https://yliteippaus.fi/

BMW 1-sarja (F40)

Vähän yllättynyt pätkäajon kulutuksesta.  Tämä ei ole pakkaskelin kulutus, vaan kesäisen 25-30 asteen kaupunkiajon kulutus. Ajo on pääosin 20-40 rajoituksella ja mäkistä maastoa,  mutta ei juurikaan pysähdyksiä. Päivittäin lukemat ovat 13l paremmalla puolella.

Pidemmällä matkalla kulutus on 5,5 80 alueella, joten kone kaiketi kunnossa, mutta hidas kaupunki-ajo on myrkkyä tälle autolle 118iA.
26076719456af6291cfe5457ba3b4709.jpg

 
Onks toi se uudempi kone jossa on 134 hevosta tai muuta sellaista?

Meidän 118i ei kyl ihan tommosta vienyt pätkäajossa edes kylmällä. Ysillä alkavia se hörppi helposti, mut sai olla kunnolla pakkasta ennen kuin mentiin yli kympin. Toki enimmäkseen tasaista taajamaa tuollaisessa.
 
Rascasse sanoi:
Vähän yllättynyt pätkäajon kulutuksesta.  Tämä ei ole pakkaskelin kulutus, vaan kesäisen 25-30 asteen kaupunkiajon kulutus. Ajo on pääosin 20-40 rajoituksella ja mäkistä maastoa,  mutta ei juurikaan pysähdyksiä. Päivittäin lukemat ovat 13l paremmalla puolella.

Pidemmällä matkalla kulutus on 5,5 80 alueella, joten kone kaiketi kunnossa, mutta hidas kaupunki-ajo on myrkkyä tälle autolle 118iA.
26076719456af6291cfe5457ba3b4709.jpg

Tässä krskinopeus on niin pieni että tuolla nopeudella vie jokainen auto paljon koska tyhjäkäyntiä tulee paljon ajettuun matkaan nähden (moottori ei ilm. ole sammuneena koska liian kylmä)
 
Mitenhän muuten toi uudempi, hitaampi ja vähempipäästöisempi versio tosta koneesta vertautuu aiempaan. Aiemmasta (vm 2020) oli jo leikattu se yläpää aika miedoksi taas sitäkin aiempiin kolmoskoneisiin verrattuna.

Sinänsä toki tylsää kun aina höpistään kulutuksista.
 
lnaukkar sanoi:
Mitenhän muuten toi uudempi, hitaampi ja vähempipäästöisempi versio tosta koneesta vertautuu aiempaan. Aiemmasta (vm 2020) oli jo leikattu se yläpää aika miedoksi taas sitäkin aiempiin kolmoskoneisiin verrattuna.

Sinänsä toki tylsää kun aina höpistään kulutuksista.
Minusta vetää ihan kivasti maantiellä wot tilassa. Haittana enemmänkin hyvinkin hidas responssi kaupunkiajossa. Sanoisin että kone parhaimmillaan juuri maantiellä. Kaupungissa kulutus on yhä tolkuttoman korkea. Kuvan loppuosa hitaahkoa kaupunkiajoa ja taas liikutaan 15ll paikkeilla. Ilmastoinnilla oma osuutensa tietysti lukemaan. Maantiellä pääsee 5l kulutuksella. Vaikka keskinopeus on alhaalla, niin ei muut tämän koko/teholuokan autot yli kymmentä litraa kesällä vie. Kokeilkaa onnistuuko..

Muuten autosta. Alusta on mennyt paljon eteenpäin ja nypytystä ja pikkuautomaisuutta vähemmän. Alusta  mukavuudeltaan lähellä kolmossaejaa.  Sellainen 5-sarjan F10:mäinen löysän alustan fiilis. Plussana suodattaa kuopat ja epätasaisuudet hyvin.  Lisäksi kori on "yhtä puuta" ja korin liikkeet on hyvin hallinnassa. Ohjauksessa on ripaus aitouttakin reilummasaa käännöksessä ja silloin renkaat tuntee ohjauspyörän kautta. Harvianista herkkua. Moottorina 3-syl.  tärähtelee huomattavasti ajoittain hitaassa ajossa. Maanteillä taas elementissään. Täyskaasu kiihdytyksisä etuvetoisena ohjaus vetelee aikalailla jo 118i:n 136hv tehoilla. 7v vaihdelaatikko vihdoin sillä tasolla että asiaan ei kiinnitä huomiota. Vääriä vaihtoja ei tapahdu ja oikea vaihde aina silmässä myös hidastus/kiihdytys tilanteissa. Kelpo arki-auto, joskaan mitään uutta tai erikoista ei tarjoa.
cd9101635919b21eafc76675ca8e2441.jpg
 
Rascasse sanoi:
Minusta vetää ihan kivasti maantiellä wot tilassa. Haittana enemmänkin hyvinkin hidas responssi kaupunkiajossa. Sanoisin että kone parhaimmillaan juuri maantiellä. Kaupungissa kulutus on yhä tolkuttoman korkea. Kuvan loppuosa hitaahkoa kaupunkiajoa ja taas liikutaan 15ll paikkeilla. Ilmastoinnilla oma osuutensa tietysti lukemaan. Maantiellä pääsee 5l kulutuksella. Vaikka keskinopeus on alhaalla, niin ei muut tämän koko/teholuokan autot yli kymmentä litraa kesällä vie. Kokeilkaa onnistuuko..

Joop, muuta sana siitä responsiivisuudesta. Jopa puoliso sanoi, että tuota ykköstä ajaa mieluiten sport-ajotilassa. Ja että silloin se sitten vie kuulemma bensaa hurjasti. Hurja oli tässä kuitenkin vain yli kuusi litraa.

Mut havaintoja kulutuksesta: 530e vei kaupunkipyörityksessä vähemmän kuin toi 118i myös tyhjällä akulla. Ja 530e vei kuitenkin myös motarilla vähemmän. 118i voittaa vain alhaisella tasaisella nopeudella, esim 80kmh, mutta ei silloinkaan suurella erolla.

Muutenhan tuota 118i voi ajaa lähinnä silleen on/off polkimena, kun kaikista kiihdytyksistä tulee "kaasu pohjassa" kiihdytyksiä. Näkyy sit kulutuksessa.


Muutkin huomiosi (joita en tähän lainannut) allekirjoitan pitkälti. Omaan makuun ilman m sport -alustaa auto ei oikein herätä fiiliksiä, mutta sen kanssa mukava ajaa. Silloin huomattavasti paremmin tuntumaa kuin kolmosessa, vaikka ei silloinkaan tunnu pikkuautolta.
 
Kahlasin läpi tätä ketjua läpi, ja tähän se päättyi...

En osannut löytää autoa tallin puoleltakaan.

Kiinnostaisi kuulla, vaihtuiko auto pikimmiten, ja se tästä sitten.
 
Kahlasin läpi tätä ketjua läpi, ja tähän se päättyi...

En osannut löytää autoa tallin puoleltakaan.

Kiinnostaisi kuulla, vaihtuiko auto pikimmiten, ja se tästä sitten.
Mihin autoon viittaat ja oliko jotain erityistä mielessä?

Meillä oli vm 2020 118i M Sport ajossa suunnilleen puoltoista vuotta. Myin 2022 alussa pois kun tarve toiselle autolle katosi. Poistin tallin silloin kun tuntui hyvältä idealta siinä vaiheessa 😭
 
No tähänhän minä...
"Meillä oli vm 2020 118i M Sport ajossa suunnilleen puoltoista vuotta. Myin 2022 alussa pois kun tarve toiselle autolle katosi."

Ilmeisesti liian innokkaasti kävin keskusteluja läpi, että en huomannut kaikkia kohtia.
Mutta nythän tuo selvisi.
Kolmisylinterinenhän se BMW on. Se pani pohtimaan, olisiko siitä kuitenkaan.
Ei minulla mitään erityistä mielessä ollut, kiinnostusta toki.
Ja Käyttöauto myy sitä kuten Mersuakin, niin sekin tässä vaikuttaa,
---
Mutta tällä hetkellä koetan katsella autoa Mazda CX-30.

Olen ainakin toistaiseksi hylännyt sähköautohaikailut.
Hinnoista on kadonnut tolkku.

Ei tässä suurta kiirettä ole vaihtoon, mutta parempi olisi vaihtaa, kun vielä joltisenkin verran autolla on hintaa.
Ensi keväänä tulee viides vuosi täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Oli ajossa pari päivää tällainen uusi / uudehko 118i ja muutama kokemus siitä:
- aiemmin oli pihassa 2018-2021 118i ja siinä sentään oli takaveto ja momentinmuunninlaatikko. Nyt ei tuolla vetotavalla ole oikein väliä mutta voi tuota uuden mallin (kaksoiskytkin) automaattia, se oli liikkeellelähdössä comfort ja eco pro moodeissa kyllä aivan onneton, ei oikein tuntumaa aluksi eli nahkea lähtö ja sitten helposti nykäisi jossain 1-2 tai 2-3 vaihdon välillä. Sport moodilla oli parempi tuntuma vaihteistoon
- vaihteisto arpoi useastikin parin päivän aikana alasvaihdoissa tai tasaisella kaasulla ettei oikein tiennyt pitääkö vai eikö pidä vaihtaa pienemmälle, ja se kesti kauan jos vaihtoi pienemmälle
- muoviratti jossa sellaiset nahkaratin tikkaukset, ei hyvää päivää :LOL: voiko spartalaisempaa olla
- kaupunkipyörityksessä bensaa kului yllättävän paljon, sellaiset 8-8,5 litraa näytti kulutusmittari
- start-stop, oikein sydäntä särki kuinka karkeasti se käynnisti tuon pienen singer-koneen. Oli pakko ottaa pois päältä ja varsinkin kun se oli todella hidas käynnistymään liikennevaloista, muut meni jo ja tää vielä korisi käynnistyksen suhteen.

Aika paljon on mennyt mallistouudistuksessa takapakkia ykkösbemari, valitettavasti. Kone ilmeisesti hyvinkin sama 1,5l 3-sylinterinen mutta tuo kaksoiskytkinvaihteisto tuhoaa kokonaan ajamisen ilon vrt aiempi momentinmuunninlaatikko jolla sentään oli mukavaa ajaa.

Ja jos vertaa a-mersun kaksoiskytkinvaihteistoon niin mersu on ihan eri luokkaa vaikka siinäkin vaihdot tuntuvat mutta onhan se paljon hienostuneempi käytökseltään. Myös mersun pieni bensakone on sivistyneempi käytökseltään. Se onkin 4-sylinterinen vaikka onkin hieman pienempi, n 1,3 litrainen.
En ole kyllä vakuuttunut noista 3-sylinterisistä moottoreista, tasakäynnillä keskikierroksilla vielä ihan ok mutta kun mennään korkeammille kierroksille niin äänimaailma ja puhti on onneton ja alhaisilla kierroksilla käynti on helposti karkeaa. Näin myös esim Discovery Sportin hybridissä.
 
@jti kyllä, komppaan: meidänkin auto oli mainio ajaa sportilla ja start-stop aiheutti lähinnä itkua.

Mut riippuen mikä vuosimalli sulle osui, niin tuotakin konetta on jo ainakin kerran kuristettu päästöjen takia sen jälkeen. Meillä oli 2020 mallinen ja olikohan 2021 vai 2022 kohdilla jo seuraava tehojen tiputus. Toi 3-sylinterinen oli aikoinaan minissä tosi ihana yläkierroksilla. Sitten sitä on kerta toisensa jälkeen sorvattu nykyisiin päästörajoihin ja samalla puhti loppuu enemmän ja enemmän kun kierrokset lähellä kattoa.

Toki toi kaksoiskytkin ei edes parhaimmillaan ollut mitenkään sulava, se on aina vähän paiskonut vaihteita sisään. Sinänsä mun mielestä se sopii pieneen sporttiseen bemariin hyvin fiiliksen puolesta, mut kaikki ei varmasti tykkää.

Ja siis kun sanon ei sulava, niin comfortilla ajettuna se veto kyykkää vaihdossa ja sportilla se taas hakkaa vaihteita sisään nytkähksen kera.


Diiselinähän tota autoa saa yhä aisinin momenttilaatikolla, mut se on omaan makuun niin tasapaksu tunteita herättämätön suoritus. Monen mielestä varmasti parempi.
 
Viimeksi muokattu: