https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW 4-sarja

clima

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Padan (tuleva uusi vuosi) hakureissulla tuli tyhjässä automyymälässä otettua kylmät tyypit uudesta 4-sarjalaisen coupe mallista:

+ Ulkonäkö. Varsinkin B-pilarista taaksepäin erittäin upea. Tuohon vielä M-sport kilkkeet niin  :-*
+ Tilat verrattuna 3-sarjan viimeisimpiin coupe/avo malleihin (E92/E93). Erityisesti jalkatilaa näyttäisi tulleen lisää. Takapenkillä tosin pää viistää kattoa jo 175 senttisellä.
- Kangaspenkin muotoilu/liukkaus. Kyseessä jonkinlaiset urheiluistuimet, joissa kyllä istuinosan pituussäätö löytyi mutta sivuttaistuki oli istuinosasata kokonaan unohtunut pois. Kun lisäksi istuimet olivat huomattavan liukkaat (ero esimerkiksi 3-sarjan M-sport nahkajakkaroihin huomattava) niin ei oikein tehnyt vaikutusta.
- Ratin liukkaus. Piti kotiin tultua netistä oikein tarkistaa oliko kyseessä nahkaratti, niin muovisen oloinen ja liukas tuo oli. Kokeilin tikkejä, ihmettelin materiaalin pintaa enkä siis varmuudella pystynyt sanomaan oliko tuo nahkaa vai muovia.  :eek: Vakiovarustelista netistä näyttää että nahkaa tuo on...

Kokonaisuus jätti (ilman ajamista) siis hieman kaksijakoisia tunnelmia.
M-sport ratti ja M-sport nahkapenkit ovat paljon vartijoina, jos niilläkään ei rattiin saa lisää pitoa ja penkkiin tukea niin eipähän tarvitse muutamankaan vuoden päästä miettiä 4-sarjan avoa nykyavokin korvaajaksi.
 
Onko BMW:kin keksinyt tekonahan uudelleen? Monessa muussa merkissä myydään nahkana jotain mikä ei ole sellaista koskaan nähnytkään.
 
Minäkin olen kummastellut Bemarin (3-sarja) nahkarattia, koska se tuntuu ja näyttää hyvin muoviselta. Ainoa nahkarattia muistuttava tekijä on tikkaukset. Lieneekö "sport"ratti eri materiaalia.
 
clima sanoi:
Kyseessä jonkinlaiset urheiluistuimet, joissa kyllä istuinosan pituussäätö löytyi mutta sivuttaistuki oli istuinosasata kokonaan unohtunut pois.

Niin, en nyt epäile tietämystä, mutta jos siinäkin olisi tämä sähkösäätö kuin kolmosessa. Tai sitten ovat karsineet.
 
Sivuttaistuen säätöhän toimii Bemun F30:n sporttipenkeissä selkänojan osalta todella loistavasti. Säätöalue on laaja ja portaaton, kun paineilmalla toimii. Se laskee paineet pois pienellä viiveellä, kun auton sammuttaa ja täyttää paineet takaisin heti, kun avainkohtainen muisti aktivoi auton.

Bemun sporttipenkit lisävarusteisella ristiseläntuen säädöllä olivat mahtavan hyvät, kun molempien sähkösäätöjen toiminta-alue on niin laaja ja tunnokas. Esim. Audin ristiseläntuen säätö on onneton tuohon verrattuna (epämääräinen, hidas ja oudon "muljahteleva" kun säätöä yrittää tehdä).
 
Niin se varmaan oli. Ja toki sitä voi kritisoidakin. Mutta hyvä selkänojan tuki paikkaa paljon istuinosan lautamaisuutta mielestäni. Enemmän arvostan sitä. Mutta eiväthän ne perus sporttipenkit mitkään aidot urheiluistuimet ole. Se niissä on hyvää, että säätöjen puolesta niihin sopii Audia paremmin erikokoinen kuski - laiha tai lihava.

Verrokkina on sitten näitä Ocu RS -tyylisiä "wanna be -sporttipenkkejä", jotka eivät ole sportit oikein millekään vartalolle - kunhan vaan hiukan peruspenkkejä urheilullisemman näköiset ovat.
 
Niin, tosiaan ajattelinkin vain sivutukea selälle.
Mutta tällaiselle monimittaiselle kääpiölle kuitenkin s-penkit toimii oikein hyvin. En ole istuinosaa kokenut ongelmaksi. Ainahan nämä ovat henkkoht. asioita.
Mulla jotenkin toimii hyvin, kun täytyy asettua "pulkkaan", varmaan liittyy selkänojan leveyssäätöön.
 
-V- sanoi:
Vai oliko tässä nyt kyse istuinosan sivutuen puutteesta?

Tästä juuri. Ylempää kyllä löytyi tukea. Tosin tuota hyvää selkänojan sivusäätöä en huomannut edes katsoa, manuaalisesti säädettävät penkit tuossa yksilössä muuten oli.

Mites F30 kuskit kommentoitte pidemmän kokemuksen perusteella tuota ratin liukkautta?

 
Täytyy nyt kiinnittää huomiota, mulla sportversio, mutta en ole huomannut liukkautta. Ilman kotiinpäinvetoa :)
 
Onkos tuo ratti sitten huonontunut siitä, kun minulla oli F30 ja erinomainen ratti.

IMG_2669.JPG
 
Minulla on kovin vähän kokemusta bemujen rateista noin yleisesti kun ensimmäisellä bemullani ajelen. Mutta sen pystyy ilman sarvia ja hampaita sanomaan että tuon yksilön ratti oli materiaaleiltaan pettymys, vertailu oli helppoa kun E93:lla tuonne autokauppaan ja pois huristelin.
 
xDrive tour piipahti meillä päin niin pääsin tänään testaamaan (tosin vaan vajaan vartin)  BMW 435iA xDrive Coupé:n:

Auto oli höystetty M-sport kilkkeillä, värinä Imola sininen, upea ilmestys.

Sisällä huomio kiinnittyi ensimmäiseksi rattiin, joka sen lisäksi että näytti hyvältä myös tuntui nyt siltä (vrt. 1.viesti): M-sportin ratti on todistetusti ulkonäkönsä lisäksi materiaaleiltaankin aivan eri maata kuin perusratti, tästä löytyi sekä sopivaa pehmeyttä että pitoa, hienoa!
Penkit olivat kokonaan alcantaraa, pitoa löytyi sieltäkin, ajoasento oli nopeasti sopiva joten ajamaan.

Ajossa alusta tuntui erittäin hyvältä, napakka, muttei todellakaan mikään kivireki (rengasprofiilia en huomannut katsoa, Hakkapeliitta nastat ilmeisesti 18" alla). Ohjaus tuntui hyvältä, tosin tarkempaa analyysiä varten sitä täytyisi päästä testaamaan myös pitävämmällä alustalla ja kesärenkailla.
Moottori on loistava: vetoa on helposti saatavilla ja se jatkuu hienosti yläkierroksille. Liukkauden kadotti kiihdytyksissä xDrive, joka ensikokemuksena tuntui varsin samalta kuin Audin 60:40 torsen.

Miinuspuoliakin tuli esiin:
Kutosen äänet oli kadotettu lähes kuulumattomiin, vain voimakkaimmissa kiihdytyksissä sai nauttia tutusta soundista. Nastat ropisivat ehkä hieman omaa bemua enemmän (johtuuko muuten hiljaisemmasta äänimaailmasta vai siitä että vedetty koeajoturneella hieman ulkonemaa...).
Hanttarin ovesta kuului jotain ihme resonanssia, jota en ole bemuissa tottunut kuulemaan.

Ulkoisesti ja sisäisiltä ominaisuuksiltaan upea peli, ajajan auto.

p.s Olihan siellä tourilla muutakin kiinnostavaa mutta aikataulu ei nyt antanut myöden:

    Kiertueen koeajoautot

    BMW 118d xDrive
    BMW 328iA Gran Turismo
    BMW 435i xDrive Coupé
    BMW M550d Touring
    BMW X1 20d
    BMW X3 30d
    BMW X5 M50d

file.php




 
Pentele tämä kiertue jäi huomioimatta, tai siis en viittinyt mennä kun en muistanut tuon mainitsemasi kärryn olleen kokoonpanossa, ois ollut mukava kokeilla, tosin jonkun speksatessa sen olleen n. 100 000 egen peli varsuteineen niin aika 'kaukana' semmonen on todellisuudessa  :p  .
 
Tikka sanoi:
Minäkin olen kummastellut Bemarin (3-sarja) nahkarattia, koska se tuntuu ja näyttää hyvin muoviselta. Ainoa nahkarattia muistuttava tekijä on tikkaukset. Lieneekö "sport"ratti eri materiaalia.

Kyllä se vakioratti on nahkaa ja samoin sport-rattikin. Minun F30-autoni ratti (sport-ratti) tuntuu kädessä oikein mainiolta. En kyllä huomaa, että se olisi mitenkään liukas. Päinvastoin se tuntuu hyvinkin karhealta ja ote pysyy siinä hyvänä. 

Vakioratti ja sport-ratti ovat samanlaista nahkaa. Erikoista nahkaa se kyllä siinä mielessä on, että vaikka sitä kuinka kynsii, niin siihen ei tule kovin helpolla naarmuja. Itse olen tottunut nahkarateissa siihen, että ne naarmuuntuvat paljon herkemmin. Samaten nahkaratti tuntuu käsien hikoillessa yleensä aivan toisenlaiselta kuin tämä bemarin ratti.

M-sportin ratti on sitten aivan toisen näköinen. Nahka on sileää ja sen tuntuma sekä ulkonäkö on hyvin lähellä Audien nahkaratteja.
 
Hieno oli tosiaan tuo nelonen, mutten ehtinyt sillä ajaa. Sen sijaan ajatus siitä X5 M50d:stä virnistyttää edelleen... ;)
 
Tuli bongattua valkoinen nelossarjalainen kahdella ovella ja M-Sport korisarjalla tänään Sellon parkkihallissa. Livenä todella kivan näköinen. Keulasta auto oli ärhäkän näköinen (en ole normaalia 3-sarjalaista nähnyt M-Sport -puskureilla) ja perästä auto muistuttaa enemmän 6-sarjalaista. Sivuprofiilikin oli kunnossa. Oikeastaan ainoat asiat, mitkä kokonaisuudessa häiritsivät olivat M-osaston pienet logot etulokareissa (näyttivät badge tuningilta) sekä niiden vieressä olleet tuuletuskanavat tms., joiden kiiltomusta kehys oli melkein yhtä ruma kuin 3-sarjan GT:n vastaava. Muuten ei pikaisella tutkailulla löytynyt valitettavaa. Neliovisena tuollainen olisi aika houkuttava, jos ei olisi rahasta kiinni.
 
Kyllä uusi neloscoupe on yksi kauneimmista "tavallisen" ostajan saavutettavissa olevista autoista mielestäni tällä hetkellä. Lomalla Thaimaassa näin valkoisen 4 Coupen, ja olihan se upea ilmestys. Kontrastia varmaan loi siellä vielä se, että Bemuja, tai muita premium -merkkejä näkyi erittäin vähän. Upea auto, ja muistot omasta, silloin hienosta ex 335 CiA / E92 mielessä.
 
Kävinpähän itsekin tuota 435xiA:ta polkemassa kun sattui Oulussa olemaan Wetterillä tuo kiertue tänään eikä itselläni parempaakaan tekemistä ollut. Ikinä en ole BMW:llä ajanut mutta kyllähän tuossa oli välittömästi kuin kotonaan. Säädöt sai nopeasti kohdilleen (pl. peilit, ei siinä vartissa viitsinyt lähteä pohtimaan että mikä logiikka niiden säädöissä oli ja näki kohtalaisesti) eikä mikään varsinaisesti pistänyt silmään. Positiivinen fiilis jäi oikeasta käsijarrusta - ei mikään itsestäänselvyys nykyään. Mitään syväluotaavaa tutkimusta ei vartissa ehtinyt sisustaan tekemään muuten kuin rattinappien osalta. Napit olivat paljon fiksummin toteutettu vakkarin osalta kuin mitä mk7 Golfissa on ACC:n nappulahelvetti. Siinä missä bemarissa käyttölogiikka oli välittömästi selvä sai Golfissa tonkia ohjekirjaa esiin jos halusi tietää miten vakkarin saa ylipäätään päälle.

Ohjaus oli jämäkkä sekä alusta timmi muttei epämukava. Vähän tosin ihmetytti tuon xDriven selkeä takavetomainen käytös - risteyksissä kun käänsi rattia ja painoi millin kaasua enemmän lähti perä välittömästi tulemaan rinnalle minkä seurauksena ESP hyökkäsi päälle ja teki ajosta melko tökkivää. Viime viikolla kokeilemani A4 3.0TDI quattro oli huomattavasti sivistyneempi samoissa paikoissa ajettaessa ja ESP salli lievää yliohjautumista. Ehkäpä tuon kanssa pääsisi hieman pidemmällä lenkillä sinuiksi - nyt ei ihan avautunut tuo käytös kunnolla.

Automaatti sen sijaan toimi kyllä todella nätisti, tuollaisen kehtaisi ottaa omaankin autoonsa. Aavistuksen tuo tuntui miettivän lähdöissä enemmän kuin Audissa ollut S-tronic mutta erot ovat melko pieniä.
 
Nyt on myös ilman M-Sport -korisarjaa oleva 4-sarjalainen bongattu ja se oli selkeästi vaisumman oloinen. Ero oli vielä selkeämpi kuin poistuvan 3-sarjan coupén tapauksessa, jossa myös M-Sport -varusteet tekivät auton selvästi nätimmäksi.
 
eGe, tuo takapainotteinen nelikko on juuri parhautta!  :)

Itse en omaan quattroon verrattuna erityistä eroa nelikkojen kesken huomannut, olisiko mahdolliset kelin muutokset viikkojen välillä kuitenkin pääsyynä kokemaasi erilaiseen tuntumaan?
Tunnelmat tuosta Bemun moottorista?