoman huono vetopito täs sä ro..... 5 kertaa jäänyt tasaiselle pinnalle kiinni ei mihinkään.

Mikäs malli tämä oli? Ei sattunut silmään aiemmista viesteistä.
Meillä on puolentoista vuoden ikäinen Clubman Cooper manuaalina ja tähän mennessä ei mitään poikkeavaa. Toki kilsoja vasta 16 tuhatta.
 
Ostin avovaimolle vm. 2004 Cooper S. Hän ei ole moneen vuoteen juurikaan ajanut autolla, niin nyt voi tälläisellä pienellä autolla harjoitella. Ja on tässä vähän oma lehmäkin ojassa, kun oli niin hauska auto ajaa että tulee itsekin tuolla käytyä ajelemassa.

Lyhyen omistajuuden aikana havaittuja vikoja, joita rupean laittamaan kuntoon:
  • Kuskin oven lukkonappi irti lukkolaitteesta
  • Rekisterikilven valon ”linssi” puuttuu
  • Ruostetta kuskin oven etupystysaumassa
  • Kolisee joskus tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä, hiljenee kun painaa kytkimen pohjaan

Lisäksi avaimesta on hävinnyt Mini-logo josta ovien lukitus aukeaa ja valomuisti ja ovien automaattinen lukitus pitäisi koodata. Foorumeita lukiessa on tullut mielikuva, että muutakin laittamista varmaan tulee eteen.
 
^^^FXT
On paska fiilis kyllä jos saa maanantaikappaleen. On osunut omalle kohdallekin, viat heti uutena ilmi.
Omassa tapauksessa meni aika nopeasti uusi tilaukseen, eikä kyseessä ollut Mini. En jaksanut alkaa vääntämään mistään.

Tuota vetopitoa ihmettelen, olen kyllä eri mieltä. Etuveto mikä etuveto, mutta silti, lähtee nollasta tosi liukkaallakin
kelillä hyvin. Ja vieläpä paljaan asfaltin kuluttamilla kitkoilla. Luistonesto vaan pois päältä vivusta. Niin liukasta ei olekaan, että tasaisella jäisi jumiin

Jos oikein muistan, oli kyseessä Cooper Cabrio?
 
Mini Cabrio 1.5 3-syl. Silloin kun kaikki pytyt toimii...[emoji849]
No ei oo mullakaan ollut muiden merkkisten etuvetojen kanssa vetopidon suhteen ongelmia, tämä ensimmäinen.

Luistonestot sun muut kokeiltu, ei apua. Kaverin takatuuppari mesekin parempi pidoltaan. Siellä se nytkin mini 50 metrin päässä talosta kyhnöttää...[emoji31]

Tänään ei ensi yrittämällä antanut laittaa pakille, kuin vasta toisella yrittämällä. Niin tämä on automaatti jos en aikaisemmin sitä kertonut.

 
^Onko siinä se uusi kaksoiskytkinvaihteisto vai perinteinen momentinmuunnin?

Yhdellä toisella foorumilla oli eräällä käyttäjällä samanlaisia ongelmia pari vuotta vanhan etuvetoisen auton kanssa, erityisesti liikkeelle lähdön osalta. Kuitenkaan vastaavissa autoissa kukaan muu ei tunnistanut ongelmaa. Vaihtoi lopulta talvirenkaat ja ongelma hävisi. Toki tuota ikävä lähteä kokeilemaan huvikseen, jos vanhoissa vielä pintaa riittävästi.

Vai olisiko avon alustassa tai painojakaumassa jotain merkitsevästi poikkeavaa.
 
Vuodesta 2015 lähtien huhuiltu ja vuodesta 2017 lähtien kuviin ja videoihin
tarttuneet testiautot 300 hevosvoiman clubman versiosta saivat reilu kuukausi sitten vahvistuksen kun malli vihdoin julkistettiin.
Samaan syssyyn tekniikan sai myös countryman.
Saksassa hinnat tulivat viime viikolla julkisiksi ja näyttäisi asettuvan aika tarkalleen Golf R:n hintaluokkaan.
Varsin mielenkiintoinen vaihtoehto nykyisen clubman cooperin korvaajaksi, joka on osoittautunut hauskaksi ja kohtalaisen käytännölliseksi "hatchbackiksi". Sama hauskuus lisättynä hieman reilummalla teholla ja nelivedolla kieltämättä kutkuttaisi.
Julkistus ilmeisesti sai odottaa tähän asti, kunnes BMW sai julkistettua omat versionsa samasta tekniikasta, joka tapahtui keväällä.