https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW - Koeajo, jolla on merkitystä

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Lahjoitamme jokaisesta koeajosta 10 euroa nuorten liikenneturvallisuustyöhön. Haluamme lahjoittaa mahdollisimman paljon, joten kerää työ- tai kaveriporukka ja tulkaa koeajolle.

...siitä se ajatus sitten lähti kun telkkarissa näin mainoksen, pitäähän sitä hyvää ajatusta tukea:

http://kampanjat.bmw.fi/koeajo/

1.jpg


Eli tänään iltapäivällä hipsin Golfeineni Oulun Wetterille, missä näitä Baijerin vapaavaltion nimikkotuotteita myydään. Yllätyksekseni kampania ei jäänyt vain utelun varaan, vaan esitteitä oli jaettavissa ja autoja oli teipattu näkyvästi koeajokampanian merkeissä. Hyvä niin, eipä jää epäselväksi mistä on kyse.

Lähtökohtahan on, että en ole tuoreella BMW:llä ajanut metriäkään, poislukien kaksipyöräiset. Eli hyvin avoimin kirjoin lähdin kyselemään mimmoista peliä olisi tarjolla ajettavaksi. Äkkiä kuitenkin teki mieli lähteä testaamaan ja vertaamaan ehkä omaan peliin ja käyttötarkoituksiin sopivaa autoa.

Jatkan tähän alle pariin postaukseen ajatuksiani koeajamistani kahdesta autosta. Keskustelu ja kommentointi vapaa! Oletteko itse käyneet koeajamassa kampania-BMW:tä? Nyt se nimittäin kannattaa, raha menee hyvään osoitteeseen!

Haastankin kaikki Autostadiumin lukijat koeajamaan BMW:n. Montako euroa saadaan kassaa kartutettua? Minulta tuli pesämunaksi 20€ Oulun Wetterin kautta siis!
 
Päivän ensimmäinen ajopotilas oli siis BMW 218d Active Tourer Twinpower turbo Business A.

Kuulemma käytännössä kaikki Wetterin koeajo-BMW:t ovat automaatteja. Isoa ongelmaa vaihteiston valinnassa siis ei ollut kun automaattia kysyin. 2-sarjan Active Tourer on taas uutena mallina mielenkiintoinen tuttavuus, onhan se etuvetoisena uutta BMW-maailmassakin.

2.jpg


Auton antoi minulle ajoon Wetterin Hyundai-myyjä, joten suurta perehdytystä en tähän malliin saanut. Ovien avaaminen lukosta meni avaimesta ihan perinteisellä tyylillä, ei ongelmaa. Istahtaminen sisälle oli helppoa korkeamman oven ja istumakorkeuden vuoksi, vaikka nyt en kömpelö olekkaan vielä. Ensimmäisen rupesin hakemaan avaimelle jotain poteroa autosta, mutta en sitä löytänyt - starttinappi löytyi vain. Avain etupenkille paperien viereen ja ihmettely alkakoot.

3.jpg


Kojelauta ympäristöineen on äkkikseltään varsin monimutkaisennäköinen. Ratti on simppeli, ja siinä on hyvin esillä vakionopeussäätimen ja radion käyttöpainikkeet. Ajotietokoneen käyttö on keskikonsolin rullasta/näppäimistä, ja sitten on vielä ilmastointi erikseen. En jäänyt mitään "fiilistestiä" tekemään onko materiaalit kunnossa vai ei, vaan pyrin hieromaan istumisasentoa kohdalleen. Säädettävä reisituki on monen BMW-kuskin mielestä ehdottomuus, mutta en oikein hieromisenkaan jälkeen tästä ActiveTourerista täysin tyydyttävää asentoa löytänyt - ehkä se on pitkistä koivista kiinni tai jotain, mutta siis säädöistä ei voi autoa moittia. Muuten tilaa oli 187cm pitkälle kuskille sopivasti, eteenpäin näki hyvin ja käyttölaitteet oli varsin hyvin esillä. Keulan muotojen hahmottaminen taas oli aivan mahdotonta autosta, kun konepeltiä ei nähnyt takareunaa lukuunottamatta yhtään. Keula on olevinaan todella kaukana jossain edessä. Näkyvyys taaksepäin peileistä puolestaan oli pieni miinus jopa. Korkeahkosta autosta ei tahtonun taaksepäin nähdä oikein kunnolla.

4.jpg


Liikkeelle lähdettäessä ensimmäiset ajatukset tuosta Active Tourerin 6-vaihteisesta automaattilaatikosta ja moottorista oli, että ompas mukava. Vaihdot on siis pehmeät ja kaasuvaste on Comfort-ajoasetuksella oikein miellyttävä. Tässä on mielestäni erittäin helppo auto ajella, eikä melutaso tai mukavuus etenkään kitkarenkain moitteen sijaa antanut. Taajamassa ajettavuudessa ei mitään ihmeitä ollut. Auto tuntui yllättävänkin ketterältä risteyksissä käännellen.

Maantiellä tilanne hieman muuttui... Oulussa testipätkän virkaa sai luvan toimittaa moottoritie. Satasen vauhdissa ratti kyllä pysyy suorassa, eikä auto etuvetoisenakaan vetele, mutta tuuli autoon tuntui tarttuvan hieman. Toinen, ehkä kitkarenkaista, johtuva juttu oli se, että yli taajamavauhtien kun suuntaa muutti, tuntui perä seuraavan suunnanmuutosta viiveellä. Autossa tuntui siis selvä ylimääräinen "nuljahdus". Samaa havainnoin aikanaan renkaita testaillessani VW Jettalla, missä oli Hakkapeliitta 8-renkaat alla. Rengas siis saattaa olla syypää tähän, sillä alla oli 205/60R16 -kokoiset Nokian Hakkapeliitta R2- flatrun-kitkarenkaat. Ajettavuus pitäisi käytä siis kokeilemassa kesäkumein...

Ajelin ActiveTourerin parkkiin, ja kurkkasin sisälle takakonttiin ja takapenkeille. Tilaa on kivasti, muttei mitenkään yltiöpäisesti. Periaatteessa tuolla kyllä voisi muksutkin viihtyä:

5.jpg


6.jpg


Loppukommentteina koikalta:

Auto on "ihan kiva". Mitään WAU-efektiä en tästä uutukaisesta saanut, mutta kyllä siinä potentiaalia on. Varmasti sopiva rengastus omansa tuohon ajettavuuteen tekee. Muuten paketti tiloineen yms. oli kunnossa. Ostaisinko? Tietyssä elämäntilanteessa voisin harkitakin, mutta tämänpäiväisen perusteella en... lisää syita siihen myöhemmin illalla seuraavassa raportissa siitä toisesta päivän autosta. :)



 
Päivän toinen koeajopotilas oli sitten BMW 320d xDrive TwinPower Business A Touring

Active Tourerin koeajon jälkeen Wetterin BMW-myyjä oli palannut kustannuspaikalle, ja vaihdettiin AT:sta pari sanaa. Juteltiin yleensä ajettavuuksista, ja mainitsin tuosta nuljahduksesta. Epäili rengastuksen olevan syypää asiaan. Totesin itse perään, että pitäisi kyllä ajaa huolellisesti tuo kakkonen jos ostoaikeissa olisi. Tuumasin, että nyt melkeen olisi aika käydä sitten kokeilemassa kolmosta, kun niin paljon olen sen ajettavuudesta hyvää kuullut.

Alle valikoitui siis uusi F31-korimallin farkku-kolmonen. Voimalinjana autossa on kaksilitrainen dieseli, 184hp tehoisena. Pyysin taas automaattia, mutta nelikko-automaatin sain alle:

7.jpg


8.jpg


Rengastuksena tässä pitkäkattoisessa oli samankokoinen 205/60R16 Flatrun-rengastus kuin ActiveTourerissa. Siinämielessä vertailu oli helppoa. Muuten auto on varsin tuttu kolmos-bemari ulkoa. Yksi pyöreä putkenpää takana ei sikäli huuda, että autosta niin kovasti kulkua löytyisi kuin paperilla lukee (184hp/380Nm) Muutenhan kolmonen on varsin hyvännäköinen ja mittasuhteiltaan minun silmään sopiva auto. Kuvia on netti pullollaan mitä makeimmista kolmosistakin, mutta jostain syystä tällä kertaa minua ei edes kovin kovasti kiinnostanut millä varusteilla juuri koeajamani auto olisi. Esimerkiksi Active Tourerissa ollut kaistavahti loisti kolmosessa poissaolollaan, mutta tutkia taisi olla eteenpäin siinä missä AT:ssa vain taakse. Tiedä sitten...

9.jpg


Ensituntuma autoon istahtaessa oli, että kylläpäs istuu penkki selänmukaisesti paikalleen! Säätöjä ei paljoa tarvinut tehdä kun alkoi tuntua siltä, että johan tässä on pidempäänkin istunut. Tämän jälkeen avain jo tutusti taskussa auto käyntiin ja ihmettelemään kojelautaa ja sisustaa. Malli-ikä F21-korissa näkyy hieman Active Toureriin verrattuna, sillä muovipinnat oli jonkin verran vanhahtavamman näköisiä ja esimerkiksi ilmastoinnin näytöt olivat ikäänkuin vanhempaa vuosikertaa. Tavallaan asia mihin olen muutamien tuttujen BMW-autoissa kiinnittänyt huomiota - tuolla on seurailtu valtavirtaa vähän verkkaisemmin. Muuten ajotietokoneen/mediakeskuksen toimintalogiikka oli sama kuin Active Tourerissa, eli kerran kun tavoille oppii oli moni asia tuttua. Sikäli hyvä!

10.jpg


Ajossa taajamassa auto tuntui alkuun selvästi suuntavakaammalta kuin AT. Auto ja kuski lisäksi tuntui "istuvan" tiiviimmin tiessä, mikä sikäli on ymmärrettävää kun matalemmalla mennään. Näkyvyys kuitenkin eteenpäin oli hyvä, taaksepäin jälleen sama pienipeilisyys pisti hieman harmittamaan - kaistanvaihdoissa saa olla tarkkana ja niska vetreänä. Matkanteko kuitenkin maistui taajamassa... Kiihdytyksissä moottorin kurnutus kuului sisällä hieman aiempaa koeajettua autoa selvämmin, mutta vaihteisto 8 pykälällään puolestaan toimi erittäin jouhevasti koko koeajon ajan... hetken mietin, että missähän tässä päällä olevan vaihteen näkisi, mutta loppujen lopuksi sillä ei normaalilla koeajolla ollut mitään merkitystä.

Kolmosen kanssa leikin sen verran, että alkumatkan ajoin Eco Pro-moodi päällä ja seurailin omaa ajoani tuolla. Kuskia opastava tieturi kertoi palautteet ajosta ja palkitsi säästeliästä kuskia tähdillä. Ennakoinnissa tuli tähtiä selvästi paremmin kuin kiihdytyksistä - mistähän lie johtuu. :) Moottoritiellepäin ajeltaessa kaivelin takaisin Comfort-moodin päälle, koska kaasunvaste ja vaihteisto menee Eco-moodissa selvästi laiskempaan tilaan.

No riittääkö 184hp Suomeen moottoritielle nousuihin? Veteleekö tuollainen pirssi kiihdytyksissä? No riittäähän se, eikä tuo mitään vetele - tietenkään. Eihän kuiva asfaltti tietty nelikolle ole kovakaan koitos, mutta tavallaan kolmonen valloitti minut erittäin hyvällä istuvuudella "just mulle" ja sillä, että 1km moottoritieajelun jälkeen tuli sellainen fiilis, että samoilla tulilla olisi oikein hyvin voinut päästellä vaikka Oulusta Jyväskylään asti, eikä se olisi varmaan tehnyt tiukkaakaan, paitsi ehkä automyyjän mielestä... :)

Pyöräytys takaisin Oulua kohti kunnanrajalla, kokeeksi sporttimoodia ennen ramppia ja pikkuisen reippaampi kiihdytys marssivauhtiin. Hyvin riittää paukut. Nuljuaminen suunnanvaihdoissa loisti kolmosessa täysin poissaolollaan. Tämä on sikäli jännittävä huomata, koska renkaat olivat samat. Olisiko ilmanpaineissa ollut sitten eroa - en tiedä.

Ajelin takaisin Wetterille oikeastaan varsin mukavasti hymyillen. Ymmärrän varsin hyvin miksi tällaisia autoja ostetaan, myydään ja markkinoidaan sloganilla "Ajamisen iloa". Näin nopeasti nautittuna pienenäkin annoksena hommasta jäi erittäin hyvä maku. Auto istui käteen kuin hansikas!

Avaimien palautus Wetterin Tapio Haapalahdelle ja jälleen viiltävät analyysit:
Kolmonen istuu minulle hyvin. Tilat ei suurensuuret ole, mutta meidän käyttöön riittäisivät. Hetken juttelun jälkeen summasin koeajot ja kiitin Haapalahtea ja Wetteriä autojen lainasta ja maahantuojaa asiallisesta kampaniasta. Tuskin olisin muuten käynyt koeajolla. Kiitokset vielä kerran. :)

Mikäs fiilis minulle sitten tuli kun hyppäsin 4v vanhaan Golfiini kahden uuden bemarin koeajon jälkeen? Olo oli kuin kotiinsa olisi tullut. Avain löysi tiensä virtalukolle suoraan, vilkkukytkin toimi juuri niinkuin olen aina tottunus sitä käyttämään (vrt. BMW), vaihdekeppi toimi kuten ennenkin, ja ajoasento oli heti se minun hanurille kalibroitu. Jäikö autokuumetta? No ei... ehkä pientä nuhaa tai lämpöä, siksi tätäkin juttua kirjoitan vielä hymyissä suin. No miksi erilaisia autoja sitten tehdään ja miksi tiettyjen merkkien ajettavuutta oikein matkitaan?

No ne tuovat sitä Ajamisen iloa!

*edit* muokattu korimalli oikeaksi. :)
 
Samat sanat.

Olipa mukava lukea ja varsinkin kun raportti oli nimenomaan omia tuntemuksia peilaava eikä liian kliininen :)

Pitäisköhän käydä tuota active toureria käydä itsekin kokeilemassa. Ihan vain hyväntekeväisyyden takia :)
 
Ei muutakuin kokeilemaan... :) Ihan ok peli tuo ActiveTourer on, vaikkakin varmasti jakaa mielipiteitä.

Tarkensin vähän aloitusviestiin ajatusta. BMW maahantuoja on siis tällä kampanialla liikenteessä auttamassa nuorten liikenneturvallisuustyötä. Jokaisesta koeajosta he laittavat 10€ omaan "kassaansa", jolla he avustavat tuota työtä. Mukana ovat suurimmat jälleenmyyjät kautta Suomen.
 
Jatkanpa tähän samaan topikkiin kun en viitsi uutta avata samasta autosta.

Tänään vääntäydyin minäkin Wetterille ohikulkiessani, mielessä koeajaa tuo ConD:nkin koeajama BMW 2 active tourer. Ja kun samalla sai tehdä hyväntekeväisyyttä niin mikäjottei.

Autohan olikin paikalla ja paperitöiden ja pikaisen perehdytyksen jälkeen rattiin.

Ajoasento kohdalleen ja ainakin minä sain ajoasennon oikein mallikkaasti säädettyä. Tosin olenkin keskimittainen 176cm. Se mikä tosin penkissä tuntui oudolle oli sen "heppoisuus". Se tuntui jotenkin todella hennolta, sellaiselta että menee rikki kun vähänkin isompi kaveri siihen itsensä asettelee.
Iso plussa säädettävästä selkänojan sivuttaistuesta. Sai hyvinkin tyköistuvan ajoasennon jossa ei kyllä heilunut.

Käyntiin ja liikenteeseen.

Ensimmäinen huomio, onpas hiljainen. Moottorin ääntä ei pahemmin sisälle kuulu. Kiihdytyksissä vähän, mutta ei millään muotoa häiritsevästi.

Minä suuntasin suoraan moottoritielle pohjoista kohti, koska tässä vuosien mittaan on muodostunut sellainen tietty reitti mikä tulee kokeiltua kaikilla koeajossa olevilla autoilla.
Edelleenkin, melko hiljainen auto. Nyt toki renkaista kuuluu tuollainen ihmeellinen kumina joka on kyllä aika voimakas, mutta sävyltään sellainen että ei se nyt aivan hirvittävästi häiritse. Tuulikaan ei pahemmin suhise vaikka tänään Oulussakin tuulee ihan mukavasti.

Sitten itse ajettavuus. Sama huomio kuin ConD:llä. Auto käyttäytyy TODELLA levottomasti moottoritievauhdeissa. Pienikin kääntö ratissa saa auton kiemurtelemaan. Ajosta ei oikesti meinannut tulla yhtään mitään. Sport -asetuksella rauhoittui hiukan, mutta ei poistanut ongelmaa kokonaan.
Minä kyllä laitan kiemurtelun alla olleiden Hakkapeliitta R2 kitkojen piikkiin. En usko että auto oikeasti on noin huono ajaa.
Mutkaisella tiellä auto sitten pääsi oikeuksiinsa. Ohjaustuntuma on aivan erinomainen ja aavistuksen mikroautomainen. Ja toki tässäkin varauksella että vauhti ei nouse yli 80 km/h jolloin kiemurtelu taas alkaa.

Suorituskyky 150hp dieselissä on kyllä riittävä ja automaatti vaihtaa todella nätisti ja nopeasti.

Auton sisätiloissa ei oikeastaan mitään uutta. Tilat riittävät nelihenkiselle perheelle kyllä ihan hyvin. Takapenkillä oli aikuisellekin ruhtinaalliset jalkatilat.
Tavaratila oli myöskin ihan luokan normitasoa. Välipohjan alla oli lokero jonne saa harvemmin käytettävät tavarat piiloon.

Sisätilojen materiaalit vaikuttivat ihan asiallisilta ja kaikki oli hyvin Saksalaisen jämäkkää. Paitsi, jostain syystä minulle ei tullut sellaista panssarivaunumaista fiilistä tässä autossa kuten aiemmin koeajamissani Bemareissa. Ja varsinkin kun nyt väkisinkin tulee tuohon Pösöön verrattua. Aivan eri planeetalta ovat. AT oli jotenkin heppoisen tuntuinen ja fiilis oli vähän muovinen. En tiedä miksi kun ei tuossa nyt kovaa muovia kovin paljoa ollut ja kaikki hallintalaitteet yms. toimivat jämäkästi ja tuntuivat hyviltä käteen.
Pari asiaa jäi mieleen mitkä oli todella hauskasti tehty. Nopeudenrajoittimen tai vakkarin kytkeminen sytyttää nopeusmittarissa merkin joka siirtyy siihen kohtaan mihin nuo on asetettu. Hienosti toteutettu ja hyvä idea.
Nopeusmittaria oli tosin vaikea seurata kun on HUD näyttöön tottunut. Monta kertaa mentiin vahingossa sakkorajoilla nopeuden kanssa kun ei vaan osannut tuota katsoa.

Toinen asia mikä jäi mieleen oli äänentoisto. Vakioäänentoisto oli itse asiassa todella hyvä. Näyttää olevan että näihin premium -merkeissä tähän asiaan panostetaa. Sama homma oli Mersulla.
Toki hifi-paketin vähintäänkin ruksisin kuitenkin mukaan. Se kun maksaa vaivaiset 400 € verollisena.

Ei tehnyt tiukkaa palauttaa autoa takaisin. Jotenkin jäi ristiriitaiset tunnelmat. Haluaisin niin paljon autosta pitää, mutta jostain syystä en vain pitänyt. Oli todella mukava hypätä takaisin Pösön rattiin ja todeta että kylläpä sitä on tällä autolla pilalle hemmoteltu :)
 
Itsekin kävin eilen wetterillä topicin innoittamana, harvinaisen miellyttävä tapa lahjoittaa rahaa hyvään tarkoitukseen ja vielä toisten rahoja ;)

Tuntemuksia peilataan kirjoittajan omaan autoon.

Itse valitsin koeajoon itseä kiinnostavan mallin, 420i koska tuo automaatti ja taloudellinen bensamoottori kiinnosti kokeilla. Muotoilultaan auto on mielestäni varsin onnistunut eritoten hyvällä väri/vanne yhdistelmällä.

Numeroinen valossa tämän pitäisi olla suhteellisen ripeä kulkemaan vaikkei tehoa nyt mahdottomasti olekaan. Dieselin matalalta alkavaan vääntöön tottuneelle kiihdytykset oli hämmentävä kokemus, ei tehontunnetta oikein millään kierrosluvulla. Moottorin äänettömyys vielä tehosti varmasti vaikutelmaa. Kaikinpuolin sivistynyttä käytöstä moottori kyllä tarjosi ja sen puoleen hyvä paketti. Tasaista vetoa koko kierrosalueen läpi. Toisaalta, malliston tehottomammasta päästä moottoreista ei kannata toki urheilunauton suorituskykyä etsiäkään :)

Tätä 8-lovista automaattia on paljon kehuttu ja hienostihan se toimii. Auto oli juuri tullut koeajosta joten kylmäkäyttäytymistä en päässyt kokeilemaan, mutta lämpimänä miellytti nopeat vaihdot ja kuminauhamaisuuden puute mitä volvossani aina välillä on havaittavissa.

Ohjaamon säädöt sai oikein hyvin kohdalleen tällainen lyhyempikin (168cm) kuski ja penkit oli varsin mukavat. Hetken toki sai haeskella että kaikki säädöt löytyi, kun tässä koeajoyksilössä ei sähköisiä säätöjä ollut. Jos tälläisen ostaisi, pitäisi sisälle olla nahkaa ja ehdottomasti paremmat musiikkivehkeet. Sisällä olleessa esittelyautossa olikin valkoinen nahkasisusta ja se oli omaan silmään hieno. Muuten sisällä oli ihan laadukas tunnelma, hälyääniä ei kuulunut, jousitus ei pitänyt ääntä ja melutaso muutenkin oli samaa tasoa Volvon kanssa, ainakaan en eroa rekisteröinyt :)

Ajettavuus oli erittäin kevyttä, ohjaus hämmentävän kevyt. En nyt pikaisella kokeilulla havainnut eroa eco/comfort ja sport asetuksien välillä ohjauksessa, vaihteistoon taas vaikutti selvästi. Kiihdyttäessä ei ollut minkäänlaista vetelyä mikä oli erittäin mukavaa etuvetoon tottuneelle! En ole takavetoisia vastaavaa ajanut, tuskin sekään vetelee mutta ainahan neliveto rauhoittaa menoa :) Ajettavuus oli kaikinpuolin hyvä, ainoastaan sivutuuli vaikutti selkeämmin kulkusuuntaan kuin omassa autossa. Muuten tuosta saisi mukavan matkakumppanin :)

Tiloja en sen kummemmin pannut merkille, itselle nyt riittää minkä auton tilat tahansa kun 90% ajoista liikun yksin. Konttiin sopii luukusta isokin tavara sisään, muuten pikaisesti kurkattuna vaikutti aika matalalle tilalle.


Tuliko autokuumetta? Ei tullut kyllä. Tämmöinen auto vaatisi ehdottomasti tehokkaamman moottorin ja enemmän rasteja tilauksen yhteydessä varusteluetteloon. Tällä pienelläkin moottorilla taitaa tulla helposti 60k€ vastaan kun varusteita ruksailee ja näin duunarille se on ihan liikaa tälläisestä autosta. Myös moottorin ääni saisi kuulua vähän enemmän ohjaamoon kiihdytettäessä, en tiedä onko näin esim 428 mallissa? Kun pihasta lähti tuntui D5:sen murinat suorastaan urheilullisilta ääneltä ja alakierrosten veto erittäin pontevalta. Tästä siis saisi erittäin miellyttävän, mutta hinta karkaa älyttömäksi. No köyhällehän kaikki on kallista ;)
 
Juu, siis ajattelinkin että tänne vaan kaikki koikat mitä käytte ajamassa. Hyvää raporttia. Molemmilta. Lisää näitä vaan :)

Tavallaan jännä lukea, että osittain olimme downtimen kanssa hyvinkin samaa mieltä, osittain taas sitten vähän eri havaintoja. Tuohon letkuamiseen kuitenkin senverran pitää palata, että kyllä se on autostakin kiinni jonkin verran. Kolmosessa oli kooltaan identtiset renkaat, eikä ne letkuneet likimainkaan samalla tavalla. Paineista taas sitten osaltaan kiinni...

Mutta juu, hyvää raporttia. Itse olin tosiaankin fiilispohjalta liikenteessä, enkä jaksanut kaikkia fiitsöreitä ja juttuja tutkia. Radionkin säädin vain ylex:lle ja kuuntelin sitä hiljaisella. Vakionopeussäätimestä tuli kyllä sama havainto tehtyä - nerokas ja toimiva juttu, etenkin kun säädetty nopeus näkyi myös mittaristossa. Ehkä eniten "testailtu juttu" oli se säästämisopastustoiminto. :)

Huomasitkos muuten että AT:ssa oli kaistavahti?
 
ConD, ajoit F31:n etkä F21:stä :)

Ei saa näkymään päällä olevaa vaihdetta mistään noista mehumaijatomaateista. Ainoastaan, jos ajaa manuaalimodessa niin sitten näkyy just sen hetkinen vaihde. Niin ja tuossa ajetussa Acitive Tourerissa on Aisinin 6-vaihteinen tomaatti, mutta tuossa kolmosessa on tosiaan se ylistetty 8-vaihteinen ZF.

Yksi pakarinpää on 3- ja 4-sarjoissa kaikissa alle 200hv moottoreissa.

Bemarin vilkkuviiksi on tosiaan erikoinen ja on sitä vielä 2015 olevissa malleissakin. Se on kokoajan keskiasennossa ja saattaa jäädä myös itsekseen vilkuttamaan. Samaten bemarin manuaalipenkkien säädöt on hyvin erikoiset vielä 2015-mallisissa autoissa. Nämä siis erona kilpailijoihin verraten.

Tuossa 20i moottorissa on 135kW ja huippuvääntö 270nm alkaa 1250 kierroksesta. 20d:ssä tosiaan sama 135kW, mutta huippuvääntö 380nm, joka alkaa samalla kierrosluvulla.

Näissä uusissa bemuissa ohjaus on tosiaan todella kevyt, mutta muuttuu ainakin normaalissa 3- sarjassa ja nelosarjassakin eri ajomoodin mukaan. Sen sijaan se on tosiaan erikoinen homma, että Active Tourerissa ja 3GT:ssä ohjaus ei muutu mun mielestä yhtään eri ajomoodeissakaan. En tiedä miksi...
 
Children of the damned sanoi:
ConD, ajoit F31:n etkä F21:stä :)
Syytän nettiautoa tuosta virheestäni, kiitos korjauksesta. ;)

Myös muuten hyviä huomioita, vilkkuviiksihän se erikoisuus bemarissa on - on muuten erikoinen motskarissakin, sillä se pitää palauttaa erikseen kolmannella napilla tangosta. Kolmosessa oli vissiin jokin asetus säädetty pois, sillä kaistanvaihtovilkkua ei autossa ollut käytössä, luulisi että se on säädettävissä. Active Tourerissa "vilkautuksella" vilkku vilkkui kolmesti, Kolmosessa vain vilahti nopeasti. Ja siis palautustahan en osannut tehdä. Piti yksi "sakkolenkki" tuon vuoksi suorittaa. :D

 
Children of the damned sanoi:
Niin ja tuossa ajetussa Acitive Tourerissa on Aisinin 6-vaihteinen tomaatti, mutta tuossa kolmosessa on tosiaan se ylistetty 8-vaihteinen ZF.

Ei ole. 218i on 6-vaihteinen ja 218d -> eteenpäin 8-vaihteinen. Ja D7 ja D8 näkyi kyllä hyvin näytössä kun manuaalimoodissa takoi vaihteita ylöspäin.
Tämän voi jokainen tarkastaa myös BMW:n sivuilta Active Tourerin spekseistä. Esim pikaisesti tuosta :
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/2series/active_tourer/2014/showroom/automaattikampanja/index.html

Ja vilkkuviiksestä, minä pidän tuosta BMW:n vilkun toteutuksesta. Se on todella toimiva ja looginen.
 
ConD sanoi:
Syytän nettiautoa tuosta virheestäni, kiitos korjauksesta. ;)

Myös muuten hyviä huomioita, vilkkuviiksihän se erikoisuus bemarissa on - on muuten erikoinen motskarissakin, sillä se pitää palauttaa erikseen kolmannella napilla tangosta. Kolmosessa oli vissiin jokin asetus säädetty pois, sillä kaistanvaihtovilkkua ei autossa ollut käytössä, luulisi että se on säädettävissä. Active Tourerissa "vilkautuksella" vilkku vilkkui kolmesti, Kolmosessa vain vilahti nopeasti. Ja siis palautustahan en osannut tehdä. Piti yksi "sakkolenkki" tuon vuoksi suorittaa. :D

Jep 3-sarjassakin saa säädettyä tuota iDriven kautta, että miten se vilkku vilkuttaa. Luultavasti oli joku ruksi pois "päältä".

Tuo taustapeli on tosiaan myös näissä bemuissa erikonen. Melko pieni ja kiinnitetty jotenki  todella ylös. Sillä on myös semmoinen ominaisuus, että se valahtaa melko noepasti eri asentoon, mihin se on säädetty. Ainakin omissa bemuissa niitä on saanut olla säätämässä aika tiuhaan, eli pienikin täräys niin se valahtaa alaspäin.

Se on myös erikoista, että vaikka nyt lopulta bemarin valikot on suomeksi, navikin vissiin puhuu suomea, on hieno tomaattilaatikko (ZF ja miksei Aisinkin), ilmeisesti navin päivityksetkin on nyt jo ilmaisia näihin ihan uusiin, 3:n farkussa, 4GC:ssä ja 3GT:ssä on vakiona sähkötoiminen takaluukku ja nyt on myös lopulta sellainenkin perustoiminto näissä bemuissa jo, että kun lisäät radion volumea näkyy näytössä nyt palkkina se mikä volumen taso on, niin silti on jotakin kummallisuuksia edelleen, eli mm. kummalliset säädöt etupenkeissä, tuo mainittu vilkkuviiksi ja ajotieturin näyttö siinä mittaristossa on tulitikkuaskin kokoinen ja sen yhteydessä oleva keskikulutusnäyttö on heiluvalla viisarilla varustettu (1-,3-, ja 4-sarjoissa).

Latomalla rahaa tiskiin saa fiksut säädöt penkkeihin, tosin ne on sitten sähköllä ja maksaa hunajaa. Latomalla rahaa tiskiin saat paremman näköisen ja kokoisen mittariston ajotieturin, mutta silti siinä ei näy esim. 3-sarjan yhteydessä ajonopeus digitaalisena, mikä olisi tosi hyvä juttu, koska jollakin kuskilla ratin kehä voi peittää liikaa mittaristoa.

Sitten noista ämyreistä. Suurimmassa osasssa bemareita ne vakioämyrit on aivan suolesta auton hintaluokka huomioiden. Sekin on jokin kumma muinaisjäänne tai sitten se on vaan tapa lypsää rahaa. Tosin tämä on kumma homma, että se niiden taso vaihtelee kovasti malliston sisällä. Esim. Active Tourer ja X1 tarjoaa tosi hyvän vakiotason laitteiston, mutta esim. koko 3-sarjaan (sedan, farkku, GT) on pakko ottaa HiFi-tasoinen setti tai sitäkin parempi H&K.
 
downtime sanoi:
Ei ole. 218i on 6-vaihteinen ja 218d -> eteenpäin 8-vaihteinen. Ja D7 ja D8 näkyi kyllä hyvin näytössä kun manuaalimoodissa takoi vaihteita ylöspäin.
Tämän voi jokainen tarkastaa myös BMW:n sivuilta Active Tourerin spekseistä. Esim pikaisesti tuosta :
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/2series/active_tourer/2014/showroom/automaattikampanja/index.html

Ja vilkkuviiksestä, minä pidän tuosta BMW:n vilkun toteutuksesta. Se on todella toimiva ja looginen.

Joo muistin väärin. Silti se 8-vaihteinenkin on AT:ssa Aisin. Tästä on väitelty Manu Tuppuraisen kanssa (siis minä olen väitellyt). Manu selvitti asian maahantuojalta ja tosiaan nuo AT:n kaikki lootat on Aisineita. Myynti-ilmoituksissa ja koeajoissa lukee usein virheellisesti, että olisi Steptronic-vaihteisto (eli siis ZF8 Steptronic), mutta se on väärää infoa.

ZF tulee tilalle myöhemmin, mutta vasta sitten kun tarjolla on ZF9, eli yhdeksänvaihteinen etuvetomalleihin suunnattu laatikko.
 
Parannettu ZF8 tulee sitten noihin takavetoihin, eli esim. faceliftattuun 3-sarjaan sitten syksyllä. 5-sarjan 20d:ssä se taitaa jo olla.  Kyseessä on siis nykyisen laatikon parannettu versio, eli generation 2.

Tuo AT:n 18d on täysin uusi mosa, vaikka on samalla mallimerkinnällä kuin esim. 3-sarjan 18d. Nuo 3-sarjan 16d, 18d ja 20d raksuttajat on vielä vanhaa moottoriperhettä. Faceliftissa tulee uusia korvaavia versioita.
 
Children of the damned sanoi:
Sitten noista ämyreistä. Suurimmassa osasssa bemareita ne vakioämyrit on aivan suolesta auton hintaluokka huomioiden. Sekin on jokin kumma muinaisjäänne tai sitten se on vaan tapa lypsää rahaa. Tosin tämä on kumma homma, että se niiden taso vaihtelee kovasti malliston sisällä. Esim. Active Tourer ja X1 tarjoaa tosi hyvän vakiotason laitteiston, mutta esim. koko 3-sarjaan (sedan, farkku, GT) on pakko ottaa HiFi-tasoinen setti tai sitäkin parempi H&K.

I agree. 3- sarjalaisen koeajosta jäi erityisesti mieleen mökkiradiota vastaava äänentoisto. Siksipä tämä AT oli mukava ylläri.

Children of the damned sanoi:
Joo muistin väärin. Silti se 8-vaihteinenkin on AT:ssa Aisin. Tästä on väitelty Manu Tuppuraisen kanssa (siis minä olen väitellyt). Manu selvitti asian maahantuojalta ja tosiaan nuo AT:n kaikki lootat on Aisineita. Myynti-ilmoituksissa ja koeajoissa lukee usein virheellisesti, että olisi Steptronic-vaihteisto (eli siis ZF8 Steptronic), mutta se on väärää infoa.

ZF tulee tilalle myöhemmin, mutta vasta sitten kun tarjolla on ZF9, eli yhdeksänvaihteinen etuvetomalleihin suunnattu laatikko.

Uskon kyllä. En ala väittelemään tästä :) senverran vaan tuli huomioitua että 8:iin asti se kelasi manuaalikäytöllä vaihteita :)
 
Siis bemarin vilkkuviiksi on erittäin looginen. Se muuten palautetaan napauttamalla siihen suuntaan missä vilkku vilkkuu. Aluksi tuli itsekin tehtyä vilkutuksia suuntaan jos toiseen vaan kun asia meni selkäytimeen, minusta justiin looginen.
 
Makkis sanoi:
Siis bemarin vilkkuviiksi on erittäin looginen. Se muuten palautetaan napauttamalla siihen suuntaan missä vilkku vilkkuu. Aluksi tuli itsekin tehtyä vilkutuksia suuntaan jos toiseen vaan kun asia meni selkäytimeen, minusta justiin looginen.

Palautuu se kumpaankin suuntaan ;)