https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW i4 kulutus, latausteho ja muita kyssäreitä

Tänään ehkä ns "talvisin" keli i4 ulkoiluttamiseen.

Ajoin auton tallista ulos jäähtymään noin tuntia ennen lähtöä. Akku oli ladattu 70%. Siis tallissa oli pojan kanssa pikku rojekti käynnissä, nii piti siirtää auto ulos. Sopi hyvin myös tähän testiin.
Tallissa ei lämpöä ole kuin noin 9-10 astetta, eli auto oli melko kylmä ennen matkaa.

Pakkasta lähdössä -3 ja kylmeni -5. Alkumatkasta suolattua kuraa... ja puolenvälin jälkeen ei aura-autot kauheasti olleet ehtineet 2-tietä aurailla. Ajourat pääsääntöisesti puhtaat, mutta loskaa jonkun verran, ja lopussa tiet jäässä/polanteella.
Kulutus oli 18.9, vikassa Klaukkalan alamäessä putosi tuohon arvoon.
Kymppi yli nopeusrajoituksen pyynnissä, vähän jonoja ym. aura-autoja, Sport mode ja aktiivinen vakkari päällä, keskinopeus 81.2 km/h.

Joku ihmetteli näitä "pieniä" kulutuksia, niin itse ihmettelin erästä Mersumaasturia(nimi ehkä muutettu, on niitä bemujakin tässä kastissa) edellä jonka nopeus, mittarin mukaan 80 rajoituksella humppasi 72-90 välillä. Noin saa varmaan kulutuksen pysymään aisoissa...
Niin ja tuo vaihteluväli oli ns. kilsan, ajomatkan, ei esim. 10 kilsan matkalla.
Ei ehkä osaa/halua käyttää vakionopeudensäädintä, olihan tiessä muutama mutka, mutta olis tolla 90km/h vauhdilla tiellä pysynyt.:ROFLMAO:, tai 80 vauhdilla.
 
Tänään -6 astetta ja vanhempia moikkaamaan Yyteriin, auto oli edellisen ajon jälkeen lämmin. 18 kilsaa kohti Yyteriä ja kulutus 16.4kWh. 80 kympin rajoitus ja molemmissa päissä kilsa pari tajaama-ajoa, ja ajoin nopeusrajoitusten mukaan. Eli mittarissa 84, ja se on noin 80-81, en tosin taajamassa noin kovaa ajanut…
 
I4 M50 syö riippuen ajotavasta ja lämpötilasta 15-30 kWh/100 km. Enempikin saa toki menemään, mutta se alkaa olemaan liikenteessä hurjastelua. Sähkönhinta vaihtelee onnenpekkojen 0,10 €/kWh latausasemien 0,7 €/kWh saakka. Näillä reunaehdoilla 100 km kustantaa min. 1,5 € -21€ per 100 km. Eli 2 €/litra bensanhinnalla kulutus vaihtelisi 0,75 - 10,5 litraa/100km.
Vastaavilla tehoilla ei olisi päässyt koskaan alle 10 l/100 km kulutuksiin. Itellä asettunut kulutus 3 kk aikavälillä 21 kWh/100 km.
 
Dodii, lähtö tänään Vantaalta, auto lämpöisessä tallissa, noin. 18 astetta. Range reilu 450 kilsaa.
Pakkasta ulkona 9 astetta ja nokka kohti länttä ja Pohjanlahden helmeä, eli Poria.:ROFLMAO:
Vihdin-Karkkilan välillä pakkanen oli kovimmillaan 13.5 astetta. Tässä vaiheessa kulutuslukema oli noin 18kWh/100km.

Tiet osittain melko liukkaassa kunnossa ja porukat ajeli kohtalaisen rauhallisesti. Itsellä 10+ rajoitus vakkarissa ja Sport mode. 20 astetta lämpötila pyynnissä, sopii hyvin kun ajaa paitasillaan. Aika tehokas tuo lämppäri, jos laittaa 21, saa ajaa sandaaleissa…
Liikenne ei kauheesti haitannut, parin rekan ohitusta piti hetken odottaa, onneks on noita satasen ohituskaistoja.

Poria kohti lämpötilat Forssan jälkeen alkoi nousta ja Porissa -6 pakkasta.

Tyttären koululle kun pysähdyin, kulutus oli 16.6kWho_O(y)

Apin mukaan 237 kilsaa ja keskinopeus 78.3kmh, akkua jäljellä auton mukaan 50 prossaa.
Mielestäni hyvä suoritus, autolta siis. Kyllähän se kokonaiskulutus nousi kaupunkipyöritysten ja useiden stoppien ansiosta sitten yli 17. Mut niinhän se tekee, kun pakkasta ja auto jäähtyy kauppareissujen välillä.
Lämmin auto ja akku, näyttää vaikuttavan kulutukseen melko paljon, ja se jos nopeutta on esim 5kmh vähemmän kuin normisti. Niin ja tuulta ei juuri ollut.
 
I4 M50 syö riippuen ajotavasta ja lämpötilasta 15-30 kWh/100 km. Enempikin saa toki menemään, mutta se alkaa olemaan liikenteessä hurjastelua.
Sopivasti Tesla Björnillä menossa road trip i4 M50:llä Saksaan. Aikoo kokeilla kulutusta 200+ km/h nopeuksissa.
 
Dodii, lähtö tänään Vantaalta, auto lämpöisessä tallissa, noin. 18 astetta. Range reilu 450 kilsaa.
Pakkasta ulkona 9 astetta ja nokka kohti länttä ja Pohjanlahden helmeä, eli Poria.:ROFLMAO:
Vihdin-Karkkilan välillä pakkanen oli kovimmillaan 13.5 astetta. Tässä vaiheessa kulutuslukema oli noin 18kWh/100km.

Tiet osittain melko liukkaassa kunnossa ja porukat ajeli kohtalaisen rauhallisesti. Itsellä 10+ rajoitus vakkarissa ja Sport mode. 20 astetta lämpötila pyynnissä, sopii hyvin kun ajaa paitasillaan. Aika tehokas tuo lämppäri, jos laittaa 21, saa ajaa sandaaleissa…
Liikenne ei kauheesti haitannut, parin rekan ohitusta piti hetken odottaa, onneks on noita satasen ohituskaistoja.

Poria kohti lämpötilat Forssan jälkeen alkoi nousta ja Porissa -6 pakkasta.

Tyttären koululle kun pysähdyin, kulutus oli 16.6kWho_O(y)

Apin mukaan 237 kilsaa ja keskinopeus 78.3kmh, akkua jäljellä auton mukaan 50 prossaa.
Mielestäni hyvä suoritus, autolta siis. Kyllähän se kokonaiskulutus nousi kaupunkipyöritysten ja useiden stoppien ansiosta sitten yli 17. Mut niinhän se tekee, kun pakkasta ja auto jäähtyy kauppareissujen välillä.
Lämmin auto ja akku, näyttää vaikuttavan kulutukseen melko paljon, ja se jos nopeutta on esim 5kmh vähemmän kuin normisti. Niin ja tuulta ei juuri ollut.
on kyllä uskomaton lukema.
siis 237 km keskinopeudella 78,3 km/h ja kulutus 16,6 kWh/100km pakkasella ?
laita kuvaa todisteeksi, muuten en usko... Volvo veisi noin 22 luultavasti
 
Akku lämmin lähtiessä, niin miksipä ei mentäis noilla lukemilla, jos ajattelen mitä pumpullinen Model 3 LR veisi. Tuskin pääsisi ihan noille lukemille, mutta taitaa tuo i4 mennä välillä aavistuksen paremmilla luvuilla Björnin testienkin mukaan.
Tuossa Björnin reissussa Saksaan tuli muuten erikoinen ongelma eteen menomatkalla. Useamman latauksen jälkeen auto alkoi rajoittaa ensin 150kW, sitten sata ja lopulta tippui tuosta vielä. Näyttäisi, että softassa on rajoite useammalle peräkkäiselle lataukselle per päivä. Katsotaan nyt mikä lopullinen syy on, mutta näin toimisi siis samoin kuin japanilaiset.
 
Akku lämmin lähtiessä
ID.3 lähdin tallista jossa auton ulkolämpötilamittari näytti +13C - auto ollut tallissa liki 4 tuntia.
97km ajoa josta 10km taajamaa, loppu Lahden motaria ja maantietä - ajoaika 1h 25min, kulutusnäyttämä perillä 24kwh/100km, sisälämpöpyynti +23C
 
En vaa kännyllä osaa liittää kuvia kerralla….
 
Kuva liitteenä
 

Liitteet

  • Screenshot_20221209_192603_My BMW.jpg
    Screenshot_20221209_192603_My BMW.jpg
    121,4 KB · Katsottu: 73
Olisi hieno vertailu, jos saman matkan onnistuisi tekemään siten, että ennen lähtöä auto olisikin ulkoparkissa -10 asteessa vähintään kahdeksan tuntia. Ilman latausta siis.

Näkisi kuinka paljon ajoakun ja kabiinin lämmittäminen lisää keskikulusta tällaisella matkalla.
 
Pikku lisäys vielä, auto ladattu eilen ns. lämpöisessä tallissa, ja tänään lähtö samaisesta paikasta, eli akku oli oikeesti ainakin sen ns. 18 astetta. En tiedä paljonko 11kW lataus lämmittää akkua, tosin oli täyttynyt jo 20 tuntia ennen lähtöä.
 
Yritän testata jossain vaiheessa, työkämpillä kylmä katos ja laturi.
 
Ja jos oikeasti riittää mielenkiintoa ja testausintoa, niin tällainen ulkoparkista aloitettu testi kannattaisi tehdä ilman esilämmitystä. Silloin myös kabiinin alkulämmitys näkyisi keskikulutuksessa.
 
Akku lämmin lähtiessä, niin miksipä ei mentäis noilla lukemilla, jos ajattelen mitä pumpullinen Model 3 LR veisi. Tuskin pääsisi ihan noille lukemille, mutta taitaa tuo i4 mennä välillä aavistuksen paremmilla luvuilla Björnin testienkin mukaan.
Tuossa Björnin reissussa Saksaan tuli muuten erikoinen ongelma eteen menomatkalla. Useamman latauksen jälkeen auto alkoi rajoittaa ensin 150kW, sitten sata ja lopulta tippui tuosta vielä. Näyttäisi, että softassa on rajoite useammalle peräkkäiselle lataukselle per päivä. Katsotaan nyt mikä lopullinen syy on, mutta näin toimisi siis samoin kuin japanilaiset.
Juu tämä lukee ohjekirjassakin kohdassa DC lataus. Monta peräkkäistä, niin auto alkaa rajoittaa… ”tarvittaessa”
 
Auton luovutus sovittu ens torstaille ja heti perjantaina pitäis lähteä vähän pidemmälle roadtripille. Onko jotain rajoitteita akun ensimmäisten latausten kanssa vai voiko akun ladata heti 100%?
 
Joo akku oli täys, ja oon kyllä noin kerran viikkoon ladannut 100%.
 
Penkinläppäristä...olen huomannut, nyt kun on vähän viileempää tuntuu tuo pyllyrilli olevan melko pitkään päällä ja tulevan kuumemmaksi, kuin vaikka viikko sitten kun oli sillä pienimmällä asetuksella.
Tänäänkin läpöisestä lähdin, oli off, mutta parin kilsan jälkeen meni päälle ja joutui manuaalisesti ottamaan pois ettei takamus pala. Auto oli muuten jo heti sopivan lämmin joten tarvetta ei olis sen puoleenkaan ollut.
Taitaa seurata myös ulkolämpötilaa ja sen mukaan olettaa että käyttöä olis, vaikka ei olisikaan.
 
Onko i4:ssä sama juttu, kuin esim. Teslassa ja Polestarissa, että akku lämmitetään jopa AC -latauksen yhteydessä ennen latauksen käynnistymistä, ja energiaa menee "harakoille" 5-6 kWh? Jotenkin turhalta tämä tuntuu pienitehoisen latauksen yhteydessä.
 
Onko i4:ssä sama juttu, kuin esim. Teslassa ja Polestarissa, että akku lämmitetään jopa AC -latauksen yhteydessä ennen latauksen käynnistymistä, ja energiaa menee "harakoille" 5-6 kWh? Jotenkin turhalta tämä tuntuu pienitehoisen latauksen yhteydessä.
Mikäli olet kuitenkin lähdössä liikenteeseen, kun lataus on valmis, Tesla pystyy hyödyntämään akun lämpöä kabiinin lämmitykseen, eli silloin kaikki ei mene harakoille.
 
En osaa vastata tohon AC kyssäriin, koska koskaan en ole navigoinut niille latausasemille
Mutta huomenna jääkylmällä akulla, äsken oli -15, kulutustesti pääkaupunkiseudulta sivistyksen pariin ;)
saas nähä mikä kulutus on...
Veikkauksia otetaan vastaan...
 
^Tarkoitin tässä kotilatausta 11 kW wallboxista. Lämmittääkö i4 silloin akun ensin? Menee aika paljon sähköä hukkaan, jos näin tehdään.
 
Aaa, tod näk ei, vaan lataa.
Itte olen kotona ladannut, ja kulutuksen mukaan kaikki menee akkuun.
Samoin kun töissä lataan autoa jääkylmän yön jälkeen se kokolailla 1kWh menee akkuun., tosi latausaika vähenee ekasta ennusteesta, kun huomaa, että on lämpimässä tallissa.
Tämä siis oma oletus.