https://tummennuskalvot.fi/

Autonominen autoilu

Hesusnis sanoi:
Onneksi niitä kelejä on vähemmän.

Kun aamu lähdöt kesää lukuunoattamatta aina pimeää ja kuten tänään läpitunkematon sumu, edes edessä menevän takasumari ei näkynyt muuatamaan kymmentä metriä pidemmälle haaste nousee toiminnan osalta.
 
Hesusnis sanoi:
Tesla M3 ja rouhittu asfalttitie, ei edelläajavaa autoa. Hyvin pelittää autopilot.  8)

Ihannekeli, leveä tie ja ei muuta liikennettä. Todella helppo tapaus. Tietääkseni teslan autopilot tekee edelleen satunnaisia yllärijarrutuksia, kun tie on kapea ja vastaantulija vielä ajaa hyvin lähellä keskiviivaa. Ja tuo ei vaadi huonoja olosuhteita ja merkinnät tiessäkin voi olla kunnossa.

Ajoavustimet ovat tosi jees hyvällä tiellä ja hyvissä olosuhteissa, muutoin niihin ei ole luottamista. En tiedä yhtään autoa joka osaisi edes lukea oikein liikennemerkit. Autot eivät osaa päättää luottavatko karttadataan vai siihen mitä kamerat ovat nähneet - ja väärää infoa kuljettajalle on tarjolla.
 
No siis. Ei volkkarin kaista-assari ainakaan tuollaisella tiellä suostuisi mitään tekemään kaistaviivojen uupuessa. Siinä mielessä tosiaan saakin hieman hehkuttaa Autopilotin toimintaa :)
 
Ei mene Kiakaan mutta sitten kun on ne kaistaviivat niin voi että.. ajoa-ajasta maantiellä kädet ratissa VAIN 3 % = eli, minuutin ja kahdeksan sekuntia kun ajoaika oli 40 minuuttia.
 
Taky sanoi:
Kun aamu lähdöt kesää lukuunoattamatta aina pimeää ja kuten tänään läpitunkematon sumu, edes edessä menevän takasumari ei näkynyt muuatamaan kymmentä metriä pidemmälle haaste nousee toiminnan osalta.
Pimeys ja ”normaali” vesisade eivät konesilmää haittaa.

Hurrikaaniolosuhteet sitten erikseen.
 
Kyllähän autonominen ajaminen on isossa kuvassa ratkaiseva tekijä ja jokainen auton valimistaja tietää sen.
Tämän hetken puutteita on ihan turhaan nostaa kepin nenään, ne ratkaistaan.
Auto tänään ilman ilmastointia ei tule kysymykseen ja sama on tulevaisuudessa autonominen ajaminen,
kun tekniikka ja lainsäädäntö etenee.
 
tmr97 sanoi:
Ihannekeli, leveä tie ja ei muuta liikennettä. Todella helppo tapaus. Tietääkseni teslan autopilot tekee edelleen satunnaisia yllärijarrutuksia, kun tie on kapea ja vastaantulija vielä ajaa hyvin lähellä keskiviivaa. Ja tuo ei vaadi huonoja olosuhteita ja merkinnät tiessäkin voi olla kunnossa.

Ajoavustimet ovat tosi jees hyvällä tiellä ja hyvissä olosuhteissa, muutoin niihin ei ole luottamista. En tiedä yhtään autoa joka osaisi edes lukea oikein liikennemerkit. Autot eivät osaa päättää luottavatko karttadataan vai siihen mitä kamerat ovat nähneet - ja väärää infoa kuljettajalle on tarjolla.

Juu, ei näihin kannata missään nimessä vielä luottaa, käsi ratissa mennään, vaikka pilotti on päällä ja mitä hankalampi olosuhde, niin sitä enemmän hereillä. Kuvan tilanteessa oli vastaantulijoita paljon, niitä ei vaan sattunut kuvanottohetkellä kuvaan. Tuo Teslan autopilotti on huonoimmillaan leveäkaistatiellä, koska ajaa keskellä kaistaa ja kun ihmiset ohittavat siellä muutoinkin vasten liikennesääntöjä, niin haamujarrutuksia tulee. Tästä syystä ei tule pilottia leveäkaistatiellä käytetyä, ellein ole esim ilta ja liikennettä vähän, muutoin mennään mukautuvalla vakkarilla.

Haamujarrutuksia ei ole tullut, ellei vastaantulija ole ylittänyt kaistaviivaa. "Haamujarrutus" antaa ehkä vähän väärän kuvan, auto ei vedä alkuun täysjarrutusta, vaan alkaa hidastamaan ja tähän kerkeään suht hyvin reagoimaan kaasunpainalluksella. Olen ymmärtänyt, että tuo "haamujarrutus" on tässä vuoden parin mittaan vähentynyt päivityksillä. Itsellä vasta kokemusta 3 viikon ajalta. 
 
Miten autopilot reagoi jos vastaan ajaa auto, joka on kokonaan vastaantulevien kaistalla eli autot osumassa toisiinsa ns. nokkakolarina? Hidastaako pelkästään tai hätäjarrutus siis ja osuma tulee vai yrittääkö väistää vastaantulevaa myös?
 
Liinat kiinni- haamujarrutuksia ei ole tullut ilman syytä noin vuoteen. Edellinen liinat kiinni case oli talvimyrskyssä kun vastaantuleva rekka nosti ison lumipilven josta ei nähnyt yhtään mitään ihminen tai kone.

Yleisin "haamujarrutus" on tuo pieni nykäisy jota tulee vain silloin kun auto poimii alemman nopeusrajoituksen kartasta väärältä tieltä.
 
dosetti sanoi:
Miten autopilot reagoi jos vastaan ajaa auto, joka on kokonaan vastaantulevien kaistalla eli autot osumassa toisiinsa ns. nokkakolarina? Hidastaako pelkästään tai hätäjarrutus siis ja osuma tulee vai yrittääkö väistää vastaantulevaa myös?

Luojan kiitos, ei ole tarvinut vielä kokea, mutta jos on "kauempana" ohittaja palaamassa kaistalle, niin tiputtaa hallitusti nopeutta, samoin jos jalankulkija ylittää katua. Kapealla tiellä jos pyöräilijä ajaa samaa kaistaa, niin hidastaa nopeutta. Tuolle reagointiherkkyydelle on ilmeisesti säätö.
 
lortti sanoi:
Liinat kiinni- haamujarrutuksia ei ole tullut ilman syytä noin vuoteen. Edellinen liinat kiinni case oli talvimyrskyssä kun vastaantuleva rekka nosti ison lumipilven josta ei nähnyt yhtään mitään ihminen tai kone.

Liinat kiinni tuossa tilanteessa on tosi turvallinen ratkaisu  :rolleyes:
 
rka1 sanoi:
Kyllähän autonominen ajaminen on isossa kuvassa ratkaiseva tekijä ja jokainen auton valimistaja tietää sen.
Tämän hetken puutteita on ihan turhaan nostaa kepin nenään, ne ratkaistaan.

Tämä on kansan mutta ei asiantuntijoiden mielipide. Asiantuntijoiden mukaan autonominen autoilu on pitkän ajan päässä jos tulee koskaan.
 
Sukjone sanoi:
Liinat kiinni tuossa tilanteessa on tosi turvallinen ratkaisu  :rolleyes:

On kuitenkin hyvä että näitä kehitellään, oli sen kehittäjä mikä merkki tahansa. Kuskihan tekee aina tien, kelin ym. muuttujien mukaan valinnan ajaako avustimilla / millä tasolla / vai kokonaan ilman.
 
Aiheeseen liittyen, eilinen myrksyinen keli ja kova sivutuuli osoitti taas sen, että kaistallapitoavustin on kyllä loistava keksintö. Rentoutti ajamista huomattavasti, vaikka välillä aukon kohdalle tultaessa tuli melkoinen puhuri.
 
^ Kyllä. Varsinkin ID.4:lla joka oli sivutuuliherkkä, tuo hyvä ”keskitin” oli ihan parasta pitkillä siivuilla ja kovalla tuulella. Yksi suosikki älyvarusteista jos minulta kysytään. Kolmonen on niin matala, ettei normituulet tunnu, mutta eilen tuuli olikin jotain aivan muuta.
 
jopo sanoi:
^ Kyllä. Varsinkin ID.4:lla joka oli sivutuuliherkkä, tuo hyvä ”keskitin” oli ihan parasta pitkillä siivuilla ja kovalla tuulella. Yksi suosikki älyvarusteista jos minulta kysytään. Kolmonen on niin matala, ettei normituulet tunnu, mutta eilen tuuli olikin jotain aivan muuta.

Juu, tuntui, vaikka model 3 on suht painava, painopiste alhaalla ja alustakin koohtuu jämäkkä.
 
Jatkampa täällä.

Erittäin hyvä puoli autonomisessa ajamisessa on semmoinen, että milkäli uusimpia avustimia käytetään, niin esim rattiin nukahtaminen ja siitä aiheutuvat onnettomuudet ovat jo hankala toteuttaa sellaisella autolla. Samoin esim sellaiset hämärässä hiljaa ajavat (traktorit, mopoautot ym) joiden nopeutta on takaapäin hankala hahmottaa.

Esim tämäntyyliset onnettomuudet, toki tässä kyseisse onnettomuudessa on ilmeisesti muutama muu muuttuja, jota ei avustimet olisi pelastaneet.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008936681.html
 
Ilmeisesti Mercedes-Benz on tehnyt sopimuksen Googlen kanssa liittyen mm. autonomiseen ajamiseen:


ur partnership with Mercedes-Benz brings advanced technologies from Google Maps Platform, Cloud, and YouTube to help create new experiences for drivers. In addition to enabling Mercedes-Benz to design a customized navigation interface, we'll provide our AI and data capabilities to accelerate their sustainability efforts, advance autonomous driving, and create an enhanced customer experience.”