https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW 3-sarja (G20/G21)

Onko foorumilaisilla G20 bmw:ssä 225/50/17 talvirenkaita?
Millaiset paineet laitoitte. Laitoin eilen ne "ECO" paineet, muistaakseni 2.9/2.7.
Aika isoilta paineilta tuntuu talvirenkaille.
 
Minulla pyörii pienet donitsit, mutta laitoin silti 2,8. Jos ajatellaan, että nyt on 10 plussaa ja talvella sitten 10 miinusta, niin paineet ovat silloin rukkaslaskennan mukaan 2,6. Sen verran vetelä tuo kitka, että ei ne kovilta tunnu kuitenkaan.
 
Salaneuvos sanoi:
Onko foorumilaisilla G20 bmw:ssä 225/50/17 talvirenkaita?
Millaiset paineet laitoitte. Laitoin eilen ne "ECO" paineet, muistaakseni 2.9/2.7.
Aika isoilta paineilta tuntuu talvirenkaille.

Sama koko ja itsekki laitoin viikko sitten nuo "Eco paineet" ja hyvältä vaikuttaa. Tosin olen vasta muutaman sata kilometriä ajannut, mutta suoraan menee huonollakin pinnalla.

Ja vielä: Auto tänään vuoden vanha, ajettu nyt 14 000km ja kulutus koko matkalla 2,7l/100km.
Lähinnä matka-ajoa ja lataan aina kun mahdollista, paitsi julkisissa auton hitaan latauksen takia ei viitsi kaapelia ottaa esille jos auto seisoo alle tunnin.

Tuo hidas lataus onkin auton ainut surkea ominaisuus, muuten auto saisi arvosanan 10, nyt 9.
 
Tähän ohjauksen tunnottomuuteen ja palauttamattomuuteen. Eilen laitoin talveksi kitkat (225 ja 18") ja jopas muuttui kyyti. En ole aiemmin mielestäni huomannut vastaavaa eroa talvi- ja kesärenkaiden välillä. Kun tuossa aiemmin tuumailin, että 18" kesärengastuksella on tunnokas ja palaute tiestä mainio, näillä kitkoilla tuntuu ettei palautetta olisi lainkaan ja ohjausliikkeitä pitää tehdä paljon enemmän. Varmaan paranee kun on ajanut renkaat paremmin sisään, tai kun tottuu. En nimittäin huomannut vastaavaa viime talven koeajoissa, kaikissa ajamissani autoissa oli 17" tai 18" kitkat.
 
Kitkoissakin on eroja, mitä eilen vähän ajoin noilla contin 225 kitkoilla en huomannut mitään huonoutta ohjauksessa vs kesäpyörät (adaptiivialusta+variable sports steering).
 
Minulla on Nokian kitkat (18 tuumaa) ja mielestäni iso ero kesärenkaisiin. Paineet 2,9\3,3 (G21 330e xDrive).
 
Avattavan takalasin kanssa tuli ongelmia, kun Ivalossa tankkauksen jälkeen päätin laittaa takin sitä kautta takakonttiin. Eipä enää pysynyt lasi kiinni kun yritin sen sulkea. Sain lukkolaitetta sen verran testattua että kieleke kyllä lukittui, mutta ilmeisesti kontin vastakappale jäi liian kauaksi.

Kontti raollaan annoin puhaltaa kuumaa ilmaa ja tarkistin ettei jäätä ollut missään välissä. Ei auttanut ja Bmw liikkumisturvan kautta sain auton sisälle halliin. Hallissa noin 5 minuuttia ihmettelyä ja sen jälkeen lasi pysyi kiinni. En tiedä voiko lukkolaitteen säätö olla niin hilkulla, että pakkasessa ei enää vastakappale yllä lukkolaitteeseen kun paiskaa lasin kiinni. Ikävä homma 800 kilometrin päästä kotoa ja lähin Bmw huoltokin yli 200 km päässä.
 
Meillä viime talvena laitettiin uudet 225/45/18 Nokian R3 kitkat F31:sen alle ja silloin oli samanlainen outo epäsuora tuntuma kuin tässä muutama kuvaillut. Kuitenkin mielestäni tilanne parani parissa viikossa, mutta kuvittelin sen johtuvan tottumisesta.

Nyt kun nämä kitkat laitettiin alkuviikosta uudestaan alle, ei mielestäni ollut samanlaista epämääräisyyttä tuntumassa kesärenkaiden jälkeen, vaikka toki eroa on käytännössä paljon.
Miniin kun laitettiin alkuviikosta uudet R3:set, siinä taas tuntui tuo hassu renkaan pinnan epävarmuus. Olettaisin näiden havaintojen perusteella, että uuden renkaan pinnan pitää hieman kulua ennen kuin toimii normaalisti.

Kuten viime talvena asiaa jossain rengaskeskustelussa täällä kommentoin: "ihan kuin varastorasvat olisi sulaneet pinnasta pois"
 
Mites tuo keskikonsolin tupakansytytin? Meillä ei Ankerin hyvä tupla-USB-laturi ota ilmeisesti kontaktia eikä näin ollen toimi. Kokeilin random-laturilla ja toimii. Onko tuossa nyt joku omituinen bemarin oma härpäke vai mistähän mahtaa johtua?
 
Eka aamu 330E X-drivellä liukkaalla tiellä ajelua. Kylläpä menee eleettömästi, vähän huomaa että vilkuttelee vetoluistoneston valoa kiihdytyksissä. Contin kitkoissa on kyllä tosi hyvä ajotuntuma ja pito uutena.
Mullakin on joskus aiemmin ollut Nokian R sarjan kitkoja ja keskialueelta ohjaustuntuma on ollut huono. Continentaleissa en ole huomannut samaa.
 
Jahas, bemmihän alkoi eilen huutelemaan huoltokampanjasta. Tässä kuolemaan saakka odotelelssa, että Laakkonen jaksaisi vastata huollon puhelinnumeroon niin ajattelinkin udella, että mahdanko olla ainoa vai onko jollakulla muullakin tullut kutsu hoitamaan 0012680500 koodin takaisinkutsua? Malesian BMW:n sivuilla on myös kätevä palvelu josta voi oman auton VIN-koodilla tsekata nuo takaisinkutsut, ja omaan kotteroon näkyy olevan tarjolla myös 0041090200 heidän mukaansa.

Näkisiköhän näiden sisältöjä jostain? Tuo 500-loppuinen koodi on ilmoitettu MyBMW-sovelluksessa olevan jokin ohjausyksikön päivitys muttei ole muuta tarkempaa selitettä. Toisesta kampanjasta ei sovellus saati auto puhua pukahda yhtään mitään.
 
Hihasta ravistettuna ja vähän asiaa tiedustelleena kaksi takaisinkutsua:
Toinen liittyy sisälokariin ja toinen etupuskurin tutkaan.

Muistelen tältä foorumilta lukeneeni että pakkasraja akulla ajoon olisi -7C, muistanko väärin?
Tänään -9C ja läksin autoa pesemään hallille, hyvinhän tuo tuntu akulla menevän. Lähtöaika oli asetettu 7.30 ja auto oli mukavan lämmin lähteä. Electric modella mentiin koko reissu ilman polttiksen pörinää.
 
En ole nähnyt missään erikseen mainittua pakkasrajaa. Päivän ulkona seisseenä on lähtenyt johdon päästä -20 kelissäkin pelkällä sähköllä (auto X3, mutta samaa tekniikka ne kaiketi on).
 
chr sanoi:
En ole nähnyt missään erikseen mainittua pakkasrajaa. Päivän ulkona seisseenä on lähtenyt johdon päästä -20 kelissäkin pelkällä sähköllä (auto X3, mutta samaa tekniikka ne kaiketi on).

Meidän ex 330e:n (2019) osalta kirjoittelinkin jo aiemmin, että meillä pelkän sähkön lämpötilarajaksi osoittautui noin -7 astetta. Tieteellisen tarkka tämä testini ei ole, mutta ainakaan -9 asteessa ei enää sähköllä lähtenyt ajoon.
 
Itse lähden tuon kanssa kotona puolilämpimästä hallista aina liikkeelle, eli lämmöt ovat talviaikaan edelleen muutaman asteen plussan puolella. Ei siis ainakaan tällä taktiikalla lyö väkisellä bensakonetta tulille kylmän ulkoilman yllättäessä joten jotain muitakin lämpötilalukemia auto seuraa, kuin pelkästään ulkolämpötilaa ja sen muutoksia.

Tuolla omassa tallissa pohdiskelin myös polttiksen lämmittelyä sähköllä ajaessa Hybrid-tilassa. Tänään tuli kurkittua näin pakkaskelillä ajellessa, että n. 13km lähinnä sähköllä suoritetun ajon jäljiltä Sportille napsautettaessa moottorin lämpötilamittari näytti vajaata lämpöä, mutta ei sen kummempaa ilmoitusta. Hetken pysähdyksen jälkeen tuohon veden lämpömittariin mittaristossa tuli kaveriksi myös teksti "Kylmä" mikä indikoinee siis samaa asiaa, kuin se sininen ikoni mittariston yläosassa Hybrid-tilassa. Kovinkaan kauaa ei tarvinnut Sport-moodilla ajella, että moottorissa lämpeni sekä vesi että öljyt näin -7c keleillä joten aika hyvin tuo lämmönhallinta on näissä toteutettu loppupeleissä.

Mutta melko luksustahan tuo esilämmitys on. Montaakaan minuuttia ei tarvita, että sisällä on jo miellyttävän lämmin, ja vaikka ratin- ja penkinlämmittimet eivät vielä ole täysin grillanneet pintoja täyteen lämpöönsä niin ero ilman esilämmitystä olevaan tilanteeseen on ihan selkeä. Melko luksus talviauto (kunhan akussa on virtaa)!
 
Seuraavanlainen havainto, -17.5C.

Käytin lämmitystä koko 30minuuttia ennen lähtöä, type 2 laturissa on 8A rajoitus joten nyt mentiin jo lämmityksessä syömään akkua. Se myös latautui vähän samalla kaapelista. Tämä lämmitti ehkä akustoa, joten -17.5C mittarissa electric modella senkun ajeli vaan.
Pitäsköhän toi lataus ajastaa niin, että auto olisi lähtövalmiina esm 06 aamulla..? Sillon akusto ois lämmin latauksen jäliltä.
 
eGe sanoi:
Jahas, bemmihän alkoi eilen huutelemaan huoltokampanjasta. Tässä kuolemaan saakka odotelelssa, että Laakkonen jaksaisi vastata huollon puhelinnumeroon niin ajattelinkin udella, että mahdanko olla ainoa vai onko jollakulla muullakin tullut kutsu hoitamaan 0012680500 koodin takaisinkutsua? Malesian BMW:n sivuilla on myös kätevä palvelu josta voi oman auton VIN-koodilla tsekata nuo takaisinkutsut, ja omaan kotteroon näkyy olevan tarjolla myös 0041090200 heidän mukaansa.

Näkisiköhän näiden sisältöjä jostain? Tuo 500-loppuinen koodi on ilmoitettu MyBMW-sovelluksessa olevan jokin ohjausyksikön päivitys muttei ole muuta tarkempaa selitettä. Toisesta kampanjasta ei sovellus saati auto puhua pukahda yhtään mitään.
Ja auto pääsi Laakkosen hoteisiin. 500-loppuinen koodi oli jokin EME:n softapäivitys ja tuo 200-loppuinen oli sisälokareiden kiinnityksen tarkistus.
 
iDrive kehuu nyt päivittelyjen jäljiltä versiokseen 11/2021.36 eli vallan tuoretta softaa sain liki 1,5 vuotta vanhan korvikkeeksi. Tässä oli vissiin ehditty jo mm. kaista-assariin tehdä muutoksia joten mielenkiinnolla odottelen lauantain maantierykäisyä.

Ja vaikka tuossa omassa autossa onkin kartoille online-päivitykset niin kävinpä siitä huolimatta istumassa autossa hetken aikaa päivittelemässä tikulta viimeisimmät kartat sisään. Näemmä kartat ovat niin tuoretta versiota, että siellä on jo tieosuuksia joita ei ole oikeassa elämässä ihan vielä olemassa (työn alla kyllä) :)
 
eGe sanoi:
Tässä oli vissiin ehditty jo mm. kaista-assariin tehdä muutoksia joten mielenkiinnolla odottelen lauantain maantierykäisyä.
Mennen tullen tuli ajeltua niin moottoritietä kuin maantietä kaista-assarin kanssa. Kehitystä on tapahtunut aivan selkeästi; siinä missä aiemmin auto halusi hieman hinkata eestaas kaistan keskellä niin nyt avustimet voi vain tökätä päälle, ottaa mukavan asennon ja antaa mennä. Aivan loistavaa kehitystä, näitä lisää. Varsinkin, kun kuuntelee porukoiden valitusta volkkarin päin seiniä touhuavista avustimista niin voi olla täysin tyytyväinen 8)
 
Ilmeisesti Kiinan patenttiviraston suunnasta on tullut julki tulevan i3:n tai sähköisen 3-sarjalaisen kuvia. Ilmeisesti tuo nimi asia on vielä epävarma. Kuvat antanevat vähän myös esimakua samalla 3-sarjan faceliftistä:

https://www.carscoops.com/2021/12/new-bmw-i3-revealed-as-an-electric-3-series-sedan-for-china/
https://www.autoexpress.co.uk/bmw/3-series/352631/new-pure-electric-bmw-3-series-leaked-chinese-patent-office

Kuvissa on ilmeisesti siis 3-sarjan pidempi akselivälinen L-versio, jota myydään vain Kiinassa.
 
Herr K sanoi:
Ilmeisesti Kiinan patenttiviraston suunnasta on tullut julki tulevan i3:n tai sähköisen 3-sarjalaisen kuvia. Ilmeisesti tuo nimi asia on vielä epävarma. Kuvat antanevat vähän myös esimakua samalla 3-sarjan faceliftistä:

Kuvissa on ilmeisesti siis 3-sarjan pidempi akselivälinen L-versio, jota myydään vain Kiinassa.

Teknisesti se vaikuttais olevan iX3 tekniikka laitettu pidennettyyn 3-sarjalaiseen.

Tämä vastaa siihen ongelman, että i4 takapenkki ei ole tarpeeksi iso kiinalaisille ja jotain sähköautoa on pakko olla ;D
 
320 d kyseessä. Näin kävi jo viime talveja ja nyt taas, että monasti kun vaimo hyppää autosta ulos, sammutan koneen ja jään itse autoon odottamaan. Tuohan jättää näytöt päälle joksikin aikaa, ellei avaa kuskin ovea. Hetken odotuksen jälkeen tulee ilmoitus, että battery very low. Mikä kumma tuo, jos ei lataa riittävästi ajossa? Kesällä ei tätä tehnyt. Ja tämä ihan reippaan ajorupeaman jälkeen. Pukkaako muilla vastaavaa?
Ei mitään ongelmia tuosta ole ilmennyt, mutta veikkaan että ei laita esilämmitystä päälle, jos akkua valittaa.