https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW i3

Onkohan i3:a alettu tuomaan määrissä hiljattain? Nyt olen lyhyen ajan sisällä bongannut kolme eri yksilöä, kun sitä ennen en Suomen kamaralla yhtäkään.
 
Tänään antoivat huollon sijaisautoksi i3:n. Hauska tuttavuus, mukavaa oli kokeilla sähköautoa.

Kaupunkiajoon tuollainen olisi kätevä, ajelin naapurikaupunkiin kahville motaria mutta takaisin teki mieli tulla vanhempaa tietä. Huomaa että on pikkuauto, kova pompottava jousitus ja ei kovin suuntavakaa.

Akkua oli lähtiessä 225 km, oli lähes täysi. Ajelin noin 100 km ja range oli 125 eli hyvin piti kutinsa mittarin arvio.

Mukava kokemus mutta ei omaan käyttöön sopiva.
 
Lappeenrannan Laakkosella käydessäni pyysin koeajolle Laakkosen maahantuojalta lunastamaa i3 120Ah. Ajettu ~4000km ja hintapyyntö 42k€. Alkuperäinen hinta ollut jossain viidenkympin tietämissä.

Heti pian Laakkoselta lähtiessä liikennevaloissa viereen ajoi Q5 TDI (2.0?). Tuo lähti sen verran rivakasti (korvakuulolta sanoisin täyskaasukiihdytys) että oikaisin hiukan testimielessä oikean koiven. I3 ampaisi liikkeelle kuin hauki kaislikosta ja melkein samantien pomppasi Audin edelle. Paikaltaan kiihtyvyys on ainakin ihan kiitettävällä tasolla 8).

Kaupungissa menee oikein loistavasti. Nelikaistaisellekin uskaltauduin, eikä tuossa mitään isompaa moitittavaa isommalla tielläkään tuolla ole.

Harmikseni tuo Laakkosen yksilö on aivastus vaatimattomilla varusteilla, eikä ole i3S malli.

Hiukan hotsittaisi siirtää vaimon Audi telakalle odottelemaan tyttären kasvua kohti ajokortti-ikää. I3 menisi aika hyvin vaimon ajoissa, mutta melkein tuollainen pitäisi olla hyvillä varusteilla oleva S malli. Pitää seurailla hiukan syrjäsilmällä myös Ruotsin ja Saksan tarjontaa.
 
Koeajoin pikaisesti erään i3 yksilön. 2014 vuoden malli, ajettu alta 30 tkm. Tuo oli ostettu liikkeestä alle 20 000 eurolla viikko takaperin. Mun pihaan se pääty kun koodasin autoon pari asetusta kohdalleen.

Tässä mitä nyt jäi tuosta fiilikset

Plussat
+ Näkyvyys joka suuntaan erinomainen, harvinaisen hyvä mm. koska takaikkunat on niin alhaalla. Autossa istutaan kans aika korkeella.
+ Kiihtyyvyys on välitön ja riittävä. Regen voimakas. Tosi vahvasti tuli Tesla-vibat tuosta kaasupolkimesta.
+ Auto on ketterä ja kapea, helppo ajaa "kaupungissa"
+ Ei rengasmelua (motarilla sitten kyllä aivan jäätävä "tuulensuhina")
+ Edelleenkin futuristinen sisältä ja ulkoa

Miinukset
- Alusta ei mitenkään kannusta ajamaan ripeästi tai hauskasti. Viivalta tuo lähtee, mutta muuten mutkissa kallistelee ja vaappuu. Kapeat takapyörät sutii kovin helposti.
- Motarilla ei tee mieli ajaa yhtään yli sallitun, koska epävakaa ja meluisa. Ei todellakaan kulje kuin juna. Meni ehkä aavistuksen paremmin kuin pelkäsin, mutta ei paljon paremmin. Kyllä tällä motaria ajaa, mutta oikealla kaistalla jonon jatkeena. Nätisti.


Sivuhuomiona autossahan ei ole muuten mitään ruostuvaa: hiilikuitu, alumiini ja muovi. Terästä vain jarruissa ja kallistuksenvakaimessa.

Tämmösen uuden hinta on omaan makuun aivan hullu. Mutta kun vähän ajettuja uudempiakin saa jo alle 30 000 euron, ja näköjään vanhempia jo alle 20 000 euron, niin käytetyn hinta tuntuu sitten kovin järkevältä.
 
Ei siinä varsinaisesti mennyt mitään vikaan.
Se ei nyt vaan vaikuttanut siltä, että olisi tolkkua mennä ostamaan.
Odotin kai liikaa.
No tuli luettua autosta aika paljon ennakkoon.
Eipä tarvitsisi pohtia ruostetta tuon kanssa.
Jäi ajatteluttamaan takamatkustajan kohtalo, jos sattuisi ikävää, kun ulospääsy olisi
etuoven varassa.

Joku ostaa joka siihen tykästyy ja hinnatkin laskevat reippaasti auton iän myötä.

Vuosia sitten oli haaveena Audi A2 hankinta.
Samankaltaisuutta tässä sen kanssa.
Kiinnostihan nämä toki.
 
MjhXB sanoi:
Onkohan täällä kukaan rohjennut ostaa tätä autoa.
Löytyy lähinnä koeajojuttuja.

Meidän perheessä ollut toisena autona kaksi viikkoa ja voin sanoa että tykkään kun hullu puurosta. Vm. -19, ajettu 45tkm, 120ah akulla. Perus kulimallin valko-musta.

Näppärä, edelleen innovatiivinen ja omaan silmään tarpeeksi erikoisen näköinen. Kaappariovillakin ollaan pärjätty.
 
Jopemies sanoi:
Meidän perheessä ollut toisena autona kaksi viikkoa ja voin sanoa että tykkään kun hullu puurosta. Vm. -19, ajettu 45tkm, 120ah akulla. Perus kulimallin valko-musta.

Näppärä, edelleen innovatiivinen ja omaan silmään tarpeeksi erikoisen näköinen. Kaappariovillakin ollaan pärjätty.

Oli vaihtiksena Mx-30 ohella tämä mutta kyllä toi kaappari on vähän hankala ainakin Mazdassa, kun pitäisi lapsi laittaa istuimeen selkä menosuuntaan. Muutoinhan tuo kaappari on hyvä.
 
Perjantaina tuli päivitettyä kakkosauton virkaa hoitanut Hiace i3:seen. Täyssähkö pyörinyt jonkin aikaakin mielessä ja viimeaikainen hintojen nousu kyllä oli laukaiseva tekijä. Samalla pähkäilin että saattaa sähköautojen markkinat hieman kuumentua ja näin siinä on tainnut käydäkin. No, 120ah lci:nä löytyi ja auto on just niin kiva kuin muistelinkin. Oma työmatka 30km/suunta jolla toimii vähintään loistavasti. Aurinkopaketti on taloon katsottuna ja se tulee lähiaikoina. Taitaa isoimmat kilsat siirtyä Priuksesta bemariin.
 
Onpahan näitä mennyt kaupaksi. Vuosi sitten mietiskelin tällaista kakkosautoksi ja vielä varmaan viime vuoden lopulla viimeksi näitä katselin ja tarjontaa oli todella paljon. Nyt kun katsoo 2019--> nettiautosta, niin kokonaista 5kpl myynnissä... Tai kaikki nettiauton i3:set, niin 13kpl. Taitaa olla sähkärien markkinat aika kuumana.
 
Mitenköhän saisi auton alustanumeron selville Saksasta tuodusta autosta.
Esim. "autotalli.com" sivustoilla on kyllä Saksan rekisteritunnus, mutta ei sitten alustanumeroa.
Joissain on suomirekisteri ja sen avulla esim. Biltemasta tiedon saa.

Lie ainut keino kysyä myyjältä.
 
HS VISIO 1.10.22.
"Käytettyjen sähköautojen helmi BMW i3."

Helmenkalastajille löytyy autotalli.com sivulta yli sata.
(Ei mainos.) :)
Harmillista en onnistunut pyydystämään.
 
BMW i3 - kuskeja ei täällä liene montaa mutta tietäjiä autosta varmasti. Kiikarissa naapurille kolmosauto lähinää kaupunkiajoon ja 40km päässä olevalle ratsastustallille. Pari kysymystä( auto vm 2016 REX):

1) Saako auton esilämmitettyä jos auto piuhassa kiinni / ilman piuhaa. Tuulilasin sähkölämmitin on mutta se ei paljoa lohduta kovilla pakkasilla kun kaikki muut ikkunat jäässä.

2) Oliko id3:ssa kaikissa vakiona ILP vai oliko se lisävaruste / mallista riippuvainen ominaisuus?
 
BMW i3 - kuskeja ei täällä liene montaa mutta tietäjiä autosta varmasti. Kiikarissa naapurille kolmosauto lähinää kaupunkiajoon ja 40km päässä olevalle ratsastustallille. Pari kysymystä( auto vm 2016 REX):

1) Saako auton esilämmitettyä jos auto piuhassa kiinni / ilman piuhaa. Tuulilasin sähkölämmitin on mutta se ei paljoa lohduta kovilla pakkasilla kun kaikki muut ikkunat jäässä.

2) Oliko id3:ssa kaikissa vakiona ILP vai oliko se lisävaruste / mallista riippuvainen ominaisuus?
1) Saa, piuhassa tai ilman. Toistaiseksi lämmityksen saa laitettua päälle kännykän kautta, en tiedä miten sitten kun 3G verkko on ajettu alas. Toki senkin jälkeen lämmityksen saa päälle myös kaukosäätimestä ja myös ajastettuna onnistuu tietysti.
2) BMW i3 ilp ei ole ollut vakiovaruste ja jos on REX-malli, autossa ei ole ilppiä. Tosin kysymyksessä "Id3", ihan varma en nyt ollut puhutaanko edelleen kuitenkin i3-mallista vai verrataanko sitä jo Volkkarin Id3-malliin?