https://yliteippaus.fi/

BMW i4 kulutus, latausteho ja muita kyssäreitä

Niin ja lähtö oli 90 prossalla, perillä 51.
Akkua ei ladattu ennen ajoa, ja ei esivalmisteluja. Semiviileestä tallista lähdetty
 
Tänään tais tulla kokolailla pienin kulutus maantieasjossa, lämmin keli 10-12 astetta,mjankevut sivumyötäinen.
Edes kesällä ei ole tainnut vastaava matka mennä noin pienellä. Alla siis vielä kitkarenkaat. Lämpimän kelin takia paineet tosin oli jo lähempänä 3.0 baria.


katso liitettä 106752
Ideaali keli, ei suurta lämmitys- tai jäähdytystarvetta. Olen myös huomannut, että tuulen suunnalla on yllättävän iso vaikutus. Keskinopeuden perusteella myös nopeus on pyörinyt optimihaarukassa. Tosta vois joku koittaa laskea, kannattaako polkea motarilla +10 km/h tikkarissa ja käydä tämän tästä latailemassa vai körötellä auringonlaskuun tasaista 90 km/h :p (jep jep).
 
Tuossa piruuttaan laskin auton (i4 M50) TODELLISTA kulutusta softan antamien latauslukemien mukaan niin päädyin lukuun 38kwh/100km. Syyskuusta, kun auton sain, tähän päivään asti. Auto tietenkin näyttää vain 26kwh/100km kun ei laske lataushäviöitä sun muita lämmityksiä.
Kilometrejä 5850, sähköä mennyt 2231kwh. Kuulostaako tuo lukema ihan normaalilta, kun näissä keskusteluissa tuntuu aina unohtuvan nuo todelliset luvut? Toki ajoprofiilini on sellainen että lämmityksen osuus jää aika suureksi ja regenerointiakaan ei paljon tule, koska matkat lyhyitä. Tämän kyllä olin jo tiedostanut etukäteen.
Ei autotallia ja lataus auton omalla laturilla voimavirrasta, 11kW.

Hmm..

Ajettu 13573km
Ajosuoritteita 2060 kpl, keskimäärin siis 6.5km on yksi ajosuorite.

Peräkärryn vetoa on tullut yllättävän paljon, yli 1000km, eli noin 8% kaikesta ajosta.

Sähköä ladattu 3607kW
Kulutus siis 26,6kWh/100km
Eli koska minä en ole koskaan esilämmittänyt autoa niin että se on laturissa kiinni, niin tuo minun apistä katsomani 3607kW on enää vailla lataushävikkiä? Eli kulutus lienee ihan kohtuu aito (pl. lataushävikki)?

Sinällään minulle ihan ok kulutus, tai no oikeammin riittävä range, koska sähköstä en ole maksanut mitään viiteen kuukauteen.
 
Tallentaako toi Driver Recorder kaikista kameroista onnettomuustilanteissa vaikka olis vähemmän kameroita valinnut manuaaliseen tallennukseen?
 
Tallentaako toi Driver Recorder kaikista kameroista onnettomuustilanteissa vaikka olis vähemmän kameroita valinnut manuaaliseen tallennukseen?
Joo, mut kannattaa harjoitella manuaalista aktivointia, sillä se automaattinen laukaisu on sijaitsee herkkyydessään jossain ”peltipusu” - ”airbagit laukee” välissä. Eli ei kannata luottaa automaattiseen nauhoitteeseen jos oot itse kykenevä nappia painamaan.

Sinänsä vähän ärsyttävä ominaisuus. Tyhjää parempi mut aika surkea tän i4-sukupolven versio.

Uudempi oliskin kuvanlaadultaan huomattavasti parempi sekä linkitetty varashälyttimeen ja pushaa videot pilveen, että isoja harppauksia, mutta ei sekään korvaa oikeaa kojelautakameraa sit ihan vielä kuitenkaan. Mut i4 kanssa nää on vaan haaveita.
 
Eipä tuolla aika asetuksella ollut merkitystä. Aloitti latauksen heti kun töpseli meni kiinni. iDriven asetuksiin en koskenut ollenkaan.
Asetukset ovat kuten tuossa screenshotissa on.
Eli haluaisin että lataus tapahtuu 22-07 välisenä aikana, ja tarvittaessa voisin laittaa heti päälle. Ja sitä en nyt osaa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240402_120652_My BMW.jpg
    Screenshot_20240402_120652_My BMW.jpg
    64,2 KB · Katsottu: 10
^Huomasin saman. Kitkat kapeampina renkaina 3 barin paineilla vierii hyvin. Voiko osa tulla jonossa ajelusta? Pääsiäisreissulla ei päässyt yksin ajamaan. Ix3 meni 17.5kwh/100 107km/h keskinopeudella.
 
Eipä tuolla aika asetuksella ollut merkitystä. Aloitti latauksen heti kun töpseli meni kiinni. iDriven asetuksiin en koskenut ollenkaan.
Mulla kävi ihan samalla tavalla. Asetin lähtöajan ja latausaikavälin sovelluksella. Sitten laitoin laturin kiinni niin alkoi lataamaan heti. Lopetin latauksen ja lähetin sovelluksella vähän muokatut lähtöajan ja latausaikavälin yöksi. Aamulla tarkistus, eikä ollut ladannut yhtään. Käynnistin sitten sovelluksella latauksen heti. Onneksi ei ollut tyhjä akku, eikä lähtö heti aamusta, niin ehti ladata akun täyteen ennen lähtöä.
 
Mielestäni kun tein tollaisen ajastetun latauksen, niin se hetken aikaa lataa ja sit lopettaa, siis ihan minutin pari. Varmaa tsekkaa millaisella virtaskalla saa sähköä, että osaa laskea oikean aloitusajan. Tuo siis oma oletus.
 
Mulla latasi ilman keskeytystä asetettuun tavoitteeseen asti. Ei odotellut aamuun.
 
Kun tökkelin laittaa kiinni, lataus näyttää näyttää lähtevän heti käyntiin. Hetken päästä kuitenkin loppuu. Aika usein käynnistyy vielä toviksi uudestaan, mutta lopulta rauhoittuu. Varmaan jotain kättelyä siinä tapahtuu. Kun ei ala itse säheltämään mitään, niin lopputulema on, että varsinainen lataus käynnistyy ajallaan ja loppuu kunnes asetettu taso on saavutettu. Mä käytän tätä ajastusta keskimäärin pari kertaa viikossa ja se on toiminut ongelmitta melkein 1,5 vuoden ajan (eli aika monta kertaa).
 
Huomasin just että Synergy ei enää ohjaa auton latausta ajastuksella, vaan käyttää apistakin löytyviä latauksen ohjauksen toimintoja ”pysäytetty” ja ”aloita uudelleen”

Ihan kätevä muutos, ei kummittele ajastukset enää ja monta bugiskenaariota katosi samalla.. toimii paremmin.
 
Kun tökkelin laittaa kiinni, lataus näyttää näyttää lähtevän heti käyntiin. Hetken päästä kuitenkin loppuu. Aika usein käynnistyy vielä toviksi uudestaan, mutta lopulta rauhoittuu. Varmaan jotain kättelyä siinä tapahtuu. Kun ei ala itse säheltämään mitään, niin lopputulema on, että varsinainen lataus käynnistyy ajallaan ja loppuu kunnes asetettu taso on saavutettu. Mä käytän tätä ajastusta keskimäärin pari kertaa viikossa ja se on toiminut ongelmitta melkein 1,5 vuoden ajan (eli aika monta kertaa).
Mä en säheltänyt siinä mitään vaan ihan automaagisesti latasi haluttuun tasoon.
 
Hip hei. Ajastus toimii kuin ajatus. Kuten edellä kerrottiin, auto lähtee lataamaan, kun pistoke laitetaan kiinni, mutta lopettaa muutaman minuutin jälkeen ja jää odottamaan ajastusta. Vähän vielä ihmetyttää tuo lähtöajan pakollinen asetus. Mutta ei kai tuo haittaa, kun otin automaattisen ilmastoinnin lähtöaikaan pois päältä.
 

Liitteet

  • ajastus.jpg
    ajastus.jpg
    87,7 KB · Katsottu: 18
Toissa viikolla kun tuli se uusi versio iDriveen. 11/2023.73, niin samana päivänä myös päivitin navin kartat. Ne olivat 2024.1 versiota. Nyt oli tullut automaagisesti pikkupäivitys 2024.2.
Onko niin että isotkin päivitykset tulisivat automaattisesti vai pitääkö ne tehdä manuaalisesti?
 
Mielestäni kun tein tollaisen ajastetun latauksen, niin se hetken aikaa lataa ja sit lopettaa, siis ihan minutin pari. Varmaa tsekkaa millaisella virtaskalla saa sähköä, että osaa laskea oikean aloitusajan. Tuo siis oma oletus.
Nyt ekan kerran tuon ajastamisen jälkeen kotilaturissa toimi kuten pitääkin. Latasi muutaman minuutin ja sitten ilmoitti että aloittaa uudelleen klo 22.
 
Juuri näin se toimii, pari kolme minuuttia lataa ja sitten jää odottamaan ajastusta. Siinä vaan hämäsi ensin se kellonaika, jolloin lataus olisi valmis, jos heti ladattaisiin. Ylempi kuva.
Olen nyt muutaman kerran kokeillut ongelmitta. Sinänsä ajastuksella ei ole merkitystä, kun on kiinteähintainen sähkö.
 
Ei oikeastaan mullakaan, paitsi yösiirto on vain puolet päiväsiirron hinnasta. Eroa 1,6c.
 
Olen ihmetellyt viime viikkoina hiukan normia korkeampaa sähkönkulutusta. Syy paljastui. En ollut ilmastointivalikosta muistanut lukita takamatkustajilta mahdollisuutta räplätä lämpötilaa. Siellä puhalsi useita viikkoja 22 kun edessä oli 19. Kannataa ottaa tämä huomioon, jos takana matkustaa naisia tai lapsia.
 
^
Tai katsoa näytöltä että sync täppi on päällä. Sama lämpötila silloin kaikilla kuin kuskilla.