https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autostadt matkakokemuksia

M

Mr Vice

Vieras
Varmaan moni palstalainen on käynyt Wolfsburgissa 'pyhiinvaellusmatkalla' Autostadtissa tai ainakin haaveilee matkasta. Olisi mukava kuulla kokemuksianne ja näkemyksiänne aiheesta.

Omakohtainen, jo useamman vuoden takaraivossa itänyt kokemus saa täyttymyksen tänään alkavalla matkalla. Ensin lentäen Berliiniin josta junalla kohteeseen. Muutama kaupunkilomapv Berliinissä siihen päälle niin a'vot ;=)

Hyviä loppukesän ajoja kaikille VW-kuskeille!
 
Tulihan tuolla viime syksynä käytyä.


Päivän sai kulumaan helposti. Joskos sitä taas tänä syksynäkin kävisi tuolla. Jos vaikka pääsisi englanninkieliselle tehdaskierrokselle. Viimeksi tuli autenttisesti saksaksi.
 
Matkaraportti viime viikon reissusta Autostadtiin ja Berliiniin:

Air-Berliinillä Hesasta Tegelin kentälle lentoaika pari tuntia, aikaero Saksassa -1 h Suomeen nähden. Kentältä bussilla sen pääteasemalle Zoologischer Gartenille josta metrolla hotellille Kudammiin (Kurfurstersdamm), jonne olisi jaksanut kyllä kävelläkin ZG:ltä mutta ensikertalaisena Berliinin reissaajana sitä ei vielä tajunnut.

Majoittumisen jälkeen tutustumaan Berliiniin ja ensi alkuun metrokarttaan joka onkin aikamoinen paketti reittejä. Metro on suht kätsy tapa liikkua kaupungissa mutta itse tykkään enempi nähdä ulkomaailmaa eli bussilla ja S-bahnilla tuli yleensä ajeltua. Hyvä keino tutustua kaupungin nähtävyyksiin on ottaa vartin-puolentunnin välein kulkevaan sightseeing-bussiin lippu (hinnat 10 - 20 e/pv firmasta riippuen). Näistä voi hypätä pois aina välillä ja jatkaa seuraavalla tai seuraavilla busseilla, samalla kuulee saksan-englannin kielellä selostusta kaupungin ihmeistä, joita on riittämiin useammallekin reissulle.

Wolfsburgiin (tai minne tahansa Berliinistä haluaakin junailla) kannattaa ostaa junaliput edellispäivänä, jolloin saa säästöliput jotka n. puolet normilipun hinnasta. Tosin tätä lippua ei voi vaihtaa vaan on tiedettävä millä junalla menee ja tulee. Lipun saa kätevästi DB:n (Deutsche Bahn eli Saksan VR) konttorista joita löytyy käytännössä jokaiselta isommalta S-bahn asemalta, onnistuu se lipun osto automaatistakin tai DB:n sivujen kautta mutta jos haluaa henk.kohtaista palvelua niin sitten officeen.

Junamatka Berliinistä Wolfsburgiin ICE / IC -junalla kestää reilun tunnin, juna puksuttaa sellaista 250 km/h vauhtia. Autostadt löytyykin heti aseman lähettyviltä kanavan toiselta puolelta. "Hehtaarin" kokoisesta VW-logosta kolmipiippuisen tehtaan seinässä ei voi erehtyä ;=) Varsinainen Autostadt -teemapuisto jää hieman erilleen autotehtaasta eli vesialue erottaa nämä. Autostadt on kyllä käymisen arvoinen paikka, yksityiskohtaisesti en tässä mene sen nähtävyyksiin mutta minusta vaikuttavimmat paikat olivat Zeithaus-automuseo jossa puolenkymmentä kerrosta toinen toistaan hienompia vanhoja autoja esillä. Aivan upea paikka! Toinen vaikuttava paikka oli Premium Clubhouse jossa oli yksi auto ja yksi moottori näytillä, nimittäin Bugatti Veyron. Ja se esillepano... suorastaan maaginen kokemus.

Autostadtissa menee helposti 5 - 6 h ilman että aika käy pitkäksi. Iltaohjelmaakin olisi ollut tarjolla mutta ei jääty sitä ihmettelemään. Hienoisena pettymyksenä tuli se että kun autotehdas on 3 vk elokuussa kiinni niin varsinaiselle tehdaskierrokselle (bussi-laiva) ei päässyt. Toinen miikka  tuli siitä kun jäi autotornin ohjattu "kondoli"-kierros väliin. Tähän jonot 4 - 5 h... lähinnä omaa hölmöyttä kun ei varattu lippuja ennakkoon. Eli mahdolliselle seuraavallekin reissulle jäi vielä jotain nähtävää. Tuo tehdaskierroksen väliinjäänti korvautui osin sillä että konsernirakennuksessa pääsi näkemään autonvalmistumisen videolta, samoin viipaloituja autoja ym.

Ehdoton must on maistaa Original VW Wurstia, jota tarjoillaan siinä VW-näyttelyrakennuksessa josta luovutetaan myös uusia autoja herr mullereille ja hansseille. Ranskalaisten ja olusen kera verraton lounas. Jos on kiinnostunut heureka-tyyppisestä näyttelystä niin siinä aseman ja Autostadtin välillä (ennen kuin noustaan kanavan ylittävälle kävelysillalle) on iso betoninen "arkkitehdin märän päiväunen" näköinen rakennus johon oli jonot päällä heti aamusta. Tämä katsastettiin vain aulasta käsin ja todettiin ettei tällä reissulla tätä ehdi käydä. Iltajunalla palattiin sitten Berliiniin, satojen otettujen valokuvien ja hyvien kokemusten kera.

Summa summarum: Autostadtiin ei kannata mennä elokuussa jos haluaa käydä myös tehdaskierroksella. Autotornin tourneelle kannattaa varata paikat etukäteen. Veikkaan että sama ohje pätee myös jos haluaa koeajella Touaregilla maastoajosimulaatiota kanavan varteen rakennetulla radalla (tähän ei edes yritetty tunkea ajanpuutteen vuoksi). Muuten käynti Autokaupungissa on mieleenpainuva kokemus jota voin suositella vaggineista kiinnostuneille.
 
Anzander sanoi:
Jaahas, pyhiinvaellusmatka siis tehty.
Mietaamaiseen tyyliin tekisi mieli kysellä "perkele, miksei minulle kerrottu?!" ;)

Jaa.. oisitko lähtenyt messiin?
 
Mr Vice sanoi:
Jaa.. oisitko lähtenyt messiin?

Tuskin tää olis sentään valitettavasti järjestynyt, mutta olis sentään voinut spekuloida.. Vaikka miehän se taidan olla kenellä työkiireet on viime aikoina häirinneet vapaa-aikaa kun soiteltu..