https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Autonominen autoilu

Classic

Legenda
Liittynyt
30.11.2016
Taksari sanoi:
Pilot assistant on hyvä, jos samalla somettaa motarilla ajaessa. Muuten turha kaistalla seilaaja.

Adaptiivinen cruise on alkanut ärsyttämään. Se lukee välillä "väärää kaistaa" ja jarruttaa (muutenkin) liian aikaisin ja kovaa. Saman napin takana oleva limiter menee välillä vahingossa päälle. Cruise/adaptiivinen cruise pitäisi olla saman napin takana ilman limiteriä. Nyt halutessasi cruisen, joudut hakemaan sen keskinäytöstä (sitä ennen sammuttaen adaptiivisen cruisen, jos se on päällä). Kömpelöä ja hankalaa.
Minulla Pilot Assist ajaa kyllä ihan nätisti. Ja edellisessä V70:ssä cruise luki väärää kaistaa, mutta V90:ssä ei näin ole käynyt. Olisiko joku kameran säätö tms. juttu?
 
Classic sanoi:
;D
Ministeri haluaa, että otamme ennakkoluulottomasti rohkean vision ja automatisoimme koko liikenteen ensimmäisenä maana maailmassa. Muutenhan sen kohta tekee joku muu...https://anneberner.fi/liikkuminen-muuttuu-lupaa-kysymatta-tarvitsemme-rohkeutta/

Olen nyt pari viikkoa ajellut 10 vuotta vanhalla autolla. Sinänsä rentouttavaa kun ei ole tarvinnut ihmetellä mitään automatiikan oikkuilua, kilkuttelua ja outoja ratkaisuja. Man and machine- fllis on hieno. Kyllä tossa autoilun autonomian kanssa saa vielä aikaiseksi monet ihmettelyt ja sadatukset  ;D
 
V60 sanoi:
Olen nyt pari viikkoa ajellut 10 vuotta vanhalla autolla. Sinänsä rentouttavaa kun ei ole tarvinnut ihmetellä mitään automatiikan oikkuilua, kilkuttelua ja outoja ratkaisuja. Man and machine- fllis on hieno. Kyllä tossa autoilun autonomian kanssa saa vielä aikaiseksi monet ihmettelyt ja sadatukset  ;D

Minua on alkanut koko ajan enemmän pelottaa tuo autonomisen autoilun ihannointi ja käyttäminen. Tulemme vielä näkemään monta turhaa kuolonkolaria intoilijoiden ja nuorison luottaessa siihen, että autonominen auto hoitaa ajamisen...

Turvallinen autoilu on kuitenkin paljon muutakin kuin tielle maalattujen viivojen välissä pysymistä! Ja sitten kun  tätä ominaisuutta ryhdytään hyödyntämään aivan muuhun tekemiseen, kuin mitä ajaessa saisi tehdä, niin rumaa jälkeä tulee!
 
Mitenkähän tämä autonominen autoilu ja itse ajaminen sopivat samanaikaisesti samoille teille. Berner ei tästä ymmärrä mitään, eikä koskaan tule ymmärtämään. Ei hän myöskään ymmärrä sitä, että joku ajaa 10 vuotta vanhalla autolla, 20 vuotta vanhasta puhumattakaan.

Toki se olisi mielenkiintoinen ajatus, että suuri osa autoista olisi autonomisia ja nätisti seuraisivat jokaista sääntöä ja rajoitusta tuolla tien päällä ja tekisivät äkkijarrutuksia ja väistöjä estääkseen joutumasta kolariin. Sitä voisi sitten itse ohjattavalla autolla painella sen nopeusrajoitus + 30 km/h, 400 €:n liikennevirhemaksulla ja ohitella noita autonomisia autoja pienillä marginaaleilla härskisti kiilaillen.

Haihattelua tämä autonomisuus maassa, jossa on yhdet maailman vaikeimmista liikenneolosuhteista ja pelkkien tiemerkintöjen seuraaminen tuskin onnistuu kauemmin kuin kuusi kuukautta vuodessa ja osassa maata ei niinkään kauan. Lisäksi kun vielä huomioidaan ne lukuisat soratiet, joilla ei ole minkäänlaisia merkintöjä, niin kylläpä kuulostaa uskottavalta tuo autonomia.
 
Penguin sanoi:
Toki se olisi mielenkiintoinen ajatus, että suuri osa autoista olisi autonomisia ja nätisti seuraisivat jokaista sääntöä ja rajoitusta tuolla tien päällä ja tekisivät äkkijarrutuksia ja väistöjä estääkseen joutumasta kolariin. Sitä voisi sitten itse ohjattavalla autolla painella sen nopeusrajoitus + 30 km/h, 400 €:n liikennevirhemaksulla ja ohitella noita autonomisia autoja pienillä marginaaleilla härskisti kiilaillen.
Tästäpä tulikin mieleen että mitenköhän näiden autonomisten autojen onnettomuuden välttämiset on ohjelmoitu? Jos joku väsynyt, "normaalilla" autolla ajava matkalainen meinaa nukahtaa rattiin ja ajaa osittain väärää kaistaa niin väistääkö autonominen auto suosiolla ojaan vaikkapa hidastamisen ja reunaan siirtymisen sijaan? Muutenkin autonominen autoilu kuulostaa vielä tässä vaiheessa melko huolestuttavalta. Jos kyseiset autot tekevät kaikkensa välttääkseen kolarin, niin kyllä joku latvasta laho, vielä "normaalilla" autolla ajava saattaa alkaa käyttämään tuota oman edun tavoitteluun esim. ajamalla väärällä kaistalla, sillä hän tietää, että autonomiset autot kyllä väistävät. Toki jos vastaan sattuu tulemaan toinen "normaali" auto, niin tilanne on toinen. Ja sitten vielä sekin, että eihän tekoälyllä ole moraalitajua. Mites esim. sellainen harvinainen tilanne, jossa nokkakolarin riski on suuri, ja tien pientareella sattuukin kävelemään vaikka kaksi alakoululaista lasta. Jos auton päätehtävä on suojella matkustajia, niin silloinhan se väistää autoa ja ajaa lasten päältä. Joten mielestäni maailma ei ole vielä läheskään valmis autonomisille autoille, enkä osaa arvata millä aikavälillä tuo sitten voisi olla mahdollista.
 
Tuo on kyllä niin vaikea moraalidilemma, että vaikea arvioida miten siinä tilanteessa ihmisetkään toimisivat. Varmaankin eri tavoilla, mutta pääsääntöisesti pyrkien pelastamaan itsensä.
 
Penguin sanoi:
Tuo on kyllä niin vaikea moraalidilemma, että vaikea arvioida miten siinä tilanteessa ihmisetkään toimisivat. Varmaankin eri tavoilla, mutta pääsääntöisesti pyrkien pelastamaan itsensä.
Näin varmaan.

En usko, että kone koskaan pystyy tuohon ratkaisuun, mutta jos ihminen nukahtanut/sairaskohtauksessa etc. niin silloin olisi avuksi koittamalla suojaamaan oman kulkineen. lisävahingot / syyttömät silloin kyllä iso riski.

Audimiehelle vinkki, että jos voisit jaotella tekstiä hieman, niin olisi helpompi lukea. kiitos. (esikatselu helpottaa)
 
Penguin sanoi:
Tuo on kyllä niin vaikea moraalidilemma, että vaikea arvioida miten siinä tilanteessa ihmisetkään toimisivat. Varmaankin eri tavoilla, mutta pääsääntöisesti pyrkien pelastamaan itsensä.
Juu onhan nämä moraalipäätökset vaikeita myös ihmisille ja varmasti monilla on lähtökohtana itsensä pelastaminen, mutta en usko että nämä on tietokoneille ainakaan helpompia.

Kaapo sanoi:
Audimiehelle vinkki, että jos voisit jaotella tekstiä hieman, niin olisi helpompi lukea. kiitos. (esikatselu helpottaa)
Juu, kappalejaon oisin voinut kyllä laittaa. Pahoittelen, muistetaan jatkossa  :)
 
Eihän sille koneelle olisi vaikea päättää kumpi vaihtoehto, jos sinne on ohjelmoitu vaihtoehdot 1.2.3.4 jne....ikävää jos kävelevät lapset on vaihtoehtoina kärkipäässä....loppupelissä koneen valinnatkin päättää ihmisäly.
 
dingdongpingpong sanoi:
Eihän sille koneelle olisi vaikea päättää kumpi vaihtoehto, jos sinne on ohjelmoitu vaihtoehdot 1.2.3.4 jne....ikävää jos kävelevät lapset on vaihtoehtoina kärkipäässä....loppupelissä koneen valinnatkin päättää ihmisäly.
niinpä.
päätös oikea/vasen voi olla helppo, mutta ajamalla lumivalliin etc voisi koneelle olla vaikeaa?
Rengas pitää kun ajaa urasta sivuun etc.

ymmärsin pointtisi kyllä tässä ja olen samaa mieltä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Eihän sille koneelle olisi vaikea päättää kumpi vaihtoehto, jos sinne on ohjelmoitu vaihtoehdot 1.2.3.4 jne....ikävää jos kävelevät lapset on vaihtoehtoina kärkipäässä....loppupelissä koneen valinnatkin päättää ihmisäly.
Näinhän se on, mutta ongelma taitaakin olla juuri siinä, että on vaihtoehto 1: Aja lasten päälle tai vaihtoehto 2: Aja nokkakolari. Toki eihän tuollaisessa tilanteessa ihmiselläkään taida olla muita vaihtoehtoja.

Ja sellainen jäi tuohon alkuperäiseen moraaliesimerkkiin kirjoittamatta, että kyseinen tilanne olisi vaikkapa 60 km/h rajoitusalueella. Nokkakolarista ei siis seuraisi varma kuolema (ainakaan nykyaikaisessa ja turvallisessa autossa), mutta seuraukset jalankulkijalle olisi vakavammat. 
 
Kun minä olin nuori, niin uskottiin vakaasti, että 2000-luku olisi jokin ihme virstaanpylväs kehityksessä. Autot olis ufotyyppisiä ilma-aluksia, eikä tiestöjä enää tarvittaisi ihmisten liikutteluun. Kansa jopa uskoi näihin ennusteisiin, mitäänhän ei sitten vuonna 2000 tapahtunut. Oli vain hieman isommat lapsityövoiman osaamisen näytökset, tunnetaan myös nimellä ilotulitus!

Nyt liberaalikapitalistit (Anne Berner ja kump.) ovat päättäneet että 2025 autoillaan autonomisesti, mutta neljällä pyörällä teitä pitkin. Ilma-alukset olisivat varmasti jo nyt teknisesti mahdollisia, niistä ei vain enää jakseta jauhaa kun keksittiin yhtiöittää tiet ja koko liikenne, siis ihan kaikki, kohta myös autosi omistaa joku muu. Saat kyllä siinä istua, mutta jokaisesta liikusta maksat jollekin yhtiölle.

Ennen naapurissamme Neuvostoliitossa yksityisautoilu oli pääosin kiellettyä, ei tullut päästöjä. Kansalaisten liikkumista rajoitettiin ja tarkkailtiin. Isoveli valvoi, ja tiukasti valvoikin. Jotenkin sosialismissa oli vähän samaa, mitä nyt ollaan kaavailemassa. Tällä kertaa sitä vain operoi liberaalikapitalistinen markkinatalous.
 
Automaattori sanoi:
Kun minä olin nuori, niin uskottiin vakaasti, että 2000-luku olisi jokin ihme virstaanpylväs kehityksessä. Autot olis ufotyyppisiä ilma-aluksia, eikä tiestöjä enää tarvittaisi ihmisten liikutteluun. Kansa jopa uskoi näihin ennusteisiin, mitäänhän ei sitten vuonna 2000 tapahtunut. Oli vain hieman isommat lapsityövoiman osaamisen näytökset, tunnetaan myös nimellä ilotulitus!

Nyt liberaalikapitalistit (Anne Berner ja kump.) ovat päättäneet että 2025 autoillaan autonomisesti, mutta neljällä pyörällä teitä pitkin. Ilma-alukset olisivat varmasti jo nyt teknisesti mahdollisia, niistä ei vain enää jakseta jauhaa kun keksittiin yhtiöittää tiet ja koko liikenne, siis ihan kaikki, kohta myös autosi omistaa joku muu. Saat kyllä siinä istua, mutta jokaisesta liikusta maksat jollekin yhtiölle.

Ennen naapurissamme Neuvostoliitossa yksityisautoilu oli pääosin kiellettyä, ei tullut päästöjä. Kansalaisten liikkumista rajoitettiin ja tarkkailtiin. Isoveli valvoi, ja tiukasti valvoikin. Jotenkin sosialismissa oli vähän samaa, mitä nyt ollaan kaavailemassa. Tällä kertaa sitä vain operoi liberaalikapitalistinen markkinatalous.

Jos lähdetään sitä, että kaikki autot olisi varustettu autonomisella tekniikalla niin mitä tällaiset kärryt mahtavat maksaa pidemmällä sihdillä? Epäilen että teillämme liikkuu aika paljon autoja hintaluokassa 0-15 000 eur. Vai laitetaanko vähemmän varakkaat robottibussiin tai jalankulkijoiksi.
 
Tämänhetkiset kokemukset talviolosuhteissa Volvon ja MB:n "kaistallapysyvistä" autoista eivät oikein rohkaisevaa käsitystä lähitulevaisuudesta anna. Alle kilometrin ajolla olisi Volvolla tullut nokkakolari, ja auto itse kuvitteli edelleen olevansa kaistalla tai ainakaan minkäänlaista varoitusta se ei loskaisen keskiviivan ylityksestä antanut.

Jotenkin tuntuu, että nopeammin saataisiin itse ajavat autot Suomen oloissa käyttöön, jos nyt olisi jokin standardi, jonka mukaan alettaisiin laittamaan kaapelia päällystystöiden yhteydessä kaistan keskelle asfaltin alle. 10-15 vuoden kuluttua olisi aika kattavasti baanaa olemassa.
 
V60 sanoi:
Jos lähdetään sitä, että kaikki autot olisi varustettu autonomisella tekniikalla niin mitä tällaiset kärryt mahtavat maksaa pidemmällä sihdillä? Epäilen että teillämme liikkuu aika paljon autoja hintaluokassa 0-15 000 eur. Vai laitetaanko vähemmän varakkaat robottibussiin tai jalankulkijoiksi.

Tämähän on selvä suuntaus jo nyt. Autokanta ei uusiudu kun ihmisillä ei vain ole varaa, varsinkaan pienipäästöisiin uusiin autoihin. Tiedän monta tapausta, että lapset ei voi harrastaa kun vanhemmilla ei ole varaa kunnon autoon, eikä ole julkista liikennettä. Jos politiikassa on yhtään tasavertaisuutta, niin kyllä myös varakkaimmatkin päätyvät ainakin osittain julkisiin robotteihin, jos nyt kaavaillut autottomat kaupungit toteutuu.
 
Varmaan ne joskus toteutuvat, mutta eivät 2025 mennessä, ja kovin harvassa ovat edes 2050 mennessä. Suomessa on korkeintaan yksi kaupunki, jossa tuo voi tapahtua edes seuraavan 20 vuoden aikajänteellä ja siinäkin on monta muuttujaa uhkaamassa kaupungin elinvoimaisuutta.
 
Penguin sanoi:
Varmaan ne joskus toteutuvat, mutta eivät 2025 mennessä, ja kovin harvassa ovat edes 2050 mennessä. Suomessa on korkeintaan yksi kaupunki, jossa tuo voi tapahtua edes seuraavan 20 vuoden aikajänteellä ja siinäkin on monta muuttujaa uhkaamassa kaupungin elinvoimaisuutta.

Forssa ?
 
Penguin sanoi:
Varmaan ne joskus toteutuvat, mutta eivät 2025 mennessä, ja kovin harvassa ovat edes 2050 mennessä. Suomessa on korkeintaan yksi kaupunki, jossa tuo voi tapahtua edes seuraavan 20 vuoden aikajänteellä ja siinäkin on monta muuttujaa uhkaamassa kaupungin elinvoimaisuutta.

Asia on juuri näin. Yhteiskunnan muutokset on huomattavasti hidasliikkeisimpiä kuin teknologian kehitys. Berner oli monessa oikeassa, mutta ahneuttaan ja kokemattomuuttaan haali liian ison potin. Ensin pitäis päästä autoverosta pois ihan periaatteen vuoksi. Sitten vois pikkuhiljaa katsella seuraavia askelia. 
 
Lainsäädännön pitäisi olla mahdollistava, ei rajoittava.

Siksi on hyvä, että olemme kerrankin etujoukoissa. Jos kehitys kehittyy, niin toivotamme autonomiseenkin autoiluun soveltuvat autot tervetulleiksi.

Ei kai kukaan vakavissaan usko täysin kuskittomiin autoihin Suomen oloissa, mutta ei röhönaurun säestämänä kannattaisi torpata sitä mahdollistavaa lainsäädäntöä. Jo nyt esimerkiksi Tesla tarjoaa sellaista autonomian tasoa, jota moni ei tiedä edes olevan tarjolla jo nyt.

Etulinjassa kulkeminen tuntuu varsin monelle olevan jonkinlainen punainen vaate. Mikä ihme siinä veetuttaa?

Ei kai kukaan aidosti kaipaa niitä Kekkoslovakian aikoja, jolloin Suomessa keksittiin ihan omia rajoituksia rajoitusten päälle? Avolavoista piti sahata lavoja poikki, farkkujen katolle ruuvata suksiboxeja ja takapenkkejä korvattiin kovilla kirkonpenkeillä, joiden kulmaa suikkalakit vahtivat silmä kovana. Ei kiitos, ei enää mitään tuollaisia "suomalaisia innovaatioita".
 
Ideana autonominen autoilu on mielenkiintoinen. Sopii varmasti monelle, jolle autoilu on vaan välttämätön paha. Itse tykkään kuitenkin jatkossakin ajaa itse.

Mutta käytännön tasolla tekniikka saa ottaa aikamoisen harppauksen että autonominen autoilu toimisi suomessa. Silloinkin sen toiminta olisi ehkä hyvinkin epävarmaa, koska suomessa on varsin haastavat olosuhteet noin 6kk.

Edellä mainittuun "etulinjassa kulkemiseen" sanoisin, että minun mielestä olisi parempi olla hieman jälkijunassa, ja saada kenties paremmaksi hiottua tekniikkaa, kuin etulinjassa ns. betaversioita.
 
Tekstin perusteella kyse ei ole ihmiset etusijalle asettavasta autonomisen auton kehittämisestä, vaan minäkeskeisestä kehitystyöstä. Toki näin sen pitää ollakin, jos aikoo niitä autoja myydä, sillä nämä autonomiset autot eivät tule olemaan niitä malliston halvimpia ja siihen menee aikaa ennenkuin ovat tonnipommeja, jos siihen asti kestävät toiminnassa. Pelkällä maailmanparantamisessa ei kuitenkaan voi tehdä rahaa, vaan pitää olla jotain minäkeskeistä, joka naamioidaan maailmanparantamiseksi.

Bernerin aivopierussa kaikki autot omistaa jokin kasvoton korporaatio ja ihmiset liikkuvat niillä kuin takseilla. Mitä uutta siinä on, kun taksi on jo keksitty. Myös vuokra-autot ja erilaiset vuokra-autoihin verrattavat yhteisautot on keksitty. Ei siis mitään uutta. Visioidaan sitä että kuljettaja voidaan jättää pois, mutta mitään ei tämä ministeri, Suomen hallitus tai edes eduskunta pysty tekemään sen eteen, että tuo tapahtuisi, kun sitä ei lasketa edistämiseksi ettei ehdoin tahdoin vastusteta. Suomessa ei todellista autoteollisuutta ole, vain yksi kokoonpanotehdas, joka tekee sitä mitä milloinkin sattuu valmistettavaksi saavan.

Toki voi kokeilla ja kielletään Helsingistä kaikki muut autot paitsi autonomisesti liikkuvat. Hiljaista tulee ja voidaan taas vaikka kävellä kaduilla. Harmi vaan, että kaupunki ei pysty sen jälkeen toimimaan ja ihmiset muuttaisivat sieltä pois, sinne missä liikkuminen on mahdollista.
 
Miksi Berneri taksinkuljettajista haluaa eroon - kenen kanssa ministeriporukka sitten kännissä haastelee...
 
Bear sanoi:
Ideana autonominen autoilu on mielenkiintoinen. Sopii varmasti monelle, jolle autoilu on vaan välttämätön paha. Itse tykkään kuitenkin jatkossakin ajaa itse.

Mutta käytännön tasolla tekniikka saa ottaa aikamoisen harppauksen että autonominen autoilu toimisi suomessa. Silloinkin sen toiminta olisi ehkä hyvinkin epävarmaa, koska suomessa on varsin haastavat olosuhteet noin 6kk.

Edellä mainittuun "etulinjassa kulkemiseen" sanoisin, että minun mielestä olisi parempi olla hieman jälkijunassa, ja saada kenties paremmaksi hiottua tekniikkaa, kuin etulinjassa ns. betaversioita.
Itsekin pidän ajamisesta, mutta sitten, kun autoilun robotisaatio on siinä vaiheessa, että oman auton omistamiseen verrattavilla kustannuksilla saa jonkinlaisen robottitaksipalvelun, myyn oman auton pois.

Niin kauan kuin Suomessa on jonkinlainen talvi, ei robottiauton toimintaa voi perustaa ainakaan kaistamerkintöjen varaan. Samaten suomen kehno tiestö huomioon ottaen, kuoppien väistäminen pitää myös kuulua robottiauton ominaisuuksiin.