https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW 4-sarja

-TimoS- sanoi:
Lienen ymmärtäväni, mitä Skula tarkoittaa tuolla neliveto-fiiliksellä.

Mistä kukin fiiliksensä saa. 27 vuotta sitten nelivedon ostaneena ei ole ollut tarvetta enää ostaa. Ainakin tuo 4 sarjan coupe on hieno ajettava 2 vetoisenakin.
 
Henkilökohtainen mielipide: ohjauksen tarkkuuden osalta talvella takaveto on kuin kirurgin veitsi, neliveto kuin kirves. Toisaalta talvella neliveto on myös yhtä tehokas kuin kirves…

Mä en taas saanut hyvää tuntumaa kun ajoin painavahkolla etupainoisella V6 quattro:lla. Se tuntui kuin puskutraktorilta vs. xDrive. Mutta luulen että tuntemani fiilis / ero tuli siitä että auto ja auton painopiste oli erilaisempi kuin omassani. Jos olisin ajanut sillä pidempään, sitä olisi ehkä oppinut käsittelemään erilailla ja oma pylly olisi ehkä adaptoitunut siihen ajan mittaan. Mutta makuasioita sanoi se kuuluisa…
 
teemut sanoi:
Mistä kukin fiiliksensä saa. 27 vuotta sitten nelivedon ostaneena ei ole ollut tarvetta enää ostaa. Ainakin tuo 4 sarjan coupe on hieno ajettava 2 vetoisenakin.

+1

Vaihdoin torsen quattron msport 428i takavetoon ja ei kaduta yhtään. Vaihdon hetkellä mietitytti kovastikin. Täällä etelässä nyt ei monena päivänä vuodessa ole ns. quattro kelejä, ymmärrän kyllä jos pohjoisessa nelivetoa arvostetaan enemmän tai jos joutuu pikkuteitä paljon ajamaan tai rekkoja sohjossa ohittamaan.

Sen 9kk vuodessa tää on kuitenkin aivan mahtava ajaa. Ja talvellakin jos ajaa ihmisiksi.
 
Buimurin x-drive on niin takapainotteinen että ei ole mitään järkeä ottaa takavetona. Siitä mihin takavedon meno loppuu alkaa vasta nelikon menovalut mutkissa. Toki jos ne 30kmh POWERSLAIDIT on jotain mahtavaa niin takaveto on muikea...muuten täysi turhake. X-drive lähtee talvella 120-140kmh nopeudesta nättiin luiruun jota ohjaa kaasulla nätisti vaikka ovenkahva menosuuntaan...ja niin pitkään kun kaasua käyttää.
 
Itselläni takana n. 100 000 km. torsen-nelarilla, joskus kun koeajoin jonkun 300-srjasen X-Driven se tuntui toimivalta mutta 'jostain syystä' nykyinen 600-sarjasen X-Driven esitys on todella utuinen, luulen että isoimpana syynä on 245 milliä levyiset ponttoonikitkat, eihän nuo pidä liukkaalla eivät sitten yhtään. Joku mainitsi aiemmin tässä ketjussa traction-napin painalluksen muuttavan tilanteen ja tosiaan pitävällä alustalla tuo avittaa joskaan en osaa nyt suoralta kädeltä sanoa muuttuiko tilanne.

Muutoin tuo tuttu torsen ylikapeilla nastarenkaillaan tuntui etenevän liukkaalla aivan toiseen tyyliin kuin tuo tuplatonnikeiju kitkoineen .
 
Neliveto on ihan pakollinen jos päädyn tämän tyyppisen auton ostamaan, lähinnä koska se tulee "ainoaksi" autoksi, se vain tekee talvella ajamisesta paljon helpompaa. Vaimo ajaa autoon sen ~80% ajoista, ja hän on kanssani ihan samaa mieltä.

Minulle nelivedon "toteutus" tai no toteutuksella ei ole mitään merkitystä, valitsen kuitenkin mielummin sellaisen jonka toiminta on omaan makuun paras. Ja koska ajan vähän, haluan välillä käydä vain nauttimassa yksinkertaisesta, suoraviivaisesta ja mahdollisuuksien mukaan takapainotteisesta toiminnasta. Periaattteessa ihan sama miten se on toteutettu, mutta tällä hetkellä on monta mielestäni "ikävästi" (mutta varmasti hommansa hoitavia) toteuttettuja versioita, esim Volvo ja Mersu.

Mutta kyllä, BMW jäi roikkumaan mielenpäälle. Katellaan myöhemmin lisää. Täytyy makustella vaihtoehtoisesti isompaakin mallia, eli 6 GC ja sitten tietysti A7 jota en myöskään ole ajanut, noissa vaan ehkä pitää joustaa allergian kanssa, eli moottori jää tehtaalle. Voi olla että petyn, tai en..
 
Itse aikoinaan tykkäsin, kun kävin 4GC:tä x-drivenä ajamassa. Toki silloin ei ollut liukasta, joten 4-vedon toiminta oli käytännössä huomaamatonta. Oli oman muistikuvani mukaan kuitenkin varsin käteen istuva kulkinen ja ohjauskin oli oikein kohdillaan. Tuo koeajoauto oli 430d M-sportilla, eli voimalinja ja alusta oli kaikkineen kohdillaan.

Kun sitä A7 sitten katselet, niin kaiva versio missä on sport diffi mukana. Tuo hauskuutta ajoon.

Noin muuten A7 ja A6 on melkoisia sotanorsuja, joten se A4/5 sektorin vähäinenkin jäljellä oleva vauhdin tuntu häviää ihan täysin. Nuo tonnikeijut ovat sellaisia risteilyohjuksia, mille osoitetaan kerrottu suuntima ja sitten laukaistaan. Varsinaista vetomiehen ajohauskaa on todella rajallisesti tarjolla... koko ja massa kuittaa yhtälön.

Voisin kuvitella, että monessa mielessä 6GC menee samaan kategoriaan. Sellainen gran turismo henkinen isojen latujen pitkää työntävälle sopiva juna.
 
Ei nyt varsinaisesti koske 4:sta, mutta käsittääkseni 3:ssa samanlainen x-drive.

Edellinen autoni oli F30 320ix nykyinen F10 520dx ja selvä ero käytöksessä liukkaalla. 5:ssa ei tarvitse miettiä puskemista, kun polkasee niin perä irtoaa ennen keulaa ja 3:ssa näin ei ollut.
 
Kovasti nyt kuumottaisi vaihtaa tuo F31 Coupé malliseen F32 435d -kulkineeseen. Mitään järkeä tai käytännön hyötyä ei tästä transaktiosta helposti ja perustellusti ole löytymässä. Käytännössä kaikki taloudellisesti järkevät vaihtoehdot on pre-LCI -malleja. Onko esim bt-systeemit ja muut vastaavat selvästi LCI-malleja heikompia?

Onko porukalla kokemuksia f32 korista? Oma käyttö lähinnä 1 tai 2 päällä kulkemista ja myös huviajoa. Tuo linja-auton kokoinen X5 hoitaa kuljetustarpeet, mutta automiehen laitehan se ei ole.
 
TON-III sanoi:
Itselläni takana n. 100 000 km. torsen-nelarilla, joskus kun koeajoin jonkun 300-srjasen X-Driven se tuntui toimivalta mutta 'jostain syystä' nykyinen 600-sarjasen X-Driven esitys on todella utuinen, luulen että isoimpana syynä on 245 milliä levyiset ponttoonikitkat, eihän nuo pidä liukkaalla eivät sitten yhtään. Joku mainitsi aiemmin tässä ketjussa traction-napin painalluksen muuttavan tilanteen ja tosiaan pitävällä alustalla tuo avittaa joskaan en osaa nyt suoralta kädeltä sanoa muuttuiko tilanne.

Muutoin tuo tuttu torsen ylikapeilla nastarenkaillaan tuntui etenevän liukkaalla aivan toiseen tyyliin kuin tuo tuplatonnikeiju kitkoineen .
En tiedä muuta, mutta viime talvena pääsin kokeilemaan omaa autoa sopivalla alueella ja mentiin nätisti pitkää sladia, R3- kitkoilla.
 
Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Kovasti nyt kuumottaisi vaihtaa tuo F31 Coupé malliseen F32 435d -kulkineeseen. Mitään järkeä tai käytännön hyötyä ei tästä transaktiosta helposti ja perustellusti ole löytymässä. Käytännössä kaikki taloudellisesti järkevät vaihtoehdot on pre-LCI -malleja. Onko esim bt-systeemit ja muut vastaavat selvästi LCI-malleja heikompia?

Onko porukalla kokemuksia f32 korista? Oma käyttö lähinnä 1 tai 2 päällä kulkemista ja myös huviajoa. Tuo linja-auton kokoinen X5 hoitaa kuljetustarpeet, mutta automiehen laitehan se ei ole.

F32 pre-fl ei tainnut Bluethoohtilla streamata audiota, kuten Spotifyta, puhelimesta.

Korimallina F32 hyvin monikäyttöinen. Takapenkille mahtuu aikuiset istumaan varsin mukavasti ja peräkontti on todella tilava. Meillä takapenkillä jopa vauvan istuin ja peräkontissa rattaat ;D. Ajettavuudesta en oikein osaa sanoa kummempaa. Ei siis mitään negatiivista, mutta kyllähän siellä hieman korkealla tuntui istuvan. Meillä oli 428i ja oli aika hiljainen tapaus. Ilmeisesti ASD oli jossain päivityksessä mennyt rikki tai sekaisin (ilmeisesti tyyppivika) ja sitä kautta äänet normiputkiston varassa (eli hiljainen).
 
F36 nyt kuitenkin tuli pihaan. Ekan päivän jälkeen vielä hymyilyttää. Onhan tuo hienomman näköinen kuin edellinen touring -malli (f31 330d). Muutama F32 oli jo liipaisimella, mutta aina jokin tökkäsi (huoltohistoria).