Kävin tänään koeajamassa 428iA xDrive Gran Coupeen ja pakkohan se on sanoa, että ainakin tässä yksilössä oli sitä kuuluisaa ajamisen iloa. Voimaa olisi saanut olla hiukan enemmän, koska auton ulkonäkö M sport -lisukkeilla antaa varsin urheilullisen kuvan autosta. Varsinkin kyljissä mollottavat M-kirjaimet olivat hiukan nolot näillä kaakeilla. Mutta oikeasti tämä "puute" johtuu lähinnä siitä, että en ole nollanut persdynoa muutamaan kuukauteen. Tai vaihtoehtoiseti ongelman voi ratkaista siten, että ostaa pari lisäpyttyä pellin alle.
Monissa testeissä on haukuttu sisämelua, mutta itse en kokenut sisämelua millään tapaa häiritseväksi. Toki autossa oli V-luokan kitkat ja en itse asiassa muistanut tarkistaa oliko runflatit vaiko ei. Mutta näillä renkailla (225/45/18 etu&taka) auto toimi todella hyvin. xDrivessä ei ole madallusta M sportin yhteydessä, mutta en ole varma onko alusta muuten normia jämäkämpi. Rattia kun käänsi asteen, niin autokin kääntyi asteen. Ei klappia, ei hakemista, ei mitään muuta kuin täsmälleen siihen suuntaan kääntymistä mihin kuski haluaa. Ajoin vain tunnin lenkin, joten uraherkkyydestä ei vielä oikein päässyt perille. Tämän lyhyen lenkin aikana se ei ollut minkäänlainen ongelma.
Näkyvyys ulos oli mielestäni ihan ok. Superbissa on norsunkorvan kokoiset peilit, joten kaikkien autojen peilit tuntuvat niihin verrattuna pieniltä, mutta ei GC:n peilit mitenkään normaalia pienemmät olleet. Taustapeilistä oli vähän suppeampi näkymä kuin normisedaneissa.
Mutta auto on matala. Kuskin valtakuntaan laskeudutaan nöyrästi niiaten, mutta kun jakkaralle on päässyt, on kaikki hyvin. Tai no, oikeastaan melko hyvin. Marmorilattialla oli 420i Gran Coupe M sporttina ja kangas-alcantarajakkaroilla. Nämä penkit olivat aivan täydelliset omalla ahterille ja kyljille. Koeajokissakin oli M sport, mutta täysnahat. Tässä yksilössä sivutuet sitten hiukan painoivat kylkiä, vaikka säädin ne täysin auki. Myyjä sanoi, että jakkarat ovat samat kuin M sportin vakiokangas-alkantarat. Kyljet olivat kyllä asiasta eri mieltä. Ja en mielestäni ole mikään läski, joten nämä nahkajakkarat on kyllä suunnattu varsin hoikille kuskeille.
Tavaratilassa ei ollut mitään muuta mussuttamista, kuin kassikoukkujen laatu ja määrä. Yksi epämääräinen rimpula. Jos omaksi tällaisen hankkisi, pitäisi hattuhyllyn ale ruuvata välittömästi pari skodan koukkua. Itse tavaratilaa on korimalli muistaen ihan hyvin ja 40:20:40 -selkänoja antaa paljon lisätilaa. Suksiakin menee monta paria keskeltä läpi, joten törkeän rumat kattotelineet voisi tälläkin kertaa skipata.
Takatilat. Tämä on luonnollisesti melkoista kompromissien tekemistä. Itse tilat ovat korimalliin nähden mielestäni varsin ookoot. Mutta se todella suuri mutta. Takapenkille on todella vaikea könytä. Ainakin 181 senttisen miehen. Takaoven lasin B-pilarin puoleinen yläkulma tulee todella pahasti tulilinjalla, kun taakse yrittää könytä. Pitää ottaa muksut mukaan seuraavalle visiitille ja vähän katselle miten he pääsevät takapenkille.
Takatilat on ihan ok, kun kuskin jakkara on säädetty omalle ruholle (181cm) sopivaksi:
Koeajon aluksi ajoin kotiin ja ajoin todella varovasti ja monta kertaa autosta poistuen tallin rampin alas. Autolla pystyi taittamaan parkkihalliin ramppiin juuri ja juuri. Pohjalevyt menivät pahimmillaan 1-2 sentti etäisyydellä maasta. Matala maavara ja pitkä akseliväli on myrkkyä tässä tilanteessa. Etu- ja takaylityksen kanssa ei onneksi tullut ongelmia, vaikka etureuna kyllä kävi todella lähellä maata, kun auton taittoi rampilta parkkihallin lattialle. Niin tiukalla tämä ramppiin taittaminen oli, että siitä ei luultavasti selviäsi matkustajan ja parin kassin kanssa.
Ja se automaattivaihteisto. Se on hyvä. Ei siitä voi muuta sanoa, kuin että se on hyvä. Toimii kuin unelma ja luisto on todella minimaalista ja senkin huomaa vain jos oikein tarkkaan seuraa lootan toimintaa. Sport & S-asennolla meno on mutkatiellä todella nohevaa ja johdonmukaista. Kaupungissa Comfort & D toimii todella hienosti. Sport & D on myös todella hieno kompromissa näiden välistä ja esim. kaupungin ohitustiellä oli ilo ajalle tällä yhdistelmällä. Jos arkinen aherrus käy joskus tylsäksi ja ruuhkan johdosta ei voi ajella "jouhevasti", niin mahtavat räkänaurut saa aina aikaan, kun laittaa Eco Pron päälle.
Estoril Blue oli kyllä todella hieno väri tähän menopeliin: