https://tummennuskalvot.fi/

BMW 4-sarja

Pekka P sanoi:
Tämä on ärsyttävä ongelma yleisemminkin. En tilaa uutta autoa muilla kuin sporttipenkeillä ja niihin ei usein sähkösäätöjä saa.

Ajoasennon säätäminen on ärsyttävää ja entisen säätöjen palauttaminen yllättävän hankalaa. Meillä on kuljettajilla on pituuseroa lähes 20 cm ja minun ongelmallinen selkä on säädöistä tarkka.

Kyllähän bemun sportpenkkeihin saa kaikki säädöt sähköllä siinä missä tavalliseenkin penkkiin.
 
Levjsa sanoi:
GTA1, sinulla hyvä tilanne, kun ei ole useita erikokoisia kuskeja jatkuvasti. Silloinhan asento kerralla kuntoon ja se on siinä. Pitkällä matkalla itse tosin hienosäädän asentoa joskus.

Minä myös olen tuskaillut ykkösessä, kolmosessa, nelosessa ja vitosessa tuon kanssa. Edellismalleista en tätä yksityiskohtaa muista juurikaan, mutta näissä uusissa malleissa säädöt on vaan jotenkin omituisia. Nuo valitsemasi kokosähköt on se oikea valinta!

Ihmettelen tuota tuskailuasi myös viitosen kanssa. Kyllähän siinä on osittaiset sähkösäädöt myös ihan vakiojakkaroissa ja ilman lisähintaa.

Uusissa malleissa takapuolta ei tarvitse jumpata penkkiä nostaessa enää yhä hullusti, kuin edellisten mallien kanssa. Penkki nousee manuaalisäätöisenä kyllä näissä uusissa malleissa paljon kevyemmin.

Säätömekanismit (käsisäätöisissä penkeissä) on olleet bemareissa yhtä oudot ja alkeellliset ties kuinka ja kauan.

Joku käsittämätön juttu nuo säädöt, kuten myös se, että vakioäänentoisto on jokaisessa mallissa aivan surkea. Ulkopeilien lämmitys ei myöskään ole ollut monessa mallissa vakiovaruste, vaan se on vaatinut monesti jonkin lisähintaisen käytönnöllisyyspaketin tai sumuvalojen tilaamisen.

Lukuvalot, meikkipeilien valot yms. ovat monessa mallissa lisävaruste. Siis todella kummaa pihistelyä. Vakioratit karkeaa nahkaa (tavallinen ja sport). Individual ja M-sport nahkarateissa alkaa olla jo taso kohdallaan.

3-sarjassa myös mittariston ajotietokoneen ruutu on vakiona edelleen melko pieni ja  grafiikka huono. Ajelin sijaisautolla, jossa oli vakionäyttö ja olihan se ruudun koko paljon pienempi kuin omassa ja kaikki symbolit yms. surkeamman näköisiä (mm. avoimen oven symboli) kuin itsellä tuon laajennetun näytön myötä. Kuvakkeet, tekstit yms. paljon hienompia kuin vakionäytöllä ja infoa hieman enempi yms. Vakio infonäyttö oli lähes yhtä karu kuin edeltävässä mallissa.

Muutenkin tuollaisesta autosta oli minusta premium kaukana. Äänekkäät run flat HKPL8 jyristi alla, 18d kävi kuin sepelimylly ja varustelu oli spartalainen: Business paketti ja metalliväri. Toki tuo oli vuokra-auto, mutta kun moni ostaa 1- ja 3-sarjan bemarin ihan samanlaisena, eli mm. perusvärillä, hinnat alkaen moottorilla ja korkeintaan business paketin kera.

En voi käsittää tätä. Eli pitää vaan bemari saada, mutta sitten kelpaan jo joku ihan perusversio. Samalla rahalla tai halvemmallakin sais kaikkea karkin näköistä, jo tehokkailla moottoreilla ja hyvin varustein. Kaikki nuo hinnat alkaen moottorilliset ja perusvarusteiset ei ole olleet edes mitään liisareita.

Homma karkasi nyt kovasti aiheesta, mutta pysyi sentään bemarissa :)
 
Eilen Startin koejaossa ollut BMW 428 X-Drive sai mainiot ellei jopa suitsuttelevat arvot siitä itse ajettavuudesta, varusteitakin autossa oli runsaasti, aika hassua tämä nykyaika, noin normaali auto jossa on 2 litran moottori voi (varusteilla) maksaa yli 90 000 e  :eek: :rolleyes: :p  .
 
Children of the damned sanoi:
Ihmettelen tuota tuskailuasi myös viitosen kanssa. Kyllähän siinä on osittaiset sähkösäädöt myös ihan vakiojakkaroissa ja ilman lisähintaa.

Kyllä, vitosen peruspenkeissä ongelmana onkin vain pituussäätö ja kallistus. Siitä korkeussäätö ja selkänojan säätö löytyy sähköisenä. Pienemmissä malleissa sitten nämä kaikki perussäädöt on ongelma.
 
Levjsa sanoi:
Kyllä, vitosen peruspenkeissä ongelmana onkin vain pituussäätö ja kallistus. Siitä korkeussäätö ja selkänojan säätö löytyy sähköisenä. Pienemmissä malleissa sitten nämä kaikki perussäädöt on ongelma.

Istuintyynyn pituussäätö ja kallistussäätö tuskin hirveästi poikkeaa muiden merkkien penkkien säädöistä. Yleensa se ongelma tuntuu olevan monille nimenomaan penkin korkeussäädön ja selkänojan kaltevuuden säädön käyttämisen hankaluus.

Itseäni ihmetyttää, että moni jättää ruksimatta näihin bemareihin todella oivalliset sähkökäyttöiset ristiseläntukien säädöt. Kuitenkin ne otetaan mukisematta joihinkin muun merkkiisiin autoihin mukaan, kun ne johonkin varusteversioon kuuluvat. Se ristiseläntukien säädön hinta kahteen etupenkkiin on useimmiten yhteensä alle 500 euroa, joten ei pitäisi enää paljoa moiset siinä kokonaispotissa tuntua, kun muutenkin on hankittu kalliimman luokan autoa alle.
 
Kaverilla oli yönyli koeajossa uusi 435, minkä yhteydessä itsekin tulin sitä kokeilleeksi. Hieno peli, täytyy myöntää! Ajajan auto.

Ilmeisesti tässä on se ZF:n kahdeksanportainen tomaatti, joka vaihtaa hyvin (myös vankkumattoman manuaalimiehen mielestä), mutta nämä Pohjois-Albaanian nopeusrajoitukset pysäyttävät hauskanpidon jo puolessavälissä kiihdytystä :-\
 
MJ sanoi:
Kaverilla oli yönyli koeajossa uusi 435, minkä yhteydessä itsekin tulin sitä kokeilleeksi. Hieno peli, täytyy myöntää! Ajajan auto.

Ilmeisesti tässä on se ZF:n kahdeksanportainen tomaatti, joka vaihtaa hyvin (myös vankkumattoman manuaalimiehen mielestä), mutta nämä Pohjois-Albaanian nopeusrajoitukset pysäyttävät hauskanpidon jo puolessavälissä kiihdytystä :-\

Ajelin myös päivänä eräänä tuolla autolla. Hieno peli. Tosin en ostaisi. ;D
 
MJ sanoi:
Kaverilla oli yönyli koeajossa uusi 435, minkä yhteydessä itsekin tulin sitä kokeilleeksi. Hieno peli, täytyy myöntää! Ajajan auto.

Ilmeisesti tässä on se ZF:n kahdeksanportainen tomaatti, joka vaihtaa hyvin (myös vankkumattoman manuaalimiehen mielestä), mutta nämä Pohjois-Albaanian nopeusrajoitukset pysäyttävät hauskanpidon jo puolessavälissä kiihdytystä :-\

Kaikissa nykyisissä bemareissa on tuo ZF:n 8-vaihteinen automaatti. Siis ihan jostain 1-sarjan 116i mopomallista lähtien. Se on hieno laatikko ja kuten jossain autolehdessä todettiin, niin on bemarilta upea veto, että sen saa lähes koko sen mallistoon ja niin keskihintaisiin kuin todella kalliisiinkin malleihin.

Parasta omassa autossani on minusta lämpimyys talvella, nitimättömyys/hälyäänettömyys, alusta, ajettavuus, ohjaus, automaattilaatikko, moottorin ominaisuudet (poislukien moottorin taloudellisuus) ja neliveto.

Muilta osin etevämpiä autoja löytyy kyllä monilta muiltakin merkeiltä ja paljon halvemmallakin hinnalla. Eli autoja joissa on vakiona kattavampi varustelu, taloudellisempi moottori, edullisempi hankintahinta, paljon pienempi arvon alenema ja käyttökustannukset sekä paremmat tilat.
 
Ajelin tänään tämmöisen 420i GranCoupen perässä, sivussa ja edessä..

Olen varmasti puusilmä kun en ulkoisesti oikein hiffannut eroa 3-sarjalaiseen.. Oisko pitäny muotoilla vielä vähän isommalla kädellä?

Hieno auto, mutta oisko nyt liian monta saman "kokoista" autoa lähekkäin?
 
Skula sanoi:
Ajelin tänään tämmöisen 420i GranCoupen perässä, sivussa ja edessä..

Olen varmasti puusilmä kun en ulkoisesti oikein hiffannut eroa 3-sarjalaiseen.. Oisko pitäny muotoilla vielä vähän isommalla kädellä?

Hieno auto, mutta oisko nyt liian monta saman "kokoista" autoa lähekkäin?

Ei niiden kuvissa ole paljoakaan eroa, mutta kun käytin kaksi viikkoa sitten oman F10: n huollossa ja potkiskelin renkaita näyttelytilassa joutessani, niin kyllä 4 GC on paljon linjakkaamman näköinen (vierellä oli F30 saman värisenä)

Itselläni oli tuo 4- sarjan GC yhtenä ehdokkaana seuraavaksi kulkineeksi, mutta kun tsekkasin tavaratilan, olin tyytyväinen, että valitsin seuraavksikin F10 - oli tuo Gran Coupen takapaksi niin pienen näköinen.

Jos tilan tarpeella ei olisi merkitystä ja pelkkä ulkonäkö ratkaisisi, niin valinta olisi 4- sarjalainen Coupe.
 
Vein tänään mopon huoltoon ja siinä ohessa kävin istuskelemassa muutamassa nelipyöräisessäkin. 4-sarjan Gran Coupe jäi mieleen erittäin positiivisella tavalla. Olen jotenkin sivuuttanut tämän mallin, kun olen ajatellut, että se on törkeän kallis ja liian pieni. Ja kuvissa auto on näyttänyt vähän mitäänsanomattomalta.

Mutta luonnossa auto olikin todella linjakas ja takapenkilläkin oli ihan kohtuulliset tilat, kun muistaa, että tässä nyt ei ole kyse mistään perhefarkusta. Itse olen 181 senttinen ja sain pään kiinni kattoon, kun oikein kurottelin yläviistoon. Normaalissa istuma-asennossa pää ei ottanut kattoon. Jalatkin mahtuivat kuskin penkin taakse ilman tarvetta levitellä polvia selkänojan ohitse. Kuskin jakkara kun oli minun jäljiltäni, niin omien polvien ja kuskin selkänojan väliin mahtui juuri ja juuri etusormet.

Auto on vain teoriassa 5-paikkainen. Oikeassa elämässä kyse on puhtaasti nelipaikkaisesta autosta.

Tavaratila on aika samaa luokaa kuin 3-sarjan sedanissa, mutta käytettävyys on toki merkittävästi parempi. Sisätiloissa ei ollut merkittäviä eroja 3-sarjaan. Ei ainakaan näin maallikon silmin. Ehkä fanaattiset munuaismiehet bongaavat isojakin eroja :)

Mutta ulkonäössä oli mielestäni varsin selkeät erot. Hallissa oli peräkkäin GT, sedan ja Gran Coupe. Niitä kun katsoi vähän kauempaa, niin varsin selkeät erothan niissä oli. GT oli sellainen pappamobiili, sedani järkiauto ja GC vähän nuorekkaampi vaihtoehto.

Mutta GC ui kyllä aika syvällä, eli autoon istuminen vaatii notkeita polvia ja vetreitä jalkoja. Karmittomat ikkunat vielä hankaloittavat tilannetta, koska sivuikkunan kulma tulee autoon laskeutuessa vähän tielle. Muutaman kerran siihen luultavasti kolauttaa hämärässä silmäkulmansa, mutta omistajatasolla asian kanssa oppii varmasti elämään :)

Erittäin hieno auto mielestäni. Pitkästä aikaa tuli jakkaralla istuessa ja auton ympärillä kävellessä sellaista tän-mä-haluun -fiilistä. Ja se jos mikä on tärkeä fiilis uutta auto etsiessä! Mielenkiinnolla odotan, että tuleeko samanlaista fiilistä esimerkiksi Passatin kohdalla.

M Sport -paketti sopii GC:hen todella hienosti, mutta mitään ilmaista hupia se ei BMW:n tapauksessa ole 8)
 
Omalla kohdalla erityisesti mielihyvää tuo omalle ruholle todella hyvä penkki. Saa säädettyä oikeasti mieluisaan asentoon ja säätövaraa jää jopa hieman yli. M Sport -ratti on myös uskomaton. Tuollainen M Sport -paketilla, punaisilla nahoilla ja sopivilla vanteilla kera tyylikkään ulkovärin olisi sopiva arkikulkine minulle :) (Niin ja "oikealla" moottorilla..)
 
Kävin tänään koeajamassa 428iA xDrive Gran Coupeen ja pakkohan se on sanoa, että ainakin tässä yksilössä oli sitä kuuluisaa ajamisen iloa. Voimaa olisi saanut olla hiukan enemmän, koska auton ulkonäkö M sport -lisukkeilla antaa varsin urheilullisen kuvan autosta. Varsinkin kyljissä mollottavat M-kirjaimet olivat hiukan nolot näillä kaakeilla. Mutta oikeasti tämä "puute" johtuu lähinnä siitä, että en ole nollanut persdynoa muutamaan kuukauteen. Tai vaihtoehtoiseti ongelman voi ratkaista siten, että ostaa pari lisäpyttyä pellin alle.

Monissa testeissä on haukuttu sisämelua, mutta itse en kokenut sisämelua millään tapaa häiritseväksi. Toki autossa oli V-luokan kitkat ja en itse asiassa muistanut tarkistaa oliko runflatit vaiko ei. Mutta näillä renkailla (225/45/18 etu&taka) auto toimi todella hyvin. xDrivessä ei ole madallusta M sportin yhteydessä, mutta en ole varma onko alusta muuten normia jämäkämpi. Rattia kun käänsi asteen, niin autokin kääntyi asteen. Ei klappia, ei hakemista, ei mitään muuta kuin täsmälleen siihen suuntaan kääntymistä mihin kuski haluaa. Ajoin vain tunnin lenkin, joten uraherkkyydestä ei vielä oikein päässyt perille. Tämän lyhyen lenkin aikana se ei ollut minkäänlainen ongelma.

Näkyvyys ulos oli mielestäni ihan ok. Superbissa on norsunkorvan kokoiset peilit, joten kaikkien autojen peilit tuntuvat niihin verrattuna pieniltä, mutta ei GC:n peilit mitenkään normaalia pienemmät olleet. Taustapeilistä oli vähän suppeampi näkymä kuin normisedaneissa.

Mutta auto on matala. Kuskin valtakuntaan laskeudutaan nöyrästi niiaten, mutta kun jakkaralle on päässyt, on kaikki hyvin. Tai no, oikeastaan melko hyvin. Marmorilattialla oli 420i Gran Coupe M sporttina ja kangas-alcantarajakkaroilla. Nämä penkit olivat aivan täydelliset omalla ahterille ja kyljille. Koeajokissakin oli M sport, mutta täysnahat. Tässä yksilössä sivutuet sitten hiukan painoivat kylkiä, vaikka säädin ne täysin auki. Myyjä sanoi, että jakkarat ovat samat kuin M sportin vakiokangas-alkantarat. Kyljet olivat kyllä asiasta eri mieltä. Ja en mielestäni ole mikään läski, joten nämä nahkajakkarat on kyllä suunnattu varsin hoikille kuskeille.

Tavaratilassa ei ollut mitään muuta mussuttamista, kuin kassikoukkujen laatu ja määrä. Yksi epämääräinen rimpula. Jos omaksi tällaisen hankkisi, pitäisi hattuhyllyn ale ruuvata välittömästi pari skodan koukkua. Itse tavaratilaa on korimalli muistaen ihan hyvin ja 40:20:40 -selkänoja antaa paljon lisätilaa. Suksiakin menee  monta paria keskeltä läpi, joten törkeän rumat kattotelineet voisi tälläkin kertaa skipata.

Takatilat. Tämä on luonnollisesti melkoista kompromissien tekemistä. Itse tilat ovat korimalliin nähden mielestäni varsin ookoot. Mutta se todella suuri mutta. Takapenkille on todella vaikea könytä. Ainakin 181 senttisen miehen. Takaoven lasin B-pilarin puoleinen yläkulma tulee todella pahasti tulilinjalla, kun taakse yrittää könytä. Pitää ottaa muksut mukaan seuraavalle visiitille ja vähän katselle miten he pääsevät takapenkille.

Takatilat on ihan ok, kun kuskin jakkara on säädetty omalle ruholle (181cm) sopivaksi:

WP_20141117_12_46_26_Pro.jpg


Koeajon aluksi ajoin kotiin ja ajoin todella varovasti ja monta kertaa autosta poistuen tallin rampin alas. Autolla pystyi taittamaan parkkihalliin ramppiin juuri ja juuri. Pohjalevyt menivät pahimmillaan 1-2 sentti etäisyydellä maasta. Matala maavara ja pitkä akseliväli on myrkkyä tässä tilanteessa. Etu- ja takaylityksen kanssa ei onneksi tullut ongelmia, vaikka etureuna kyllä kävi todella lähellä maata, kun auton taittoi rampilta parkkihallin lattialle. Niin tiukalla tämä ramppiin taittaminen oli, että siitä ei luultavasti selviäsi matkustajan ja parin kassin kanssa.

Ja se automaattivaihteisto. Se on hyvä. Ei siitä voi muuta sanoa, kuin että se on hyvä. Toimii kuin unelma ja luisto on todella minimaalista ja senkin huomaa vain jos oikein tarkkaan seuraa lootan toimintaa. Sport & S-asennolla meno on mutkatiellä todella nohevaa ja johdonmukaista. Kaupungissa Comfort & D toimii todella hienosti. Sport & D on myös todella hieno kompromissa näiden välistä ja esim. kaupungin ohitustiellä oli ilo ajalle tällä yhdistelmällä. Jos arkinen aherrus käy joskus tylsäksi ja ruuhkan johdosta ei voi ajella "jouhevasti", niin mahtavat räkänaurut saa aina aikaan, kun laittaa Eco Pron päälle.

Estoril Blue oli kyllä todella hieno väri tähän menopeliin:

WP_20141117_11_34_22_Pro.jpg
 
Vempula, kyllä ne nahkajakkarat on ihan samat kuin altacantaratkin. Ei BMW tee 1-,3- ja 4-sarjaan erilaisia (esim. leveydeltään) sportjakkaroita materiaalin mukaan.

Voi olla, että halliautossa oli sivutuet levällään ja et painanut niitä koeajoautossa kuitenkaan täysin levälleen vaikka luulit niin tehneesi.

Tai sitten nahkaverhoilu kiristää niitä penkkejä ja penkki ei anna niin paljoa periksi. Ihan samat ne kuitenkin on. Laihoille ja tikuille  tosin ylipäätään tehty 5-sarjaa pienemmissä bemareissa.

Rengasmelua on moitittu olevan 4-sarjassa eniten lähinnä kuluneilla run flateilla, kuten uusimmassa TM:ssä.

M-sportin alusta ei ole xDrivenä erilainen kuin normaali. Gran Coupen alusta on vain muuten hyvin napakka ja napakampi kuin esim. 3GT:n tai 3-sarjan sedanin ja farkun.

Oliko ohjaus normaali ohjaus Servolla vai oliko tuohon ruksittu Sport-ohjaus?
 
Children of the damned sanoi:
Voi olla, että halliautossa oli sivutuet levällään ja et painanut niitä koeajoautossa kuitenkaan täysin levälleen vaikka luulit niin tehneesi.

Kyllä mä sitä keinuvipua niin paljon rassasin, että ei niitä kyllä enempää auki saanut. Halliauton kangas-alcantaroiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa.

Oliko ohjaus normaali ohjaus Servolla vai oliko tuohon ruksittu Sport-ohjaus?

Tässä oli joku Variable Sport Steering. En tarkemmin tunne näitä BMW:n yksityiskohtaisia termejä. Ei mitään valittamista kuitenkaan ohjauksesta. Oikein passeli oli omaan makuun.
 
Vempula sanoi:
Tässä oli joku Variable Sport Steering. En tarkemmin tunne näitä BMW:n yksityiskohtaisia termejä. Ei mitään valittamista kuitenkaan ohjauksesta. Oikein passeli oli omaan makuun.

Tuo on just se sport-ohjaus jota tarkoitin. Suomessa on harvoin mahdollista koeajaa oikein missään koeajoautossa tuota ohjausta. Lasipalatsin takatukat ei tuota juurikaan autoihin ruksaa. Ei edes isoissakaan firmoissa (Autokeskus tai Laakkonen). Syytä olen tivannut ja kuulemma syy on se, että se on niin erilainen kuin normaali ohjaus ja ei ole muutenkaan tarpeellinen. Siis myyjien mielestä. Myyjä kun on tuota mieltä, niin sitten sitä ei koeajoautoonkaan ruksita.
 
Children of the damned sanoi:
Syytä olen tivannut ja kuulemma syy on se, että se on niin erilainen kuin normaali ohjaus ja ei ole muutenkaan tarpeellinen.

En ole muita F3X:iä pitkään aikaan ajanut, joten vaikea on lähteä eroja analysoimaan. Ensi viikolla pääsen luultavasti kokeilemaan vakio-ohjauksella olevaa yksilöä, joten sitten ehkä saattaa olla viisaampi.
 
Children of the damned sanoi:
Tuo on just se sport-ohjaus jota tarkoitin. Suomessa on harvoin mahdollista koeajaa oikein missään koeajoautossa tuota ohjausta. Lasipalatsin takatukat ei tuota juurikaan autoihin ruksaa. Ei edes isoissakaan firmoissa (Autokeskus tai Laakkonen). Syytä olen tivannut ja kuulemma syy on se, että se on niin erilainen kuin normaali ohjaus ja ei ole muutenkaan tarpeellinen. Siis myyjien mielestä. Myyjä kun on tuota mieltä, niin sitten sitä ei koeajoautoonkaan ruksita.

Tuo muuttuvavälityksinen Sport -ohjaus lienee edelleen sama, joka minulla oli F30 335i:ssä. Hyvä varuste mielestäni. Sopivan nopea pyörittää parkkihallissa ja tiukoissa kaupunkiajon mutkissa ja silti tunnokas maantiellä. Ottaisin tuon edelleen Bemariin, kun sen hintakaan ei enää ole paha. Aikanaan hydraulisesti tehostettuihin malleihin vastaava maksoi pari tonnia.
 
Oma on nyt tuulilasin vaihdossa ja sain sijaisautoksi 4GC;n suurinpiirtein samoilla spekseillä kuin omani. Pieniä eroja on havaittavissa. 4GC;n ohjaus on viritetty jäykemmäksi tosin en tiedä mikä ohjaus kyseisessä yksilössä on ? mutta eroa siinä jokatapauksessa on. Kallistelu on kanssa pienempää kun matalammalla mennään. Muutenkin tuntuu ns yhtenäisemmältä paketilta varmaan senkin takia että on selkeästi pienemmän/ahtaamman oloinen.
Mutta kivahan sillä on ajella ja on niinsanotusti enemmän ajajan-auto. Kitkarenkain on hiljaista menoa ja mitarissa oli vasta alle 200km ajettuna.iDrive oli grafiikaltaan vähän erilainen ja suomenkielinen joten vaati sekin totuttelua. Loppulauselma kai noista 3Gt vs 4Gc on että molempi/parempi, kummassakin puolensa.
 
GTA1 sanoi:
Oma on nyt tuulilasin vaihdossa ja sain sijaisautoksi 4GC;n suurinpiirtein samoilla spekseillä kuin omani. Pieniä eroja on havaittavissa. 4GC;n ohjaus on viritetty jäykemmäksi tosin en tiedä mikä ohjaus kyseisessä yksilössä on ? mutta eroa siinä jokatapauksessa on. Kallistelu on kanssa pienempää kun matalammalla mennään. Muutenkin tuntuu ns yhtenäisemmältä paketilta varmaan senkin takia että on selkeästi pienemmän/ahtaamman oloinen.
Mutta kivahan sillä on ajella ja on niinsanotusti enemmän ajajan-auto. Kitkarenkain on hiljaista menoa ja mitarissa oli vasta alle 200km ajettuna.iDrive oli grafiikaltaan vähän erilainen ja suomenkielinen joten vaati sekin totuttelua. Loppulauselma kai noista 3Gt vs 4Gc on että molempi/parempi, kummassakin puolensa.

Jep 3GT:n ohjaus on paljon löysempi ja kevyempi versus muu 3-sarja tai 4-sarja, joissa on paljon perinteisemmän tyylinen BMW:n ohjaus.
 
Se unohtu mainita että tässä uutukaisessa yksilössä vinkuu jarrut todella pahasti ja lähes jokakerralla. Omassanikin ne vinkuu mutta huomattavasti vähemmän.
Tämähän on tiedossa oleva "tyyppivika" mutta niinkuin sanoi tässä yksilössä eritoten.
On se ihme ettei tuollaista ominaisuutta saada poistettua.