https://yliteippaus.fi/

Auton yliteippaus

JiiJii71 sanoi:

Ok, kiitos. Vaikuttaa siltä, että jos teippautan katon, valitsen tuon teipin ja firman, en maksa tuplahintaa.

Onko kenelläkään arvoisista foorumilaisista kokemuksia SKK Group Oy:stä (Vantaa) teippauksissa?
 
Koska Ravin katon maalauttaminen mustaksi maksaisi Toyotan omassa merkkimaalaamossa 2500 eur, niin teippauttaminen on edelleen pohdinnassa, saisin n. 500 eurolla. Teippi olisi joku Oracal 970-sarjalainen. Olen käsitellyt autoni Korrek Pro-kestopinnoitteella kesällä ja sen jälkeen Korrek Pro-viimeistelyaineella ajoittain. Teippaamosta sanottiin että pinnoite pitäisi saada ensin kokonaan poistettua, koska teippi ei muuten tartu kunnolla. Millähän tuo korrekin Pro lähtisi helpoiten itse tekemällä pois? Riittääkö joku vahva hiilivetypohjainen liotin tai Autoglymin Tar remover?
 
Onko suosituksia millä aineella mustaksi teipattua kattoa voisi koittaa elvyttää siistimmäksi?
Jotain pinttynyttä likalaikkua, vesiläikkien polttamaa tms. vaimon auton katossa ja sitä ei tahdo saada siistiksi.
 
Jos siinä ei ole ryttäytymisiä tms eli pelkkää mikronaarmua oikein hellä myllytys epäkeskokoneella voi olla mahdollista.
 
^Ei ole ryttäytynyt, pelkästään laikukkaan näköinen. Hionta ei tullut itselle edes mieleen, kun kyse muovista. Pitää tutkia tuokin optio. Helpompi olisi ehkäpä joku putsaava muovikiilloke, jolla joku saanut hyviä tuloksia?
 
Kyselin autofiksaamosta (firma tekee myös keraamisia pinnoituksia jne), tarvitseeko markettiaineella (Korrek Pro polymatrix) käsitelty auton katto myllyttää ennen kuin sen teippaa. Fiksaamon tyyppi sanoi että ei tarvitsisi, vaan esim. IPA (isopropanoli) riittää, jopa vahva hiilivetypohjainen liuotinpesuaine. Kuulemma marketti-Pro ei ole niin vahva kuin ammattilaistuote.

Motonetissa olisi edullista AT Ipa isopropanolia n. 8 eur puteli. Onkohan tuollainen aine turvallista uuden auton (tai no 3 kk ollut) maalille? Jos sillä pyyhkii pinnan, lienee hyvä pestä vielä erikseen vahattomalla autopesuaineella?
 
Isopropanolia käytetään yleensä auton pintojen puhdistuksessa viimeisenä, koska puhdas isopropanoli ei jätä mitään jäämiä pinnalle, vaan haihtuu kokonaan. Jos siis muuten saanut pinnan aiemmin puhtaaksi, autonpesuaineella saat pintaan todennäköisesti enemmän jäämiä, kuin IPAn jälkeen oli.

Muoks. Tarkoitan tuolla "käytetään viimeisenä" siis puhdistusvaiheen lopussa, juuri poistamaan jäämiä/rasvoja ym
 
^

Ok. Eli pitäisikö katto ensin puhdistaa hiilivety-liuotinpesuaineella ja huuhtelu sekä kuivaus, ja lopuksi isopropanolilla puhdistus? Ja siis tuota isopropanolia ei tarvitse enää huuhdella vedelläkään maalipinnalta pois?
 
Kyllä, isopropanolia ei tarvitse huuhdella, koska se haihtuu pois. Mutta isopropanolia pitää siis käyttää pyyhkimällä, jotta sen irrottamat aineet päätyvät auton pinnalta rättiin.
 
Mites pohjat eli jos keulassa on kiven/nastan iskemiä käyttäytyy eli näkyykö teippauksen alta? Vai onko teippareilla esim. jotain pikatasotteita että saadaan sileä pohja?
 
Yksi asia tulee teippauksesta mieleen. Mitä täältä olen lukenut, niin ilmeisesti ainoastaan yksi vakuutusyhtiö (onkohan POP vakuutus) antaa jälkikäteiselle autoteippaukselle vakuutuskorvauskattavuuden, mutta muut yhtiöt eivät. Mitenkähän enemmistö vakuutusyhtiöistä suhtautuu teipin poiston aiheuttamaan lisätyömäärään, jos pelti vaurioituu? Otetaan esimerkkinä vaikkapa voimakkaan raekuuron aiheuttama kattopellin lommoontuminen ja katto on autossa teipattu. Kattaakohan vakuutus tuon teipin poistamisenkin, vai joutuuko autoilija kaivamaan lisää kuvetta?
 
mvt sanoi:
Mites pohjat eli jos keulassa on kiven/nastan iskemiä käyttäytyy eli näkyykö teippauksen alta? Vai onko teippareilla esim. jotain pikatasotteita että saadaan sileä pohja?

Ne näkyy teipin alta kyllä, kuten myös isoimmat naarmutkin. Pohjatöiden määrä / halutun lopputuloksen laatu näkyy hinnassa. Ne tarvittaessa maalaa pinnat kuntoon ja sitten teippi päälle.