Bmw 230xe M-sport.
Auto ajoon 10.11.2023. Renkaina Continentalin kitkat (205/60 17)
8.2.2022 mittarissa 10 052,5km omia ajoja. Jokunen kilsa oli pohjilla ennen luovutusta.
Tekee noin ajoa 111,7km/ päivä. Ei kotilatausta, mahdollisuuksien mukaan ladattu asiointilatureilla & työpaikalla. Keskikulutus ollu auton mukaan 6,3l/100km bensaa ja sähköä 5,1kWh/100km. Auto toimii kulkumulkun kulkepelinä, liikkuminen pääasiassa pk-seutu-Hanko välillä. Tähän kymppitonnin väliin osui tasan yksi pidempi Rukan reissu.
Sisätilat:
Kuskilla on kaikki hyvin, M-sport penkki on itselleni hyvä, oikeastaan loistava. Laatutaso omien mittareiden mukaan korkea. Kosketusnäytön takana lähes kaikki säädöt. Olen siihen tottunut ja näyttö toimii hyvin. Silti pitäisin nappuloista enemmän. Vaikka auto näyttää tila-autolta on auto etupenkkien takana ahtaahko. Jokainen voinee tilat arvioida vaikka merkkiliikkeessä. Kolmessa osassa kaatuva takaselkänoja on hyvä asia, samoin latausjohdot mahtuu mukavasti välipohjan alle lokeroon. Neljän aikuisen voimin heitettiin keikka Rukalla, ilman boksia, ahdasta oli mutta selvittiin. Muistakaa tilatessa hommata kattokaiteet niin saa Bemarin telineet katolle. Vielä ei Thulelta saanut sovitteita tähän. Yksi ärsyttävä piirre on ikkunoiden huurtuminen, varsinkin kostealla kelillä ikkunat huurtuvat välillä turhan helposti. Ilmastoinnin toimintaa ei oikein voi ohjata esimerkiksi jaloille + tuulilasille vaan mennään jollain "dynaaminen tai tasapainoinen" sekä "heikko-kohtalainen-voimakas" säädöillä (tai sitten en osaa). Täysi puhallus ikkunoille nappulaa kehiin niin näkee.
Voimalinja:
150hv bensa eteen + 176hv sähkö taakse. Toimii hyvin ja taloudellisesti. Auto tavallaan kannustaa lataamaan kun tuntuu toimivan hyvin. Ruma ääni bensamoottorista mutta sellaisia kolmisylinteriset on. Liikkuu arkiajoihin vähintään riittävästi, ohitukset helppoja, liittymistä kerkeää helposti mihin väliin vain jne. Kulutus mielestäni hyvin kohtuullista. Joskus oikein yrittämällä voi auton saada nykyäisemään, mutta tämä onnistuu kaikilla automaattiautoilla. Kaikkiaan todella miellyttävä voimalinja. Range sähköllä ihan ok tasolla. Hattuvakiolla pakkasella 50% ilmoitetusta ja näin 0-keleillä ehkä 75%. Missä ja miten ajaa on merkittävin seikka tässä kohdin. Bensa + sähkö range on mielestäni ihan hyvä.
Ajettavuus:
Tämä yllättänyt positiivisesti. Auto on varsin painava (omapaino +1900kg) mikä auttaa maantiellä ja huonolla kelillä ajamisessa. Samoin "avustava" neliveto vakauttaa. Toisaalta auto on kompaktin kokoinen, joten kaupunki ajo on mielestäni helppoa ja ketterää. Pk-seudun rospuutto kelissä kuoppien yli rymistellessä huomaa alustan tietyn jäykkyydeen, mukavempiakin autoja on. Toisaalta maantiellä alusta toimii hienosti, johtuisiko jäykkyys siitä että korkean painon takia on alustaa pitänyt jäykistää vähän turhan paljon. Pitkän matkan taittaminen on tällä oikein mukavaa, menee suoraan, ajoasento loistava ja melutasokin maltillinen. Neliveto hyvinkin hyödyllinen myös etelässä, täällä kun tulee lunta niin sitten rämmitään siinä hetken aikaa ihan tosissaan. Mutkaisella pätkällä autolla voi ajaa pirun kovaa halutessaan, liikahtaa sporttisesti, massa vaan vie fiilistä ja vauhtia alkaa leikkiessä olla kadulle hiukan liikaa. Oikein pöperö kelillä kannattaa ajaa ilman luistonestoa niin saa kaasulla käännettyä paremmin, muutoin luistonesto leikkaa luisut pois.
Yksi tottumista vaativa piirre tässä hybridissä on. Jonossa ajettaessa ja hiljentäessä esimerkiksi liikenneympyrään Bemari hiljentää itsekseen edessä olevan takana akkua ladaten. Tässä ei ole siis adaptiivista cruisea mutta tekee sen näin myös perusmallissa. Alkuun oli hiukan outoa mutta tottumisen jälkeen oikein kätevää ja helppoa. Koeajolla saattaa aiheuttaa ihmetystä. Jarrutuntuma on hiukan tunnoton, mutta näin ollut kaikissa hybrideissä ja sähköautoissa mitä olen ajanut.
Viat:
- Kerran herjasi jotain adaptiivisista valoista (tässä ei ole)
- Etupäästä kuuluu toisinaan jotain kolinaa, pitänee varata huoltoa kun kerkeän. Voi olla että rakennustyömaa kodin vieressä on osasyyllinen, aivan järkyttävää perunapeltoa ollut viimeiset kuusi kuukautta.
Muuta:
- Auto ei tule Shellin harjapesussa täysin puhtaaksi. Lisäksi ovenvälit kerää massiivisesti kuraa
- Sivupeilit kuraantuvat nopeasti täysin ja hetken päästä niistä ei näe mitään, pitää säännöllisesti pestä omatoimisesti
- Ei valopesimiä -> ei näkyvyyttä näin kurakeleillä. Valot muuten ihan ok.
- Ei lämmitettävää tuulilasi -> pyyhkijät tahtoo toisinaan jäätyä (vanha Ford kuski ei moiseen ole tottunut)
- Lämmitettävä ratti on huippu juttu
- Erikseen kierrettävä bensakorkki tuntuu Fordin jälkeen typerältä.
Kaikenkaikkiaan omaan käyttöön todella hyvä käyttöpeli. Tuli tilattua kokeilematta ja nyt osui maaliin. Mikäli ego kestää kakkoskategoriaan kuulumisen niin tämä on oikeasti hyvä käyttöauto. Tilaa tarvitsevalle saman voimalinjan saa X1:seen ja tyylitietoiset odottavat Miniä.