https://tummennuskalvot.fi/

Autonpesukoneet

Salaneuvos sanoi:
...

Olen itse pohtinut, että sitten kun alkaa laiskottaa enkä jaksa enää käsin pestä niin siirryn harjattoman koneen asiakkaaksi ainakin talvikaudella. Kaveri on pessyt Cquartz pinnotettua bemaria hyvin tuloksin harjattomassa abc koneessa talven. Toki se vaatii joka kerta hiilivetyliuottimien sumuttelun auton päälle ennen koneeseen ajoa, ei harjattomassa muuten suolat lähde mihinkään.

Tämä sopisi paremmin tuonne autonhoitoketjuun, pinnoitettu auto luulisi nyt puhdistuvan harjattomassa pesussa ilman erillistä liuottimen sumuttelua? Sumutetaanhan pesuissa esipesuaine nyt muutenkin, eikö se riitä?

 
Pekka T sanoi:
Tämä sopisi paremmin tuonne autonhoitoketjuun, pinnoitettu auto luulisi nyt puhdistuvan harjattomassa pesussa ilman erillistä liuottimen sumuttelua? Sumutetaanhan pesuissa esipesuaine nyt muutenkin, eikö se riitä?

Harjaton pesu ei riitä pinnoitetullekaan, vaan pintaan jäävä kalvo pitää poistaa välillä mekaanisesti.
 
Kiinni kuivunut suola ei kyllä lähde sen paremmin vahasta kuin keraamisesta pinnoitteestakaan ilman aika raakoja liuottimia. Harjoilla jynssäys nyt toki tehostaa pesuaineitten toimintaa, mutta en itse kyllä halua harjoilla jyrsintää. Joten se harjaton pesu + itse sumutellut liuottimet tuntuisi sopivalta vaihtoehdolta.
Juhlapesusta siis lähinnä ja teboilin harjakoneesta kokemusta itsellä.

Muitten autoja käyttänyt teboilin harjakoneessa, ja se on kyllä varsin surkea esitys. Esipesuainekin mitä se sumuttaa kun ajaa auton halliin on semmonen ohut ruikku mikä alkaa tuurillaan takapyörien kohalta osumaan autoon vaikka miten hiljaa ajaa halliin. Ja kyllä, olen antanut palautetta heillekin..
 
Sukjone sanoi:
Harjaton pesu ei riitä pinnoitetullekaan, vaan pintaan jäävä kalvo pitää poistaa välillä mekaanisesti.

näin se menee. riippuu hyvin pitkälti millaisissa olosuhteissa ajelee, suola vaan tarttuu kiinni oli pinnassa mitä tahansa. kunnon käsinpesu silloin tällöin kunnon aineilla pitää pinnoitteen toimivana ja tässä se etu tulee vahoihin verrattuna, se vaha lähtee hiilivedyillä. toki on vahoja ja "vahoja", monet waxit kestää kohtuu hyvin esim. bh ym. muut foamit jos itse pesee.


tosin teknarissa "näkijä" robin ras kirjoittaa, että 2031 on olemassa ns.superhydrofobisia panssaripinnoitteita joten autoa ei tarvitse pestä eikä tuulilasinpyyhkijöitä käyttää, koska ne puhdistuvat ihan itsekseen  :rolleyes:
 
Antero sanoi:
Esipesuaineitakin on monenlaisia, eiköhän pesukoneissa käytetä halvinta mahdollista.

Juhlapesun eri pisteissäkin käytetään eri pesuaineita. Esim. Hämeenlinnan Juhlapesussa esipesuaine on hiilivetyä, on kyllä sen verran tymäkkä liuottimen haju. Kun taas Lempäälän Ideaparkin Juhlapesussa esipesuaine tuoksuu kukkasille, niin ei varmasti ole hiilivetyä.
 
Joutsenmerkitty pesukatu nielee jopa 60 autoa tunnissa – näin pesuvettä kierrätetään

"Kun niin sanottu perinteinen autopesu käyttää jopa 500 litraa vettä yhtä autoa kohti, on joutsenmerkityn autopesun maksimimäärä 90 litraa puhdasta vettä."

Mitä mieltä pesuveden kierrätyksestä? Toki tuollaisella pesukadulla on oltava hyvät suodatukset ettei mitään kemikaaleja tai raskasmetalleja pääse viemäriverkkoon. Tuo pesuveden kierrätys kuitenkin epäilyttää tietämätöntä. Voivatko saada käytetyn veden niin puhtaaksi, että sitä kehtaa suihkuttaa vielä seuraavan asiakkaan autolle?
 
Oli Joutsen-merkkiä tai ei, niin auto jää tuolla kyseisellä pesukadulla todella märäksi pesun jälkeen. Kuivaustulos on  ala-arvoinen.
 
Vempula sanoi:
Oli Joutsen-merkkiä tai ei, niin auto jää tuolla kyseisellä pesukadulla todella märäksi pesun jälkeen. Kuivaustulos on  ala-arvoinen.

Eipä ole vielä tullut vastaan pesukonetta, jossa kuivaustulos olisi edes välttävä (tai parempi). ;D Ainakin paikallaan seisovissa pesupaikoissa painepesurien suuttimista ripsii vettä vielä reilusti autolle samaan aikaan, kun fööönit koittavat kuivata autoa. Kannattaisikohan nuo pesurit ajaa paineella putket tyhjiksi ennen kuivausvaihetta?
 
JarnoF sanoi:
"Kun niin sanottu perinteinen autopesu käyttää jopa 500 litraa vettä yhtä autoa kohti, on joutsenmerkityn autopesun maksimimäärä 90 litraa puhdasta vettä."

Kävin eilen Nesteen pesukoneessa. Paineella suoritettu esipesu vie reilusti vettä, mutta sen jälkeen ei sitä juuri käytetäkään. Huuhtelu yms. tehdään pienellä pisaroinnilla. 500 litraa tuntuu liiottelulta, mutta myyntipuheesta lieneekin kysymys.
 
Kyllä mä olen ollut ainakin Shellin perinteisten pesukoneiden kuivaustuloksiin ihan tyytyväinen. Toki takaluukun saumoihin jää vettä, mutta eipä niitä puhaltamalla saa kuivaksi.

Tärkeintä on odottaa 5-10 sekuntia ennen ulos ajamista, jotta kuivatun auton päälle ei tipu vettä pesusuuttimista.
 
Positiivinen yllätys Petikon ABC harjaton pesu. En ollut pitkääm aikaan kokeillut. Ihan puhdasta tuli. Varmaan vaikutusta kun keraaminen pinta autossa  ja kesä lika ei niin tiukassa.
 
Pesukoneen kuivaustulokseen vaikuttaa melko dramaattisesti onko autossa keraaminen pinnoite tai muuten pinta riittävän vettä hylkivä. Nehän suihkuttaa semmosen kevyen kuivaus aineen siihen pintaan ennen kuivausta, mutta jos on tuore keraaminen pinnoite se kuivaus varmasti toimii 10x tehokkaammin verrattuna perinteiseen Suomalaiseen hoitamattomaan auton pintaan.
Sen takia näitä on hieman vaikea vertailla, kun autotkin ovat niin erilaisia ja pinnat eri tasoisessa kunnossa.
Omien pinnoitettujen autojen kuivaus onnistuu kevyellä akku lehtipuhaltimellakin ettei jää kun pari pisaraa mitkä ottaa liinalla pois. Voisin kuvitella että noitten megaföönien puhallus kuivaisi ne aivan virheettömän kuiviksi.
 
Salaneuvos sanoi:
Voisin kuvitella että noitten megaföönien puhallus kuivaisi ne aivan virheettömän kuiviksi.

Megaföönien puhallus ei aina tule hyvästä suunnasta, vaikka voimakas onkin. Roiskii jostakin kulmasta veden ilmaan josta se sitten putoaa jo ohitetulle alueelle ja jää siihen. Pikkasen rätillä kun auttaa niin kelpaa käyttöautoon :D
 
Hauskoja nämä eteläisemmän Euroopan konepesulat. Itse pesukone on aina taivasalla ja nyt näissä uusissa koneissa on kunnon discovalotkin :LOL: Tulee kaikki teknovärit mitä mielikuvitus voi keksiä ja välillä kunnon stroboilut sekaan. Vain DJ puuttuu!

No, hyvähän tämä näin, kun autossa ei saa missään nimessä istua pesun aikana, joten onpahan jotain katseltavaa. Saa pesun ja valoshown vitosella :giggle:

KRbqMyo.png


Jatkossa pitänee ottaa oma boombox mukaan....
 
Tuleeko teillä auto harjattomassa aidosti puhtaaksi? Mun mielestä pintaan jää sellainen harmaa kelmu, jonka saa pois sitten vasta käsinpesussa. Samoin joskus kyljet jää raidallisiksi, jos on kunnolla kurainen. Voihan se toki johtua lähi-Nesteen pesukoneestakin.
 
^Kyllä minulle on riittänyt puhtauden taso enkä ole huomannut mitään harmaata kelmua Nesteen vanhan pesukoneen jäljiltä. Sen sijaan järvivesi ja painepesuri kyllä jättää harmaan pinnan.
 
Tuleeko teillä auto harjattomassa aidosti puhtaaksi? Mun mielestä pintaan jää sellainen harmaa kelmu, jonka saa pois sitten vasta käsinpesussa. Samoin joskus kyljet jää raidallisiksi, jos on kunnolla kurainen. Voihan se toki johtua lähi-Nesteen pesukoneestakin.
Ei tule koskaan oikeasti puhtaaksi, vaan kalvo jää. Ihan sama minkälaiset pinnoitteet autossa on, vain mekaaninen pesu tekee puhtaaksi. Jos pesee tiheästi harjattomassa, niin pesutulos on kuitenkin ihan ok jonkin aikaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MRe
Niin, jäi tosiaan sanomatta että auton väri on (kuten kahdessa edellisessäkin) metallimusta. Jossain muussa värissä kalvoa ei välttämättä havaitse.
 
Tuleeko teillä auto harjattomassa aidosti puhtaaksi? Mun mielestä pintaan jää sellainen harmaa kelmu, jonka saa pois sitten vasta käsinpesussa. Samoin joskus kyljet jää raidallisiksi, jos on kunnolla kurainen. Voihan se toki johtua lähi-Nesteen pesukoneestakin.
Ei tule. Olen ajanut kokeeksi nyt viimeiset kolme viikkoa suoraan viikottaisen Helsinki-päivän päätteeksi harjattomaan pesuun suoraan ajosta, ja aivan käsittämättömän sontainen auto on edelleen viimeisimmän kerran jäljiltä. Koko auto on kauttaaltaan harmaan kalvon peitossa ja peräpäässä on vähän tuhdimpikin kerros suolamoskaa joka ei ilmeisesti enää ilman käsinpesua sieltä irtoa.

Pari viikkoa siis meni ja enää ei harjattomalla pesulla tee mitään. Pitänee kiikaroida joku kelvollinen pesufirma ja käyttää siellä talven aikana muutamaan otteeseen ns. ylläpitopesussa.
 
Ei tule. Olen ajanut kokeeksi nyt viimeiset kolme viikkoa suoraan viikottaisen Helsinki-päivän päätteeksi harjattomaan pesuun suoraan ajosta, ja aivan käsittämättömän sontainen auto on edelleen viimeisimmän kerran jäljiltä. Koko auto on kauttaaltaan harmaan kalvon peitossa ja peräpäässä on vähän tuhdimpikin kerros suolamoskaa joka ei ilmeisesti enää ilman käsinpesua sieltä irtoa.

Pari viikkoa siis meni ja enää ei harjattomalla pesulla tee mitään. Pitänee kiikaroida joku kelvollinen pesufirma ja käyttää siellä talven aikana muutamaan otteeseen ns. ylläpitopesussa.
Kyllä sinne jää se harmaa kalvo, jos ei ole mekaanista kosketusta. On aivan sama, missä ja miten auto on pinnoitettu.