Lumet sulaa, kevät ja kärpäset heräilevät ja avoautot ilmestyvät liikenteeseen. Koska tänään tuli korkattua kesärenkaiden vaihdon jälkeen myös avoilukausi niin avataan oma topikki avoautoillekin.
Tähän ketjuun voi laittaa avoilukokemuksiaan, haaveita, kysymyksiä ja mitä vaan avoautoiluun liittyvää.
Itselle avoauto on ollut pitkäaikaisena haaveena ja vihdoin joulukuussa 2012 sain aikaiseksi avon hankinnan. Omaa kokemusta löytyy siis parin talven ja yhden kesän verran.
Avoautoiluun Suomen keleissä liittyy monenlaista uskomusta ja mielipidettä, ohessa omia kokemuksia useimmin esitettyihin kysymyksiin.
- Tekeekö avoautolla Suomessa mitään, puolet ajasta on kylmää ja kesätkin ovat usein ilmojen puolesta mitä sattuu?
Katto auki ajelu ei edellytä +25 asteen lämpötilaa, vaan oikeastaan vain sen ettei sada. Itse koen että n. +12 asteesta eteenpäin avoilu on jo oikeinkin nautittavaa. Tänään korkkasin kauden +7 lämpötilassa, ikkunat ylhäällä ja tuulisuoja päällä ei ollut mitään ongelmaa, varsinkin kun tajusin (vasta nyt...) että bemarin automaatti-ilmastointi säätää itsensä "katto auki tilaan" itsekseen joten siihen ei tarvinnut koskea. Usein lämpimämmällä kelillä tulee laitettua ilmastointi auto tilasta manuaalille, sillä vaikka avossakin ilmastointi on must niin usein tulee annettua tuulen jäähdyttää (ikkunat alas).
Lippis tai joku muu lakki on helteellä hyvä olla: aurinko polttaa pään ja lisäksi lippa parantaa näkyväisyyttä kun aurinko jää lipan taakse.
- Voiko avoautolla ajaa talvella?
Varmasti autosta riippuen, mutta ainakin kovakattoinen toimii talvella niin kuin normaali umpiauto. Myös useimmat uudet rättikatot ovat niin eristäviä että ovat jopa lämpimämpiä kuin peltikatto.
Itse en ole kattoa avanut talvikeleissä, mutta ainakin yhden vastaavan auton omistajan tiedän joka on kattoa myös kuivalla pakkaskelillä käyttänyt.
- Mitä pitää huomioida avoa hankittaessa?
Kannattaa ensin miettiä mikä rooli avolla on eli missä käytössä auto tulee olemaan. Onko kyseessä kesälelu vai läpi vuoden ajettava käyttöpeli. Perinteinen avohan on kaksipaikkainen, joten se saattaa rajoittaa avolla ajoa perheellisellä (esim. lasten kuskaukset ym.)
Itse (kokemuksestakin) koen että avon pitää olla bensa ja sen bensavehkeen pitäisi myös kuulostaa joltakin, sillä osa avonautintoa on katto auki kuunnella luonnon lisäksi myös autoa. Soundin vaikutus fiilikseen on moninkertainen umpiautoon verrattuna.
Toisaalta avossa ei tarvitse olla heppoja tolkuttomasti, sillä tavan pulliaisten hankittavissa olevat avot painavat enemmän kuin umpimallit, joten esim. radalle ei avolla kannata suunnistaa muuta kuin soundeja kokemaan. Kovakattoiset painavat vielä enemmän kuin rätit, esim. bemussa ero on parinsadan kilon luokkaa.
Siinä heti mieleen tulevia asioita, ketju on avattu joten antakaa palaa.
Tähän ketjuun voi laittaa avoilukokemuksiaan, haaveita, kysymyksiä ja mitä vaan avoautoiluun liittyvää.
Itselle avoauto on ollut pitkäaikaisena haaveena ja vihdoin joulukuussa 2012 sain aikaiseksi avon hankinnan. Omaa kokemusta löytyy siis parin talven ja yhden kesän verran.
Avoautoiluun Suomen keleissä liittyy monenlaista uskomusta ja mielipidettä, ohessa omia kokemuksia useimmin esitettyihin kysymyksiin.
- Tekeekö avoautolla Suomessa mitään, puolet ajasta on kylmää ja kesätkin ovat usein ilmojen puolesta mitä sattuu?
Katto auki ajelu ei edellytä +25 asteen lämpötilaa, vaan oikeastaan vain sen ettei sada. Itse koen että n. +12 asteesta eteenpäin avoilu on jo oikeinkin nautittavaa. Tänään korkkasin kauden +7 lämpötilassa, ikkunat ylhäällä ja tuulisuoja päällä ei ollut mitään ongelmaa, varsinkin kun tajusin (vasta nyt...) että bemarin automaatti-ilmastointi säätää itsensä "katto auki tilaan" itsekseen joten siihen ei tarvinnut koskea. Usein lämpimämmällä kelillä tulee laitettua ilmastointi auto tilasta manuaalille, sillä vaikka avossakin ilmastointi on must niin usein tulee annettua tuulen jäähdyttää (ikkunat alas).
Lippis tai joku muu lakki on helteellä hyvä olla: aurinko polttaa pään ja lisäksi lippa parantaa näkyväisyyttä kun aurinko jää lipan taakse.
- Voiko avoautolla ajaa talvella?
Varmasti autosta riippuen, mutta ainakin kovakattoinen toimii talvella niin kuin normaali umpiauto. Myös useimmat uudet rättikatot ovat niin eristäviä että ovat jopa lämpimämpiä kuin peltikatto.
Itse en ole kattoa avanut talvikeleissä, mutta ainakin yhden vastaavan auton omistajan tiedän joka on kattoa myös kuivalla pakkaskelillä käyttänyt.
- Mitä pitää huomioida avoa hankittaessa?
Kannattaa ensin miettiä mikä rooli avolla on eli missä käytössä auto tulee olemaan. Onko kyseessä kesälelu vai läpi vuoden ajettava käyttöpeli. Perinteinen avohan on kaksipaikkainen, joten se saattaa rajoittaa avolla ajoa perheellisellä (esim. lasten kuskaukset ym.)
Itse (kokemuksestakin) koen että avon pitää olla bensa ja sen bensavehkeen pitäisi myös kuulostaa joltakin, sillä osa avonautintoa on katto auki kuunnella luonnon lisäksi myös autoa. Soundin vaikutus fiilikseen on moninkertainen umpiautoon verrattuna.
Toisaalta avossa ei tarvitse olla heppoja tolkuttomasti, sillä tavan pulliaisten hankittavissa olevat avot painavat enemmän kuin umpimallit, joten esim. radalle ei avolla kannata suunnistaa muuta kuin soundeja kokemaan. Kovakattoiset painavat vielä enemmän kuin rätit, esim. bemussa ero on parinsadan kilon luokkaa.
Siinä heti mieleen tulevia asioita, ketju on avattu joten antakaa palaa.