https://tummennuskalvot.fi/

Avovene /HT/ joku muu

Ja iso kiitos pohdinnoista!

Tuo rekisteröinti ohjasi alunperin 20 hp koneeseen, mutta ei ole kiveen kirjoitettu. Muksut on tällä hetkellä 6- ja 8-vuotiaat, ei mene montaa vuotta, kun 20 hv voi jäädä pieneksi.

Kiitos Markku, juuri tuon tapaiset on etsinnässä! Onko niitatut busterit uhka vai mahdollisuus?

Ja Mika_M, tuulilasivene ei oikein toimisi, keulan kautta tapahtuisi rantautuminen suurilta osin.
 
sipever sanoi:
Saimaan mökille olisi ajatuksissa hankkia edullinen moottoripaatti. Siellä on tällä hetkellä soutuvene 4 heppaisella perämoottorilla. Tarkoituksena olisi saada pikkaisen nopeampi, jolla pääsisi laajemmin tutustumaan lähiseutuun/käymään kaupassa (autolla joutuu kiertämään).

Suvin tasaperäisiä malleja 4120, 4200, 4500 yms. saa varsin asiallisia tuossa hintaluokassa. Yamarinit ovat ominaisuuksiltaan vähintäänkin Suvien veroisia. Muovi-Terhit ovat aika velttoja rungoltaan, ja maine on heikko, joten jatkossa myyminen voi olla aika haastavaa. Ostaisin isoimman, siisteimmän ja tehokkaimman mihin harrastusbudjetti riittää. Yamahalla oleva on varma valinta niin neli- kuin kaksitahdeissakin. Jenkkikoneita ehkä hiukan välttelisin. Mielummin hyvä yksilö kaksitahtikoneella kuin huono yksilö nelitahtikoneella.

Minä veneilin neljä kesää rattiohjattavalla vm. 2001 Suvi 4120 + Yamaha F15 4t kombolla. Yksi päällä liukui 37-38 kmh täyskaasulla ja kolmen laihan aikuisen kuormalla pysyi vielä liussa 34-35 kmh gepsiin. Maksoin muistaakseni 2600 euroa 90-luvun alun trailerin kanssa ja sain veneestä myydessä syksyllä ilman traileria 2500 €. Huoltoihin tuona aikana meni ehkä 300-400€, jakopäänhihnan teetätin merkkiliikkeessä, joka maksoi 180€ muistaakseni. Kertaakaan ei järvelle jättänyt ja veneilin noin 200 h kombolla. Jos muksuja ja tavaraa kyydissä, niin 15 hp konetta pitäisin vähän pienenä. Kaksitahtisen etu, että jakopäätä ei tarvitse vaihtaa. Vaihda vesimpumpun siipipyörä ja sytytystulpat ennen kuin lähdet vesille, koska yleensä kaikki pienemmät perämoottorit ovat säännönmukaisesti laiminlyöty huolloiltaan. Kannattaa myös tarkistaa, että kaasari tai letkut eivät vuoda bensaa, koska bensa- ja imuvuodot ovat varsin tavallisia.
 
Kaapo sanoi:
ei ole omakohtaista kokemusta tai parempaa tietoa, mutta työkaveri joskus Vaasan seudulla sai päiväsakkoja ja toistatuhatta euroa kustansi tämä...
en tiedä oliko sitten vielä jotain muuta siinä?

No oli varmasti muutakin. Nyt alkukesästä kaveri sai sisävesillä sammutinsakot, 60€ kustansi.
 
Koronakesä vaikuttanut venemyyntiinkin näköjään siten että hinnat käytetyillä räiskäleillä ihan järjettömiä.

Vehkeitä joista itse olen maksellut 5-6-7 tonnia myydään kympin (ja ylikin) hintaan ja tuntuu vielä kalusto vaihtavan omistajaa. Olisipa viime syksynä tiennyt niin olisi omankin matkaveneen laittanut tänä keväänä myyntiin tuplahintaan ja tehnyt pikku "upit".

Ilmeisesti uusia harrastajia nämä ostajat kun maksavat ihan järjettömiä hintoja jostain 90 luvun alun 2-tahtimoottorisista venhoista...
 
sipever sanoi:
Lainaan tätä ketjua...

Saimaan mökille olisi ajatuksissa hankkia edullinen moottoripaatti. Siellä on tällä hetkellä soutuvene 4 heppaisella perämoottorilla. Tarkoituksena olisi saada pikkaisen nopeampi, jolla pääsisi laajemmin tutustumaan lähiseutuun/käymään kaupassa (autolla joutuu kiertämään).

Vaatimuksia veneelle:
- hintaluokka ~3000 eur
- 2 aikuista + 2 muksua pitäisi mahtua istumaan
- rattiohjaus?
- oiskohan joku palttiarallaa 20 heppainen kone ok  ja kumpi 2- vai 4-tahti?
- mahdollisimman helppohoitoinen vene/moottoriyhdistelmä
- kauniiden kelien vene eli ei ole tarvetta päästä kelillä kuin kelillä vesille
-säilytys mökin rannalla, moottorikin säilytettäisiin mökillä

Buster oli alunperin ajatuksissa, mutta keskustelujen mukaan ei se välttämättä olekaan onni ja autuus. Terhin eri malleja on paljon myynnissä, kuten myös yamarin.

Mielellään kuulisin hyviä vinkkejä venepaketin hankintaan ja omakohtaisia kokemuksia!

Ja tällä kesälle saatiinkin sitten jo vene hankittua eli buster kuitenkin ostettiin. Nettiveneestä tämän bongasin, oli just tullut myyntiin ja ehdin ekana hieromaan kauppaa. Vene oli omistajan vanhempien mökillä ja se piti kuulemma hävittää pihaa rumentamasta, siksi hinta oli hyvin kohtuullinen eli 1690 eur. Tarkempi malli on sun buster ja moottorina 30 hp johnson, molemmat vm 1986. Moottoria huollettu ok ja se on sähköstartilla. Veneestä on niittaukset korjattu alumiiniveneitä korjaavassa liikkeessä. Pohjan vanerit on osin korjattu, reunapalat pitää vaihtaa, ovat osin pehmenneet.

Tänään saatiin paatti vesille ja käytiin lenkki ajelemassa, hyvin jaksoi kone koko perhettä kuljettaa (2 aikuista, 2 muksua + kultainen noutaja). Hintaan nähden ok ostokselta vaikuttaa, tosin jahka poitsut kasvaa, pitänee isompaa venettä harkita, jos veneilykärpänen pahemmin puraisee.
 

Liitteet

  • 20210529.jpg
    20210529.jpg
    38,4 KB · Katsottu: 234
Starttasin tämän ketjun vuosia sitten. Kysyin siis vinkkejä uudeksi veneeksi. Mitään en aikaiseksi saanut ja välillä koko asia painui unholaan.

Mutta tänä kesänä vaihtohalu aktivoitui uudelleen. Olin jo melkein ostamassa Buster LX:n Yamaha 60:lla, mutta päädyin kuitenkin Silver Beaver BR:aan 50 Hondalla. Olen ollut tyytyväinen. Silverillä oli kamppis, jossa sai samaan rahaan pehmusteita ja mikä mainiointa, kuomun. Beaver on minusta erittäin vakaa ja tila riittää hyvin kun rouvan kanssa kaksistaan koira mukana pääsääntöisesti kuljetaan. Beaver oli minulla pois laskuista kun luulin, että se on edelleen nelimetrinen pikkukiulu. Mutta sehän on nykyään vain viisi senttiä Foxia lyhyempi, eli 480. Fox oli viitisen tonnia kalliimpi. Sillä olisi saanut 60 heppaisen koneen, mutta muuten en nähnyt sitä hintaeron väärtiksi.

Beaveria voi just ja just kiskoa jarruttomalla trailerilla. Ostin semmoisenkin uuden. Vanhan lahjoitan pojalle. En tiedä olisiko Fox tarvinnut jarrullisen, mutta tuo Buster olisi mennyt myös jarruttomalla. Se on yllättävän kevyt. Hintaa sille olisi tullut melkein kymppi enemmän kuin Silverillä. Niin ja hyvittivät mokomat vielä tuosta vanhasta Terhistä.

edit: Tuosta kuomusta vielä. En ostaessa tajunnut kuinka mainio se on. Se tekee veneestä käytännössä hytillisen ja huonommallakin kelillä kelpaa mennä.
 
Nykyinen Silver Colibri 405 40hv efi suzukilla tekisi mieli päivittää pykälää isommaksi. Käyttö pitkälti huvi/retkeily/kalastuskäyttö em. järjestyksessä. Toivelistalla hyvät säilytystilat teltalle, makuualustoille, makuupusseille yms retkivarusteille, toimiva ajokuomu sadekelin varalle. Nettisyövereiden perusteella kiinnostavimmat olisi:
Silver Fox BR/Avant 495, Silver Beaver BR
Yamarin Cross 49/54 BR
AMT 165/175 BRF

Löytyykö palstalaisilta kokemuksia & plussat, miinukset em. paateista? Kaikki Kippari- ja Venelehtien testit ja jutut on kahlattu läpi.

Loppukesästä ajattelin käydä Helsingin Uiva Venenäyttelyssä katsomassa näitä elementissään.
 
Nykyinen Silver Colibri 405 40hv efi suzukilla tekisi mieli päivittää pykälää isommaksi. Käyttö pitkälti huvi/retkeily/kalastuskäyttö em. järjestyksessä. Toivelistalla hyvät säilytystilat teltalle, makuualustoille, makuupusseille yms retkivarusteille, toimiva ajokuomu sadekelin varalle. Nettisyövereiden perusteella kiinnostavimmat olisi:
Silver Fox BR/Avant 495, Silver Beaver BR
Yamarin Cross 49/54 BR
AMT 165/175 BRF

Löytyykö palstalaisilta kokemuksia & plussat, miinukset em. paateista? Kaikki Kippari- ja Venelehtien testit ja jutut on kahlattu läpi.

Loppukesästä ajattelin käydä Helsingin Uiva Venenäyttelyssä katsomassa näitä elementissään.
No ainakin Fox br ja 60:nen Honda toimii tuossa käytössä sisävesillä erinomaisesti. En juuri keksi moitittavaa hinta ja koko huomioiden. Ajokuomu toimii mainiosti.

Yamarin 49 cross oli 5-6 teur kalliimpi, enkä keksinyt paketista mitään parempaa mikä hintaeron olisi selittänyt.

Amt:sta taitaa edelleen puuttua esim. etupenkkien alta säilytystilat kokonaan ja hintaakin melkein yhtä paljon kuin Yamarinissa.
 
Nykyinen Silver Colibri 405 40hv efi suzukilla tekisi mieli päivittää pykälää isommaksi. Käyttö pitkälti huvi/retkeily/kalastuskäyttö em. järjestyksessä. Toivelistalla hyvät säilytystilat teltalle, makuualustoille, makuupusseille yms retkivarusteille, toimiva ajokuomu sadekelin varalle. Nettisyövereiden perusteella kiinnostavimmat olisi:
Silver Fox BR/Avant 495, Silver Beaver BR
Yamarin Cross 49/54 BR
AMT 165/175 BRF

Löytyykö palstalaisilta kokemuksia & plussat, miinukset em. paateista? Kaikki Kippari- ja Venelehtien testit ja jutut on kahlattu läpi.

Loppukesästä ajattelin käydä Helsingin Uiva Venenäyttelyssä katsomassa näitä elementissään.
No ainakin Fox br ja 60:nen Honda toimii tuossa käytössä sisävesillä erinomaisesti. En juuri keksi moitittava hinta ja koko huomioiden. Ajokuomu toimii mainiosti.

Yamarin 49 cross oli 5-6 teur kalliimpi, enkä keksinyt paketista mitään parempaa mikä hintaeron olisi selittänyt.

Amt:sta taitaa edelleen puuttua esim. etupenkkien alta säilytystilat kokonaan ja hintaakin melkein yhtä paljon kuin Yamarinissa.
 
Meillä on mäkin yhteysveneenä Yamarin Cross 54 BR. niitä ensimmäisiä kun oli saatavilla, eli n. 12 v ikää.
on hyvä vene ja retkikäytössä varmaan etenkin arvostaa tuota lattiassa olevaa ruumaa, joka on todella tilava. pienemmässä 49 mallissa sitä ei ole
70 hp maksimitehoisella koneella, mutta kyllä siihen enemmän tehoa kaipaisi. vene on itsessän jo aika raskas, mutta se siitä varmaan hyvän tekeekin ja selittää hintaeroakin.
kaiteet ja knaapit on tukevaa rosteria ym.
 
Nykyinen Silver Colibri 405 40hv efi suzukilla tekisi mieli päivittää pykälää isommaksi. Käyttö pitkälti huvi/retkeily/kalastuskäyttö em. järjestyksessä. Toivelistalla hyvät säilytystilat teltalle, makuualustoille, makuupusseille yms retkivarusteille, toimiva ajokuomu sadekelin varalle. Nettisyövereiden perusteella kiinnostavimmat olisi:
Silver Fox BR/Avant 495, Silver Beaver BR
Yamarin Cross 49/54 BR
AMT 165/175 BRF

Löytyykö palstalaisilta kokemuksia & plussat, miinukset em. paateista? Kaikki Kippari- ja Venelehtien testit ja jutut on kahlattu läpi.

Loppukesästä ajattelin käydä Helsingin Uiva Venenäyttelyssä katsomassa näitä elementissään.
Viime kesänä hankittu Silver Beaver ja Honda 50. Kokemus vielä vähäistä, mutta olen tykännyt. BR tyylinä sopii meille hyvin. Tuo Beaver tuli ihan puskista. Pidin sitä paljon pienempänä veneenä, mutta sehän on melkein 5m pitkä. Rouvan ja koiran kanssa ajellaan, joten riittää siihen mainiosti. Istuintila voisi itselleni olla hiukan suurempi (190/+100 läskikasa), mutta kyllä tuossakin hyvän asennon saa.

Kulkee kuoppaisemmassakin kelissä tasaisesti. Mitään hirmumyrskyä ei ole tullut vielä eteen.

Pakettiin kuulunut kuomu on verraton. Se tekee purresta kuin hytillä varustetun ja huonommallakin kelillä pysyy kuivana. Viime kesän tarjouspakettiin kuului myös takapenkin pehmuste.

Mikään pikakiituri tämä ei ole, mutta matkantekoon, kalasteluun ja yleiseen chillailuun ainakin meille sopiva vene.

Painonsa puolesta menee vielä jarruttomalla trailerilla.

Niin vielä: Foxista oli myös pakettinsa viime kesänä. Mutta en keksinyt oikein mitään miksi olisin maksanut sen muutaman tuhat euroa enemmän Foxista. Kauppias sanoi, että Beaver- paketti oli heidän eniten myymänsä venepaketti.
 
Niin vielä: Foxista oli myös pakettinsa viime kesänä. Mutta en keksinyt oikein mitään miksi olisin maksanut sen muutaman tuhat euroa enemmän Foxista. Kauppias sanoi, että Beaver- paketti oli heidän eniten myymänsä venepaketti.
Ratkaisevin ero näiden kahden välillä näkyykin tässä. Kahdella matkustajalla piisaa Beaverin tilatkin varmasti, mutta sitten kun kyytiläisiä ja tavaroita on enemmän, niin nuo Foxin etupenkit säilytystiloineen tuleekin jo tarpeeseen. Hellepäivinä tuntuu kyytiläisten keskuudessa suosituin paikka olevan tuossa edessä, missä voi istua jalat eteenpäin noilla etupenkeillä ja pulpetit toimivat selkänojina.

Tietysti taas jos kalastaa paljon, niin toisaalta tuo isompi avotila voi kääntää valinnan Beaverin puoleen.

silver-foxbr-2018-det-009_reference.jpgsilver-beaver-br-ym20-e-15_reference.jpg
 
Poika osti viime kesänä M Busterin kalastushommiin. Ei edes harkinnut keskipulpetillista mallia, vaan otti sivupulpetilla avotilan maksimoimiseksi.
Joo ei varmaan oo bowrider oikea valinta kalahommiin. Itselleni veneily taas pääsääntöisesti on samantyyppistä cruisailua kuin avoautolla, niin siihen tällainen "convertible" on just hyvä.
 
Minulla oli Yamarin 470 keskipulpetilla ja silloin opin, että seuraavassa ihmiset kulkevat keskellä ja istuvat reunoilla. Pienessä veneessä joutuu keskipulpetin ohittamaan (melkein) laidan ulkopuolelta eikä se ole kovinkaan kätevää. Jos yksin on liikkeellä, on keskipulpetti perusteltavissa mutta muuten ei.

Mutta niinhän se on, että kaikissa veneissä on hyvät ja huonot puolet.
 
Joo ei varmaan oo bowrider oikea valinta kalahommiin. Itselleni veneily taas pääsääntöisesti on samantyyppistä cruisailua kuin avoautolla, niin siihen tällainen "convertible" on just hyvä.
Siinä onkin valmistajille pähkäiltävää, miten saisi yhden rakenteen mukautumaan useampaan käyttöön. Onhan niitä yrityksiä ollut, mutta monesti kompromissiin tulee useamman mallin huonot puolet, eikä se ole oikein hyvä missään. Parempi siis eri mallit eri käyttötarkoituksiin.
 
Onhan niitä yrityksiä ollut, mutta monesti kompromissiin tulee useamman mallin huonot puolet, eikä se ole oikein hyvä missään. Parempi siis eri mallit eri käyttötarkoituksiin.

Kun on kaikki fokuksessa niin ei ole mikään fokuksessa. On se vaan aika vaikea on tehdä "yleispätevää ratkaisua globaaleille markkinoille" (edes veneissä)...