https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW i8

clima

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tuli tänään mahdollisuus kokeilla tällaista lyhyen koeajon verran.

Ulkonäkö: Auto on kaunis. Sopivan futuristinen, ei kuitenkaan ylitseampuvan erikoisuutta tavoitteleva. Joka kulmasta löytyy uutta katsottavaa, hienoja yksityiskohtia riittää.

Sisätilat: Ovet aukeavat osin lokinsiipimäisesti ylös ja vähän sivulle. Kuskin penkille laskeudutaan takapuoli edellä, jalat kipataan kyytiin. Ulkopuolen kauneus jatkuu myös sisätiloihin, samoin modernius. Laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Tuulilasi on iso ja melko vaakatasossa, näkyväisyys eteen ja sivuille on hyvä, taakse kohtalainen. Penkit ovat hyvät istua, ajoasennon saa erinomaiseksi.

Ajaminen: Virrat päälle napista, mittaristo ja keskikonsoli näyttöineen herää eloon. Pakki päälle ja auto lähtee lipumaan aavemaisesti taaksepäin. D päälle ja meno jatkuu aavemaisen hiljaa. Mittaristossa on sinisellä vaikka mitä infoa mutta näkökentässä HUD kertoo tärkeimmät tiedot.
Nopeuden nosto 70 km/h nopeuteen, omistaja vieressä kysyy huomasitko kun polttomoottori tuli mukaan. No en. En sitten yhtään. Nopeuden lasku takaisin n. 50 km/h ja mennään taas sähköllä, vaihdos on täysin huomaamaton.
Tyhjä viivasuora asfalttitie edessä, vaihteisto sporttimodelle, mittari vaihtuu punaiseksi, muuttuu perinteisemmäksi. Ja sitten kaasu pohjaan: äänimaailma herää eroon ja auto ampaisee nopeasti  yli sallitun. Äänet sisätilassa ovat kuin kutosen ja suuremman padan välimaastosta, suorituskykyyn nähden juuri sopivat. Kyseessä ei siis ole mikään pöristin vaan oikeasti huolella suunniteltu äänimaailma. Hymyilyttää aivan perhanasti.
Auto istuu tiessä kuin tatti, ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset.
Maantiellä huomaa että auto herättää kiinnostusta kanssakulkijoissa, tuijotusta riittää (omistaja kertoo että moottoritiellä tulee aina tilaa kun kaikki lakoaa edestä päästääkseen auton ohi).
Hiljainen lipuminen takaisin parkkiin, ovi auki ja ihailemaan muotoja vielä ulkoa.

Törkeän hieno auto. Tämän jälkeen kaikki muut ajamani autot tuntuvat auttamattoman vanhanaikaisilta.
Ai joo, miinuksena pieni tavaratila.
 

Liitteet

  • WP_20150624_18_08_46_Pro (Kopio).jpg
    WP_20150624_18_08_46_Pro (Kopio).jpg
    229,9 KB · Katsottu: 325
  • WP_20150624_18_28_04_Pro (Kopio).jpg
    WP_20150624_18_28_04_Pro (Kopio).jpg
    189 KB · Katsottu: 267
Paljos oli kierrosaika?  ;)

Kyseiset yksilöt tuli bongattua jokunen viikko sitten aamupalalla. Hianoja vehkeitä!
 
I8 on kyllä niitä harvoja nykyautoja jotka herättää omistamisen halua. Valitettvasti hintalappu pitää siitä huolen että ei tarvi haaveilla :(
Upea auto.
 
-P- sanoi:
I8 on kyllä niitä harvoja nykyautoja jotka herättää omistamisen halua. Valitettvasti hintalappu pitää siitä huolen että ei tarvi haaveilla :(
Upea auto.

Kyllä tuo olisi yhtenä mukana, jos pitäisi miljoonalla eurolla valita haluamansa autokalusto.
 
Minäkin kävin koeistumassa tuota i8:a saksalaisessa bemukaupassa. Sisäänmeno todellakin peffa edellä kuten clima sanoi. Sisänäkymä miellyttävän futuristinen ja silti tutun bemumainen. Ei minulle kuitenkaan vielä mitään omistamisenhalua syntynyt. Ehkä koeajon jälkeen olisi ollut toisin. Ja jos olisi tsiljoona euroa tilillä.
 

Liitteet

  • i8.JPG
    i8.JPG
    96,8 KB · Katsottu: 169
Nostetaan tolkuttoman vanhaa, mutta tästä ei ollut muualla täällä juttua.

-Kävin tämmöistä koeajamassa kahdesti, jälkimmäisellä kerralla "yön yli" 140km. Futuristinen ilmestys, mutta sellainen polttishemmolle tärkeä tunne tästä puuttuu täysin. Lokinsiipiovet yksi tosi iso "juttu", samoin massasta hyvin suuresti poikkeava muotoilu. Mutta noin muuten ohjaamon napit ja muut, sielläkin fiilis on kuin saman ikäisessä 5-sarjan bemarissa -> miinusta.

-Sähköllä pääsin tutulla pihistelytiellä (vanha Porvoontie, tie 170) 30km pikkuakulla (pre-LCI malleissa nettokapasiteetti vaivaiset 5,2kwh), jonka varassa auto oli jo tovin seissyt, range yllätti. Mutta kuulemma samalla kylmä ilma vaikuttaa pieneen akkuun vieläkin enemmän kuin tottumaani 7-hybridin (netto 7,4kwh)? Hauskana knoppina nämä liikkuu täyssähköisesti ajaessa etuvetoisina! Auto ei myöskään osaa "coastata" yhtään niin kuin uudemmat hybriditbemut, tässä on todella voimakas "regen" jarrutus heti kun nostaa jalkaa kaasulta - oli ajomoodi sitten "Eco Pro", "Comfort" saatika "Sport" ja nopeus vaikka sitten 100-120km/h. Toisin kuin monet, minä en tykkää sellaisesta "yhdellä polkimella ajamisesta" jossa jalka pitää olla kokoajan kaasupolkimella painettuna.

-Ajamisen fiilis on napit ja käyttökytkimet sivuuttaen jännä, auto tuottaa sellaista avaruusalusmaista (Porsche Taycan ym.) hurinaa jonnekin 50km/h nopeuteen saakka, aivan kuin jostain tieteisleffoista. Polttomoottorin äänet on varmaan 75%:sti stereoiden kautta tulevaa teennäistä paskaa.

-iDriven vanhoillisuus ärsytti, ei kosketusnäyttöä -> osoitteiden syöttö todella hidasta. Muutenkin grafiikka ja muu on iso askel taaksepäin seiskan jälkeen. Mielestäni omassa seiskassa (G12 -sukupolvi) on juuri passelin pirteät grafiikat vaikka se on esitelty 2014. Ja sitten kaikki ohjaamon napit ja kytkimet, todella halpuutettua muoviskeidaa ilman mitään italialaistyyppistä, hauskaa "designiä" - auton ulkonäköön suhteutettuna ohjaamo on todella "blatant", mitään sanomaton - varsinkin umpimustana. Jopa oma ex-Porsche (997-generaatio), tätä 6 vuotta vanhempi, oli ohjaamoltaan enemmän premiumia.

-Arveluttaa miten paljon tällä on ajeltu sähköllä (auto lähtee defaulttina sähköllä liikkeelle) ja sitten kengitty kone kylmänä jonnekin motarin ramppiin. 3-sylinterinen, todella korkeaviritteinen polttis...

Ostohousut jalassa ja tämmöinen tulee hankittua jollei "PPI"-tarkistuksessa paljastu mitään älytöntä.