https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW i3

Täällä noita on pyörinyt liikenteessä jo pitkään, lähemmäs pari vuotta muistaakseni. Aluksi näytti hassulta, mutta ei nyt enää. Tänään juuri katselin yhtä i3:sta Bemarin tiloissa kun vein omani vuosihuoltoon. Ulkoa tuo on ihan ok, mutta sisusta on jotenkin outoa tilkkutäkkimateriaalia. Lisäksi $55k hintalappu ei ole mitenkään oikeutettu auton kohdalla.
 
Ihme, että hiilikuitu auton hinta sähköakuilla on saatu painettua noinkin alas, eli 39k€.

Siinä lienee ollut tekemistä BMW.llä.
 
Turbo sanoi:
Ihme, että hiilikuitu auton hinta sähköakuilla on saatu painettua noinkin alas, eli 39k€.

Siinä lienee ollut tekemistä BMW.llä.

Myyntihinta ja omakustannushinta eivät ole välttämättä linjassa. Hyvin mahdollista, että jokaisesta i-Bemarista tulee takkiin ihan reilusti.
 
Minusta tämä on tosi hieno tuote ja "lähiöauto". Voisi olla seuraava generaatio meidänkin auto. Periaatteessa jopa tämä, mutta hiukan liian kallis on vielä meidän "lähiösukkula" Qashqaihin verrattuna. Varmasti hieno tuote !
 
Meillä on tainnut joku työpaikalla tämmöisen ostaa. Oli eilen nimittäin parkkipaikalla yksi i3. Pirteä ilmestys. Jäin miettimään, että onko nämä aina samalla ulkovärillä?
 
Niin vähän ajattelinkin, että luulisi olevan värivaihtoehtoja. Ainoastaan vaan nähnyt pelkkiä mustalla ulkovärillä olevia.
 
Nyt on pari kertaa tullut tämmöinen bongattua liikenteessä. Väritys oli molemmilla kerroilla harmillisesti aika hillitty. i3 kaipaa minusta vähän räväkämpää väriä pintaansa, samoin kuin i8.

TM:n väistökokeessa oli muuten i3:sta lähtenyt rengas vanteelta. Auton ominaisuudet eivät muutenkaan olleet muistaakseni kovin kaksiset ääritilanteissa. Niin ikään korkeissa nopeuksissa ajo-ominaisuuksia moitittiin. Ei siis ehkä parasta bemaria kaikilta osin, mutta kaupunkiympäristössä todettiin varsin päteväksi peliksi ja sinnehän se on ensisijaisesti tarkoitettukin. Tästä kielii sekin, että akkuja lataava bensamoottori ei pysty tarjoamaan akuille tarpeeksi virtaa, että motarilla pystyttäisiin ylämäissä pitämään vauhtia yllä (jos siis akkujen varaus on alhainen).
 
Tällainen tuli tänään käteltyä (tai no ainakin kaupat sovittu). Parivuotias REX-malli sopivilla lisämausteilla (lasikatto, pys.kamera & tutkat, LED-valot ym.). Torstaina hakemaan Tukholman Bavariasta, ensifiiliksiä tuonnempana :)
 
Kuten tuolla ylempääkin keskustelussa jo useasti odettu, niin onpa ruma kärry!
Vasta tutustuin tähän kun näkyi tuonne myytävien puolelle tulleen, enkä nyt sinne kehdannut kommentoida....  ;)
parempi etten kyllä hintaakaan kommentoi, edes täällä. ostaa ken haluaa...
 
HoXXma sanoi:
Eikös tämä ole se Norjan eniten myyty automalli :eek:
Pikaisella Guugletuksella Norjan myydyin automalli lokakuussa -16 oli Nissan Leaf, sitä ennen ykköspaikkaa on pitänyt Tesla Model S. Tuoreempia tietoja en löytänyt, korjatkaa jos olen väärässä
 
Kaapo sanoi:
Kuten tuolla ylempääkin keskustelussa jo useasti odettu, niin onpa ruma kärry!
Vasta tutustuin tähän kun näkyi tuonne myytävien puolelle tulleen, enkä nyt sinne kehdannut kommentoida....  ;)
parempi etten kyllä hintaakaan kommentoi, edes täällä. ostaa ken haluaa...

”Partiolainen kunnioittaa toisen vakaumusta” opetettiin jo aikoinaan partiossa. Autoihin muunnettuna, en itse koskaan ole arvostellut toisen autovalintaa, enkä varsinkaan auton ulkonäköä. Olen sen tainnut täällä AS:lläkin muutaman kerran todeta. Autoja on maailmassa yli miljardi kpl. Jokaiselle on löytynyt ostaja ja siis niistä tykkääviäkin on saman verran ja hyvä niin...

Mutta asiaan. BMW i3 RE on erinomaisen mielenkiintoinen kulkine. Se on sähköauto, jolla ei koskaan jää tien päälle akun latauksen loputtua. Autossa on näet BMW:n 650 cc 2-syl (25 kW) polttomoottorilla varustettu agregaatti, joka lataa tarvittaessa ajoakkua. Silloin sähkörange (100 – 150 km) tuplautuu. Kun asialla on BMW, on auto täynnä hienoa tekniikka ja innovatiivisia sovellutuksia (kuvat 1 ja kuva 2-kuka löytää polttomoottorin kuvasta?).

=======================

Jos BMW i3 kuski pyytää viivalle, ei V90:llä ehkä kannata lähteä; ei edes maantielle.  ;)
(i3:ssä on 125 kW:n sähkömoottori, jolla auto kiihtyy 0-100 km/h  7,2 sekunnissa ja ohituskiihtyvyys (80 – 120)  on 4,9 sekkaa)
 

Liitteet

  • kuva 1 BMW-i3-2014.jpg
    kuva 1 BMW-i3-2014.jpg
    38,3 KB · Katsottu: 300
  • kuva 2 BMW-i3-2014.jpg
    kuva 2 BMW-i3-2014.jpg
    65,7 KB · Katsottu: 329
Eksyin tuossa taannoin mielenkiinnosta uudenlaisiin autoihin koeajolle i3:lla vaikkei minulle sähköautoa vähään aikaan tulekkaan, jos koskaan. Mielestäni se oli paremman näköinen kuin yksikään Volvo S90 tai V90.
 
Tervehdys.

Onko kokemuksia kertynyt tuosta isolla akulla varustetusta i3:sta. Poltttoainesäiliö on ilmeisesti aika pieni?

ELi, miten toimii jos matkaa on 500km? Lähtötilanteessa akku täynnä.
 
Henk. koht. kokemuksia ei ole, mutta virallisten lukemien perusteella tuossa tilanteessa joutuu tankkaamaan matkan aikana kahdesti. Ymmärtääkseni nuo pitävät myös kohtuullisen hyvin paikkansa, kun moottoria käytetään vain lataamiseen. Karkeasti arvioiden täydellä latauksella ja täydellä tankilla pääsee 300 km ja sen jälkeen pitää tankata sadan kilometrin välein, jos ei pääse lataamaan akkua missään. Koska tankki on pieni, ei tankkaamisessa mene kovin kauaa. Jossain jenkkiläisessä blogipostauksessa i3 REx:in omistaja oli kellottanut tankkausajaksi vajaa kaksi minuuttia, kun ajanotto aloitettiin maantien puolella ja lopetettiin kun oltiin päästy taas maantielle - eikä tankkausta tehty kiireessä.
 
Jos jatkuvasti ajelee 500 km sivuja, niin i3 ER lienee väärä valinta. Siihen käyttöön on paremmin sopivia vaihtoehtoja.

ER tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden ajaa pitkää siivua yli akun tarjoaman rangen, jos siihen poikkeuksellisesti on tarvetta. Tämähän tuntuu keskusteluissa olevan monille kynnyskysymys. Nyt kun se on hoidossa nousee esiin liian pieni bensatankki.  ;D
 
Tänään menin paikallisen rintajuopon koeajopäiville tarkoituksena koeajaa Kian hybridi. No, siinä ei ollut avaimia saatavilla...

Sen sijaan ulkona oli latauksessa i3, jolla kävin tekemässä puolen tunnin lenkin. Auton akku ei ollut aivan täysi, mutta näytti rangea 82 km. Noin 30 km suurimmalta osin maantiepainotteisen lenkin jälkeen rangea oli jäljellä 47 km, joten aika hyvin syksyisellä, sateisella kelillä arvio piti paikkansa.

Itse auto oli yllättävän hyvä ajettava, myöskin hiljainen - ei edes rengasjyrinöitä. Suorituskyky oli pirteä, suorastaan urheilullinen. Tykkäsin. Ajoasentokin oli hyvä, no reisituki jäi vajavaiseksi, mutta menetteli.

Kaiken kaikkiaan varsin positiivinen kokemus ja menisi omassa käytössä kakkosautona, sikäli jos sille olisi tarvetta. Mutta... auto oli kolme vuotta vanha, en katsonut paljonko ajettu, mutta varsin hienossa kunnossa. Hintapyyntö 31,5 teur!  On siinä mielestäni kymppitonni liikaa. Auto oli muuten ruotsintuonti. Olisiko sama yksilö, joka on autotallin puolella esitelty?