https://yliteippaus.fi/

BMW 3-sarja (G20/G21)

Kettu sanoi:
320 d kyseessä. Näin kävi jo viime talveja ja nyt taas, että monasti kun vaimo hyppää autosta ulos, sammutan koneen ja jään itse autoon odottamaan. Tuohan jättää näytöt päälle joksikin aikaa, ellei avaa kuskin ovea. Hetken odotuksen jälkeen tulee ilmoitus, että battery very low. Mikä kumma tuo, jos ei lataa riittävästi ajossa? Kesällä ei tätä tehnyt. Ja tämä ihan reippaan ajorupeaman jälkeen. Pukkaako muilla vastaavaa?
Ei mitään ongelmia tuosta ole ilmennyt, mutta veikkaan että ei laita esilämmitystä päälle, jos akkua valittaa.
Minulla on tullut lähes kaikissa bemareissa tuota samaa viestiä ja sen takia laitatin kaikkiin autoihin, joihin tuli lohkolämmitin, myös ylläpitolaturin.
Joku viisas selitti minulle, että kun akku on takakontissa ulkopeltejä vasten, niin se on ajossa niin kylmä, ettei ota latausta vastaan.
Lisäksi tuossa oli muistaakseni jotain sellaista, että tuo herja tuli vaikka akun jännite ei itseasiassa laskenut kovinkaan paljon.
 
Meillä on sama harkinnassa Clioon, kyllä se on hyvä olla Suomen talvessa.
Tossa 330E muuten taitaapi ladata type2 kautta myös noita 12v akkuja kun ajoakku on laturissa, viisaammat korjatkoon jos oon väärässä. Joten se selittää miksi tuo startti tärähtää aina yhtä pirteästi kun kesäkelissä käyntiin.  8)
 
Kettu sanoi:
Lohkolämmitintä ei ole, polttoainetoiminen kyllä. Kai sitten jos tuo on pitoauto, täytyy se laturi laitattaa.

Kyllä siellä akussa virta riittää, taitaa vaan olla niin korkeella sen akkuherjan raja milloin tulee ruutuun. Laita se laturiin, ni taas saata ajella pitkään ilman herjoja. Muista ladata latauspisteistä, eikä suoraan akkuun.
 
Kovalla pakkasella n. -20 tai alle, joskus herjannut samasta. Pistin pakkasen piikkiin. Parhaa max e ajot muuten sain pari viikkoo sitten -9.5 lämpötilassa. maxe heti käytössä. Taustaa, tiesin, että pakkanen kiristyy yöllä, ja ajoitin latauksen ja lämmityksen aamuun, homma toimi. Siis illalla oli kokolailla 0 tietämissä, joten akku ei ehtinyt pakastumaan. Näissä lämpötiloissa kai esim Toyotan autot olis lähtenyt polttiksella.
 
-sami- sanoi:
Kyllä siellä akussa virta riittää, taitaa vaan olla niin korkeella sen akkuherjan raja milloin tulee ruutuun. Laita se laturiin, ni taas saata ajella pitkään ilman herjoja. Muista ladata latauspisteistä, eikä suoraan akkuun.
Itse laitatin webaston kaveriksi sähkölämppärin ja samalla akkulaturin. Viime talvena tuli kerran akkuherja. Akku ei ilmeisesti kovin vähällä ajolla lataudu ja nykyauto kuluttaa sähköa eri vermeisiin. Ja lisäksi vielä webaston käyttö.

Muuten auto on toiminut kuin kello. 2 vuotta ja 45 tkm on purkissa eikä vikoja tai ongelmia ole esiintynyt. Kohta vietävä toiseen vuosihuoltoon. Harvinaisen ongelmatonta menoa kyllä. Kesällä päässyt pitkässä matka-ajossa 4.7 l/100 km ja talvella korkein lukema 7 litran pinnassa. Ka. 5,93 tankkauksista mitattuna. Xdrive toimii hienosti m-sport differentiaalin kanssa. Mukava yliohjautuminen aina päällänsä jota voi sitten säännöstellä kaasun määrällä. Täytyy kyllä sanoa, että pitkän Volvo- kauden jälkeen autoilusta on nauttinut ;D
 
M-Sportteja ajanut versiosta E30 lähtien, kaikki farkkuja joten odotukset oli korkealla kun oli pari päivää koeajossa G21 320e xdrive ja 330e takapotku farkut. Nyt täytyy kyllä sanoa että veti mielen matalaks. Eritoten tuo xdrive oli samanlainen kun E36 just ennenkuin siitä leipo raidetanko jumiin. Tuo auto ei keskittänyt ollenkaan klo 23.30-00.30 välillä katsottuna ratin yläkehältä. "Huvittelin 80 vauhdissa kehä1 etsimällä ratista sopivan asennon kaarteessa että osuuko loivan kaarteen kanssa yksiin". Moottoritiellä zero points. Ainoa missä oli ok kun veti nilkka suorana molemmat kädet sporttimoodissa eli oli kivaa ajaa lumiränniä kovaa.

Takapotkussa oli vähän parempi tuo ohjauksen palautus, ei merkitystä noilla elektronisilla säädöillä paitsi kaista-avustin kyllä huononsi tilannetta. Molemmmat oli kitkoilla.
Niin kovasti olisin halunnut ostaa jomman kumman mutta ei kiinnosta alkaa vaihtaa raidetankoa E91, E36 tai F sarjasta, mitähän ihmettä tuon ohjauksen kanssa bemarilla tekivät. Todella monessa autotestissä sitä on moitittu.
Saiskohan Karpiola tehtyä tuohon raidetangon ?
 
Joo-o, muutokset just ne mitä odotettiin. Ja kauan sitten tais vuotaa. Ei silleen yllätyksiä.

Maltillista. Ajovalot lähti taas vähän oudolle uudelle linjalle.

Kabiinissa uutena i4 verrattuna pelkästään keskikonsolin vaihdenypykkä.

https://www.bmwblog.com/2022/05/17/bmw-3-series-sedan-facelift/

2023-bmw-3-series-sedan-facelift-03.jpg


2023-bmw-3-series-sedan-facelift-33.jpg


2023-bmw-3-series-sedan-facelift-34.jpg


2023-bmw-3-series-sedan-facelift-37.jpg


2023-bmw-3-series-sedan-facelift-40.jpg

 
Onko tullut mitään speksejä 330E suhteen onko akusto edelleen yhtä pieni 12kwh ja latausnopeus 3.7kw?
Tuo jättinäyttö ei kyllä oikein kolahda, tykkään normaaleista käyttökytkimistä enempi. Lisäksi toi nykyisen G20 vaihdekeppi on lähes täydellinen. Toi nysä on suoraan Skodasta matkittu. En tykkää siitäkään.
 
lnaukkar sanoi:
Samassa yhteydessä ei ole tulossa. Ens kesänä, 2023 ehkä vois olla aika?

No ei tässä sitten taida olla paljon syytä vaihdella LCI:hin mikäli ei ranget ja nopeudet parane.
Aika jäätävä väliraha varmaan muutenkin, jos speksaa samantasoset optiot..
 
Salaneuvos sanoi:
tykkään normaaleista käyttökytkimistä enempi. Lisäksi toi nykyisen G20 vaihdekeppi on lähes täydellinen. Toi nysä on suoraan Skodasta matkittu. En tykkää siitäkään.

Munuaiset ensin, sitten Kolmosessa nämä. Mitään ei näköjään voi enää tehdä omalla HYVÄLLÄ JA TOIMIVALLA perinteisellä tavalla, vaan kaikki pitää uhrata mainstreamin aallonharjalla tasapainottelun edessä. Voi voi.  :(

Tuo vielä G30:sessa oleva vaihdekeppityyli on omaan makuun ollut niin toimivuudelta kuin tuntumalta parasta mitä markkinoilla on tarjolla. Tai oli.
 
Anzander sanoi:
Munuaiset ensin, sitten Kolmosessa nämä. Mitään ei näköjään voi enää tehdä omalla HYVÄLLÄ JA TOIMIVALLA perinteisellä tavalla, vaan kaikki pitää uhrata mainstreamin aallonharjalla tasapainottelun edessä. Voi voi.  :(

Tuo vielä G30:sessa oleva vaihdekeppityyli on omaan makuun ollut niin toimivuudelta kuin tuntumalta parasta mitä markkinoilla on tarjolla. Tai oli.

Parasta on mersu/usa tyylinen ratin takana oleva vaihdekeppi. Kättä ei tarvi kovin paljoa siirtää versus keskikonsoli. G20 nypykkää saa jo vähän etsiä että osuu noin pieneen painikkeeseen.
 
Tuli sosiaalisessa mediassa faceliftistä sopiva kuva vastaan ja mielleyhtymä oli sekunnissa valmis  ;D

Alla oleva hieno kuvaeditointi kertonee mitä päässä liikkui.
 

Liitteet

  • 20220523_155853.jpg
    20220523_155853.jpg
    52,2 KB · Katsottu: 186
^Tuleeko tarjolle myös Jenkeissä? M5 farmarit (E34 ja E61) ovat ainakin pelkästään ROW markkinoille suunnattuina jääneet myyntimääriltään todella pieneksi, mutta ehkä tämän kohdalla ostajakunta on hitusen eri ja menestys voisi olla parempaa. Ihan onnistuneen näköinen ja hypeä on jo nostatettukin pidemmän aikaa.
 
VJK sanoi:
^Tuleeko tarjolle myös Jenkeissä? M5 farmarit (E34 ja E61) ovat ainakin pelkästään ROW markkinoille suunnattuina jääneet myyntimääriltään todella pieneksi, mutta ehkä tämän kohdalla ostajakunta on hitusen eri ja menestys voisi olla parempaa. Ihan onnistuneen näköinen ja hypeä on jo nostatettukin pidemmän aikaa.

Ei tule jenkkeihin tälläkään kertaa. Ei ilmeisesti maksa vaivaa ajaa paikallisista säädöksistä ja sertifikaateista läpi.
 
Ekaa kertaa pääsin lähelle BMW lupaaman hybridirangen kattoa, joka mielestäni on 63km. En varsinaisesti yrittänyt korkeaa rangea, vaan tässä on ajettu about 2km latauksesta lähdön jälkeen, AC auto asetuksella 19°c.

Niin 62km lävähti tauluun. Iloja ne on pienetkin ilot, niin piti kuva heti räpsäistä, liitteenä. 330e xdrive kyseessä siis. Mites muilla 3-sarjan hybrideillä ranget kesällä? Tippui se tosin tuosta nopeaa kun korttelipyöritystä kaupungissa ajoin. 47km tuli täyden alun range seuraavan latauksen jälkeen.


 

Liitteet

  • IMG_20220716_134358.jpg
    IMG_20220716_134358.jpg
    50,5 KB · Katsottu: 142
Mulla ei ole hybridiä, 320d mennään, mutta kysymyksen pistän. Eikö kaupunkiajon pitäisi olla juuri sähköajon ominta aluetta, ei niinkään maantieajon?
 
Kettu sanoi:
Mulla ei ole hybridiä, 320d mennään, mutta kysymyksen pistän. Eikö kaupunkiajon pitäisi olla juuri sähköajon ominta aluetta, ei niinkään maantieajon?

Joo, olet mielestäni oikeassa. Kaupunkiajossa, kuten tuossa esimerkkikuvassani, pidän monesti electric -modea, eli pelkkä sähköajo. Taidan ymmärtää kohdan tekstissäni mihin viittaat. Olen huomannut, että maantieajon (eco pro ajomoodi) jälkeen ladattaessa range nousee korkeammalle (~60km) kuin kaupunkiajon jälkeen (esim nyt toi 47km).