https://yliteippaus.fi/

BMW 4-sarja (G22, G26)

Minkä i4 mallin tilasit?

  • i4 40

    Ääniä: 21 24,7%
  • i4 M50

    Ääniä: 64 75,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
Alkaa edellisten kirjoittajien jutut haiskahtaa ”jumalautolta”😆

Tosin ovat kaikki niin tuoreita nimimerkkejä, että tuskin tietävätkään, millainen legendaarinen lista on kyseessä😉
Tätä olen itsekin miettinyt, kaikki lukemani testit myös uhkaavan positiivisia. Poislukien onnettomat takatilat, mutta siellähän ei moni viihdy muutenkaan 😅 Olin vuodenvaihteessa ihan viittä vaille ostaa spontaanisti M50:n, mutta autossa ei ollutkaan ilmoituksesta poiketen sähköpenkkejä, joten sellainenhan ei minulle sopinut. Ajanut en toki ole, enkä taida uskaltautua edes.

Nyt sitten odotellaan vaan i5:tä, saattaa aika käydä pitkäksi liisaritojolla 😆
 
Kaikki bemarin täyssähköt ovat saaneet aika ylistäviä arvosteluja. Kumma juttu että auto kuin auto niin muuttuu paremmaksi kun sinne vaihtaa sähkön tilalle ;)

No käyttöautomielessä ainakin.
 
Aika vaikea tästä on keksiä mitään parannettavaa, ainakin jos matkustajia on pääasiassa kaksi. Pitää hyväksyä, että tämä on käytännössä 2+2 paikkainen coupe takaovilla. Jos edessä on neljän hengen viikon hiihtolomareissu ja mukana on esim. lastenrattaat, niin joku toinen auto on varmasti käytännöllisempi. Mutta kuten totesin jo tuolla autotallin puolella, i4M50 on ensisijaisesti loistava auto - se vaan sattuu kulkemaan sähköllä.

Olin alunperin hieman pettynyt Bemarin linjaan, että jokaiselle korille mahdollistetaan kaikki voimalinjat. Se kuulosti huonolta kompromissilta. Mutta jos sen tuloksena syntyy loistavia autoja, niin ehkä linja on sitten oikea. Meitä, jotka haluavat auton eivätkä tietokonepeliä, on varmasti muitakin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: eGe
Olin alunperin hieman pettynyt Bemarin linjaan, että jokaiselle korille mahdollistetaan kaikki voimalinjat. Se kuulosti huonolta kompromissilta. Mutta jos sen tuloksena syntyy loistavia autoja, niin ehkä linja on sitten oikea. Meitä, jotka haluavat auton eivätkä tietokonepeliä, on varmasti muitakin.
Vielä kun saisi manuaalilootalla näitä, olen kahdessa vuodessa nähnyt 2kpl 4 ovista mallia nettiautossa kaupan.
Nelonen kun muuten miellyttää hätchinä eniten bemarin malleista, mutta sama olematon saatavuus vaivaa tätäkin automallia kuten audejakin.
 
Hiihtolomalla tuli ajeltua M50:llä PK-seudulta Lappiin ja takaisin. Pitkiä matkoja on tullut aiemminkin taitettua, mutta ei -20 asteen pakkasessa. Maantiekulutuslukemat pysyivät mielestäni kohtuullisina kireästä pakkasesta huolimatta. Paluumatkalla ensimmäinen 250km pätkä ajettiin noin 20 asteen pakkasessa ja kulutus oli noin 24 kW/100km sisältäen akun esilämmityksen suurteholaturin lähestyessä, mikä lisää noilla lämpötiloilla helposti 1-1,5 kW keskikulukseen. Loppumatkasta pakkanen laski alle kymmenen asteen ja auringonpaisteessa ja pienessä myötätuulessa kulutus putosi 19…20kW/100km hujakoille, mikä on ollut mulla tavanomainen maantiekulutus talviolosuhteissa. Nämä lukemat siis ajotietokoneen mukaan ja autossa on alla 19-tuumaiset Contin kitkat.
 
Olen päätynyn todennäköisesti vaihtamaan i4:seen, mutta en osaa päättää taka- vai nelivetonen. Onko mielipiteitä.
 
Mikä kokemus teillä on etutörmäysvaroituksen toimimisesta? Mulla ei auto anna minkäänlaisia varoituksia(ei ääni, eikä varoitusvaloja) peräänajosta. Valoihin jos ajat yli 5km/ ja toisen auton perä lähenee niin takuulla kolahtaisi ellei itse jarruta. Auto kyllä hiljentää vauhtia jarruttamalla vähän ennen, mutta jos antaisi rullata niin kolahtaisi. Kokeilin myös kovemmasta 60km/h vauhdista ja sama juttu, ei mitään varoituksia ja piti jo oikein kunnolla jarruttaa. Muissa autoissa on herkästi ilmoittanut varoituksilla jos ajat liian esim. liian lähellä ja vauhtia on liikaa.

Toisekseen onko kellään muulla ongelmia ajettavuudessa? Talvirenkaat on 18" Good Yearin nastat ja ns. sound comfort versiona. Vanteet on tarvikevanteet mutta täysin Oe-mitoissa. Auto on kauhea ajaa verrattuna mihinkään muuhun autoon, sanoisinpa että yksi surkeimmista talviautoista ikinä. Jotain mysteeristä joko renkaissa ja/tai autossa on kun alussa esim. heitoissa, kaistan vaihdoissa, tuulisessa kelissä tai rekan ohituksessa kun ilmanvastus iskee autoon tai vähänkään liukkaassa kelissä perä heilahteli vaarallisesti. Autoa piti paimentaa koko ajan ja se meni ikään kuin kylki edellä.

Auto on suunnattu kahdesti, ja tilanne hiukan parani siten että nyt ainakin kuivilla keleillä perä ei enää heilahda esim. heitoissa. (tehtaan jäljiltä oli arvot pielessä) Mutta esim. tuulisella kelillä auto on edelleen tosi vaarallinen ajaa. Ajo on yhtä siksakkia...Ratti ei ole suorassa jos yrittää ajaa suoraan, sitä pitää vängätä vasemmalle ja jos laitat ratin suoraan niin ojaan mennään...Kaikki arvot on suuntausten mukaan kohdillaan. Verrattu kahteen liikkeen i4:seen ja ajettavuus niissä aivan eri planeetalta. Renkaat, joita liike epäilee vai edelleen suuntauksessa säätämistä? Muilla kokemuksia noista Good Yearin sound comfort-nastoista?
 
Hyvin toimii etutörm.varoitus. Olikohan se oranssi auto mikä HUDissa välähtää kun huomaa edessä auton. Ei jarruta vielä tuolloin. Punainen auto HUDiin kun jarruttaa. Tämän tekee todella lähellä, ei omat hermot kestä päästää niin lähelle. Eli ei tule tarkoituksetta vastaan koskaan. Liukkaalla törmäisi varmasti.
Tunne ettei toimi matalissa nopeuksissa? Toiminta ollut selkeää 50km/h ja yli.
Maantienopeuksilla ja 50km/h taajamissa hidastaa ja kieltäytyy menemästä ohi jos vaikka edellä menijä siirtyy huonosti pysäkille tms. Pitää suunnata selkeästi muualle ja vauhdin hidastua. Tämä kun vakkari on käytössä.
Ajettavuus ollut mainio maahantuojan tarjoamien nastarenkaiden kanssa. Alla Continental IceContac3. Vanteet BMW.n.
 
Mikä kokemus teillä on etutörmäysvaroituksen toimimisesta?

Same old kuten niin monessa muussakin bemarissa… onko sulla driving assistant pro vai ilman? Käytös eriää kyllä tuosta riippuen.


Renkaat, joita liike epäilee vai edelleen suuntauksessa säätämistä? Muilla kokemuksia noista Good Yearin sound comfort-nastoista?

Koita toisilla vanteilla, renkailla niin selviää hetkessä onko siinä ero. Eiköhän se siinä ole jos liikkeen autot ajaa selkeesti paremmin. Esim renkaan runko viallinen tms… sehän vetää sitten minne sattuu.

Rengaspaineita kannattaa nostaa kans jos et ole koittanut, sehän voi olla että liian löysä runko heiluttelee.

Perää tuo heiluttelee innolla, mut mitään suurempaa ongelmaa esim tuulella en ole huomannut.
 
Mikä kokemus teillä on etutörmäysvaroituksen toimimisesta? Mulla ei auto anna minkäänlaisia varoituksia(ei ääni, eikä varoitusvaloja) peräänajosta. Valoihin jos ajat yli 5km/ ja toisen auton perä lähenee niin takuulla kolahtaisi ellei itse jarruta. Auto kyllä hiljentää vauhtia jarruttamalla vähän ennen, mutta jos antaisi rullata niin kolahtaisi. Kokeilin myös kovemmasta 60km/h vauhdista ja sama juttu, ei mitään varoituksia ja piti jo oikein kunnolla jarruttaa. Muissa autoissa on herkästi ilmoittanut varoituksilla jos ajat liian esim. liian lähellä ja vauhtia on liikaa.

Toisekseen onko kellään muulla ongelmia ajettavuudessa? Talvirenkaat on 18" Good Yearin nastat ja ns. sound comfort versiona. Vanteet on tarvikevanteet mutta täysin Oe-mitoissa. Auto on kauhea ajaa verrattuna mihinkään muuhun autoon, sanoisinpa että yksi surkeimmista talviautoista ikinä. Jotain mysteeristä joko renkaissa ja/tai autossa on kun alussa esim. heitoissa, kaistan vaihdoissa, tuulisessa kelissä tai rekan ohituksessa kun ilmanvastus iskee autoon tai vähänkään liukkaassa kelissä perä heilahteli vaarallisesti. Autoa piti paimentaa koko ajan ja se meni ikään kuin kylki edellä.

Auto on suunnattu kahdesti, ja tilanne hiukan parani siten että nyt ainakin kuivilla keleillä perä ei enää heilahda esim. heitoissa. (tehtaan jäljiltä oli arvot pielessä) Mutta esim. tuulisella kelillä auto on edelleen tosi vaarallinen ajaa. Ajo on yhtä siksakkia...Ratti ei ole suorassa jos yrittää ajaa suoraan, sitä pitää vängätä vasemmalle ja jos laitat ratin suoraan niin ojaan mennään...Kaikki arvot on suuntausten mukaan kohdillaan. Verrattu kahteen liikkeen i4:seen ja ajettavuus niissä aivan eri planeetalta. Renkaat, joita liike epäilee vai edelleen suuntauksessa säätämistä? Muilla kokemuksia noista Good Yearin sound comfort-nastoista?
Tästä Jullin poustsuksests tuli vahva trollausvibat. Epäilen, että hahmolla on edes oikeasti tätä autoa.

Auto on kauhea ajaa verrattuna mihinkään muuhun autoon, sanoisinpa että yksi surkeimmista talviautoista ikinä. Jotain mysteeristä joko renkaissa ja/tai autossa on kun alussa esim. heitoissa, kaistan vaihdoissa, tuulisessa kelissä tai rekan ohituksessa kun ilmanvastus iskee autoon tai vähänkään liukkaassa kelissä perä heilahteli vaarallisesti. Autoa piti paimentaa koko ajan ja se meni ikään kuin kylki edellä.

Gsus mitä shittiä.
 
No jos on esim valmistusvirhe renkaissa ja siihen päälle vielä kulmat perseellään, niin varmasti on paska ajettava. Vai ajaako se sun autolla? 😆
 
Mulla on Contin 18” kitkat orkkisvanteilla, en tunnista noita ongelmia. Ylipaineilla pito ei oo paras mahdollinen, mutta maantienopeuksissa silloinkin mennään ihan suoraan eikä puuskat vaikuta. Suosituspaineilla pito paranee mutta kulutus nousee. Kitkoilla täytyy kuitenkin ottaa realiteetit huomioon ja kiire kannattaa unohtaa ainakin liukkaimmilla keleillä.

Noi jullin ongelmat kuulostaa runflateiltä.
 
Contin kitkat ja tarvikevanteet 18" alla enkä minäkään tunnista noita ongelmia. En uskalla sanoa että olisi paras auto mitä talvella olen ajanut mutta hyvin lähellä. Menee kyllä suoraan, toiminta on loogista ja helppoa.

Paineet ajattelin kokeilla nostaa 2.5 -> 2.8? Onko tuosta mitään iloa hiukan pehmeään olemukseen? Ei se pehmeys minua haittaa, ajotapani sopii hyvin pehmeään menemiseen, mutta nostaisi ehkä tunnokkuutta, jonka voisin ottaa mielelläni vastaan.

Tuosta jarruttelusta minulla on pelkkää hyvää sanottavaa, kunhan siihen tottui, ja ei, ei ole pro versiota ko. assistentista. Tämäkin holhoaa jo niin perkeleesti, mikä myös sopii ajotapaani ihan mainiosti.

Isoin miinus mikä nyt päälimmäisena tulee mieleen niin on kääntöympyrä, okei verrokki 206 pösö, mutta kuvitelma ja muistelma esim Accordista on että sekin on selvästi ketterämpi. Tämä ei ihan joka paikassa mene vekslaamatta, kuten Honda meni, tai menee...
 
Same old kuten niin monessa muussakin bemarissa… onko sulla driving assistant pro vai ilman? Käytös eriää kyllä tuosta riippuen.
DAP on olemassa. Mutta mitään valoja en ole huomannut hudissa tai mittaristossa.
Koita toisilla vanteilla, renkailla niin selviää hetkessä onko siinä ero. Eiköhän se siinä ole jos liikkeen autot ajaa selkeesti paremmin. Esim renkaan runko viallinen tms… sehän vetää sitten minne sattuu.
Autoa on kokeiltu toisilla renkailla, ei huomattavaa muutosta. Tällöin vikana oli kuulemma että nastat ei ollut sisäänajettu jolloin ajo edelleen antaa leijuvan tunnelman. Liikkeen autot meni kuin juna, toinen nastoilla ja toinen kitkoilla.
Rengaspaineita kannattaa nostaa kans jos et ole koittanut, sehän voi olla että liian löysä runko heiluttelee.
Rengaspaineita on kokeiltu 2,6-2,9-2,9-3,2 ei vaikutusta.
 
Tästä Jullin poustsuksests tuli vahva trollausvibat. Epäilen, että hahmolla on edes oikeasti tätä autoa.
Oikeasti toivonkin että mulla ei olisi tätä autoa. Mutta valitettavasti on. Jatka sie vain mopoautoilla ajamista, jos sinulla ei ole mitään oikeaa kommentoitavaa asiaan.
Auto on kauhea ajaa verrattuna mihinkään muuhun autoon, sanoisinpa että yksi surkeimmista talviautoista ikinä. Jotain mysteeristä joko renkaissa ja/tai autossa on kun alussa esim. heitoissa, kaistan vaihdoissa, tuulisessa kelissä tai rekan ohituksessa kun ilmanvastus iskee autoon tai vähänkään liukkaassa kelissä perä heilahteli vaarallisesti. Autoa piti paimentaa koko ajan ja se meni ikään kuin kylki edellä.

Gsus mitä shittiä
Hyvä että olet melkein samaa mieltä. Ajettavuus on vain enemmän kuin shittiä. Sitten joskus kun saat ajokortin ja voit päästä autoja ajamaankin.
 
Olen päätynyn todennäköisesti vaihtamaan i4:seen, mutta en osaa päättää taka- vai nelivetonen. Onko mielipiteitä.

Itse lähtisin tekemään päätöstä seuraavalla metodilla:
1. Kumpi on tärkeämpi: neliveto vai pidempi range?
Jos kummallakaan ei ole väliä niin seuraavaksi:
2. Haluatko M50:n tehot vai riittääkö takavetoisen tehot?
Jos takavetoisen tehot riittää, niin sitten vielä kolmas kysymys:
3. Onko M-sport ulkonäköpaketti tärkeä?
Jos on -> M50, Jos ei, niin sitten voit ottaa takavetoisen, kun siinä säästää jo merkittävän summan rahaa jos ottaa ilman M-sporttia :)
 
DAP on olemassa. Mutta mitään valoja en ole huomannut hudissa tai mittaristossa.

Autoa on kokeiltu toisilla renkailla, ei huomattavaa muutosta. Tällöin vikana oli kuulemma että nastat ei ollut sisäänajettu jolloin ajo edelleen antaa leijuvan tunnelman. Liikkeen autot meni kuin juna, toinen nastoilla ja toinen kitkoilla.

Rengaspaineita on kokeiltu 2,6-2,9-2,9-3,2 ei vaikutusta.
Millaiset ne toiset renkaat oli millä pääsit kokeilemaan? Kolmosfarkussa ainakin oli ihan hillitön ero nimenomaan rengastuksen kautta, kun itse vaihdoin ihan vain runflateista pois tavallisiin renkaisiin mutta muuten identtisillä spekseillä. Onko liikkeiden koeajoautot olleet nastoilla vai kitkoilla? Tekisi mieli itsekin syyttää jo jonkin verran renkaita tässä tapauksessa mutta tietysti jos samassa autossa on käytetty alla täysin erilaista rengassettiä niin jotenkin oudolta sekin kuulostaisi.

Saitko noista rengaskulmien suuntauksista mitään suuntauslappua? Kyllä näiden pitäisi suoraan mennä silloin kun ratti on suorassa eikä lähteä hakemaan uutta kurssia muuten kuin uraherkkien renkaiden seurauksena.
 
Hyvin toimii etutörm.varoitus. Olikohan se oranssi auto mikä HUDissa välähtää kun huomaa edessä auton. Ei jarruta vielä tuolloin. Punainen auto HUDiin kun jarruttaa. Tämän tekee todella lähellä, ei omat hermot kestä päästää niin lähelle. Eli ei tule tarkoituksetta vastaan koskaan. Liukkaalla törmäisi varmasti.
Tunne ettei toimi matalissa nopeuksissa? Toiminta ollut selkeää 50km/h ja yli.
Kokeilin tosiaan tuota kovempaa nopeutta mutta ei mitään ilmoituksia. Samoin edellä ajava pysähtyi liikenneympyrässä kun piti ilmeisesti kääntyä aikaisemmin ja kolahdus oli lähellä, ei mitään ilmoituksia, jarrutuksia tai väistöjä.
Jarrutuksen huomaa kyllä pienissä nopeuksissa, mutta viimeisissä metreissä ei enää jarruta, eikä anna mitään varoitusvaloja yms.
Maantienopeuksilla ja 50km/h taajamissa hidastaa ja kieltäytyy menemästä ohi jos vaikka edellä menijä siirtyy huonosti pysäkille tms. Pitää suunnata selkeästi muualle ja vauhdin hidastua. Tämä kun vakkari on käytössä.
Tämän huomasin myös kun 60 rajoituksella edellä oleva kääntyi vasemmalle kaistalle. Auto jarrutti eikä meinannut ohi päästä...
Ajettavuus ollut mainio maahantuojan tarjoamien nastarenkaiden kanssa. Alla Continental IceContac3. Vanteet BMW.n.
 
Millaiset ne toiset renkaat oli millä pääsit kokeilemaan?
Nokian nastat 18"
Kolmosfarkussa ainakin oli ihan hillitön ero nimenomaan rengastuksen kautta, kun itse vaihdoin ihan vain runflateista pois tavallisiin renkaisiin mutta muuten identtisillä spekseillä. Onko liikkeiden koeajoautot olleet nastoilla vai kitkoilla?
Eka koeajoautossa oli Contin nastat 18" ja nyt perjantaina Contin kitkat 19".
Tekisi mieli itsekin syyttää jo jonkin verran renkaita tässä tapauksessa mutta tietysti jos samassa autossa on käytetty alla täysin erilaista rengassettiä niin jotenkin oudolta sekin kuulostaisi.

Saitko noista rengaskulmien suuntauksista mitään suuntauslappua? Kyllä näiden pitäisi suoraan mennä silloin kun ratti on suorassa eikä lähteä hakemaan uutta kurssia muuten kuin uraherkkien renkaiden seurauksena.
En saanut lappuja. Kuulemma olisi pitänyt antaa ja aikovat kaivaa ne esille. Ehdotin liikkeelle että vaihdetaan renkaat heidän autosta minun autoon ja päinvastoin ja koeajetaan sitten, mutta ehdotus ei kelvannut. Helpompaa kuulemma ensin vaihtaa minun autosta renkaita ristiin, jopa niin että pyörimissuunta vaihtuu? Ratti ei ole suorassa,sitä pitää vängätä vasemmalle ja jos kääntää ratin suoraan niin vetää oikealle (vaikka suuntauksen arvot on vihreät). Tämä minua vaivaakin, muuten voisin hyvin syyttää renkaita.
 
Nokian nastat 18"

Eka koeajoautossa oli Contin nastat 18" ja nyt perjantaina Contin kitkat 19".

En saanut lappuja. Kuulemma olisi pitänyt antaa ja aikovat kaivaa ne esille. Ehdotin liikkeelle että vaihdetaan renkaat heidän autosta minun autoon ja päinvastoin ja koeajetaan sitten, mutta ehdotus ei kelvannut. Helpompaa kuulemma ensin vaihtaa minun autosta renkaita ristiin, jopa niin että pyörimissuunta vaihtuu? Ratti ei ole suorassa,sitä pitää vängätä vasemmalle ja jos kääntää ratin suoraan niin vetää oikealle (vaikka suuntauksen arvot on vihreät). Tämä minua vaivaakin, muuten voisin hyvin syyttää renkaita.
Mulla (takavetoisessa) alla contin kitkat 17" vanteilla, eikä mitään ongelmaa. Menee suoraan, ja selkeästi paremmin kuin edelliset Focus ja Octavia. Sen huomasin että nuo talvirenkaat on vähän löysemmät ajaa kuin kesärenkaat, mutta edelleenkin paremmat ajaa kuin edelliset autoni.

Törmäysvaroitin (ei ole DAP:ia) on selvästi epäherkempi kuin vuoden 21 Octaviassa. En ole saanut kuin kaksi kertaa varoituksen mittaristoon, kun Octavia varoitteli selvästi useammin. Toisaalta adaptiivinen regen jarruttelee selkeästi herkemmin kuin Skodan vastaava. Esim jos katu kääntyy vasemmalle ja oikeassa reunassa on auto pysäköitynä, niin Bemari jarruttaa vauhtia jos jalkaa nostaa "kaasulta" vaikka ei olla lähellekään niin lähellä että tähän olisi tarvetta.
 
Nokian nastat 18"

Eka koeajoautossa oli Contin nastat 18" ja nyt perjantaina Contin kitkat 19".

En saanut lappuja. Kuulemma olisi pitänyt antaa ja aikovat kaivaa ne esille. Ehdotin liikkeelle että vaihdetaan renkaat heidän autosta minun autoon ja päinvastoin ja koeajetaan sitten, mutta ehdotus ei kelvannut. Helpompaa kuulemma ensin vaihtaa minun autosta renkaita ristiin, jopa niin että pyörimissuunta vaihtuu? Ratti ei ole suorassa,sitä pitää vängätä vasemmalle ja jos kääntää ratin suoraan niin vetää oikealle (vaikka suuntauksen arvot on vihreät). Tämä minua vaivaakin, muuten voisin hyvin syyttää renkaita.
No sitten ihan ensimmäisenä tivaisin noiden papereiden perään, ja samalla huomauttaisin huollolle ettei ratti ole suorassa. Kyllähän rengaskulmien ollessa kohdillaan auton pitäisi mennä suoraan eteenpäin ratti suorassa. Nyt ei voi siis olla varma, että tekivätkökään yhtään mitään.
 
On kyl omituinen rengassaaga

No sitten ihan ensimmäisenä tivaisin noiden papereiden perään, ja samalla huomauttaisin huollolle ettei ratti ole suorassa. Kyllähän rengaskulmien ollessa kohdillaan auton pitäisi mennä suoraan eteenpäin ratti suorassa. Nyt ei voi siis olla varma, että tekivätkökään yhtään mitään.

Niinpä... sinänsä jos kesärenkailla menee ok, niin sitten selviää?
 
Itellä 17 tuuman Good Year Ultra Grip Ice 2 kitkat, ei mitää ongelmia. Paineita 2.7 joka nurkassa.