https://yliteippaus.fi/

BMW Active Tourer

Onhan tämä kova paikka hyväksyä etuvetoinen, 3 -sylinterisellä pikkukoneella varustettu auto Bemariksi. En ihan vielä nielaise tätä, mutta toki kovassa kilpailussa tähän mennään. Toivottavasti on tuotannossa vielä myös aitoja Bemareita monta vuotta tästä eteenpäin. Etuvetoautot eivät ole suosikkejani, vaikka nyt sellaisella ajankin taloudellisen tilanteen "pakottamana".
 
Onko jollain kokemusta näistä uusista kolmepyttyisistä moottoreista? Onko niistä saatu tasaisesti käyviä?
 
manni sanoi:
Onko jollain kokemusta näistä uusista kolmepyttyisistä moottoreista? Onko niistä saatu tasaisesti käyviä?

Bemarin - tuskin kellään, mutta litraisella Focuksella tuli vuodessa 58 000km ajeltua, hieno motti ja käyntiä ei huomaa mitenkään erityisesti kuin kiihdyttäessä äänestä.
 
Markku J sanoi:
Onhan tämä kova paikka hyväksyä etuvetoinen, 3 -sylinterisellä pikkukoneella varustettu auto Bemariksi. En ihan vielä nielaise tätä, mutta toki kovassa kilpailussa tähän mennään. Toivottavasti on tuotannossa vielä myös aitoja Bemareita monta vuotta tästä eteenpäin. Etuvetoautot eivät ole suosikkejani, vaikka nyt sellaisella ajankin taloudellisen tilanteen "pakottamana".

Onhan noissa kuitenkin tehoa ja vääntöä enempi kuin monessa VAG:n nelipyttyisessä turbolla varustetussa bensamoottorissa. Taikoitan siis noita 1.2 ja 1.4 TSI-moottoreita ja niiden miedoimpia versioita.

Tarvittaessa tuosta löytyy myös nelipyttyisiä tehokkaampia dieseleitä ja bensakoneita, jotka kuljettaa tuota "vessaa" ihan kiitettävästi. Automaatti on 3-sylinterisessä 6-vaihteinen ja 4-pyttyisissä 8-vaihteinen. Valmistaja on Aisin eikä ZF. Vaihdekeppikin näyttää automaatissa jälleen perinteiseltä eikä joystick-malliselta.

Tuohon saa mm. panoraamakaton, ison navin, sportpenkit, Harman&Kardon hifit, nahkaverhoilun jne., joten lisävarustelu on muiden, eli siis isompien bemarien mukainen.

Tuohon on saatavilla myös xDrive neliveto, joka tosin on varmasti ajossa ihan erilainen kuin takapotkuihin perustuvien mallien nelivetoiset versiot.

Varustelupaketitkin on muista bemareista tutut Luxury line, Modern line ja Sport line. Ilmeisesti tuota saa myös M-Sportina  ;D ;D

Suomessa tulee tarjolle tästäkin Business-mallit.
 
Arska F sanoi:
Toipotan laatikko bemarissa  ;D

Sellaisia väitteitä on netissä, että loota ei olisi bemarin yhteistyökumppanin ZF:n vaan olisikin Aisinin ja tuo 8-vaihteinen olisi vastaava kuin Volvon uusi 8-vaihteinen Aisinin loota.

Minissähän on Aisinin automaattivaihteisto ZF:n vaihteiston sijaan ja ulkomaisilla nettisaitella moni on tuosta käärmeissään, että miksi ei voi olla ZF:n loota kun bemareissakin on sellainen. Tämä tukee sitä väitettä, että tuossa Active Tourerissakin olisi Aisinin vaihteisto. Tuo Active Tourerhan jakaa tekniikkaa Minin kanssa.
 
Ja eikös tuo Toipotan ja Bemarin yhteistyö ole syventynyt viime aikoina. Sikäli ihan loogista, että tekniikkaa vaihdetaan keskenään.
 
P.Alikka sanoi:
Ja eikös tuo Toipotan ja Bemarin yhteistyö ole syventynyt viime aikoina. Sikäli ihan loogista, että tekniikkaa vaihdetaan keskenään.

Tuo Aisinin loota on vaan aika surkeassa maineessa kestonsa puolesta. Eikä se taida olla niin nopeasti ja sulavasti vaihtavakaan kuin mitä 8-vaihteinen ZF:n vaihteisto  on. Jos tosiaan on Aisinin vaihteisto, niin jääköön tämä tuote kauppaan.
 
Kestävyydestä en tiedä, mutta kovasti ihmettelen miksi tuota Aisinin 8-pykäläistä laatikkoa ei ole näkyvyt Avensiksen diesel-mallin jatkeena, mutta se nyt ei tähän bemariin kuulu millään lailla.  :D
 
P.Alikka sanoi:
Kestävyydestä en tiedä, mutta kovasti ihmettelen miksi tuota Aisinin 8-pykäläistä laatikkoa ei ole näkyvyt Avensiksen diesel-mallin jatkeena, mutta se nyt ei tähän bemariin kuulu millään lailla.  :D

Varman samasta syystä kuin bensakoneet on edelleen jotain muinaismuistoja menneiltä vuosilta :p
 
Children of the damned sanoi:
Tuo Aisinin loota on vaan aika surkeassa maineessa kestonsa puolesta. Eikä se taida olla niin nopeasti ja sulavasti vaihtavakaan kuin mitä 8-vaihteinen ZF:n vaihteisto  on. Jos tosiaan on Aisinin vaihteisto, niin jääköön tämä tuote kauppaan.

Ja eikös Volvon mehulinkokin ole Aisinin tekeleitä? Siis Geartronicit. Ja se vatkaa ihan tosissaan.

Mutta hyvinhän sellainen tällaiseen tila-autoon sopii ja parantaa ennestään bemun dynaamista luonnetta ja mainetta.

Juu ei, kyllä jää minunkin osaltani kauppaan. Miksi maksaisin BMW-preemiot siitä hyvästä, että saan ajaa kolmepyttyisellä etuvetoisella mehumaijatila-autolla? Itse ymmärrän kyllä BMW-preemioiden maksamisen oikeissa bemareissa, mutta en tämä härpäkkeen kohdalla.
 
ZF:llähän on tuo 9HP etuvetoisiin poikittaisella asennuksella. Voi olla myös neliveto. Miksiköhän tuota ei sitten pistetä tuohon Active Toureriin?
Hto5kjFigp0[/MEDIA]
Taitaa tulla ekaksi Ameriikan Fiattiin.

 
Children of the damned sanoi:
Tuo Aisinin loota on vaan aika surkeassa maineessa kestonsa puolesta. Eikä se taida olla niin nopeasti ja sulavasti vaihtavakaan kuin mitä 8-vaihteinen ZF:n vaihteisto  on. Jos tosiaan on Aisinin vaihteisto, niin jääköön tämä tuote kauppaan.

Eikös tämä Aisinin 8-lovinen (AWF8F35) laatikko ole sen verran uusi tekele että tuskin sillä vielä mitään kummempaa mainetta on? Vai olenko väärässä? Ja eikös tämäkin ole kuitenkin kaksoiskytkimellä? Ja eikös juuri näitä laatikoita Volkkarikon ostanut viimes syksynä miljoona kappaletta?

Mitä tulee Aisinin 6-pykäläisiin (AWTF-80 SC) mehumaijoihin, niin niitähän on ollut vaikka minkä auton nokalla jo vuosia, eikä niissä mitään erityisiä luotettavuusongelmia ole raportoitu, etenkään jos viitsii vaihtaa laatikon öljyt edes kerran auton elinaikana. Mulla on omassa Peugeot 5008:ssa moinen kapistus, ja mehumaijaksi toimii oikeinkin hyvin, ei juurikaan luistata ja lukitsee turbiinin hyvinkin nopeasti, tosin vaihdot eivät tosiaan välttämättä ole salamannopeita. Toista tosin oli aikanaan Volvo V50:n 5-vaihteinen mehumaija, se luistatti ihan koko ajan. En sitten koskaan tosin ottanut selvää kenen valmistama tuo laatikko oli.
 
Marty McFly sanoi:
Eikös tämä Aisinin 8-lovinen (AWF8F35) laatikko ole sen verran uusi tekele että tuskin sillä vielä mitään kummempaa mainetta on? Vai olenko väärässä? Ja eikös tämäkin ole kuitenkin kaksoiskytkimellä? Ja eikös juuri näitä laatikoita Volkkarikon ostanut viimes syksynä miljoona kappaletta?

Mitä tulee Aisinin 6-pykäläisiin (AWTF-80 SC) mehumaijoihin, niin niitähän on ollut vaikka minkä auton nokalla jo vuosia, eikä niissä mitään erityisiä luotettavuusongelmia ole raportoitu, etenkään jos viitsii vaihtaa laatikon öljyt edes kerran auton elinaikana. Mulla on omassa Peugeot 5008:ssa moinen kapistus, ja mehumaijaksi toimii oikeinkin hyvin, ei juurikaan luistata ja lukitsee turbiinin hyvinkin nopeasti, tosin vaihdot eivät tosiaan välttämättä ole salamannopeita. Toista tosin oli aikanaan Volvo V50:n 5-vaihteinen mehumaija, se luistatti ihan koko ajan. En sitten koskaan tosin ottanut selvää kenen valmistama tuo laatikko oli.

Mehumaijakan se ZF8:kin on ja hyvin kelpaa monille kun bemarin merkki auton nokalla.

Mun käsityksen mukaan ne Active Tourerin tulevat Aisinin lootat, eli 6- ja 8-vaihteiset on momentinmuuntimella eikä mitkään kaksoiskytkinaskit.
 
Timppe sanoi:
ZF:llähän on tuo 9HP etuvetoisiin poikittaisella asennuksella. Voi olla myös neliveto. Miksiköhän tuota ei sitten pistetä tuohon Active Toureriin?
Hto5kjFigp0[/MEDIA]
Taitaa tulla ekaksi Ameriikan Fiattiin.

Ilmeisesti siksi, että tuo Active Tourer pohjautuu enempi Miniin kuin bemarin olemassa oleviin muihin malleihin. Tuo "vessa" jakaa asioita Minin kanssa. Mineissä on noita Aisinin automaatteja ja tosiaan netistä tulee topiceja Mini+Aisin+6-speed+problems+hakusanoilla.
 
Äitimuori vieraili tänään Lappeenrannassa Delta Bavarialla xDrive kiertueella. Muistoksi oli napannut tarjouksen Active Toureriin. 225iA, xDrive, M Sport, led valot, joku liikennepaketti stop&go acc:llä ruuhka-avustimineen, iso navi, vetokoukku, ja jotain muuta pientä...  ~63t €. ...huuuuiiiiih....

Vaihdossa olisi menossa -13 F31 320iA xDrive M Sport asiallisilla varusteilla, eläkeläismummon käsittelystä. Kiinnostuneita...?  ;)
 
Tuohon yleistä keskustelua BMW:stä topiikkiin tuosta saman koeajokiertueen Active tourerista lyhyesti kirjoittelinkin. Oli soiva peli. Tosin itse ottaisin ilman Msport alustaa...sen verran nypytti moottoritiellä.
 
Brändin raiskausta x jotain. Ei ole bemari enää entisensä.
Takapenkillä heiluvat ilmapallot oli ennen Volvon ja Volkkarin juttu.
 
Jep jep ja syksyllä tulee seuraava perusmalliltaan etuvetoinen perheauto X1.

Myöhemmin sitten tulee konttiperäinen 2-sarjalainen ja joitakin muita versiota.

Olisikohan 2016, kun tulee sitten etuvetoinen 1-sarjalainen.
 
Mulla oli yönyli koeajossa 218d automaatti. Tässä plussat ja miinukset:

+ moottori kohtuullisen tehokas (tämän kokoiseen autoon) ja hiljainen. Silloin kun käyntiääni kuuluu sisälle, se on miellyttävää korvalle
+ vaihdelaatikko erinomainen, vaihtaa loogisesti, täsmällisesti ja nopeasti
+ kori ja sisustus ei nitise
+ kulkee suoraan maantiellä ja on levollinen ajaa
+ karkean asvaltin aiheuttama tärinä ei välity ratin tai korin kautta matkustajille

- alusta on liian kova ja se kolisee ulosjoustoissa. Tila-autossa pitäisi olla pehmeämpi ja mukavampi alusta
- rengasäänet eturenkaista ovat todella kovat ja epämiellyttävällä taajuudella. Auton alla oli kitkarenkaat. Ääni alkoi jo 50 km/h nopeuden jälkeen
- etupenkkien reisituki on liian lyhyt
- takaovien ikkunalinja liian korkealla lapsiperheen näkökulmasta
- takakontti pieni, vaikka välipohjankin poistaisi käytöstä
- A-pilarin ja etuoven välissä oleva "pikku A-pilari" on todella paksu muovipaneeleista johtuen ja vie näkyvyyttä liikaa
- ratin korkeussäätö ei riitä ylös riittävästi, jos nostaa etupenkin yläasentoon tila-automaisen korkean ulosnäkyvyyden luomiseksi, mittaristo jää kehän taakse piiloon
 
Tulipa tänään käytyä tyyppäämässä tuo edrive versio. Eli 225xe tuttavallisemmin.

Plugin hybridi sähköisellä nelivedolla. Tehoa 224 hv ja vääntöä 385Nm. Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6.7 sek.

En ala auton plussia / miinuksia sen enempää tässä luettelemaan. Ne on tulleet kyllä jo monessakin koeajossa tässäkin ketjussa.
Koeajoauto oli Luxyry varusteinen joten ei sporttipenkkejä eikä muutakaan. No, musta sisäkatto :)

Jotenkin oli paljon paljon paljon parempi ajaa kuin tuolla 218d automaatilla mitä kävin viime vuoden syksyllä kokeilemassa. Ei vedellyt yhtään mihinkään ja oli todella levollinen ajettava jopa comfort moodissa.
Muuten hiljainen mutta runflat nastarenkaat pitivät aivan kauheaa jollotusta jo tosiaan jostain 50km/h eteenpäin. Aivan hiton rasittava ääni ja pilasi kyllä muuten ihan hiljaista autoa tehokkaasti.

Suorituskyky oli erinomainen. Ton kokoinen koppi lähti kuin paska lapiosta kun kiihdytti vähänkin rajummin. Ei mitään valittamista tällä osa-alueella. Todellakin riittävä suorituskyky. Ja tätä herkkua riitti vielä moottoritienopeuksissakin. Pääsi nimittäin ihan hetkessä laittomiin nopeuksiin jos näin halusi.
Hauskaa myös se että autolla voi jos haluaa, ajaa myös todella taloudellisesti. Välillä mentiin nimittäin motarinopeuksissakin pelkällä sähköllä. Muutenkin tuo hybriditoiminne oli autossa todella hienosti toteutettu. Todella saumatonta vaihtelua eri moottoreiden välillä. Ei pystynyt äänen perusteella ainakaan sanomaan kummalla mentiin. Tosin tuo helvetillinen renkaiden jollotus oli tähän suurin syy :)

Keskikulutus aika raskaalla kaasujalalla tehdyssä tunnin koeajossa oli 4.2 l/100km. Ei minusta ollenkaan paha tulos, ei todellakaan.

Aika mielenkiintoinen auto. Tilat ehkä vähän nyt kuitenkin mietityttää. Tavaratila oli nimittäin vähän pienehkö. Muuten sisätilat kyllä riittää. Takapenkillä oli todella hyvin tilaa aikuisillekin. Tosin kolmea en tuonne tunkisi.

Edit :

Niin se mikä tästä varsinkin tekee mielenkiintoisen on että auton palkkavaikutus olisi omalla kohdalla yli 100 € halvempi kuin Rav4 Hybrid Style varusteineen.
Ja tässä tapauksessa BMW:n varustelussa ei ole säästelty vaan laskelman tein M-Sport business + n. 8000 € lisävarusteita. Varusteet sisälsi mm. HK audio, panoraamakatto, driving assistant plus sekä navigointi jne.
 
Kopioidaanpa omat tuntemukset tähän oikeaan ketjuun:

Sattumoisin eilen kävin katsomassa BMW:n sivuilla mitä tuolla 2-sarjan Active Tourerin hinnat alkaen hinnalla saa, kun tuollainen tilavessakin voisi oman auton tarpeen täyttää. Innostus lopahti siihen kun paljastui että sillä saa 100 heppaisen bensatuhnun ja seuraava kone on 6 tonnia kalliimpi.

Toinen sattuma tapahtui aamulla kun Mazdan rottelo jäi Wetterille ja sieltä tarjottiin perseen alle BMW 216d Active Tourer business manuaali. Ajoin 15km töihin ja mitä tuosta etuveto-Bemarista jäi ensikosketuksella mieleen.

- Pikkudiesel ottaa dieseliksi halukkaasti kierroksia. Vetää varsin vahvasti matalissa nopeuksissa ja moottoritielle kiihdytettäessä, mutta moottoritiellä rajalliset voimavarat tulee kyllä esiin ja todennäköisesti myös maantiellä ohitustilanteissa.
- Manuaalilaatikon liikkeet on napakat ja lyhyet. Hyvä manuaali.
- Oikein hyvä tämä etuveto-Bemarikin on ajaa. Ohjaus ei vetele ja auto kulkee todella vakaasti. Ohjauksen tuntokin on hyvä. Jousituskin vaikuttaa mukavalta, tosin mulla on viimeisimpänä vertailukohtana tuo meksikolainen paukkulauta.
- Melutaso on varsin kohtuullinen. Joskin unohtui katsoa mitkä renkaat tässä on alla. Jos nastat niin oikein hyvä.
- Kuskin jakkara on onneton. Tila-auton ajoasento jää väkisin vähän pystyksi ja reisitukea ei ole nimeksikään. Pitkällä matkalla väsyy varmasti nopeasti.
- Minun ajoasennossani mittaristossa oleva infonäyttö jää ratin ja mittaristossa alapuolella olevan pienen lipan taakse piiloon lähes kokonaan.
- Pysäköintitutkien grafiikka keskinäytössä on hyvä ja tarpeellinen, kun varsinkaan keulaa ei tahdo nähdä kuskin paikalle.
- Kaupunkinopeuksilla keskikonsolin tienoilta kuuluu resonointia. Voi olla yksilöominaisuus.
- Alla on Contin nastat. Moottoritien kuluneissa urissa jyristää jonkin verran, mutta muuten auto on noillakin kohtalaisen hiljainen. Toki tämä ei mikään 5-sarjalainen tai edes kolmonen ole tuossa suhteessa.

Ihan kiva, mutta en maksaisi tästä sitä 40 tonnia, mitä hinnaksi tulisi jollain muulla kuin hinnat alkaen koneella ja varusteltuna. Sporttituolit olisi ainakin pakko ottaa.