https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

BMW 5 F10/F11 tehdaswebaston toiminta / ongelmat?

MTO

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Korkataanpas bemarikeskustelu. Millaisia kokemuksia foorumilaisilla on tehdaswebastosta? Allekirjoittaneen autosta hajosi koko laite: ensin vaihdettiin webaston yhteydessä oleva kiertovesipumppu, sitten webasto ja vieläkään ei laite toimi. Nyt auto ei tunnista koko webastoa ja Sakasta tilattu autoon uusi "koodaus" tjms. Huomenna menee vian takia jo 8. päiväksi pajalle. Toivottavasti tulee joulureissulle kuntoon.
Onneksi on takuu.
 
Omassa jo vanhuksen iän saavuttaneessa 3-sarjalaisessa tehdaswebasto pelaa edelleen. Huoltohistorian perusteella tuolle ei tietääkseni ole tehty koskaan mitään. Täysin varma en tietysti voi olla.

Kiertovesipumppu antoi vikakoodia pari vuotta, mutta ei mielestäni vaikuttanut toimintaan mitenkään. Tuossa E90ssähän tuo lämmittää pääasiassa vain sisätiloja, koska en ole modannut tuota. Nyt kuitenkin loppukeväästä -13 huomasin, etteivät sisätilat juuri enää lämmenneet, joten vaihdoin tuon kiertovesipumpun. Aika arvokas osa oli Saksastakin tilattuna (muistaakseni 200-250eur), mutta sen jälkeen alkoi taas kabiini lämpeneen ja vikakoodit poistuivat. Tuon kiertovesipumpun vaihto oli aika helppo operaatio tehdä itse. 3 letkua ja 2 liitintä irti ja uusi laite tilalle.

Itse webastoa mulla tulee käytettyä aika harvakseltaan, mutta kuitenkin epäsäännöllisen säännöllisesti tulee testattua, että vielä toimii.
 
Eipä DeltaBavaria saanut tänään ohjelmaa autoon Saksasta. Onneksi PTC-vastukset saatiin koodattua päälle, niin ei tarvitse Lapissa uutena vuotena palella. Remontti jatkuu ensi vuoden puolella. DeltaBavaria Kouvola ansaitsee asiakaspalvelusta kyllä kiitettävän, vastoinkäymisistä huolimatta palvelu on ollut ensiluokkaista.
 
MTO sanoi:
Eipä DeltaBavaria saanut tänään ohjelmaa autoon Saksasta. Onneksi PTC-vastukset saatiin koodattua päälle, niin ei tarvitse Lapissa uutena vuotena palella. Remontti jatkuu ensi vuoden puolella. DeltaBavaria Kouvola ansaitsee asiakaspalvelusta kyllä kiitettävän, vastoinkäymisistä huolimatta palvelu on ollut ensiluokkaista.

Onko tuo uusi webasto erilainen laite kuin alkuperäinen vai miksi se vaatii tuon koodauksen?
 
Autooni vaihdettiin uusi webasto, uusi kiertovesipumppu ja johtosarjat. Tämän jälkeen 'auto ei tunnistanut' webastoa eli auton järjestelmät käyttäytyivät kuin sitä ei olisikaan ja se ei lähtenyt tietenkään päälle. Nyt sitten tehtaalta tilattiin juuri tuolle auton VIN-numerolle uusi kooditus, jossa kaikki auton kilkkeet ml. uusi webasto mukana. Tällä pitäisi auton järjestelmät saada ymmärtämään toisensa.
Kyseessä siis tehdasaenteinen webasto ja BMW on tehnyt tämän juurikin noin monimutkaiseksi kuin yllä kuvaan.
 
Mistä tietää lämmittääkö webasto myös konetta? Lämpeneekö esim. vesiletkut? Auto siis e53
 
jaberg sanoi:
Mistä tietää lämmittääkö webasto myös konetta? Lämpeneekö esim. vesiletkut? Auto siis e53
Tarkoitako ajonaikana?
Kyllä lämpömittarin pitäisi nousta selvästin, jos kylmää autoa lämmität vaikka 30min ;)
Onko Bemari tehnyt tuon polttoainelämmittimen toiminna jotenkin erilailla, vai miksei se lämmittäisi moottoria, sekä ohjaamoa, jos oikea Webasto kerta on :rolleyes:
 
Minulla on tietoa ainoastaan F10 vm 2010, F30 vm 2012 ja E92 vm 2008 -malleista, joita hankkiessani sanottiin, että tehdaswebasto ei lämmitä moottoria, eikä virallisella huollolla ole mahdollista tehdä siihen muutosta.

Sama juttu oli hankkimassani Audi A6 -autossa, mutta niihin merkkihuolto alkoi tekemään koodauksella muutosta, joka salli lämmityskierron myös moottoriin.

Tätähän on perusteltu sillä, että jotkin lämpötila-anturit antavat ohjausyksikölle tiedon käyntilämpöisestä moottorista, vaikka se ei sitä ole. Sikäli tämä selitys ontuu, kun esim. Volkkareissa Webasto lämmittää moottoriakin, ja osa koneista on Audin kanssa samoja.
 
völvöxc60 sanoi:
Tarkoitako ajonaikana?
Kyllä lämpömittarin pitäisi nousta selvästin, jos kylmää autoa lämmität vaikka 30min ;)
Onko Bemari tehnyt tuon polttoainelämmittimen toiminna jotenkin erilailla, vai miksei se lämmittäisi moottoria, sekä ohjaamoa, jos oikea Webasto kerta on :rolleyes:

Käsittääkseni ainakin suurimmassa osassa bemareita nuo tehdaswebastot on juuri sellaisia, että lämmittävät vain sisätiloja.

E90:ssä (kuten varmaan muissakin malleissa) on webaston vesipumpun yhteydessä venttiili, joka estää nestekierron koneelle.
Osassa malleja tuon kuulemma saa muutettua koodamalla, mutta myös poistamalla yksi tiiviste tuosta venttiilistä. Varmaan jotain
vastaavankaltaista on uudemmissakin malleissa. Kuulemma nuo modatutkin on toimineet joillain ihan ok, eli syitä tuohon tehtaan
logiikkaan en tiedä. Liekö jotain perää sitten noissa koneen antureiden sekoiluongelmissa? Jotain vastaavia syitähän on myös noissa
letkulämmitin vs. säteilylämmitin -tapauksissakin ollut. Ainakin joidenkin lähteiden mukaan.
 
Ironic32 sanoi:
Käsittääkseni ainakin suurimmassa osassa bemareita nuo tehdaswebastot on juuri sellaisia, että lämmittävät vain sisätiloja.

E90:ssä (kuten varmaan muissakin malleissa) on webaston vesipumpun yhteydessä venttiili, joka estää nestekierron koneelle.
Osassa malleja tuon kuulemma saa muutettua koodamalla, mutta myös poistamalla yksi tiiviste tuosta venttiilistä. Varmaan jotain
vastaavankaltaista on uudemmissakin malleissa. Kuulemma nuo modatutkin on toimineet joillain ihan ok, eli syitä tuohon tehtaan
logiikkaan en tiedä. Liekö jotain perää sitten noissa koneen antureiden sekoiluongelmissa? Jotain vastaavia syitähän on myös noissa
letkulämmitin vs. säteilylämmitin -tapauksissakin ollut. Ainakin joidenkin lähteiden mukaan.
Sanotaa, että jos ei sentään käsittämätöntä, niin ainakin hyvin kummallista tuo Webaston toiminta on :rolleyes:
Mulle ei kyllä myyjä puhunut tuosta mitään, kun olin kauppaa tekemässä X3, kun  kyselin Webastosta.
Tosin ei kuulunut vakiovarustukseen, ja olis maksanut lveroineen likemmäksi 3000€  :-\
Olisi se tullut kyllä yllätyksen, jos Bemariin oisin päätynyt.
 
völvöxc60 sanoi:
Sanotaa, että jos ei sentään käsittämätöntä, niin ainakin hyvin kummallista tuo Webaston toiminta on :rolleyes:
Mulle ei kyllä myyjä puhunut tuosta mitään, kun olin kauppaa tekemässä X3, kun  kyselin Webastosta.
Tosin ei kuulunut vakiovarustukseen, ja olis maksanut lveroineen likemmäksi 3000€  :-\
Olisi se tullut kyllä yllätyksen, jos Bemariin oisin päätynyt.

Onhan se kieltämättä ainakin näin suomalaisittain ajateltuna erikoista, että lämmittää vain sisätiloja. Mahtaa tosiaan tulla monelle muullekin yllätyksenä.

Mutta saa tuon kuitenkin modaamalla lämmittämään myös moottoria tai sitten ostaa huomattavasti halvemmalla jälkiasenteisen.
 
Ironic32 sanoi:
Onhan se kieltämättä ainakin näin suomalaisittain ajateltuna erikoista, että lämmittää vain sisätiloja. Mahtaa tosiaan tulla monelle muullekin yllätyksenä.

Mutta saa tuon kuitenkin modaamalla lämmittämään myös moottoria tai sitten ostaa huomattavasti halvemmalla jälkiasenteisen.
Onko tuo ns oikea Webasto, vai puhutaanko yleisellä tasolla Webastosta?
Vanhemmissa Volvoissa oli joskus Ardicin lämmitin, ja yleisestin puhuttiin Webastosta, vaikka laite ei sellainen ollutkaan 8)
Kallis tuo ois tosiaan ollut tuohon X3, jos se noin vain toimii :-X
 
völvöxc60 sanoi:
Onko tuo ns oikea Webasto, vai puhutaanko yleisellä tasolla Webastosta?
Vanhemmissa Volvoissa oli joskus Ardicin lämmitin, ja yleisestin puhuttiin Webastosta, vaikka laite ei sellainen ollutkaan 8)
Kallis tuo ois tosiaan ollut tuohon X3, jos se noin vain toimii :-X

Kyllä se on ihan Webaston valmistama laite. Ainakin vanhemmissa malleissa.
 
On Webasto. Tosin Webasto on valmistanut Bemarille speciaalit laitteet Bemarien speksien mukaan, joita ei tarvikemyynnistä saa (mm. ulkonäollisesti erilainen: tarvikewebasto raffimman näköinen, kun alkuperäislaite viimeistelty, kiillotettu). Tämä selvisi, kun kysyin miksi laitteen tilaus kestää näin kauan kun varaosaliikeet on webastoja täynnä.
Ja todellakin F10/F11 Webasto lämmittää vain sisätilat.
Autoni Webasto saatiiin sopivasti kuntoon viime viikolla ennen pakkasia. Nyt toimii. Korjausprosessi kesti 2 kuukautta, käyntejä oli 4 kertaa, yhteensä 7 päivää. Kaikki uutta: Webasto, johtosarjat ja kiertovesipumppu.
Mikäli ei olisi ollut takuu, niin ei olisi kannattanut korjauttaa vaan asentaa suoraan uusi.
Täytyy sanoa, että vaikeaksi on Bemarilla tehty osien ja komponenttien vaihto, kun tällaisenkin kilkkeen vaihtoa varten pitää saada tehtaalta Saksasta auton järjestelmien uudelleen ohjelmointi. "Penan Pajat" ei näihin vehkeisiin enää mitään asennakaan!
 
MTO sanoi:
On Webasto. Tosin Webasto on valmistanut Bemarille speciaalit laitteet Bemarien speksien mukaan, joita ei tarvikemyynnistä saa (mm. ulkonäollisesti erilainen: tarvikewebasto raffimman näköinen, kun alkuperäislaite viimeistelty, kiillotettu). Tämä selvisi, kun kysyin miksi laitteen tilaus kestää näin kauan kun varaosaliikeet on webastoja täynnä.
Ja todellakin F10/F11 Webasto lämmittää vain sisätilat.
Autoni Webasto saatiiin sopivasti kuntoon viime viikolla ennen pakkasia. Nyt toimii. Korjausprosessi kesti 2 kuukautta, käyntejä oli 4 kertaa, yhteensä 7 päivää. Kaikki uutta: Webasto, johtosarjat ja kiertovesipumppu.
Mikäli ei olisi ollut takuu, niin ei olisi kannattanut korjauttaa vaan asentaa suoraan uusi.
Täytyy sanoa, että vaikeaksi on Bemarilla tehty osien ja komponenttien vaihto, kun tällaisenkin kilkkeen vaihtoa varten pitää saada tehtaalta Saksasta auton järjestelmien uudelleen ohjelmointi. "Penan Pajat" ei näihin vehkeisiin enää mitään asennakaan!
Kai se on monien uusien autojen ongelma, kun alkaa olemaan tietokonetta/antureita sen verran kiinni autossa, että vähemmästäkin sekoaa ;)
Vielä tuosta lämmittimestä, että asennetaanko edes jälkeenpäin Webastoa/Eberi kyseisiin malleihin, jotka lämmittää moottoria/hyttiä?
 
völvöxc60 sanoi:
Tarkoitako ajonaikana?
Kyllä lämpömittarin pitäisi nousta selvästin, jos kylmää autoa lämmität vaikka 30min ;)
Onko Bemari tehnyt tuon polttoainelämmittimen toiminna jotenkin erilailla, vai miksei se lämmittäisi moottoria, sekä ohjaamoa, jos oikea Webasto kerta on :rolleyes:

Näköjään Webasto esilämmittää myös vanhan Bemun moottoria koska jäähdyttimen vesiletkut ovat kuumat puolen tunnin lämmityksen jälkeen. Mutta vähän ihmetyttää miksi esilämmitetty vesi päästetään syylärin suuntaan
 
Ei onnistu tehdaswebaston vesikierron kytkentä siten, että myös moottori lämpeää. Tai onnistuisi, mutta (kuulemma) tulee huonoja puolia mukaan, mm. sisätilat ei lämpene enää niin nopeasti ja eivät anna mitään takeita etteikö käyntihäiriöitä pakkasella ilmenisi. Tämä siis valtuutetusta BMW-huollosta kysytty.
Näin ollen asennetaan lohkolämmitin ja siinä samalla kiinteä akkulaturi.
Oli muuten viimeinen webasto minkä BMW-merkkiseen autoon otan. Mielestäni ei-webastollinen 5-sarjalainen (missä tehokkaat PTC-vastukset) on pakkasella lämpimämpi kuin tämä webastohärveli. Ilmeisesti webasto tippuu ajon aikana jossain vaiheessa pois päältä kun taasen PTC-vastuksellisissa malleissa vastukset ovat koko ajan päällä ja lämmintä tulee kabiiniin.
 
MTO sanoi:
Ei onnistu tehdaswebaston vesikierron kytkentä siten, että myös moottori lämpeää. Tai onnistuisi, mutta (kuulemma) tulee huonoja puolia mukaan, mm. sisätilat ei lämpene enää niin nopeasti ja eivät anna mitään takeita etteikö käyntihäiriöitä pakkasella ilmenisi. Tämä siis valtuutetusta BMW-huollosta kysytty.
Näin ollen asennetaan lohkolämmitin ja siinä samalla kiinteä akkulaturi.
Oli muuten viimeinen webasto minkä BMW-merkkiseen autoon otan. Mielestäni ei-webastollinen 5-sarjalainen (missä tehokkaat PTC-vastukset) on pakkasella lämpimämpi kuin tämä webastohärveli. Ilmeisesti webasto tippuu ajon aikana jossain vaiheessa pois päältä kun taasen PTC-vastuksellisissa malleissa vastukset ovat koko ajan päällä ja lämmintä tulee kabiiniin.

Lienee tietysti selvää, että sisätilat lämpeää modauksen jälkeen hieman huonommin, kun se jäinen mottikin pitää lämmittää ja oliko tuo nyt mikään yllätys, että custom-modaukselle ei anneta takeita valtuutetusta huollosta. Pitäisi melkein joskus kokeilla tuon tiivisten poistamista ja vertailla lämmitystehoa.

Mutta tuo PTC on kyllä varsin tehokas kampe pitämään lämpöä kovillakin pakkasilla ja itse en haluaisi minkään valtakunnan webaston toimivan ajonaikaisena lämmittimenä, jos ei sitä saa helposti napista pois päältä (ettei siis käy esim. lyhyissä pyrähdyksissä).
 
Ironic32 sanoi:
Mutta tuo PTC on kyllä varsin tehokas kampe pitämään lämpöä kovillakin pakkasilla ja itse en haluaisi minkään valtakunnan webaston toimivan ajonaikaisena lämmittimenä, jos ei sitä saa helposti napista pois päältä (ettei siis käy esim. lyhyissä pyrähdyksissä).
Näin myös TM totesi talvitestissään 4/2011. Ryhmän parhaimpia lämmityslaitteita.
 
Ja täsmennyksenä sen verran, että 5-sarjan webastomalleissa ei saa kytkettyä PTC-vastuksia päälle vaikka ne siellä ovat!
 
MTO sanoi:
Ja täsmennyksenä sen verran, että 5-sarjan webastomalleissa ei saa kytkettyä PTC-vastuksia päälle vaikka ne siellä ovat!

Sieltä siis tehdaswebastollisessa kuitenkin löytyy tuo PTC-vastus? Vai oliko tämä taas sitä normaalia valtuutetun huollon "tietoa"?
 
Ironic32 sanoi:
Sieltä siis tehdaswebastollisessa kuitenkin löytyy tuo PTC-vastus? Vai oliko tämä taas sitä normaalia valtuutetun huollon "tietoa"?
Ne ovat asennettu sinne eli ovat paikallaan. Niitä ei kuitenkaan kytketä eikä voi kytkeä toimintaan, koska autossa on Webasto. Mikäli ne haluaa kytkeä toimintaan, webaston toiminta on disabloitava. Eli eivät voi toimia 'päällekäin'.
 
MTO sanoi:
Ne ovat asennettu sinne eli ovat paikallaan. Niitä ei kuitenkaan kytketä eikä voi kytkeä toimintaan, koska autossa on Webasto. Mikäli ne haluaa kytkeä toimintaan, webaston toiminta on disabloitava. Eli eivät voi toimia 'päällekäin'.

Ok. Näissä vanhemmissa kun esim. itselläni on tehdaswebasto, niin minulla on myös PTC-vastukset ja itselläni webasto ei ole ajonaikaisesti koskaan päällä, mutta PTC-vastukset ovat. Pari vuotta uudemmassa E90:ssä työkaverilla taas webasto toimii myös ajonaikaisesti ja sitä ollaan tässä nyt arvuuteltu, että liekö tuossa autossa PTC-vastuksia ollenkaan. Tuossa työkaverin autossa webaston ajonaikaisen käytön saa kuitenkin pois päältä INPA:lla, mutta en tiedä löytyykö tosiaan noita vastuksia tuosta autosta tai saako niitä pelkästään softalla käyttöön.

Jos siellä kerta ne vastukset on, niin epäilemättä tuosta F-sarjastakin saa sen ajonaikaisen webaston toiminnan estettyä koodaamalla, mutta vastusten käyttöön otto voi olla jo eri homma. Ainakin jos ne haluaa toimimaan pelkästään tietyn lämpötilan alapuolella. :)
 
Vaikka en 5-sarjalla ajakaan, laitan silti.

Siirrätin nykyiseen Eberin edellisestä. Se tehtiin liikkeessä, joka on Bemuja kytkenyt. Vaan eipä toimi kuten Audeissa toimi. Lähtee kyllä päälle, ja lämmittää moottoria ja sisätilaa, mutta kun lähtee ajamaan niin välillä ei puhalla lämmintä ollenkaan, vaikka lämmöt nousseet. Joskus sen saa toimimaan oikein, kun osaa sammuttaa sen oikeassa kohtaa lämmmön nousua. Pari kertaa kävin näyttämässä, ja se vaatisi jonkin lisäpalikan, mikä kustantaa 900€. Ei taida tulla joo sellaista. Uusissa malleissa kuulemma ko. kilke jo löytyy vakiona. Hah.
 
Bemarini tehdasasenteinen webasto (tyyppiä termotop z) temppuilee. Kaukosäätimellä saa puhalluksen käyntiin, mutta liekki ei taida syttyä (lämmittimen pakoputkesta tulee kylmää ilmaa). Hurina alkaa myös kun avaa oven tai radion, mutta loppuu heti kun moottori käynnistyy.

Akkukenkä on ollut irti ja sulakkeen olen poistanut auton ollessa käynnissä. Akku on aika uusi, tankki täynnä ja pakkasta 6 astetta. Mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia?