https://tummennuskalvot.fi/

BMW 4-sarja (G22, G26)

Minkä i4 mallin tilasit?

  • i4 40

    Ääniä: 21 24,7%
  • i4 M50

    Ääniä: 64 75,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
En jaksanut etsiä foorumilta, ja googlesta en osannut hakea.

Kauanko tuota auton akkua pitää esilämmittää jotta se lämpenee sopivaksi ennen pikalatausta? Onko tähän mitään selkeää ohjenuoraa?

Ulkolämpötila vaikuttaa asiaan?
 
En jaksanut etsiä foorumilta, ja googlesta en osannut hakea.

Kauanko tuota auton akkua pitää esilämmittää jotta se lämpenee sopivaksi ennen pikalatausta? Onko tähän mitään selkeää ohjenuoraa?

Ulkolämpötila vaikuttaa asiaan?
Riippuen asioista auto pyrkii lämmittämään automaattisesti suunnilleen 0 asteeseen, jos akku on kylmempi. Siis ilman että on mitään latauksia tulossa.

Pikalatausta varten tarvitaan enemmän. Jos navigoit laturille niin auto tekee parhaansa automaattisesti, riippuen taas asioista kuten akun varaus, lämpötila, kuinka kaukana asema on, yms.

Eli vaikea on ohjata tuota itse paremmin kuin mitä auto tekee. Mut jos laiskottaa tai auto ei tunnista kohteena olevaa laturia, niin toi manuaalinen valmistelu on kiva juttu.

Jos sulla on akku pakkasella ja meinaat ladata nopeasti, niin vähintään puolta tuntia aiemmin saat painaa taikanappia. Isommalla pakkasella tuntikaan ei välttämättä riitä. Mut siis kaikki lämpö auttaa, joten asia on monimutkaisempi. Ja siinähän se akku myös ladatessa lämpenee tehokkaasti.
 
Riippuen asioista auto pyrkii lämmittämään automaattisesti suunnilleen 0 asteeseen, jos akku on kylmempi. Siis ilman että on mitään latauksia tulossa.

Pikalatausta varten tarvitaan enemmän. Jos navigoit laturille niin auto tekee parhaansa automaattisesti, riippuen taas asioista kuten akun varaus, lämpötila, kuinka kaukana asema on, yms.

Eli vaikea on ohjata tuota itse paremmin kuin mitä auto tekee. Mut jos laiskottaa tai auto ei tunnista kohteena olevaa laturia, niin toi manuaalinen valmistelu on kiva juttu.

Jos sulla on akku pakkasella ja meinaat ladata nopeasti, niin vähintään puolta tuntia aiemmin saat painaa taikanappia. Isommalla pakkasella tuntikaan ei välttämättä riitä. Mut siis kaikki lämpö auttaa, joten asia on monimutkaisempi. Ja siinähän se akku myös ladatessa lämpenee tehokkaasti.
Eli taikanappi. Mikäs se semmoinen on?

Oon kyllä pihalla vielä tän auton napeista😁
 
Toiminto on i4 autoissa 11/2022 tuotannosta alkaen eli jos autosi rullas tehtaalta ulos marraskuussa tai myöhemmin. Lataus-valikossa on silloin kuvake ”akun valmistelu” josta saa akun valmistelun optimaalista latausnopeutta varten käyntiin.

Vanhemmissa autoissa ei ole eikä tule. Siellä ainut vaihtoehto on navigoida DC laturille.

Miksi ei tule vanhoihin? Koska BMW tykkää että ostat uuden auton jos haluat uusia ominaisuuksia.
 
Ok, eli syyskuun mallissa ei oo, ei tosin ollut ongelma. Kerran käytin tuota kun ResChargelle navigoin, noin vartin matka ja hyvin lämmitti, ja hyvin latas. En nyt enää muista paljonko, mut varmaa jota 100-120kWh luokkaa, ehkä enemmän. Juustopurilaisen pituinen tauko, siinä jo rangea nenemmän kuin tarpeeksi. Siis purilainen otettiin mukaan, eli ei tarvinnut "notkua" mäkkärissä sisällä, vaan heti ajoon.
 
Toiminto on i4 autoissa 11/2022 tuotannosta alkaen eli jos autosi rullas tehtaalta ulos marraskuussa tai myöhemmin. Lataus-valikossa on silloin kuvake ”akun valmistelu” josta saa akun valmistelun optimaalista latausnopeutta varten käyntiin.

Vanhemmissa autoissa ei ole eikä tule. Siellä ainut vaihtoehto on navigoida DC laturille.

Miksi ei tule vanhoihin? Koska BMW tykkää että ostat uuden auton jos haluat uusia ominaisuuksia.
Autonihan on valmistettu marraskuussa. Nyt en ehkä osaa etsiä oikeasta paikasta. Pitääkin käydä vielä autolla, kun just sen pukkasin takas talliin
 
Joku varmaa laittaa tänne kuvan näytöstä mitä painetaan ja mistä löytyy. Ex nii ;)
 
Tuoltahan ne löyty, opinpa uutta taas.

15136906.jpg


ja sieltä:

15136905.jpg

Ei tästä puutu tuokaan varuste :cool:
 
Navigoinnin perusteella alkavan esilämmityksen huomaa siitä, että kulutus lähtee nousemaan. Kovemmilla pakkasilla akun valmistelu alkaa oman kokemuksen mukaan noin puolta tuntia ennen saapumista laturille.

Esilämmityksen manuaalinen valinta olisi tarpeellinen, koska BMW:n navista ei toistaiseksi löydy ihan kaikkia suurteholatureita. Esim. ABC:n laturit puuttuvat.
 
Eli nyrkkisääntönä 30 min ennen laturille menoa lämmitys päälle alle nollan kelissä. Automatiikka lämmittää sitten miten parhaaksi näkee? Ja helteellä myös....
 
Oon käynnistänyt nyt talvella lämmityksen n. 30 min ennen laturia. Laitoin lämmitystoiminnon pikavalikkoon niin ei tarvitse hakea valikoista.
 
Jostain syystä mulla aina eka pikakomento on rengaspaine ja -lämpö näkymään. Vahva suositus! Voi aina nopeasti tarkistaa minkä verran renkaissa on painetta.
 
Koska tota manuaalista esilämmityksen käynnistystä ei omasta laitteesta löydy, saadakseni esilämmityksen tulille olen välillä ABC:n laturille mennessäni huijannut autoa valitsemalla kohteeksi jonkin toisen lähistöllä sijaitsevan laturin, joka löytyy BMW:n navista. Kuulostaa naurettavalta, mutta muutakaan en ole keksinyt. Onneksi valtaosa omien maakuntareittien varrella olevista järkevistä HPC-latureista kuitenkin löytyy navista, eikä tarvi kikkailla. Eiköhän ABC:kin sinne jossain karttapäivityksessä ilmesty,
 
Onko tosiaan niin, että kun laittaa auton esilämmitykseen niin ratti ja penkit lämpiävät eikä niitä voi jättää valinnalla pois?
 
Onko tosiaan niin, että kun laittaa auton esilämmitykseen niin ratti ja penkit lämpiävät eikä niitä voi jättää valinnalla pois?
Eikös tää riipu siitä, miten noi asetukset on ollut silloin kun auto sammutetaan? Täytyy tosin myöntää, että en ole kiinnittänyt tähän kovin suurta huomiota muuten kuin silloin, kun penkki tai ratti eivät ole lämpiminä. Itse tykkään, että ne niiden lämmitys on päällä, puoliso taas ei. Ainakin penkeissä meillä on se ero, että kuskin penkki on ollut aina lämmin esilämmityksen tuloksena, apparin penkki ei. Kuvittelen, että tota ohjaa niiden asetukset ilmastointivalikossa.
 
Ihmettelin aluksi itse että eikö ratin lisäksi penkki lämpenekään kun pistän lämmityksen päälle. Kokeilin eilen niin että laitoin penkinlämmittimen päälle kun poistuin autosta, ja aamulla kun pistin auton lämpenemään niin penkki tuntui lämpimältä.

Vähän tyhmä systeemi jos ei voi määritellä että penkki lämpenee ilman että se on päällä kun poistuu autosta edellisen kerran.

Vai onko kyseessä, teen asian vain väärin tai muuten vain en osaa?
 
Täällä tilattu i4 M50 supercharged, värinä Brooklyn grey ja punaiset penkit nahka Tacora Red :).
Lisävarusteina M teknologia-paketti, M Lights Shadow Line, M sisäkoristelistat, Active Protection paketti,
M Sport hiilikuitupaketti, M shadow line laajennetuin toiminnoin.
Nyt vain odottavan aika on pitkä :p. Alustava aika-taulu tammikuu 2023.
Vihdoin viimein oli auton luovutus😁. Kauan se kesti, mutta hyvää kannatti odottaa. On se hieno🤩.
 
Maanantaina oli täälläkin auton luovutus ja onhan se nautinnollinen ajettava. Nyt auto on ensimmäistä kertaa latautumassa ja siihen liittyen on hieman ihmetystä. Latausasema antaa 11kw, mutta auto ei tunnu käyttävän kuin murto-osan nopeudesta ja näyttää latauksen valmistumisajaksi klo 5.17. Lähtöaikaa en ole asettanut. Auto on nyt ladannut 2,5 tuntia ja prosentteina on tullut 10 prosenttia lisää ja puuttuu 80% tavoitteesta 23%. Eli eikö auto lataa kunnon vauhdilla, jos lähtöaikaa ei ole asetettu tarpeeksi lähelle?
 
Maanantaina oli täälläkin auton luovutus ja onhan se nautinnollinen ajettava. Nyt auto on ensimmäistä kertaa latautumassa ja siihen liittyen on hieman ihmetystä. Latausasema antaa 11kw, mutta auto ei tunnu käyttävän kuin murto-osan nopeudesta ja näyttää latauksen valmistumisajaksi klo 5.17. Lähtöaikaa en ole asettanut. Auto on nyt ladannut 2,5 tuntia ja prosentteina on tullut 10 prosenttia lisää ja puuttuu 80% tavoitteesta 23%. Eli eikö auto lataa kunnon vauhdilla, jos lähtöaikaa ei ole asetettu tarpeeksi lähelle?
Tarkista ettei sulla ole latausasetuksissa AC-rajoitus päällä.